Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 08 november 2014, 23:48:49 »

Typ ekovilla
Skrivet av: jagarjag
« skrivet: 08 november 2014, 23:45:35 »

Ol, får läsa runt lite och se vad jag hittar, men ang cellulosaisolering, heter det så eller vad för namn ska man leta efter?
Träfiberisolering har jag hört, säkert samma sak? Men vad heter det i affären och vilken butik har sånt?

Att suga ur spånet är säkert bäst, men kostar säkert en hel del dessutom. Därför är jag intresserad av att veta lite mer om alternativen.

Det är inte yttertaket som är isolerat utan taket upp till vinden (det skrevs om diffusionsspärr utifrån)
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 08 november 2014, 18:23:44 »

Detta är en djungel. Sök på ekofiber celluolosaisolering etc.
Här är en del skrivet : http://www.byggahus.se/forum/isolering/187616-tillaggsisolera-vinden.html
Finns många andra tråder på det forumet.
Du ska definitivt inte lägga plast uppe på sågspånet i varje fall om jag fattar rätt...

Jaja kocken hann före, han vet bättre än jag tummenupp
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 08 november 2014, 18:20:04 »

Ska du behålla sågspånet och det finns utrymme att lägga isolering ovanpå kan du använda cellulosabaserad isolering, då behöver man ingen diffspärr då hela isoleringen klarar fuktvandring (vilket inte mineralull gör). Men bäst är att suga ur spånet och sedan spruta hela taket med cellulosabaserat. Diffusionsspärren får inte sitta för djup in i isoleringen ju närmare innerväggen dess bättre, man sätter den på max 7 cm djup från innervägg/tak. Det är dessutom mycket svårt att få någon effektiv täthet om man försöker utifrån/uppifrån.
Skrivet av: jagarjag
« skrivet: 08 november 2014, 18:09:18 »

Ang tilläggsisoleringen: Varför måste sågspånet bort? Kan man inte bara lägga diffusionsspärren ovanpå sågspånet? Eller vill man få bort det för att inte fukten ska stanna i sågspånet och med tiden ge mögel och ruttna reglar osv?
Var hittar man isoleringen som man kan lägga direkt ovanpå sågspånet utan diffusionsspärr?
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 07 november 2014, 14:25:44 »

Dom två återstående sakerna som jag undrar är:

-Vad man bör göra med ventilation och avfuktning av källare när man byter vedpanna mot vp
Ingen värmekälla i pannrum kan lösas med element där
Ventilationen som styrs av självdrag i bl.a. skorstenen, vilket såklart underlättas av att skorstenen är varm och att vedpannan sugit ut luft från huset och därigenom "satt fart" på luften.
Ska man sätta in en fläkt som suger in luft i skorstenen eller hur gör man för att det inte ska bli fel med huset
Vet inte hur man bör göra, jag har ett litet element i fd tvättstugan och i pannrummet står värmepumpen och läcker lite värme. De värmekällorna förhindra att vattnet fryser.Två skorstenskanaler har jag helöppna, en i tvättstugan och en i pannrummet. Tilluft tar jag in i tre ventiler. Ingen fläkt men kanske man skulle ha? Det är fuktigt i källaren mest på cementgolvet på hösten men torkar upp under vintern. Temp i källaren som lägst 3-4 °C

Om man tilläggsisolererar taket så vill man ju fortsatt ha vinden torr, räcker det med diffusionspärren under isoleringen eller behöver man öppna upp två ventilationsöppningar t.ex. på varsin kortsida längst upp (direkt under nocken)? Ja det måste man annars blir det inget drag. Så har jag gjort

-Lågtempererat system, vad är skillnaden mot högtempererat system? (förutom det givna att gradantalet i elementen är olika)
Är det så lätt som det låter, att stora element fungerar i lågtempererade system och små element kräver mycket varmare vatten för att orka värma rummet?Just det.
Om man har golvvärme, är det då någon skillnad?Golvvärme är alltid lågtempererat

