Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar

VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar - Märkesspecifikt => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Värmepumpar och installationsfrågor. => Nibe => Ämnet startat av: Bubbalobill skrivet 03 februari 2014, 22:34:47

Titel: Byte från 1215-5 till 1226-8
Skrivet av: Bubbalobill skrivet 03 februari 2014, 22:34:47
Jag ska försöka författa detta läsbart.

Jag har bott i detta hus, byggt -36, i 7 år. Bergvärme installerades 2003. Det skruvades in en 1215-5 till ett hål som är 165 m djupt och flödar bra. I Luleå, 3x40m2 plus nytt garage på 46m2. Det gick som ett tåg i smält smör eller hur man ska uttrycka det, den ville ha tillskott vid -26 grader.
2010 byggde jag garaget, kulvert på 4m och golvvärme, ca 10 grader och då ville den ha tillskott vid -12 grader.

2012 börs alla gamla element ut och termostaterna också

2013-före jul så ville jag sänka förbrukningen som stigit ca 4-5000kwh sen garaget. Pratade med en rörfirma som sa att det skulle gä finfint att sätta in en 1226-8 på det där hålet. Sagt och gjort, dom installerade den och efter några initiala problem med en mängd luft i alkoholen så började pannan funka bra, tills det blev vinter och minusgrader, i mitten på januari.
Den nya pumpen värmer med tillskott även den vid -12-13 grader. Inte min tanke med att lägga ut alla dom pengarna kan man säga. Kompressorn går konstant efter -10. Det gjorde inte den gamla.
Kb-in ligger på +1,1-+1,5
kb-ut ligger på -1,1-1.9
Cp: går på andra läget.
Beräknade framledningen kan ligga på 5 grader högre än den faktiska.

Är det något fel nånstans dom jag missat. Vad ska jag göra? Billigast hade ju vart att köpa el för de 50000 installationen kostade...

I källaren är kanske 15 grader och i garaget 10 grader, så det är ca 80 m2 som har 21 grader.
Titel: SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
Skrivet av: David Rinnan skrivet 03 februari 2014, 22:42:41
Jag kan inte nibe-beteckningarna men vid ett tillfälle så angav nibe den faktiska effekten vid en högre framledning.
Sedan ändrade dom efter ett antal år till den standard som gäller med 0 brine och 35 framledning, om jag mins rätt.

Det skulle rent tekniskt kunna vara samma kompressoreffekt i båda maskinerna men det kommer någon snart berätta för dig om så är fallet.
Titel: SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
Skrivet av: lars skrivet 04 februari 2014, 09:42:39
EN ny 1226-8 ger 7,33 kW vid 0/35  0ch 6,74 kW vid 0/45 grader. den gamla 1215-5  6,0 kW vid 0/35 och 4,8 kW vid 0/50 grader.
Vid 0/35 grader 1,33 kW mera effekt.   Så skillnad i effekt är i verkligheten mindre än vad man skulle tro av värmepumpens beteckningar beroende på att effekten mäts vid olika temperatur.
Titel: SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
Skrivet av: Bubbalobill skrivet 04 februari 2014, 10:46:06
EN ny 1226-8 ger 7,33 kW vid 0/35  0ch 6,74 kW vid 0/45 grader. den gamla 1215-5  6,0 kW vid 0/35 och 4,8 kW vid 0/50 grader.
Vid 0/35 grader 1,33 kW mera effekt.   Så skillnad i effekt är i verkligheten mindre än vad man skulle tro av värmepumpens beteckningar beroende på att effekten mäts vid olika temperatur.

Jag såg att det inte skiljde så mycket mellan pumparna när jag ögnade igenom faktabladen till de båda, men det var mätt med olika standarder så jag la ingen större vikt vid det. Kanske är nära oavsett hur standarderna mäts.
Min förväntan med pumpbytet var att slippa skjuta på så mycket el den kallaste tiden, en månad kanske då temperaturen är mellan -20 och -35. Lite som det var innan garagebygget.
Skulle kanske nämna att det är 20cm isolering i plattan, 20 i väggarna och 40 i taket på garaget, och som sagt ca 10 grader. Borde gå att hålla 10 grader med en liten luftvärmepump och skilja det från huset men det är ju inte meningen från början.

