Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: CarMan
« skrivet: 20 januari 2006, 22:33:10 »

med min koppling får alltid el vvb:n varmt vatten från VPA:n & behöver då bara topp värma.
desutom så spär den bara på med vatten från el beredaren när vattnet från VPA:n är kallare än instelt värde på blandventill numer 2.

har du bland ventil numer 2 ställd på 50 grader så måste du töma hela VPA:n innan elberedaren tar nått vatten
har du blandventil numer 2 instald på 70 grader så spetsar han vattnet upp till 70 grader & blir själv på fyld med varmvatten, så han blir billig i drift.



man som jag sagt tidigare, i dit fall har du vatten så du klarar dig + att din värmepump själv kan göra 65 gradit vatten, vilket gör attt det gott o väl dödar alla legionella bakterier.


[/quote
Carman
Min uppfattning är att den första blandventilen på vpa inte skall vara där alls, bort med den. Man vill ju att vp skall producera så mycket vv som möjligt dvs allt vv som kommer till spets beredaren skall ha förvärmts av vp.
////AndersA


nä, vist är den onödig, enda nyttan man kan ha den til är om man absolut inte vill ha mer än 55 gradit vaten i kganarne (barnvänligt)
Skrivet av: torstain
« skrivet: 20 januari 2006, 21:40:46 »

Nej, jag har/hade inte tänkt använda el-vbb förren installatören sa att "den kopplar vi in för spetsa vpa:n, m.m m.m legionella m.m" .
Då var jag tvungen att ta reda på om det var nödvändigt. Och sedan var det skoj att kolla hur ni kopplat.

Tror inte jag kopplar in den då ni säger att det inte behövs, och så talar om för installatören att pumpen han föreslog kan värma vatten upp till 65 grader! Man kan ju tycka att han borde veta det fiR:

Tack för alla förklaringar!
Skrivet av: AndersA
« skrivet: 20 januari 2006, 21:32:30 »

med min koppling får alltid el vvb:n varmt vatten från VPA:n & behöver då bara topp värma.
desutom så spär den bara på med vatten från el beredaren när vattnet från VPA:n är kallare än instelt värde på blandventill numer 2.

har du bland ventil numer 2 ställd på 50 grader så måste du töma hela VPA:n innan elberedaren tar nått vatten
har du blandventil numer 2 instald på 70 grader så spetsar han vattnet upp till 70 grader & blir själv på fyld med varmvatten, så han blir billig i drift.



man som jag sagt tidigare, i dit fall har du vatten så du klarar dig + att din värmepump själv kan göra 65 gradit vatten, vilket gör attt det gott o väl dödar alla legionella bakterier.


[/quote
Carman
Min uppfattning är att den första blandventilen på vpa inte skall vara där alls, bort med den. Man vill ju att vp skall producera så mycket vv som möjligt dvs allt vv som kommer till spets beredaren skall ha förvärmts av vp.
////AndersA

Skrivet av: CarMan
« skrivet: 20 januari 2006, 21:20:35 »

el vvb:n kommer att fyllas med varmt vatten från VPA:n så länge det fins varmt vatten där & då värmer ju inte elberedaren så mycke.

stänger du av el beredaren så kommer vattnet i elberedaren att kallna, för attinte spä in kallt vatten från elberedaren så måste bland ventil 2 stälas på ett lägre värde än vatten tempen i vpa:n

men varför vill du ha elberedaren, det har jag inte förstått? du har ju varmvatten så du klarar dig i VPA:n
Skrivet av: torstain
« skrivet: 20 januari 2006, 19:20:39 »

carman:
Tack! En bra bild!
Om man kör max 65 grader så blir det ingen toppning av el-vvb, utan man får, i mitt fall, ca 160 liter VV till utöver VPA:n. Är det rätt?
Men det blir oxå så att VP måste värma upp vpa:ns 300 liter + 160 liter, eller?

