Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Eco air 107 startade inte med att värma nedre pannan.  (läst 5742 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad STAFJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Har en eco el 1550 med tillkopplad eco air 107. Jag har allt inställt enligt fabriksinställningarna. Igår var det 0 grader ute och nedre pannan gick ned till 20 grader utan att eco air eller eco el började värma nedre pannan. ( den är inställd på 50 grader)
Jag stängde av eco air och eco el startade direkt med att värma upp nedre pannan till 50 grader.
Vet att det finns stor kunskap bland läsarna och undrar om någon vet vad som kan vara fel.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Utan att veta hur allt är inställt är det omöjligt att veta vad som är fel.
Börja med att skriva av aktuella driftsdata, alltså alla värden när allting är igång, så vi får en första bild av hur det ser ut.
Ett enkelt sätt är att fotografera de olika menyerna, dels själv startfönstret och dels de tre fönstren som finns under Aktuell driftdata.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Eco air 107 startade inte med att värma nedre pannan.
« Svar #2 skrivet: 24 mars 2015, 08:14:56 »
Varför har du allt inställt enligt fabriksinställningarna? Borde man inte åtminstone ställa in rätt värmekurva?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad STAFJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Eco air 107 startade inte med att värma nedre pannan.
« Svar #3 skrivet: 27 mars 2015, 18:58:25 »
Har varit borta ett par dagar och har haft eco air spärrad. Startade den idag och den startade och värmde upp nedre pannan 1 gång och nästa gång som eco air startade så kommer det inget varmvatten från den. Nedan ser ni aktuell data.
Ute.  4 grader
Rum. 21.3. (21)
Panna. 48.  (50)
Framledning.  21. (31)
Panna nedre. 20. (40)
Hetsas. 71
Kompressor. Till
Fläkt.           Hög. 
Laddpump.    Tilll
Vp              In/ut.   21/18
Ute GP.        4 grader
Radiatorpump.  Till
Eleffekt. KW.    0.0+0
Strömuttag.     16 (17)
 Jag slog av eco airen och panna fÃ¥r köra själv.
Blev någon klokare av detta?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Jag skulle nog gå ut och kolla hur givarvärdena ser ut ute i styrningen till EcoAir. Om du öppnar fronten på EcoAir så finns en display som visar de olika tempgivarnas värden. Jag gissar att nån ger tokiga värden, exv VPin-givaren, och att det är därför den stoppar.
Sen går din laddpump för fort. Tre graders skillnad är på tok för lite vid plus fyra ute.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Eco air 107 startade inte med att värma nedre pannan.
« Svar #5 skrivet: 28 mars 2015, 09:20:52 »
Skillnaden är ju minus 3 °C
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Oupps, helt rätt. Såg fel i hastigheten. Dvs vattnet värms inte alls.
Skumt att hetgasen är typ 70 och vattnet inte värms alls. Dags att ta dit en kyltekniker.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
Det har ju hänt förut att vatten in- och utlopp har förväxlats i samband med installation av EcoAir. Och då får man ju precis det här fenomenet att det ser ut som om vattentemperaturen sjunker när vattnet passerar genom utomhusdelen.

En annan förklaring till de där mätvärdena kan vara om de antecknades just medan värmepumpen höll på med en avfrostning.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Det förklarar inte varför VPn stänger av långt innan tanken nått börvärdet.
Läs hela tråden först...
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Eco air 107 startade inte med att värma nedre pannan.
« Svar #9 skrivet: 28 mars 2015, 16:41:37 »
Det är inte inställningen av temperaturen i undre pannan som styr pumpen. Är den ställd på 50 °C, så gäller det endast elpatronen med pumpen bortkopplad.
Pumpen styrs av framledningens börvärde och startar vid detta, sedan värmer den 5 °C och stoppar sedan.

För övrigt ser dina värden helt orimliga ut. Du måste låta pumpen gå ett bra tag tills värdena är stabila, och sedan skriva ner dom.
Förmodligen behöver du hjälp av någon kunnig serviceperson som kan titta på pumpen.
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad STAFJ

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Eco air 107 startade inte med att värma nedre pannan.
« Svar #10 skrivet: 28 mars 2015, 16:50:07 »
Tack för svaren och det känns som om en tekniker får titta på pannan.
Staffan

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Eco air 107 startade inte med att värma nedre pannan.
« Svar #11 skrivet: 28 mars 2015, 19:27:42 »
Möjligt förklaringen kan vara att VPn har fastnat i avfrostnigsläge (hetgas 70°C) eller så lyckas du att läsa av precis vid tillfälle (osannolik)? Lätt att kolla: fläkten står still, kompressorn tuffar på! Sen har du att tänka på LP, säkring sitter i EcoEL: -men kompressorn borde inte starta utan LP! Har du kollat smutsfilter på VP-in (dåligt flöde -men då löser HP på)?
Lite tips och tricks: äldre modell har mekanisk ur för avfrostningen, om 1h fördröjning klarar inte av att hålla förångaren isfri så kan du köra manuellt!
På vita kopplingsboxen på översida i EcoAir sitter det en gummiplugg, under har du axel med spår i, använd 2 mm flatinstrumentmejsel och vrid medurs tills start av avfrostningen vid VPn igång och ute temp.under 2°C!
Sen om det är koppl.ur (testa), själv gissar jag på 4-vägsventil,backventil och ansluter mig till gurun och eldsjälar att det är dags för kyltekniker!
Försök att gå igenom det du klarar av själv!
Mvh Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Eco air 107 startade inte med att värma nedre pannan.
« Svar #12 skrivet: 28 mars 2015, 21:01:53 »
Jag blir inte riktigt klok på dina driftsiffror,
Rum. 21.3. (21) OK-rumstermostat
Framledning.  21. (31) men ändÃ¥ högre börvärde!
Undrar om det är nåt fel på styrkortet i EcoEl!
Inget är omöjligt!
Mvh Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Vad virrar Jiri om? Innetemperaturen säger ju inte vad det ska vara för framledning. Det enda man ser ör att radiatorvattnet har rumstemperatur, så det värms inte av VPn, men det har vi ju redan konstaterat.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Eco air 107 startade inte med att värma nedre pannan.
« Svar #14 skrivet: 28 mars 2015, 21:30:06 »
lunkUmeå
Det Jiri virrar om är att börvärde för framledning är satt till 31°C,men i verkligheten har du 21°C! Men självklart med 20°C i nedre panna kan det inte bli bättre! Kom med bättre förslag vad som är orsaken!!!
Mvh Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!