Något annat som jag glömt fråga om som jag bör veta?   Sc:,h Sc:,h
Skrivet av: jagarjag
« skrivet: 07 november 2014, 13:30:54 »

Jodå jag är nog med. Men det jag skrev sist om 65/120 har inget med skillnaden mellan kw och kwh att göra eftersom dom som skrivit och sagt siffror till mig inte alltid skrivit om dom menar vad huset kräver eller vad en värmepump kräver. Säger man att man tror en viss förbrukning måste man såklart även specificera vad siffran representerar.
Ska jag ta en dålig liknelse också så kan det vara att man säger att det går åt 30 st att värma huset. Då vet man inte om jag menar 30 kubikmeter ved, 30 säckar pellets eller vad jag menar.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 07 november 2014, 05:39:53 »

Inte bör veta, skall du själv kunna komma fram till hur stor anläggning ditt hus kommer att kräva MÅSTE du förstå skillnaden mellan kW och kWh. Gå tillbaka i tråden eller sök på nätet. förstår du inte detta först så är det meningslöst att ens fundera på resten.

Om jag säger till dig att jag har en snabb bil, jag har åkt 30 mil idag så säger ju det ingenting, eller hur? Först när sträckan anges över tid blir det en faktor som skvallrar om hastigheten. jag har åkt 300 km/h....

Börja där :)
Skrivet av: jagarjag
« skrivet: 07 november 2014, 00:30:32 »

Dom två återstående sakerna som jag undrar är:

-Vad man bör göra med ventilation och avfuktning av källare när man byter vedpanna mot vp
Ingen värmekälla i pannrum kan lösas med element där
Ventilationen som styrs av självdrag i bl.a. skorstenen, vilket såklart underlättas av att skorstenen är varm och att vedpannan sugit ut luft från huset och därigenom "satt fart" på luften.
Ska man sätta in en fläkt som suger in luft i skorstenen eller hur gör man för att det inte ska bli fel med huset
Om man tilläggsisolererar taket så vill man ju fortsatt ha vinden torr, räcker det med diffusionspärren under isoleringen eller behöver man öppna upp två ventilationsöppningar t.ex. på varsin kortsida längst upp (direkt under nocken)?

-Lågtempererat system, vad är skillnaden mot högtempererat system? (förutom det givna att gradantalet i elementen är olika)
Är det så lätt som det låter, att stora element fungerar i lågtempererade system och små element kräver mycket varmare vatten för att orka värma rummet?
Om man har golvvärme, är det då någon skillnad?

Något annat som jag glömt fråga om som jag bör veta?
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 06 november 2014, 23:43:03 »

Tror jag förstår hur du menar även om det är lite fel på sorterna (?)
65kWh/m2 skulle alltså vara den energimängd som värmepumpen behöver per år. Med COP=3 så levererar den 3x65=195kWh/m2 och år. Dvs dom antar att ditt hus behöver ytan(3x95m2)x195kWh/m2=56000kWh/år om du ska värma källaren också.
Det säger inte direkt hur stark maskinen måste vara, dvs vilken maxeffekt (kW) den ska leverera men experterna på forumet kan säkert översätta det.
Skrivet av: jagarjag
« skrivet: 06 november 2014, 22:53:27 »

Jag har ju fått olika siffror ang hur mycket huset förbrukar per kvm och min teori är att det är så att dom som gett mig förbrukningssiffror på runt 65 syftar på hur många kWh värmepumpen måste vara. Och dom som säger siffror på runt 120 säger hur många kWh det går åt för att värma huset, sen får man med hjälp av COP räkna ut hur stark pumpen behöver vara.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 06 november 2014, 22:49:08 »

Heating Degree Days. Sorten är graddagar och man räknar temperatur under t.ex 17 °C per dag, det ska motsvara den tid och temperaturskillnad under 17 °C man studerar på exempelvis ett år
Sök på HDD SMHI så kan du läsa mer.
Skrivet av: jagarjag
« skrivet: 06 november 2014, 22:41:38 »

