Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Delta T och kwh.  (läst 13532 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
Delta T och kwh.
« skrivet: 27 januari 2012, 20:37:01 »
Skulle aldrig ha börjat med det här ,jag börjar att bli dum förklarad av resten av min familj, efter att ha tillbringat ca 8 timmar i pannrummet i dag . (Man snöar  in pÃ¥ vissa saker. )
Men nu till saken ,

Kurva 34
-5     +1
0       +2
5        0
kb in+2
kb ut –1
gm – 40
vpr   30
vpfl  37 (36 )     2905 w
vpfl  38 (36 )     2895 w
vpfl  39 ( 36 )    2895 w
vpfl  40 ( 36 )    2910 w
-3 gr ute
GÃ¥ngtid den här körningen  24 min.

Att det inte skiljer mer i kwh när jag kör delta t  pÃ¥  7, 8 , 9 , 10 gr . Det skiljer  som max 15 w i timmen vid dessa temperaturer. ( 7000x0,15=1,050kwh/Ã¥r )
Det här är vad som sker i min vp, vid dessa temperaturer, sÃ¥ det verkar inte som delta T har sÃ¥ stort inflytande  pÃ¥ kwh mellan 7-10gr pÃ¥ delta  hos mej i alla fall . Ja jag vet att det kan vara nÃ¥gon liten diff pÃ¥ tempgivarna men nu utgÃ¥r vi ifrÃ¥n att dom är korrekta. Är det nÃ¥gon annan som skulle kunna kolla upp vad eran vp drar  i kwh vid olika temperaturer och olika delta T och skriva  in det här . Det skulle vara intressant och se om det var fler som har liknande resultat. Det kanske skiljer mera vid högre framlednings temperaturer än dessa.
Jag har en Kamstrup elmätare som jag läser av på.
 *vinkar*
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Delta T och kwh.
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2012, 21:18:53 »
Glömde bort att säga att jag har fasta flöden.
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2012, 22:10:57 »
det du menar är alltså att din förbrukning i kwh till värmepumpen inte förändras nämnvärt när du förändrar ditt delta på varma sidan?

Är det mätning vid olika framledning. Eller är det mätning vid samma returtemp men med olika flöde och därmed olika delta?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Delta T och kwh.
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2012, 23:30:31 »
Kompressorns förbrukning hänger mer eller mindre bara ihop med framledningstemp, och köldbärartemp, deltaT har mindre betydelse.
Om dina mätningar skett vid konstant vbf och KB-in så kommer inte elförbrukningen på kompressorn att variera nämnvärt beroende på deltaT.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Delta T och kwh.
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2012, 00:13:54 »
Jag förstår inte riktigt era frågor Rinnan och Rickard. Han skriver ju tydligt att det är mätningar vid 4 olika framledningstemperaturer med samma returtemp och flöde på alla 4 mätningar.
Sen är inte jag rätt man (än) att analysera dina mätningar.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2012, 00:53:43 »
jag tror du har fel DKT
han skriver

Citera
Att det inte skiljer mer i kwh när jag kör delta t  pÃ¥  7, 8 , 9 , 10 gr .

Det tycker jag indikerar att han menar att han testar förbrukningen vid olika deltan.

Jag vet inte riktigt vad som är syftet med testet.

OM det är som jag tror att det är olika deltan som testas så måste man därefter komplettera detta med att ta reda på hur mycket effekt som kommer ur maskinen. Effekten är ju just helt beroende av flödet. Att sedan jämföra detta med värmepumpens förbrukning kommer visa på COP.

För att verkligen reda ut vilket driftläge som är mest optimalt så kommer det för det första skilja sig beroende på om man har en arbetstank eller inte, då man utan arbetstank ju går direkt mot radiatorerna. Därutöver behöver man troligen analysera många fler värden.

Jag brukar titta på skillnaden mellan kondenseringstemperatur, baserat på tryck och skalan för r407c, och framledningstemperaturen för att se om en given inställning ger bättre skjuts (ta till vara på hetgas i kondensorn) - eller uttätning som vissa kallar det.

Därutvöer kollar jag underkylning och förångning (tryck).

Detta då alltså utöver effekt och COP i realtid.

