Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lite frÃ¥gor...  (läst 7996 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndersDalsland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
Lite frågor...
« skrivet: 25 september 2010, 09:27:34 »
Jag är ny på detta ställe ,hittade det pga att jag börjar fundera på L/V pump.
Har sökt igenom trådarna men inte hittat nån tråd som svarar på mina funderingar.
Idag har jag en gammal CTC 265 ,med pelletsbrännare ,jag gör åt ca 7-8 pallar pellets per år.
Huset är 1,5 plans ,med inredd källare ,halvbra isolerat...ca 160kvm boyta.
Börjar tröttna på detta ,o pannan kan ju rasa närsomhelst.
Men jag har inget grepp om driftskostnad pellet vs L/V.
Kollar man på tillverkarnas hemsidor så finns det ju ofta en kalkylator där man kan räkna ut hur mycket man sparar ,men pellets finns inte med.
Antar att man inte sparar så mycket då eller?
Säg att jag gör åt 7 pallar från september till april ,räknar man att en pall kostar 2500:- ,så blir det 17500:-
Vad skulle det ha kostat med en L/V pump?
Antar att det inte går att ge ett exakt svar ,men nån som har nån uppfattning?
Tacksam för svar!
Mvh Anders

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Lite frågor...
« Svar #1 skrivet: 25 september 2010, 09:43:14 »
   När jag grovt räknar i huvudet sÃ¥ blir det kanske ej billigare Ã¥rskostnad med en luft/vatten men du slipper jobbet
    som pelletsen medför !    Kanske fundera pÃ¥ bergvärme istället ?   Du har 160 kvm och ej bästa möjliga isolering sÃ¥ det vore ej "omotiverat" att kalkylera pÃ¥ .
    
        :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad AndersDalsland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Lite frågor...
« Svar #2 skrivet: 25 september 2010, 09:47:21 »
Tack för svaret.
Har funderat på bergvärme ,det är ju en lite större investeringskostnad ,o jag har ganska långt ner till berg.
Så jag funderar först o främst på L/V

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Lite frågor...
« Svar #3 skrivet: 25 september 2010, 10:23:27 »
Vart i Dalsland bor du :)

Utloggad AndersDalsland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Lite frågor...
« Svar #4 skrivet: 25 september 2010, 10:26:03 »
Jag bor i Bäckefors...

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Lite frågor...
« Svar #5 skrivet: 25 september 2010, 11:26:21 »
Tyvärr så är inte mina geografiska kunskaper vad de borde vara ::)

Om du inte bor för långt norr ut så är LV ett bra alternativ. Men om det ligger långt norrut så blir nog BV bättre.
Personligen brukar jag rekommendera LV frÃ¥n Stockholm och söderut( generellt)   

Utloggad AndersDalsland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Lite frågor...
« Svar #6 skrivet: 25 september 2010, 11:31:49 »
Dalsland/Bäckefors ligger mellan vänern o norge ,12 mil norr om Gbg ,12 mil söder om Karlstad

Utloggad AndersDalsland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Lite frågor...
« Svar #7 skrivet: 25 september 2010, 12:13:11 »
Ingen som har svar på driftskostnad L/V pump vs Pellets?
Jag förstår att det inte är rimligt att jag kan tjäna in pumpen,o det är inte viktigt för mig.
Jag vill bara veta ungefärlig driftskostnad...

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lite frågor...
« Svar #8 skrivet: 25 september 2010, 12:35:29 »
Räkna med ca 2.0-2.7 i årsmedel-COP för en luft/vatten värmepump beroende på vilken du köper.
Om din förbrukning nu är runt 22000 kWh (netto) och elen kostar 1 kr/kWh så sparar du mellan 11000 och 13800 kr jämför med direktel.
Om pelletskostnaden är 17500 kr och elkostnaden vid VP-drift skulle vara mellan 8200 och 11000 kr/år så skulle besparingen vara mellan 6500 och 9300 kr/år.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AndersDalsland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Lite frågor...
« Svar #9 skrivet: 25 september 2010, 12:52:15 »
Tackar!!
Exakt det jag ville veta!
Då vet jag iallafall att det blir inte dyrare uppvärmning.
Kan någon opartisk tipsa om ett bra L/V paket?
Kommer inte behålla min panna,utan kommer enbart köra med pumpen.
Jag vet att det är en svår fråga ,för alla tycker olika.
Men vad är vettigt,erkänt bra kvalitet ,o gärna prisvärt....

