Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta kompressor förebyggande?  (läst 5433 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad drabant

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta kompressor förebyggande?
« Svar #15 skrivet: 08 december 2015, 20:49:16 »
I min IVT Greenline HT E-11 sitter det en Copeland kompressor som enligt manualen har Avgiven/Tillförd effekt vid 0/50 grader Celsius på 10,5/3,2 kW. Vid bytet kommer Copeland att bytas till en Mitsubishi AEH-60 som enligt uppgift är vad IVT rekommenderar vid utbyte. Jag tror att Mitsubishi kompressorn används i t ex IVT Greenline HE E-11 som anges ha 10,3 kW avgiven värmeeffekt. Datablad jag hittat på nätet för Mitsubishin anger dock en "Heating Capacity" om 8,3 kW vid "Condensing temperature" 50 grader C och "Evaporating temperature" -7,2 grader C.
Uppenbarligen mäter man på olika sätt. Hur det hänger ihop och hur kan man jämföra effektvärdena? Någon som vet? Kommer att prata med min tilltänkta leverantör i morgon.
 

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Byta kompressor förebyggande?
« Svar #16 skrivet: 09 december 2015, 06:23:43 »
I min IVT Greenline HT E-11 sitter det en Copeland kompressor som enligt manualen har Avgiven/Tillförd effekt vid 0/50 grader Celsius på 10,5/3,2 kW. Vid bytet kommer Copeland att bytas till en Mitsubishi AEH-60 som enligt uppgift är vad IVT rekommenderar vid utbyte. Jag tror att Mitsubishi kompressorn används i t ex IVT Greenline HE E-11 som anges ha 10,3 kW avgiven värmeeffekt. Datablad jag hittat på nätet för Mitsubishin anger dock en "Heating Capacity" om 8,3 kW vid "Condensing temperature" 50 grader C och "Evaporating temperature" -7,2 grader C.
Uppenbarligen mäter man på olika sätt. Hur det hänger ihop och hur kan man jämföra effektvärdena? Någon som vet? Kommer att prata med min tilltänkta leverantör i morgon.
Det senare mätvärdet är gjort vid -7,2 graders förÃ¥ngning (evaporating temperature) och de första vid 0 grader, det blir stor skillnad pÃ¥ avgiven effekt om man  sänker tempen pÃ¥ en sidan.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Byta kompressor förebyggande?
« Svar #17 skrivet: 09 december 2015, 08:15:06 »
I min IVT Greenline HT E-11 sitter det en Copeland kompressor som enligt manualen har Avgiven/Tillförd effekt vid 0/50 grader Celsius på 10,5/3,2 kW.

0 i 0/50 är ingående köldbärartemperatur, inte förångningstemperatur. En ingående köldbärartemperatur på 0 grader bör, om jag jämför med mina loggningar, motsvara en förångningstemperatur på -5 till -6 grader. I mitt fall är det temperaturen vid inloppet till förångaren jag har mätt, vet inte om det är korrekt definition av förångningstemperatur. Kan inte bedöma om det är likvärdiga kompressorer men det kan inte skilja så mycket mellan dem.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad drabant

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta kompressor förebyggande?
« Svar #18 skrivet: 09 december 2015, 11:35:47 »
Ok, intressant. Jag var i kontakt med min leverantör som berättade att databladen specar Mitsubishins avgiven/tillförd effekt till 10,3/2,3 kW vid 0/35 grader. Marginellt sämre än Copelands 10,8/2,3 kW. Mitsubishin kompenserar dock detta med vissa andra fördelar, t ex bättre egenskaper vid högre framledningstemperatur, och är avsevärt billigare. I det stora lät det som att det blir ett litet uppköp för mig i samband med bytet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!