Mitt syfte blir i ett sådant fall att försöka se vart maskinen går som mest effektivt utifrån mina förutsättningar. Men då har jag fördelen av att kunna ställa radiatorflödet helt separat och det är ju väldigt sällan man har den möjligheten. Det jag menar är att man i normalfallet måste vara mycket mer betänksam över vad som händer på radiatorsidan när man justerar sitt värmebärarflöde.

Men återigen.. jag tror man måste förstå syftet och höra lite mer ingående från topdoor vad för mätningar som är på gång här.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Delta T och kwh.
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2012, 01:25:01 »
jag tror du har fel DKT
han skriver

Det tycker jag indikerar att han menar att han testar förbrukningen vid olika deltan.


Nja, jag tror inte jag har fel med vad han avser som delta.
40-30=10
39-30=9
38-30=8
37-30=7

Jag tror helt enkelt han är förvånad att pumpen drar i princip lika mycket vid samtlig driftsfall. Eftersom flödet är konstant.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2012, 01:34:47 »
jag tänker så det brinner här nu....

Hur får han fram de olika driftfallen om flödet är konstant. Det måste i så fall ha att göra med väldigt tidigt i en cykel och att värmepumpen inte riktigt är klar ännu. Att han egentligen har ett delta på 10 men att inledningsvis når den inte dit. I så fall skulle det vara rimligt. Kompressorn drar det den drar, typ, men processen är inte fullt igång ännu och därför är inte effekten så hög inledningsvis.

Eller så betyder konstant flöde bara att han inte har termostater som stryper och i så fall är min tidigare tes korrekt.

Annars måste någon förklara för mig vad de olika driftfallen betyder. för jag fattar inte.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Delta T och kwh.
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2012, 01:41:40 »
Nej det är något fishy här. Jag ska sova på saken tror jag.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2012, 01:42:36 »
ingen dum idé
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Delta T och kwh.
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2012, 11:23:29 »
Jag har  läst av värderna under en och samma körning, o jag kör mot tank.
så jag tycker det är en liten skillnad på kwh i förbrukning mellan olika delta T,
under vp körningen.Men det kanske blir så, men då spelar inte delta T någon större roll mellan 7-10gr under en körning i så fall. Returtempen är lika hela tiden (30 gr ).
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Delta T och kwh.
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2012, 11:38:32 »
Jag har  läst av värderna under en och samma körning, o jag kör mot tank.
så jag tycker det är en liten skillnad på kwh i förbrukning mellan olika delta T,
under vp körningen.Men det kanske blir så, men då spelar inte delta T någon större roll mellan 7-10gr under en körning i så fall. Returtempen är lika hela tiden (30 gr ).
Exakt hur gjorde du för att åstadkomma 4 olika deltan under samma körning utan att ändra flödet? Sc:,h
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Delta T och kwh.
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2012, 14:53:04 »
Jag sänkte kurvan 2 steg och skulle se om det vart nÃ¥gon större skillnad pÃ¥ kwh under körningarna sÃ¥ läste jag av el mätaren för varje grad som pumpen ökade . PÃ¥ min elmätare kan jag läsa av förbrukad energi under drift. Och dÃ¥ fick jag dom här värdena.Vid 5 och 6 gr :dt: hade jag lite mer kwh än vid 10gr över  :dt:
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2012, 15:03:55 »
mm jag tror det tillvägagångssätt du har valt inte är så bra i fall man ska få fram tillförlitlig data.

Om du utan att ändra flödet genoma att ändra cirkpumpens inställning eller strypa flödet i slingan får olika delta under en och samma körning så är det något annat du märker av. Inte en varaktig förändring av deltat.

För en varaktig förändring av deltat vid i övrigt likvärdiga omständigheter krävs en förändring av flödet.

Om det du säger stämmer så är det enda vi ser en värmepump som inledningsvis inte är helt igång och att ditt delta därmed är närmare 10 i normalfallet. Eller så är det något du missar att berätta
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Delta T och kwh.
« Svar #14 skrivet: 28 januari 2012, 15:12:45 »
Eftersom pumpen har samma flöde hela tiden den gör värme ,sÃ¥ har jag bara läst av vad som sker under en av körningarna , och dÃ¥ vart det sÃ¥ här .I slutet pÃ¥ körningen ca 2-3 min gick den pÃ¥ 10gr över  :dt:.
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #15 skrivet: 28 januari 2012, 18:03:51 »
mm som jag trodde.
Du har således egentligen inte testat något nämnvärt skulle man kunna säga.