Ber om ursäkt att jag glömde bort det, det är många siffror att hålla reda på.
Vad betyder HDD? Jag scrollade uppåt lite och kollade äldre inlägg men hittade ingen förklaring av den förkortningen tyvärr.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 06 november 2014, 19:45:25 »

Från mitt inlägg här:
Ett till exempel jagarjag!
Mitt gamla hus drog före isolering 42000kWh/år inkl 12000kWh hushållsel o VV. Källaren ovärmd. 80m2 i två plan ger 260kWh/m2 brutto eller 188kWh/m2 netto.
Jag har mätt att vägg o fönsterisolering sparade 37% av uppvärmningen, det är den status du har på ditt hus, således netto värmningsbehov 126kWh/m2. Det ger med dina 2x95m2 24000kWh/år om du har samma årsmedeltemp som jag, +8 °C eller för bättre jämförelse 3300HDD. Jag bor i havsbandet, norra Bohuslän.

Var är ditt hus på kartan?
Bor du på ett kallare ställe med t.ex 4500HDD så behöver du 4500/3300x24000=33000kWh/år. Ska du dessutom värma 95m2 källare så går det åt minst 50% till, dvs 49000kWh/år för uppvärmning.
Med COP3 16000kWh. Tillkommer varmvattenuppvärmning, kanske 2000kWh med VP. Totalt 18000kWh. Storlek på VP kan nog nån annan beräkna?
Med isolering av taket mot vinden så kan du sänka värmningsbehovet med c:a 20% c:a 3000kWh/år i exemplet med 4500HDD.

Med reservation för tankevurpor!!

Skrivet av: jagarjag
« skrivet: 06 november 2014, 19:34:58 »

Tack för att du kollar upp sånt.
Var fick du 126 ifrån?
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 06 november 2014, 16:33:23 »

SMHIs HDD data för Västkusten och Västra Götaland i bilderna nedan.
Antal graddagar hos dig jämfört med mig är historiskt (år1961-1990): 3931 resp 3665
I framtiden säger dom att det blir varmare, men nu ska vi jämföra mitt hus senaste 4 åren med ditt.
Du behöver 3931/3665=1,07 dvs 7% mer kWh/m2 än vad mitt hus behövde när isoleringen av väggar och fönster var gjorda således 1,07x126=135kWh/m2.
Vad som kan påverka är också takhöjd/våning, jag har 2,8 och 2,5m takhöjd.
Jämförelsen gäller exklusive källarvåning, jag har den ovärmd, du vill värma till 19 °C så du måste addera det värmebehovet, jag saknar tillräcklig info för att säga nåt bra om det.
Skrivet av: jagarjag
« skrivet: 06 november 2014, 14:02:02 »

Ok, justja det glömde jag, huset står i mitten av småland
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 06 november 2014, 08:55:40 »

Mina mätningar på mitt eget hus, inlägg nr 26.

Det är inte bara husets tillstånd som styr värmebehovet utan oxå temperaturskillnaden inne, dvs hur varmt du vill ha det och vad det är för medeltemperatur -ute. Du har inte berättat var ditt hus finns utan det är jämförelser ganska meningslösa.
Skrivet av: jagarjag
« skrivet: 06 november 2014, 08:40:54 »

Till er som tror att kwh är 95 till 120: vad har ni för erfarenheter som visar att äldre hus drar så mycket?
Beskriv gärna husen ni utgår från, ca byggår, isolering i tak och väggar, fönster osv.
Skrivet av: jagarjag
« skrivet: 06 november 2014, 08:37:30 »

Tack till förklaringen om inverter, har hört flera ord men inte inverter som beskriver det.
Det är en sån jag tycker känns vättigast också, av flera anledningar.
Skrivet av: lob
« skrivet: 06 november 2014, 07:33:56 »

Lov: vad gick sönder som var för dyrt att laga? Hur gammal var den?