Om man har el-vvb avstängd (ingen el) hur blir det då?
Skrivet av: torstain
« skrivet: 19 januari 2006, 22:59:07 »

Bertil!
Har gjort en principskiss i word för att se om jag förstått dig rätt problemet är att jag inte fattar hur man laddar upp ett worddokument här!
Men det hade ju en vis terapeutisk verkan så jag tror att jag fattar dig rätt ialla fall!
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 19 januari 2006, 22:54:18 »

med min koppling får alltid el vvb:n varmt vatten från VPA:n & behöver då bara topp värma.
desutom så spär den bara på med vatten från el beredaren när vattnet från VPA:n är kallare än instelt värde på blandventill numer 2.

har du bland ventil numer 2 ställd på 50 grader så måste du töma hela VPA:n innan elberedaren tar nått vatten
har du blandventil numer 2 instald på 70 grader så spetsar han vattnet upp till 70 grader & blir själv på fyld med varmvatten, så han blir billig i drift.




man som jag sagt tidigare, i dit fall har du vatten så du klarar dig + att din värmepump själv kan göra 65 gradit vatten, vilket gör attt det gott o väl dödar alla legionella bakterier.

Skrivet av: Bertil
« skrivet: 19 januari 2006, 19:54:18 »

Hohoooo det beror på hur stor VP är. det som händer är att det behövs spets tillslut!

Ned till -20 klarar jag mig helt utan spets på värme o varmvatten.

Om jag kör elberedaren för vv vid svinkyla då klarar jag ca -25 helt utan elspets. Nja då är ju upptagen effekt i elberedaren en slags elspets!

Men det beror inte på typ av VP utan vilken avgiven effekt den har.

Thermia hade då helt tokiga steg på sina pumpar..
Min ger 7,5 kw nästa 10,5 kw  50% skillnad!
Idag hade jag nog köpt 10,5, trots alla varningar för förstora pumpar.
Med den hade jag klarat svinkyla, samtidigt som man kunnat köra +22 inne! helt utan spets!
MEN man får vara nöjd med det lilla  ;) :D
Skrivet av: ME
« skrivet: 19 januari 2006, 19:03:01 »

Citera
Med min stora vattenvolym hinner inte VP nå sluttemp på värmen förrän det åter är dags för VV produktion, det stör värmen rätt rejält när det är riktigt snorkallt!
Nu kom det fram :) förrådsberedare klara inte av kallt väder och duschning/bad ....
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 19 januari 2006, 17:16:49 »

Car man.. jag har blandningsventil på elberedaren!! Det MÅSTE man ha.  Från VP har jag aldrig varmare varmvatten än max 50 så där behövs det egentligen inte, men det krävs vad jag vet enligt regelverken. det blir ju varmare en sund var 14 dag.

Du har ventilpaket med avstängningsventil, backventil, säkerhetsventil och blandningsventil  under elberedaren.
VVB på VP är utan blandningsventil men har det övriga.

Kluriga saker det här  ;)

Avstängare på båda kall- och varm- v sidan på elberedaren OCH på vvb i VP. Då kan jag köra vv enbart på elberaedaren vi dsvinkyla, den inbyggda på värmepumpen får kallna.
Dessutom en avstängare på ledningen om jag vill spetsa vv från VP genom elberedaren. (det är den som svänger in under avstängaren. Summa 5 st.

En ventil stängd då kan den inte ge ut nåt vatten, när beredaren kallnat stänger jag den sista ventilen.

Vid svinkyla då stänger jag av den inbyggda VVB i VP helt, då jobbar kompressorn enbart med värmeproduktion. Då klarar VP kraftigare kyla än om den ska jobba även med VV.  Dessutom jobbar den med mycket bättre verkningsggrad på min värme, med max 42 grader som sluttemp.

Med min stora vattenvolym hinner inte VP nå sluttemp på värmen förrän det åter är dags för VV produktion, det stör värmen rätt rejält när det är riktigt snorkallt!

Hur ofta använder jag då elberedaren, nja i vinter är den inte startad än.


Skrivet av: torstain
« skrivet: 19 januari 2006, 13:51:57 »

carman:
Du har ingen enkel ritning på hur du menar? Jag tappade bort mig efter den första blandventilen!  :-[

Bertil:
du lyckas förvirra mig igen!
Citera
Ja på ledningarna till Vp, men vet man att den ska gå nästan jämt så behöver man inte avstängare på båda ledningarna, det blir ju stopp om tex VV ledningen stängs.
Menar du vv från vp till vpa och kallvatten till vpa? Jag trodde bara det var ett rör från vp till vpa?