Att ditt delta ändras under körningen är en indikation på att värmepumpen blir mer effektiv, troligen.
Det innebär att du i slutet av de siffrorna du anger avger mer effekt och har ett bättre COP, givet att flödet är konstant och förbrukningen är konstant. Flödet indikerar när du ger mest effekt.

Om du skulle ha en lite längre körning som går upp säg totalt 10 grader. Kanske börjar på 35 och slutar på 45 så bör du, från att deltat har stabiliserat sig, notera att förbrukningen ökar i takt med att framledningstemperaturen ökar.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Delta T och kwh.
« Svar #16 skrivet: 28 januari 2012, 18:57:42 »
Min körning började vid 32 gr  och avslutades vid 40 gr det är inte bara den här körningen som blir sÃ¥ här ,men varför blir det inte större skillnad i förbrukning kwh än 15w . :dt: mellan 7-10 gr.  :dt: varierar ju under en körning i alla fall för mig jag fÃ¥r en övertemp pÃ¥ ca 2-3 gr i mitten mot slutet av en körning nÃ¥n gÃ¥ng har jag fÃ¥tt 4 gr . Och dÃ¥ undrar jag om  :dt: är sÃ¥ viktigt att hÃ¥lla pÃ¥ 7-8 gr som sägs här pÃ¥ forumet ,när der bara skiljer för mig 15 w mellan 7-10 gr  :dt:  Pumpen verkar ju gÃ¥ lika bra oavsett 7 eller 10 gr  :dt: Och den ökade kostnaden kan jag leva med om den skulle gÃ¥ pÃ¥ 10 gr  :dt:. Men men det skiljer kanske mer i mellan dom olika  :dt: ju högre upp i grader som man kommer?  men jag tror inte det, i och med att kwh ökar med högre grader sÃ¥ lär väl det följas Ã¥t . Jag ska kolla upp det i veckan . stod o tittade pÃ¥ olika körningar som vp gjorde i Fredags, 7-8 timmar i pannrummet
Det var då jag såg det här. *vinkar* *vinkar*
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #17 skrivet: 28 januari 2012, 19:17:58 »
det delta T du har är det du har mot slutet av körningen, typ.
Enda sättet _du_ kan ändra delta T är genom att strypa slingan eller öka/minska din cirkulationspump.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Delta T och kwh.
« Svar #18 skrivet: 28 januari 2012, 19:38:00 »
Min lv pump Nibe 2025-6 drar betydligt mer el ifall cirkulationspumphastigheten (tre olika hastigheter) genom vp sänks.

Fördelen är dock att framledningstemperaturen blir betydligt högre vid lågt flöde/låg hastighet på cp.

Den lägsta hastigheten kan ej användas ifall utetemperaturen är över noll grader celsius. Då larmar vp och stannar pga för hög returtemperatur.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Delta T och kwh.
« Svar #19 skrivet: 28 januari 2012, 20:11:14 »
David i frÃ¥n mitten av körningen mot slutet har jag 2-3 gr över bör värdet, i detta fall ca10 min in i körningen  och restrerande 14 min som var kvar av körningen  det är dÃ¥  jag sÃ¥g detta inträffa.  :dt: mÃ¥ste väl över börvärdet för att kunna räkna ner grad minuterna. *vinkar*
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #20 skrivet: 29 januari 2012, 00:35:20 »
David i frÃ¥n mitten av körningen mot slutet har jag 2-3 gr över bör värdet, i detta fall ca10 min in i körningen  och restrerande 14 min som var kvar av körningen  det är dÃ¥  jag sÃ¥g detta inträffa.  :dt: mÃ¥ste väl över börvärdet för att kunna räkna ner grad minuterna. *vinkar*

2-3 grader över bör är ju jättefint. Är det VP framledning eller systemframledning du mäter? Dvs mäter du DIREKT efter VP eller mäter du direkt efter tank?

DT behöver inte gå någonstans. Värmepumpen mäter på framledningen och bryr sig bara om vad om som står där. Sant eller falskt (värde). Det är detta den räknar på. Om du sedan har 1 eller 10 i delta bryr sig inte pumpen om.

Det enda sättet du kan testa och utvärdera olika delta är genom att öka eller sänka hastigheten på cirkulationspumpen eller genom att minska eller öka eventuell strypning på ledningarna mellan värmepump och tank genom någon typ av ventil (ex STAD MMA etc).