Den har gått i sjutton år. Har haft hit en reparatör som inte tyckte jag skulle kosta på ngn djupare undersökning. Kompressorn går men ger ingen effekt. Efter en stund stannar den bara men pumpstyrningen tror att den går. Inga felmeddelanden. Känner lite stress oxå nu när vintern är i antågande./ LOB
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 06 november 2014, 06:22:52 »

Inverter? Utveckla mer tack

Även varvtalsstyrd, en "normal" on/off pump levererar ett visst antal kW när den är igång, min ger ex 8kW.
Den fungerar så att den räknar på något som heter integral (eller gradminuter), antag att det vid -11 grader ute (som vi har just nu), då vill min pump att vattnet till radiatorerna ska hålla 36C, när pumpen är i Off så kommer vattnet vara kallare än det. En gång per minut så räknar pumpen "framlednings temp" - "bör värdet" ex 30-36 = -6 gradminuter, när gradminuter sjunkit till ett visst värde (-120 hos mig), så slår den på pumpen och börjar värma huset. Efter en stund så blir då framlednings tempen högre än börvärdet och gradminuterna räknas då upp mot 0 igen (ex framledning 41 mot bör 36 ger +5). När den så småningom kommit upp till 0 då stängs kompressorn av och den börjar om med att räkna ner igen.
En inverter (heter det så?) eller vartalsstyrd ger ut den effekt som huset behöver, så krävs 36C i framledning så kommer den göra vad den kan för att hålla 36C, den kan med andra ord gasa och bromsa effekten beroende på hur mycket som behövs just då, ex den som Carl N refererar till (http://www.nibe.se/produkter/bergvarmepumpar/sortimentslista/nibe-f1255/), den ger mellan 4 och 16kW. Den blir säkert dyrare i inköp än om du hittar rätt on/off pump, men jag tror att den blir billigare än om du får fram en för liten on/off och får köra med el-tillsats istället.

Har jag snurrat till det så rätta mig gärna a:gl

Men jag är alldeles för dålig på detta för att kunna säga om det är ett bra eller dåligt alternativ - det var därför jag ställde det som en fråga, det finns många här som kan det mesta :)
Skrivet av: jagarjag
« skrivet: 05 november 2014, 23:05:50 »

Lov: vad gick sönder som var för dyrt att laga? Hur gammal var den?
Skrivet av: lob
« skrivet: 05 november 2014, 22:56:51 »

Hej
Hade inte några eg. problem med gamla hålet men med ny pump med mer uttag ur borrhålet(?) och ev uppgång i storlek till 12-14 kW så borrade jag ett hål till. Planen var att köra den gamla pumpen så länge det gick men 4 dagar innan hålen kopplades ihop drog pumpen sin sista suck så nu pågår jakten på någon installatör som så fort som möjligt kan sätta in något nytt. Imorgon kommer IVT och kollar och med lite tur ramlar en Nibe offert in oxå. Ortens lokala rörmokare säljer CTC och den är jag lite tveksam till. Kanske lite fördomsfullt. Kommer säkert att ventilera offerter här så där kanske det dyker upp ngt matnyttigt också. / LOB
Skrivet av: jagarjag
« skrivet: 05 november 2014, 22:27:51 »

Hej
Jag har ett lika stort hus. Byggt i lbtg och med 30 cm spån på vinden. Vanliga gamla tvåglasfönster. Bor i södra norrland(Jämtland). Körde första vintern på elpanna med en total förbr. 48000 kWh/år(förbrukningen omräknad till helår). Har sedan kört en 11 kW värmepump med en genomsnittlig förbr. på 21000 kWh/år. Håller 15 grader i källaren där jag har tvättstuga/torkrum och verkstad. Övriga två våningar 20 grader(takhöjd båda planen 250 cm). Pumpen är lite för liten och spetsar från ca -10. Vet inte om detta var någon hjälp men fråga gärna om det är ngt jag glömt.

/ LOB

Alla exempel är till hjälp så tack.
Du kör alltså 175+150=325m borrhåll nu? Borrade du et till för att få mer effektivitet eller var det problem med det första?
Skrivet av: jagarjag
« skrivet: 05 november 2014, 22:26:09 »

Vore inte en inverter perfekt med så många okända parametrar?