Citera
Lite lurigt att stänga båda ledningarna på en varm VVB, när vattnet kallnar blir det undertryck..  övertryck då har du en säkventil.

Men sen den lilla kallnat då stänger ja ventilerna!
Båda ledningarna till eller ifrån? Den lilla kallnat(el-vb) stänger du ventilerna för hand då?

Citera
har man platsen och beredaren så kostar det inte mycket, jag tycker det är jätterbra om man har lågtemp värmesystem då kan VP jobba med enbart värmeproduktion. Jag tror att man har VV gratis om VP jobbar som hos mig med värmen på maxtemp ca 42 grader. Der är en otrolig skillnad vad vp klarar om den inte behöver jobba med VV.  Osså ser man nä'r man har effektmätare på VP hur mycket energi VP tar vid hög temp på framledningen!!   Vid 30 grader fram ca 1700 watt, vid 55 grader fram över 3000 watt!! samtidigt som pumpen ger mycket mindre energi vid hög temp!!

Skickar du då 42 grader till vv-produktion och sedan låter el-vb höja till önskat vv-temp? eller är vpa:n bara som en första radiator som får sin värme vid värmeprod och sedan höjer du med el-vvb? Då går det att stänaga av all vv-prod i vp?

Bertil jag är säker på det är jag som är lite trög så ingen skugga på dina förklaringar! :-[
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 19 januari 2006, 12:37:16 »

det där funkar ju bra, men jag själv skulle inte koppla så.

på VPA:n skulle jag sätta en blandvenril, så som man alltid har, så man spär varmvattnet med kalvaten tills det når 55 grader.
där efter skulle jag sätte ett T-kors, ena änden går in i el vvb:ns KV
Andra änden går till kalla änden på blandningsventil nummer 2, varma änden går till el vvb:ns VV
Blandningsventil numer 2 sätter man på 50 grader eller lägre om man vill köra uten el vvb & på 60 grader eller högre om man vil spetsa med el vvb.
Skrivet av: Bobo
« skrivet: 19 januari 2006, 12:35:29 »

Är det någon som vet hur stor risken för legionella är i vanliga villor?? :-\
 Jag har bara hört talas om problemet i stora komplex som tex sjukhus.  Själv  har jag en liten VP + tank med inbyggd beredare + en efterföljande VVB för att kunna höja VV-temp. Varmvattnet från den inbyggda beredaren är knappt 50 grader men för 10 år sedan stängde jag kranen till VVB och tar alltså VV direkt från tankens beredare. Ingen i familjen märkte någon större skillnad och på den vägen är det. Så krångla inte till det. a:gl

Bobo
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 19 januari 2006, 12:02:41 »

Citera
de tre som syns på bilden och så endera på kv och vv från /till vp?

Ja på ledningarna till Vp, men vet man att den ska gå nästan jämt så behöver man inte avstängare på båda ledningarna, det blir ju stopp om tex VV ledningen stängs.

Lite lurigt att stänga båda ledningarna på en varm VVB, när vattnet kallnar blir det undertryck..  övertryck då har du en säkventil.

Men sen den lilla kallnat då stänger ja ventilerna!

har man platsen och beredaren så kostar det inte mycket, jag tycker det är jätterbra om man har lågtemp värmesystem då kan VP jobba med enbart värmeproduktion. Jag tror att man har VV gratis om VP jobbar som hos mig med värmen på maxtemp ca 42 grader. Der är en otrolig skillnad vad vp klarar om den inte behöver jobba med VV.  Osså ser man nä'r man har effektmätare på VP hur mycket energi VP tar vid hög temp på framledningen!!   Vid 30 grader fram ca 1700 watt, vid 55 grader fram över 3000 watt!! samtidigt som pumpen ger mycket mindre energi vid hög temp!!!!