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Lite frågor...
« Svar #10 skrivet: 25 september 2010, 13:36:42 »

  Ett tips är väl att använda Richards  "offerttjänst" som finns här pÃ¥ forumet !   Thumbsup      :)
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Lite frågor...
« Svar #11 skrivet: 26 september 2010, 09:08:21 »
 :D   :D

Hur kan vi ge rÃ¥d utan att en enda frÃ¥ga har rört distrubitionssytemet  Sc:,h
Här sitter folk i trÃ¥d efter trÃ¥d och propagerar för nyttan att anlita proffs...  huvuddunk

Har han högtemp kan endast pellets eller el ge de temperaturer som krävs (av de system som efterfrågades)
Har han ett "halvlågtempsystem" (ca 50 ºC DUT)kan kan man lägga till bergvärme i hans region.
har han riktigt lågtempsystem kan man lägga till L/V i denna region

SÃ¥ mitt svar till AndersDalsland är: med de uppgifter du lämnat kan Ingen svara pÃ¥ frÃ¥gan om driftskostnad L/V pump vs Pellets  ;)
« Senast ändrad: 26 september 2010, 09:13:19 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad AndersDalsland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Lite frågor...
« Svar #12 skrivet: 26 september 2010, 09:22:46 »
Hej igen!
Jag kör ut ca 50 grader på elementen ,o det räcker gott o väl.
Det är många parametrar som man skall ta hänsyn till märker jag.
Vilken framledningstemp är optimalt på en L/V pump?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Lite frågor...
« Svar #13 skrivet: 26 september 2010, 09:53:14 »
Det där med räcker gott och väl tolkar jag som att du justera med radiatortermostaterna.. vilket gör att du inte riktigt vet vilken framledningstemp som krävs. nåväl..det säger åtminsonde max 50 ºC vid DUT

Om det är 50 ºC gäller följande:

Ingen normalt dimensionerad L/V klarar av att leverera de temperaturer som krävs för att hålla framledningen på 50 ºC vid -15 ºC ute.....(det krävs högre temperaturer än så ur pumpen mometant för att bygga upp tillräcklig energibuffert i tanken för att hålla framledningstempen vid avfrostningar mm)

Min erfarenhet säger att en kontinuerlig framledningstemp på ca 40 ºC vid -15 ºC ute är var de flesta som dimensionerar med ett dimensionerings-program från en tillverkare hamnar.
vid en riktigt kraftig dimensionering kan du närma dig 45 ºC.

En korrekt dimensionerad bergvärmeanläggning kan leverera 50 ºC i framledning vid utan problem  ;)

Ett par saker till att ha med i beräkningen:
En bergvärmepump jobbar mot konstant förångning som vintertid ligger högre än L/V, och oftast med köldmedie anpassat för detta..vilket ger högre COP inte minst vid högtemp-produktion.
En bergvärmepump avfrostar inte..vilket ger högre COP mm

Om ditt framledningsbehov är 50 ºC vid -15 ºC ute hade jag definitivt valt bergvärme i din region.
Klarar du dig pÃ¥ max 45ºC vid -15 ºC kan L/V vara ett alternativ....men lÃ¥t ett proffs med kontraktsbundet funktionsansvar dimensionera för vissa tempförhÃ¥llanden ( bör följa med oavsett typ av VP)  ;)

 
« Senast ändrad: 26 september 2010, 09:55:43 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Lite frågor...
« Svar #14 skrivet: 26 september 2010, 11:19:28 »
Ace, håller med dig, och det var också därför jag uppgav så pass låg årsmedel-COP som 2.0.
Om framledningstempen behöver vara 50 grader vid -15 grader får man räkna bort några tiotal dagar när värmepumpen inte alls kan bidra, vilket försämrar års-COP betydligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!