Deltat ska normalt sett inte förändras efter ett par minuter när värmepumpens process har stabiliserat sig. I så fall ska man ha jäääkligt kallt brine i början och sedan avsevärt mycket varmare för att få den effekt du får efter 10 minuters körning. Alltså att deltat förändras med 3 grader trots att processen är stabil och det gått mer än 10 minuter.

Är du verkligen säker på att returvärdet du anger är korrekt och att det stod stilla medans framledningen ökade????
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #21 skrivet: 29 januari 2012, 00:39:51 »
Min lv pump Nibe 2025-6 drar betydligt mer el ifall cirkulationspumphastigheten (tre olika hastigheter) genom vp sänks.

Fördelen är dock att framledningstemperaturen blir betydligt högre vid lågt flöde/låg hastighet på cp.

Den lägsta hastigheten kan ej användas ifall utetemperaturen är över noll grader celsius. Då larmar vp och stannar pga för hög returtemperatur.
Man kan kanske tänka sig att detta är normalt. Det vill säga att du drar mer ström när du får ut mer effekt typ. Hur mycket du drar är egentligen bara relevant i fall du vet hur mycket du får. Om ditt COP är konstant (varför det nu skulle vara helt konstant... men som ett exempel) ja då tjänar du ju alltid på att dra mer ström för du får ju oxå ut massor av mer "gratisenergi".

Således är det svårt med enbart stöd av ett värde att avgöra vilket som är mest effektivt. Jag brukar ju vurma för höga hastigheter och låga deltan. Men det är inget jag har tydliga belägg för på varma sidan.

Men helt klart är det ju som du säger att om du lyfter för mycket, pga ett lågt flöde, så kan du börja få problem.

Nu får jag väl en känga av någon......... men om du har en arbetstank så kan vi tänka oss ett scenario där du lyfter mycket, för du måste, men du gör det bara på radsidan. På VP sidan lyfter du bara lite, för att kunna gå högt upp i temp innan returen pangar.... VPn har bra med klös och står delvis stilla medans raddar jobbar vidare med lägre fart, högre lyft mot tanken.

Du har ju koll på dina prylar rocas och verkar ha hittat ett läge som passar dig bra
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Delta T och kwh.
« Svar #22 skrivet: 29 januari 2012, 08:25:07 »
Min lv pump Nibe 2025-6 drar betydligt mer el ifall cirkulationspumphastigheten (tre olika hastigheter) genom vp sänks.

Fördelen är dock att framledningstemperaturen blir betydligt högre vid lågt flöde/låg hastighet på cp.

Den lägsta hastigheten kan ej användas ifall utetemperaturen är över noll grader celsius. Då larmar vp och stannar pga för hög returtemperatur.

Värmepumpen drar mer el ju varmare vatten den "tvingas tillverka", och inte nog med det, COP blir troligen avsevärt lägre.
Du skriver att fördelen är att vattnet blir varmare när du sänker hastigheten, på vilket sätt är det en fördel?

Hur den skall kunna få hög returtemp med lågt flöde, när det är varmt ute har jag väldigt svårt att förstå, det borde bli tvärt om, ju lägre hastighet du har på flödet desto kallare returtemp borde du få tillbaka.
Jag misstänker att det är något annat fel (injustering eller inkoppling) som gör att du i så fall får tillbaka "samma" vatten som du kör ut, utan att det passerat panna/radiatorsystem.
Har du någon skiss på hur du kopplat in din värmepump till radiatorsystemet.

Min erfarenhet av att laborera med flöde är att man måste höja kurvlutningen i styrdatorn om man sänker hastigheten på cirkulationspumpen, om man vill bibehålla önskad rumstemperatur, och det beror på att Nibes reglerdator reglerar med hjälp av temperaturen på framledningen.
Om man sänker hastigheten på cirkpumpen så strävar reglerdatorn efter att hålla samma framledningstemp som tidigare, men returtempen blir lägre, vilket ger sämre uteffekt från radiatorkretsen, vilket kräver högre kurvlutning - för att ge samma rumstemp som tidigare.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #23 skrivet: 29 januari 2012, 08:41:43 »
normalt sett ökar vi avgiven momentan effekt över radiatorerna när vi ökar cirkulationspumpens fart, allt annat lika. I samma veva  minskar deltat över värmepumpen och i med att flödet har ökat. Och dÃ¥ brukar det gÃ¥ att sänka kurvan lite. Men det behöver i sig inte betyda per automatik att saker och ting har blivit bättre. Det finns ju alltid en gräns och det är mÃ¥nga parametrar som berörs. Man kan även tänka sig att man noterar andra skillnader i hur lÃ¥nga körningarna är och antalet starter men det borde vara relativt marginella skillnader.