Inverter? Utveckla mer tack
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 05 november 2014, 21:37:08 »

Fattiglapp - jag har precis samma problem.
Dessutom är jag rätt tekniskt okunnig, men jag hoppas att jag har några andra färdigheter :) Nå kände att förslaget om inverter var på sin plats. Nu återgår jag till att läsa och lära.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 05 november 2014, 21:18:22 »

Ett till exempel jagarjag!
Mitt gamla hus drog före isolering 42000kWh/år inkl 12000kWh hushållsel o VV. Källaren ovärmd. 80m2 i två plan ger 260kWh/m2 brutto eller 188kWh/m2 netto.
Jag har mätt att vägg o fönsterisolering sparade 37% av uppvärmningen, det är den status du har på ditt hus, således netto värmningsbehov 126kWh/m2. Det ger med dina 2x95m2 24000kWh/år om du har samma årsmedeltemp som jag, +8 °C eller för bättre jämförelse 3300HDD. Jag bor i havsbandet, norra Bohuslän.

Var är ditt hus på kartan?
Bor du på ett kallare ställe med t.ex 4500HDD så behöver du 4500/3300x24000=33000kWh/år. Ska du dessutom värma 95m2 källare så går det åt minst 50% till, dvs 49000kWh/år för uppvärmning.
Med COP3 16000kWh. Tillkommer varmvattenuppvärmning, kanske 2000kWh med VP. Totalt 18000kWh. Storlek på VP kan nog nån annan beräkna?
Med isolering av taket mot vinden så kan du sänka värmningsbehovet med c:a 20% c:a 3000kWh/år i exemplet med 4500HDD.

Med reservation för tankevurpor!!
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 05 november 2014, 21:10:54 »

Ja det är det som gör det svårt att säga exakt vad som behövs utan en riktig effekt beräkning av det termiska skalet.
Det blir lite mellan tummen och pekfingret med programmets hjälp.
Men   En 13 kw värmepump  är inte ett full effekts dim förslag, det blir lite spets på en sån anläggning .
Man ligger i alla fall i närheten av vad som behövs
cc
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 05 november 2014, 21:09:22 »

Japp, Tommy E. Även jag förstod frågan. :)

Min tanke var ett alternativ till att räkna på något som enligt tidigare svar verkar vara väldigt besvärligt att göra, särskilt utan att kunna få en uppfattning på plats.

Jag tolkade frågan som om att den TIDIGARE energiförbrukningen var okänd, och att TS nu besitter fastigheten.

Men jag fattade kanske fel, jag har ofta otur när jag tänker ;)
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 05 november 2014, 21:02:59 »

Från första inlägget.
Citat:
Det finns ingen info om tidigare värmebehov att gå på då det var ved och bara delar av huset varit uppvärmt.
Slut citat.
Men å andra sidan så är frågan en begäran om hjälp att räkna ut hur mkt energi huset förbrukar, så jag vet inte.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 05 november 2014, 20:53:16 »

Står huset ouppvärmt idag? Även veds energi går väl räkna på såvida man känner till hur mycket man gör av med under en bestämd tid?

Men det är klart, är pannans verkningsgrad okänd kanske man kunde tillåta ren elpannedrift under någon vecka (såvida det är möjligt) för att få ett hum om energiåtgång vid en viss temperatur. höjer man sedan innetempen ett par grader inför nästkommande vecka borde man se ungefär hur bra väderskal kåken har beroende på hur strömförbrukningen ökar.

Kunde man dessutom prata med några grannar om man får läsa av deras mätarställningar (och veta hur de värmer) under samma period får man även referenser på det "normala".
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 november 2014, 20:52:16 »

Tänker att det kan bli svårt att hitta rätt on off pump med ett spann på 70kWh till 150kWh per m2. TS vet inte hur mycket det har gått. Låter i mina öron som en väldigt svår ekvation. Men läser vidare vad ni skriver och kommer fram till :)

Det är väl bara att ta en Nibe 1255-16 så funkar det.  :)
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 05 november 2014, 20:50:05 »

Tänker att det kan bli svårt att hitta rätt on off pump med ett spann på 70kWh till 150kWh per m2. TS vet inte hur mycket det har gått. Låter i mina öron som en väldigt svår ekvation. Men läser vidare vad ni skriver och kommer fram till :)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 november 2014, 20:43:50 »

En sån gammal kåk kan nog dra runt 150 kwh per m2 och år skulle jag gissa på.