Är hålet för grunt?
Titel: SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
Skrivet av: Bubbalobill skrivet 04 februari 2014, 10:50:32
Husets värmebehov har ju legat på ca 5kW innan garaget, hur ska man tänka?
Titel: SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
Skrivet av: Carl N skrivet 04 februari 2014, 13:11:48
Ett friliggande garage på 46 m2 som behöver 10 °C skulle jag tippa att max effektbehov är ca 2 kW.
Jag tycker ju att bytet av värmepump borde gett lite mer resultat.
Ta en liten koll på klisterlappen som jag tror sitter på kylmodulen bakom panelen att det verkligen är en 8 kW kompressor i maskinen?

Mitt tips är att strypa in grundflödet till radiatorerna i garage (och även radiatorer i källare) så att de inte tjuvar för mycket flöde då det blir kallare ute (och termostaterna öppnar).
Man kan ju stå ut med ett par grader kallare i biutrymmena när det är som kallast ute, men inte i boytan.
Titel: SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
Skrivet av: Bubbalobill skrivet 04 februari 2014, 13:25:31
Ett friliggande garage på 46 m2 som behöver 10 °C skulle jag tippa att max effektbehov är ca 2 kW.
Jag tycker ju att bytet av värmepump borde gett lite mer resultat.
Ta en liten koll på klisterlappen som jag tror sitter på kylmodulen bakom panelen att det verkligen är en 8 kW kompressor i maskinen?

Mitt tips är att strypa in grundflödet till radiatorerna i garage (och även radiatorer i källare) så att de inte tjuvar för mycket flöde då det blir kallare ute (och termostaterna öppnar).
Man kan ju stå ut med ett par grader kallare i biutrymmena när det är som kallast ute, men inte i boytan.

Jag trodde att den gamla pumpen var en 7kW:are för det står i installationspapprena, det var därför jag kopplade på garaget från första början. Tänkte att föregående ägare tagit i lite med,pumpen för att kunna utöka ytan lite. Så var inte fallet. Det står 5kW på den gamla pumpens ovansida. Om man vet vars man ska titta så är det ju enkelt. Installatören, firmaägaren själv, hade skrivit fel i papprena. Hade fakturan funnits kvar hade det ju vart kul att se vad dom debiterat.

På min 1226:a står det att det är en 8:a i alla fall... Kollade det med en gång när den kom ner i källaren.

Angående garaget så är termostaten på shunten där i botten så jag vet inte vad man ska göra mer där.
Titel: SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
Skrivet av: David Rinnan skrivet 04 februari 2014, 16:13:34
Försök få ordning på grundflödet utan termostater till att börja med. Som CarlN skriver. Båda i källare och garage.

Termostaterna kan i det här fallet ge lite onödigt stora kast i anläggningen  när du ligger på gränsen av VPs kapacitet.

Vad har du för framledningstemp vid -20?
Titel: SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
Skrivet av: Smurfen. skrivet 04 februari 2014, 18:12:57
Lite konstigt att firman som gjorde bytet inte avrådde från byte eller rekommenderade en storlek större vp men dom fick ju sälja en vp och hade kanske inte koll på modell betäckningarna riktigt till 100%
Titel: SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
Skrivet av: Bubbalobill skrivet 04 februari 2014, 19:36:00
Försök få ordning på grundflödet utan termostater till att börja med. Som CarlN skriver. Båda i källare och garage.

Termostaterna kan i det här fallet ge lite onödigt stora kast i anläggningen  när du ligger på gränsen av VPs kapacitet.

Vad har du för framledningstemp vid -20?

Är inte helt på det klara vad grundflöde är men att ta bort termostaterna är ju inga problem. Det kommer bli varmt i garaget om jag inte justerar ner flödet där. Vet inte hur bara, ska kolla in det närmare.

Framledning vid -20 kommer jag inte ihåg men jag kör på kurva 7. Kanske kring,48-50 grader. Nyss var jag ner och kollade på pumpen. -4 och gm låg på 22, beräknad framledning på 34 och faktisk framledning på 53 grader. Känns som att pumpen mår dåligt. Stoppade in USB och loggar den nu. Ska kolla värdena imorgon.