Pratar mest för mig själv här. Tänkte nog lite fel i inlägget innan. Men det där med högt delta eller lågt delta och hur högt man kan gå i temp. Jag tycker det är lätt att göra en tankevurpa här. Speciellt om man upplever problem med hög retur när man minskar flödet. Kan ju röra sig om någon kortis som rickard skriver.
Men om vi tänker oss ett delta på 1 på varma sidan. Då kommer vi inte mycket högre i framledning än vad max returtemp är, värdena fram och retur är ju snarlika. Har vi 10 i delta så borde vi kunna gå 10 grader över max returtemp.

GÃ¥r värmepumpen direkt mot radiatorerna är det ju en del yttre faktorer som kan begränsa vilket flöde vi väljer/har. Det kanske börjar lÃ¥ta i grejerna och sÃ¥ vidare. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Delta T och kwh.
« Svar #24 skrivet: 29 januari 2012, 09:33:21 »
2-3 grader över bör är ju jättefint. Är det VP framledning eller systemframledning du mäter? Dvs mäter du DIREKT efter VP eller mäter du direkt efter tank?

DT behöver inte gå någonstans. Värmepumpen mäter på framledningen och bryr sig bara om vad om som står där. Sant eller falskt (värde). Det är detta den räknar på. Om du sedan har 1 eller 10 i delta bryr sig inte pumpen om.

Det enda sättet du kan testa och utvärdera olika delta är genom att öka eller sänka hastigheten på cirkulationspumpen eller genom att minska eller öka eventuell strypning på ledningarna mellan värmepump och tank genom någon typ av ventil (ex STAD MMA etc).

Deltat ska normalt sett inte förändras efter ett par minuter när värmepumpens process har stabiliserat sig. I så fall ska man ha jäääkligt kallt brine i början och sedan avsevärt mycket varmare för att få den effekt du får efter 10 minuters körning. Alltså att deltat förändras med 3 grader trots att processen är stabil och det gått mer än 10 minuter.

Är du verkligen säker på att returvärdet du anger är korrekt och att det stod stilla medans framledningen ökade????
Jag mäter fl efter tank och före shunt pÃ¥ varma sidan ,och min brine är inte kallare än vad jag har skrivit och jag har inga strypningar i mellan vp och tank. Det ända som jag har sedan tidigare är en shunt frÃ¥n tank till värmesystemet in till huset . Men  den har inget med vp drift mot tanken att göra, vad jag förstÃ¥r. Den reglerar ju bara värmeläckaget frÃ¥n tanken till förbrukaren. Efter inställt värde.  Min returgivare sitter ocksÃ¥ ute vid tank , pÃ¥ vpr. För att förtydliga det hela sÃ¥ är vp och shunten inställd efter samma tempkurva sÃ¥ shunten stÃ¥r för det mesta helt öppen .
Delta t har jag för mig är väl ett värde för att fÃ¥ ut full förÃ¥ngning av gasen i vp.   Och  om det dÃ¥ inte skiljer mer än dessa 15 w  sÃ¥ kan det inte spela sÃ¥n stor roll att ha ett  dt pÃ¥ mellan 7-10 gr  under vp körning . Normalt sÃ¥ gÃ¥r min retur temp upp vid vp drift ,men inte i detta fall när jag höll pÃ¥ o provade lite andre inställningar i kurvor under dagen . Skulle tro att mitt hus fick lite värmeskuld i och med att jag sänkte kurvan hela dagen .

Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Delta T och kwh.
« Svar #25 skrivet: 29 januari 2012, 10:14:18 »
Innan jag köpte Rickards elmätare....som funkar fint......trodde jag att kompressorn drog samma mängd el, oavsett hastighet pÃ¥ cirkulationspumpen. 