Tänkte också så från början, men kåken är tilläggsisolerad med 3-glasfönster och dessutom tänker TS lägga på en "mössa" på vinden...
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 05 november 2014, 20:28:08 »

Jag tycker att först tar man reda på vad man behöver, sedan kan man börja fundera på vad man vill ha.
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 05 november 2014, 20:27:13 »

Hej jagarjag.
 Tänk såhär, har du något som går på ström så behöver den en viss mängd energi för att fungera. Har du exempelvis en 60 Watts glödlampa så kräver den just 60 Watt för att lysa, en kupévärmare kanske vill ha 2000 Watt, detsamma som 2 kilowatt.

Men för att summera hur mycket energi du gjort av med så måste du räkna över tid. Har du haft glödlampan tänd hela dygnet så har den förbrukat 60 Watt ggr 24 h. Dvs 1440 Wh eller 1,44 kWh.

Har du kupévärmaren igång samma tid kommer elbolaget vilja ha betalt för 2 kW ggr 24h = 48 kWh.

Ganska enkelt om man tänker efter  :)
Skrivet av: Tommy E
« skrivet: 05 november 2014, 20:21:35 »

Vore inte en inverter perfekt med så många okända parametrar?
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 05 november 2014, 19:44:23 »

En sån gammal kåk kan nog dra runt 150 kwh per m2 och år skulle jag gissa på.
En 13 kw vp  och 2 hål på ca 150mst aktivt är det minsta du bör har tycker jag
om du skulle behöva 65-50 vid DUT.
cc
Skrivet av: lob
« skrivet: 05 november 2014, 19:42:00 »

Hej
Jag har ett lika stort hus. Byggt i lbtg och med 30 cm spån på vinden. Vanliga gamla tvåglasfönster. Bor i södra norrland(Jämtland). Körde första vintern på elpanna med en total förbr. 48000 kWh/år(förbrukningen omräknad till helår). Har sedan kört en 11 kW värmepump med en genomsnittlig förbr. på 21000 kWh/år. Håller 15 grader i källaren där jag har tvättstuga/torkrum och verkstad. Övriga två våningar 20 grader(takhöjd båda planen 250 cm). Pumpen är lite för liten och spetsar från ca -10. Vet inte om detta var någon hjälp men fråga gärna om det är ngt jag glömt.

/ LOB
Skrivet av: jagarjag
« skrivet: 05 november 2014, 19:36:33 »

kW=effekt när du ska beskriva "styrkan"
kWh= energi  hur lång tid du har arbetat med "styrkan
Bergvärme pump cop 3 - 4
Luft/vätska cop 2-3
Husets förbrukning av energi räknas i kWh
Räkneexemplet visar årsförbrukningen och en bergvärme vill ha ca 10 000 kwh för att ersätta dina ca 27 000 kWh som huset förbrukar.

Ok tack
Då är det bara pumpens storlek som man säger i kw. Allt annat skriver man i kwh när det gäller vp?
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 05 november 2014, 17:10:19 »

Jag vet inte mycket mer om förbrukningen är att jag läst vissa som har 41, och andra har högre, men jag har inte hittat någon som skrivit att dom har uppåt 90.

Det hade varit väldigt intressant att få information om någon som har ett äldre hus och värmepump, och höra vad dom har gjort med isolering, fönster, gradantal inne osv. Och sen se hur mycket dom förbrukar.