Men vinsten den är rätt begränsad, om VP är väldimensionerad!
Jag håller på mest för att jag är liiite rubbad  :-[ :-[  ;) :D ;D :o ::)
Skrivet av: torstain
« skrivet: 19 januari 2006, 03:29:55 »

Jag tycker att det var en helt ok bild! Den visar ju det du förklarar!
5 ventiler: de tre som syns på bilden och så endera på kv och vv från /till vp?

Då återstår bara frågan om det är värt jobbet?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 19 januari 2006, 01:22:18 »

Gör ett dumt försök, visar bild från norra Sibirien  ;) värdens sämsta dessutom  :-[
Pumpen bakom oss KV o VV- matning rakt fram genom väggen
KV till vänster VV till höger
Ledningen som svänger in under den stängda ventilen, används om jag kör elberedaren som elspets!
Om endast en av VVB ska köras stängs den andra bort.
För att undvika Legionellarisker bör avstängarna sitta så nära t-rören som möjligt.
Det bör va totalt 5 st ventiler, både till elberedaren och till VP vvb, osså på förbiledningen om man ska kunna använda elberedaren som spetsberedare. Alla ventiler syns inte  ;)
Tvivlar på att du blir nåt klokare
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 18 januari 2006, 22:05:57 »

det är helt onödigt att instalarra den, men behålden, säljden & köp en ny eller begagnad om du nån gång behöver en, vilket inte lär ske inom snar framtid.
Instalatoren har nog inte tänkt!

din värmepump kan själv göra 65gradit vatten !!!
Skrivet av: torstain
« skrivet: 18 januari 2006, 20:49:18 »

Jo, riktigt så mycket vatten behöver jag inte. Jag tänkte mest på om man ville börja elda med ved igen så var det kanske bra att ha kvar el-vvb.

Jag förstår inte riktigt varför installatören vill ha el-vvb till att spetsa vattnet , om det är som ni säger och jag tror, när vp klarar av att fixa vv själv även legionella högt?

vedpannan ska jag ha kvar som reserv när strömmen går, men en el-vvb är ju rätt oduglig då.

nej nu har ni gjot mig förvirrad igen.
Är det en smart lösning vid svinkyla eller onödigt mycket rördragande för ingen vinst? ska jag sätta ut el-vvb i lagårn och hyra ut till stockholmarna?
Skrivet av: Maijckel
« skrivet: 18 januari 2006, 20:29:18 »

Med din 10kw pump och de rejäla elementen du berättade om i den andra tråden tror jag inte du behöver oroa dig. Blir det ner mot -20 någon natt får du väl dra in på badandet för ungarna...   *grina*

Jag hade slängt ut den gamla beredaren, eller köpt en VP med inbyggd beredare och kopplat den i serie, troligen första valet dock.
Gör du som din installatör tycker får du ju upp mot 400-500l varmvatten... Alldeles för mycket om du inte har dubbla badkar i stugan.
Skrivet av: torstain
« skrivet: 18 januari 2006, 19:28:33 »

Jag tror jag börjar förstå!!! :o
Du får ju gärna lägga upp en bild, du vet en bild och tusen ord ......

Det verkar ju otvivelaktigt smart att i värsta fall, vid ordentlig kyla, kunna spetsa med el-vvb så vp inte behöver lägga så mycket krut på vv.
/Tobias 
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 18 januari 2006, 19:08:40 »

ja fattar inte heller mycket nu  :-[   :o

Inge vidars kul, nja kanske lite  :D ;D

Hmmm Du har din bef ansluten... sätt på trör på kall resp varmvattnet... anslut dom till din nya beredare som vanligt. Montera stoppventiler på alla fyra avsticken.
Nu kan du välja vilken VVB du vill använda!

Sen fixar vi anslutning på vv ledningen från den nya beredaren och ansluter det på kallvattensidan på den bef elberedaren, så att vi kan eftervärma varmvattnet i vår bef elberedare. Först genom den nya VVB sen vidare genom elberedaren.

osså en stoppkran även på den "stumpen"

Blir nog inte förståeligt hur jag än skriver  :-[ :-\ :(

Jag ska leta i arkiven efter en bild!
Skrivet av: torstain
« skrivet: 18 januari 2006, 18:38:09 »

Citera
El VVB kommer efter som en separat enhet, väljer man att spetsa med den då kör man med bef drifttermostat. vattnet går.. kv in i Vp uppvärms i vp VVb sen till el vvb för eftervärmning.