I mitt fall....vid en given utetemperatur.....drar vp:ns kompressorn ex 1750 W vid hastighet tre( högsta) på cp och ex 2100 W vid hastighet ett (lägsta)

Vad beror det på?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Delta T och kwh.
« Svar #26 skrivet: 29 januari 2012, 10:22:07 »
Kondenseringen blir högre med lägre fart på cp, du kyler inte kompressorn lika mkt och den går tyngre.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Delta T och kwh.
« Svar #27 skrivet: 29 januari 2012, 10:30:12 »
Tack Oraklet.

Jag anade att det fanns en speciell orsak.

Det blir varmare i huset.....när vp:n drar mer el, så tydligen ger den betydligt mer effekt då.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #28 skrivet: 29 januari 2012, 12:11:16 »
Jag mäter fl efter tank och före shunt pÃ¥ varma sidan ,och min brine är inte kallare än vad jag har skrivit och jag har inga strypningar i mellan vp och tank. Det ända som jag har sedan tidigare är en shunt frÃ¥n tank till värmesystemet in till huset . Men  den har inget med vp drift mot tanken att göra, vad jag förstÃ¥r. Den reglerar ju bara värmeläckaget frÃ¥n tanken till förbrukaren. Efter inställt värde.  Min returgivare sitter ocksÃ¥ ute vid tank , pÃ¥ vpr. För att förtydliga det hela sÃ¥ är vp och shunten inställd efter samma tempkurva sÃ¥ shunten stÃ¥r för det mesta helt öppen .
Delta t har jag för mig är väl ett värde för att fÃ¥ ut full förÃ¥ngning av gasen i vp.   Och  om det dÃ¥ inte skiljer mer än dessa 15 w  sÃ¥ kan det inte spela sÃ¥n stor roll att ha ett  dt pÃ¥ mellan 7-10 gr  under vp körning . Normalt sÃ¥ gÃ¥r min retur temp upp vid vp drift ,men inte i detta fall när jag höll pÃ¥ o provade lite andre inställningar i kurvor under dagen . Skulle tro att mitt hus fick lite värmeskuld i och med att jag sänkte kurvan hela dagen .

Mm men något värde låter inte rätt om du med konstant flöde mäter upp en ökande framledning men stillastående retur
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Delta T och kwh.
« Svar #29 skrivet: 29 januari 2012, 12:41:54 »
Vilket värde menar du skulle vara fel?  Givarna ar nya ca 2 mÃ¥n. I och med att jag hade sänkt kurvan hela dagen var det här en av den sista jag körde . vpumpen gick pÃ¥ en lägre kurva än vad jag normalt har , pumpen gick tills gm var nedräknad , men vp r var fortfarande  samma, Jag har inga problem med vp när den är inställd pÃ¥ rätt kurva. men genom att prova lite olika kurvor o inställningar  för att kunna spara nÃ¥gra kwh, sÃ¥ fick jag dessa siffror vid olika dt , det var dÃ¥ som jag vart förvÃ¥nad att det inte skiljer mer i kwh vid högre dt
under en körning .
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #30 skrivet: 29 januari 2012, 17:25:04 »
ja det är ok. Det är så klart så som du säger.
Men jag kan tyvärr inte förstå hur eller varför.

En värmepump med fast flöde som har delta 9, som ett exempel, har oftast just 9 i delta under hela körningen, utom i början när allt inte riktigt är igång fullt ut.

Det du har gjort är inte att testa olika deltan. Det gör man genom att ändra flödet över värmepumpen. Och det gör man normalt sett genom att ändra farten på cirkulationspumpen. Snabbare, lägre delta, långsammare, högre delta.

Därmed inte sagt att man nödvändigtvis i samband med detta kommer se så stor skillnad i förbrukad effekt.

Ibland kan man notera, speciellt om man tittar på temperaturerna utan decimaler, att först går framledningen upp en grad sen några sekunder senare följer returledningen efter. Men att deltat skulle ligga och diffa 3 grader det är inte normalt vågar jag påstå.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #31 skrivet: 29 januari 2012, 17:27:05 »
(fortsättning från föregående inlägg)
För om vi tänker oss att ditt flöde är 0.25lps så skulle skillnaden i effekt vid delta 7 kontra 10 vara 7,31kw respektive 10,45 kw helt utan att något har förändrats på värmepumpen, om man ska utgå från de siffror du presenterar.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Delta T och kwh.
« Svar #32 skrivet: 29 januari 2012, 18:01:07 »
Kanske fel tråd (OT...?) men en fundering jag har är det som skrivits på sista tiden om att man inte vill ha alltför hög "övertemp" mht framledning bör...