Lite konstigt att firman som gjorde bytet inte avrådde från byte eller rekommenderade en storlek större vp men dom fick ju sälja en vp och hade kanske inte koll på modell betäckningarna riktigt till 100%

Jag föreslog både modell och storlek. Kände att det inte var motiverat alls med en 1245 eller värre om att jag har en enda slinga för hela systemet och sms från källaren känns väldigt onödigt. Tror inte att den behöver vara större, tror ni verkligen det?
Titel: SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
Skrivet av: Smurfen. skrivet 04 februari 2014, 20:34:07
Nej jag tycker inte den behöver vara kraftigare men det betyder också att jag inte tycker den gamla vp var så liten så det var motiverat att byta ut den så länge den fungerade som den skulle. Men kör en usb loggning så får du den nya att gå så bra som möjligt. 1245 skickar inte sms då måste du köpa nån tillsats till den men den har en hel del andra grejer som auto styrda cp inne givare effektvakt samt lite bättre cop.
Titel: SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
Skrivet av: David Rinnan skrivet 04 februari 2014, 20:38:52
Är inte helt på det klara vad grundflöde är men att ta bort termostaterna är ju inga problem. Det kommer bli varmt i garaget om jag inte justerar ner flödet där. Vet inte hur bara, ska kolla in det närmare.

Framledning vid -20 kommer jag inte ihåg men jag kör på kurva 7. Kanske kring,48-50 grader. Nyss var jag ner och kollade på pumpen. -4 och gm låg på 22, beräknad framledning på 34 och faktisk framledning på 53 grader. Känns som att pumpen mår dåligt. Stoppade in USB och loggar den nu. Ska kolla värdena imorgon.

Jag föreslog både modell och storlek. Kände att det inte var motiverat alls med en 1245 eller värre om att jag har en enda slinga för hela systemet och sms från källaren känns väldigt onödigt. Tror inte att den behöver vara större, tror ni verkligen det?

Kanske gjorde den varmvatten? 53 grader med 34 i bör är inte rimligt annars.

Ja tar du bort termostaterna så får du ett grundflöde och detta ska du strypa ner (justera) tills dess att du får den grundtemperatur du önskar.

Så att det inte blir AV/PÅ hela tiden.

Vid 50 grader är din nya värmepump ger din nya värmepump troligen nästan 2kW mer. samtidigt belastas din borra mer nu när det är mer som värms upp med hjälp av värmepump och det kan ju göra en liten skillnad i toppeffekt jämfört med när du inte hade garaget.
Titel: SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
Skrivet av: Bubbalobill skrivet 04 februari 2014, 21:11:41
Kanske gjorde den varmvatten? 53 grader med 34 i bör är inte rimligt annars.

Ja tar du bort termostaterna så får du ett grundflöde och detta ska du strypa ner (justera) tills dess att du får den grundtemperatur du önskar.

Så att det inte blir AV/PÅ hela tiden.

Vid 50 grader är din nya värmepump ger din nya värmepump troligen nästan 2kW mer. samtidigt belastas din borra mer nu när det är mer som värms upp med hjälp av värmepump och det kan ju göra en liten skillnad i toppeffekt jämfört med när du inte hade garaget.

Den gjorde värme. Kompressorn gick även fast gm var på 22(+ alltså). Blir hemskt fundersam på om pumpen kan ha nån defekt. Bytt programvara, eller bytt och bytt, la in samma igen för det var den senaste.

Så om jag förstår detta rät så är termostatens uppgift att sänka värmen, inte höja den!?! För flödet ger alltså elementets högsta temperatur och termostaten kan endast begränsa det mer, eller har jag helt missuppfattat hur den fungerar?
Titel: SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
Skrivet av: Smurfen. skrivet 04 februari 2014, 21:15:25
Om den gjorde värme med gm på +22 och framledningen ligger 20 grader över bör så är nått riktigt fel men det syns i loggen. Jag lägger en röst på att den gjorde vv  ;)
Titel: SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
Skrivet av: David Rinnan skrivet 04 februari 2014, 22:21:20
Min röst där också.

Vad gäller termostaten. Termostatens uppgift är att hålla angiven temperatur. Ofta, i enklare temrmostater, mer eller mindre som on/off.
För varmt, off, för kallt, on.

Har man ett element som inte är justerat så gör ON-läget att det går onödigt mycket effekt i den riktningen.

Bättre då att det hela tiden sipprar precis så mycket som behövs. Och termostaten bara reglerar de få gånger den behöver. I ett garage skulle det vara de gånger du parkerar bilen där och värmen från bilen gör att radiatorn inte behövs för att värma.

Med detta menar jag att du skulle kunna ta bort termostaten och ha den temperatur du önskar. Endast de gånger du parkerar bilen där, för att hålla sig till det exemplet, kommer det bli för varmt.
Titel: SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
Skrivet av: Bubbalobill skrivet 05 februari 2014, 08:00:24
Min röst där också.