Ni vet ingen här på forumet som kan ha något hus som är lika gammalt? Kanske någon som jag kan pm:a och fråga?
Mitt hus är byggt 1938. Jag har bergvärme och har isolerat huset efter VP installationen. Har beskrivit vad ändringarna gav i några andra trådar. Den här senast: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=57050.msg593249#msg593249
Du får gärna PMa mig
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 05 november 2014, 16:54:56 »

kW=effekt när du ska beskriva "styrkan"
kWh= energi  hur lång tid du har arbetat med "styrkan
Bergvärme pump cop 3 - 4
Luft/vätska cop 2-3
Husets förbrukning av energi räknas i kWh
Räkneexemplet visar årsförbrukningen och en bergvärme vill ha ca 10 000 kwh för att ersätta dina ca 27 000 kWh som huset förbrukar.
Skrivet av: jagarjag
« skrivet: 05 november 2014, 16:28:44 »

Ok, typ tvärtom mot som jag trodde alltså.

Men som exempel om huset förbrukar 95kvm x 3 våningar x 90kwh = 27000kwh, då vill värmepumpen ha ca 12000kw el? Hur många kw el värmepumpen vill ha styrs av copvärdet va? Och cop värdet styrs av bla hur lång slang/djupt hål man har?

Vad är ett riktmärke för copvärdet?  Man räknar väl husets behov av kwh/cop=kw el som går åt?

När skriver man enheten kw istället för kwh? Bara när man beskriver hur mycket el man betalar för?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 05 november 2014, 16:02:25 »

Om du använder en kW i en timme så får du en kWh, använder du två kW i en timme så blir det två kWh. Det är effekten (kW) gånger tiden (timme) som ger hur många kWh du får. Och det är kWh som du betalar för.
Skrivet av: jagarjag
« skrivet: 05 november 2014, 15:58:01 »

I källaren finns både frysboxar, tvättstuga och tvätttorkrum så man är där ofta, att ha 10 grader då känns inte mänskligt. Är det en källare som man i stort sett aldrig besöker så har man såklart så kallt.

Att värmen smiter ut lätt via betongen känns rimligt så det är kanske bättre att räkna lika många kWh där som i bostadsytorna.

Ang kw och kWh så är jag lite osäker på skillnaden, men jag tror jag lärt mig att kWh är hur mycket huset förbrukar, och kw är hur mycket el t.ex. värmepumpen förbrukar i el (det man betalar för)
Stämmer det eller är jag ute och cyklar nu?

Tråkigt att installatörer beräknar så fel. Går man bara på deras riktlinjer så känns det som om man får se elpatronen hoppa in titt som tätt runt december, januari, februari och mars, och helst ska den ju aldrig användas.
Skrivet av: jagarjag
« skrivet: 05 november 2014, 15:54:01 »

Jag vet inte mycket mer om förbrukningen är att jag läst vissa som har 41, och andra har högre, men jag har inte hittat någon som skrivit att dom har uppåt 90.

Det hade varit väldigt intressant att få information om någon som har ett äldre hus och värmepump, och höra vad dom har gjort med isolering, fönster, gradantal inne osv. Och sen se hur mycket dom förbrukar.

Ni vet ingen här på forumet som kan ha något hus som är lika gammalt? Kanske någon som jag kan pm:a och fråga?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 november 2014, 13:51:38 »

En gammal källare kan dra mer energi än vanlig boyta, ingen isolering, värmen leds rakt ut i marken via betongen.
Luften som omger ytorna ovan jord leder inte värme på samma sätt som jord, även om luften är kallare än marken.
Och 19 C är ju nästan fullt uppvärmt, jag har 10-15 C i min källare.

41 kWh/m2 är väl snudd på passivhus?
Undrar om du inte blandar ihop energibehov med max effektbehov (kWh resp kW)?
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 05 november 2014, 12:19:08 »

Men källaren ska man väl inte räkna 74kwh på eftersom den inte ska vara fullt uppvärmd?
Det beror mest på vad du har för isolering i källargolv o väggar.
19 °C i källaren är hög temp där i mitt tycke, behöver du verkligen det?
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 05 november 2014, 12:14:37 »

Ska man använda mineralull ska man även se till att huset är tätt (plastat) på insidan. Cellulosabaserad isolering släpper på ett helt annat sätt ut fuktigheten genom väggar och tak, där man med mineralull riskerar fuktansamling och frysning i isoleringen.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!