Detta förstod jag!
Stoppkranar mot VP från el vbb då eller? trodde det var bara en rör stump från vpa till el-vvb dvs ett vv-rör till el-vvb?

Sedan:
Skall både vpa:n och el-vvb ha separata matningar från värmepumpen för vv och varsit rör kallvatten? Och i röret KV till elvvb skall vp ha en vv ingång? Blir inte det som att vp matar el-vvb:ns både kall och varmrör med varmvatten????
Jag måste erkänna att jag känner mig lite dum i huvudet nu! :-[
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 18 januari 2006, 18:14:23 »

El VVB kommer efter som en separat enhet, väljer man att spetsa med den då kör man med bef drifttermostat. vattnet går.. kv in i Vp uppvärms i vp VVb sen till el vvb för eftervärmning.

Vill man även kunna köra bara elberedaren, ja då matar man den som förrut, men med stoppkranar! mot VP.

Osså nån kopparstump så man även kan kallställa elberedaren.

Förklara det den som kan .. kanske så här båda anslutna till kv och vv, sen en anslutning från vv på VP till kv på elberedaren för ev elspets.   har ja tur fattade du något lite, men inte förvånad om du ser ut som ett frågetecken  :-[
Kanske jag har en bild, ska leta... man den torde väl va svår att tyda den med.


Skrivet av: torstain
« skrivet: 18 januari 2006, 17:58:48 »

Bertil
Hur kopplare man den då? trodde den skulle sitta i serie med vpa:n? Ska det vara kopplat så man väljer antingen vpa:n eller el-vvb? vart sätter man tempmätaren/givaren då?
/Tobias
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 18 januari 2006, 16:31:19 »

10 kw och stor volym ska klara biffen.  Inte ska du välja en större VVB och ändå behöva elspetsberedare!

Men den bef går att spara om plats finns.
Jag har en liten 60l kopplad så den ensam kan ta vv behovet, jag kan spetsa med den. Osså naturligtvis helt bortkopplad.

Har man ett lågtemp värmesystem finns det några kwh att tjäna på att låta en el VVB ta över vv produktionen när det är riktigt kallt!   VP ger betydligt bättre COP i värmeläge, sen störs inte värmeproduktionen alls om vv produceras i elberedaren!!
Sen finns den som reserv om nåt pajar på det nya.

MEN pga av Legionellarisken i stillastående vatten skall stoppkranarna sitta nära t-rören vid anslutningen.

Enkel koppling, lite kopparrör osså några ventiler extra!
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 18 januari 2006, 16:20:36 »

Din instalatör vet inte vad han syslar med.
du har köppt en pump som kan göra tilräckligtvarmtvatten själv & du har vatten så du klarardig, så varför fördyra både instalation & drift?
Skrivet av: Sven G
« skrivet: 18 januari 2006, 12:46:46 »

Jag har just beställt exakt samma system som du. En Nibe 1115-10 med 300 l vvb och extra vvb på 160 l eluppvärmd till säg 60-65C.
Detta ger gott om varmvatten, god komfort och du kan glömma legionella på köpet.
Skrivet av: torstain
« skrivet: 18 januari 2006, 12:17:04 »

Hej!

Har bestämt mig för en 1130-10k med en VPA till. Det som står på platsa nu är en vedpanna med en el vvb kopplad.
Den installatören jag antagligen kommer att välja  tycker att vvb ska kopplas till vpa:n för spetsning av varmvattnet och legionellahöjning.
Då undrar jag är det rätt ekonomiskt? Klarar inte pumpen med vpa:n av det själva? Jag ska ha en 300 l vpa och det borde ju räcka, en el vvb på 160 l till känns lite väl mycket?

Nån som vet om man tjänar/vinner på att koppla i hop dessa?
/Tobias

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!