Vad gäller termostaten. Termostatens uppgift är att hålla angiven temperatur. Ofta, i enklare temrmostater, mer eller mindre som on/off.
För varmt, off, för kallt, on.

Har man ett element som inte är justerat så gör ON-läget att det går onödigt mycket effekt i den riktningen.

Bättre då att det hela tiden sipprar precis så mycket som behövs. Och termostaten bara reglerar de få gånger den behöver. I ett garage skulle det vara de gånger du parkerar bilen där och värmen från bilen gör att radiatorn inte behövs för att värma.

Med detta menar jag att du skulle kunna ta bort termostaten och ha den temperatur du önskar. Endast de gånger du parkerar bilen där, för att hålla sig till det exemplet, kommer det bli för varmt.

I fallet med bilen är det nog omvänt här uppe, bilen är oftast kallare än garaget. Inte så många månader om året bilen är varmare än 10 grader
Titel: SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
Skrivet av: Elias123 skrivet 05 februari 2014, 08:06:56
I fallet med bilen är det nog omvänt här uppe, bilen är oftast kallare än garaget. Inte så många månader om året bilen är varmare än 10 grader
En bilmotor har lagrat ganska många kwh genom dess temperatur på 90 grader och en massa på 100-200kg uppvärmt material.
Plåtens temperatur tar säkert ut detta vid en viss utetemperatur.
Titel: SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
Skrivet av: Bubbalobill skrivet 05 februari 2014, 08:24:08
En bilmotor har lagrat ganska många kwh genom dess temperatur på 90 grader och en massa på 100-200kg uppvärmt material.
Plåtens temperatur tar säkert ut detta vid en viss utetemperatur.

Jo så är det, men 1300 kilo eller vad bilen väger eller 1100 utan motor så är det ju 5-6ggr mer massa i bilen än motorn. Om tempskillnaden mellan motor och garage är 80 grader och mellan bilen kring -30 grader så borde bilen kyla ner mer än motorn värmer
Titel: SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
Skrivet av: David Rinnan skrivet 05 februari 2014, 09:35:02
Som ni säkert förstår är bilen i sig helt irrelevant i sammanhanget. Den syftar bara till ett exempel på något som skulle få upp temperaturen. Ett annat är solen.
Titel: SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
Skrivet av: Bubbalobill skrivet 05 februari 2014, 10:47:19
Som ni säkert förstår är bilen i sig helt irrelevant i sammanhanget. Den syftar bara till ett exempel på något som skulle få upp temperaturen. Ett annat är solen.

Ja helt irrelevant är den ju inte ur energiförbrukningssynpunkt. Vad jag menade var i det omvända fallet där jag behöver hålla temperaturen högre än grundflldet tillåter. Eller ska man skita i det och helt enkelt bara ta det som det är när bilen acklimatiserar sig? Skulle kanske klara mig utan termostat i garaget då? Men i det fallet när jag gör något där ute och vill ha lite varmare? Många kanske självklara frågor, men jag får inte ihop det. Ska jag justera in maxtemp i garaget utan termostat och sen reglera ner det med vredet på termostaten?
Titel: SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
Skrivet av: David Rinnan skrivet 05 februari 2014, 11:17:58
Om du vill kunna bomba på med värme snabbt när behov finns. Då måste ju flödet vara större än vad som krävs för att hålla normaltemperaturen. Men då ska man kanske också ha en lite fetare värmepump om man också ska klara sig utan spets.

Om målet är att värmepumpen ska klara sig utan spets när du ligger på gränsen som du gör, är det bästa att ha ett korrekt grundflöde utan termostat. Så kan du ha en el-radiator-fläkt de gånger du ska arbeta i garaget.

Titel: SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
Skrivet av: Bubbalobill skrivet 06 februari 2014, 10:37:24
Om du vill kunna bomba på med värme snabbt när behov finns. Då måste ju flödet vara större än vad som krävs för att hålla normaltemperaturen. Men då ska man kanske också ha en lite fetare värmepump om man också ska klara sig utan spets.

Om målet är att värmepumpen ska klara sig utan spets när du ligger på gränsen som du gör, är det bästa att ha ett korrekt grundflöde utan termostat. Så kan du ha en el-radiator-fläkt de gånger du ska arbeta i garaget.

Ligger jag på gränsen? Vad är den begränsande faktorn? Hålet eller kompressorn?
Den nya har som tidigare nämnts ca 2-3 kW mer effekt än den gamla vid lika temperaturer. Garaget borde inte dra mer än så för att hålla den temperaturen.

Jag ögnade igenom loggfilen som jag gjorde tidigare, men den sa mig inte så mycket. Många siffror och benämningar, siffror som inte kändes relevanta alls pga storlek
Titel: SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
Skrivet av: lars skrivet 06 februari 2014, 13:12:46
Om man ser på effekt vid samma temperatur 45 grader så ger 1226 1,5 kW mera än 1215-5.  Det torde inte bli större skillnad vid 50 grader om temperaturen når dit.
Titel: SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
Skrivet av: Smurfen. skrivet 06 februari 2014, 17:49:49
Ligger jag på gränsen? Vad är den begränsande faktorn? Hålet eller kompressorn?
Den nya har som tidigare nämnts ca 2-3 kW mer effekt än den gamla vid lika temperaturer. Garaget borde inte dra mer än så för att hålla den temperaturen.

Jag ögnade igenom loggfilen som jag gjorde tidigare, men den sa mig inte så mycket. Många siffror och benämningar, siffror som inte kändes relevanta alls pga storlek
Bara för att den nya heter 8 kw och den gamla 5 kw så skiljer det inte 3 kw mellan dom. Som skrivits tidigare i tråden har Nibe mätt vid andra temperaturer tidigare så 5 an var en stark 5a och din 8a är en klen 8a. Mellan 1226 8kw och 1245 8 kw skiljer det 0,56 kw vid 35 graders framledning så en 8a är inte alltid en 8a. Bifoga loggen till tråden så kollar vi hur vp går du måste byta filändelse till .txt annars accepterar inte forumet filtypen.
Titel: SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
Skrivet av: Bubbalobill skrivet 06 februari 2014, 20:12:55
Bara för att den nya heter 8 kw och den gamla 5 kw så skiljer det inte 3 kw mellan dom. Som skrivits tidigare i tråden har Nibe mätt vid andra temperaturer tidigare så 5 an var en stark 5a och din 8a är en klen 8a. Mellan 1226 8kw och 1245 8 kw skiljer det 0,56 kw vid 35 graders framledning så en 8a är inte alltid en 8a. Bifoga loggen till tråden så kollar vi hur vp går du måste byta filändelse till .txt annars accepterar inte forumet filtypen.

Jag har förstått att det inte skiljer så mycket mellan de två, och på det tror jag att 1226:an drar 0,5kW mer under drift än vad 1215 gjorde.

Jag bifogar logfilen.
Titel: SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
Skrivet av: Smurfen. skrivet 06 februari 2014, 21:36:45
Tycker det ser ok ut du skulle kunna öka farten på varma cp ett snäpp du har under 5 graders skillnad mellan framledning retur 7-8 grader brukar anses optimalt tror att 1226 har vanlig cp med 3 steg som du ställer på själva cp. Tycker det ser ut som vp borde klara sig utan tillsats ganska länge den går helt klart mindre än 50% vid ca -3 ute. Eftersom du minskat start av kompressor till gm -100 så måste man minska gm för start av tillsats till minst gm -500 men jag skulle minska till -1000 för det brukar inte märkas och vp får lite tid på sig att klara värmen själv.
Titel: SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
Skrivet av: Smurfen. skrivet 06 februari 2014, 21:38:03
Ser även att du köpt till innegivare till din vp  tummenupp
Titel: SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
Skrivet av: Bubbalobill skrivet 06 februari 2014, 21:58:52
Ser även att du köpt till innegivare till din vp  tummenupp

Jo jag tycker att det är jämnare så. Och för 234:- så är det ju inget att surra om. Inne givaren till 1215 gick på över tusen kronor. Men den var ställbar.

Ska kolla mer på loggfilen efter det du nu har läst ut av den. Jag har ökat tillslaget för tillsats till -700 idag tror jag det var. Även höjt till kurva 8, tidigare var det 7-1, har tyckt att det blivit kallt på golvet i hallen och kom fram till att det måste vara det.
Titel: SV: Byte från 1215-5 till 1226-8
Skrivet av: Smurfen. skrivet 06 februari 2014, 22:00:31
Du kan ställa i vp hur mycket innegivaren tillåts reglera.