Om jag har tex -2 grader ute och trimmar in mitt system så att jag har faktisk framledning ungefär 3-4 grader över 'bör', då känns det ju som om VP inte skulle orka få upp framledningen så det räcker om det är -25 ute...

1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Delta T och kwh.
« Svar #33 skrivet: 29 januari 2012, 19:05:12 »
Det har ingenting med det att göra.  När ditt integral är pÃ¥ 0 och vp stannar dÃ¥ vill vi ligga 3-4 grader högre. MÃ¥nga ha pumpar som gÃ¥r upp till 10-15 grader mer än bör och bryter pÃ¥ hysteres, det är inget bra. VP har inte räknat hem integralet här och det blir ett värmeunderskott som sedan fÃ¥r kompenseras av högre kurva.  *vinkar*

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #34 skrivet: 29 januari 2012, 19:30:02 »
om man kollar på en integral / GM kurva så ser man ju att ju lägre ner man låter den gå desto högre blir den tvingad att gå för att räkna hem. Ju högre den måste gå desto hårdare måste den kämpa, om den nu kan gå högt, vilket beror på värmebehovet och storleken på VP.

Har man en underdimensionerad VP så blir ju detta ett ickeproblem när det är ett par minusgrader för den orkar i praktiken aldrig att öka tillräckligt för att helt beta av gradminuterna. Som ett exempel.

I en anläggning som har massor med starter, låt oss ta 40 som ett exempel, så känner man sig nog manad att sätta fokus på att minimera dessa snarare än att försöka hålla sig tight kring bör-värdet. Allt handlar om avvägningar. Kan man ligga tight, som i ditt fall, så är det ju fint
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Delta T och kwh.
« Svar #35 skrivet: 29 januari 2012, 20:34:27 »
Vilket värde menar du skulle vara fel?  Givarna ar nya ca 2 mÃ¥n. I och med att jag hade sänkt kurvan hela dagen var det här en av den sista jag körde . vpumpen gick pÃ¥ en lägre kurva än vad jag normalt har , pumpen gick tills gm var nedräknad , men vp r var fortfarande  samma, Jag har inga problem med vp när den är inställd pÃ¥ rätt kurva. men genom att prova lite olika kurvor o inställningar  för att kunna spara nÃ¥gra kwh, sÃ¥ fick jag dessa siffror vid olika dt , det var dÃ¥ som jag vart förvÃ¥nad att det inte skiljer mer i kwh vid högre dt
under en körning .

Hej, det som du skull behöva förtydliga är exakt vad du gjorde för att ändra Delta t.

Genom att ändra kurva kan du inte ändra Delta t, kurvan styr ju bara när VP skall stanna och pÃ¥verkar inte driftförhÃ¥llandena för VP i övrigt. Eftersom du har en on-off VP, dvs. När kompressorn gÃ¥r ger den 100%, och VPin konstant pÃ¥ 30c  innebär detta att Delta t endast kan ändras genom att justera flödet över VP.

EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Delta T och kwh.
« Svar #36 skrivet: 29 januari 2012, 20:37:32 »
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #37 skrivet: 29 januari 2012, 20:39:35 »
hjääälp DEN trÃ¥den  :D

Ja vi pratar pÃ¥ tok för lite om glide pÃ¥ det här forumet tycker jag.  --/

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Delta T och kwh.
« Svar #38 skrivet: 29 januari 2012, 20:47:31 »
Jag undrar om din givare som visar 30c in till VP kan vara defekt eller felplacerad.  Sitter den monterad pÃ¥ det rör som gÃ¥r in till VP, eller nÃ¥gon annan stans?
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #39 skrivet: 29 januari 2012, 20:48:52 »
hade det vart returen från radiatorerna som till på köpet shuntas ut så hade man kunnat förstå.

Men om båda givarna sitter mellan tank och värmepump då kan jag inte förstå.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Delta T och kwh.
« Svar #40 skrivet: 29 januari 2012, 20:59:00 »
 Orginal retur givare med klämring sitter monterad pÃ¥ vpr frÃ¥n tank.
Orginal fl givare sitter pÃ¥ utgÃ¥ende rör frÃ¥n  tank. bÃ¥da är monterade med pasta och väl isolerad med armaflex.
Jag har inte gjort något annat än vad jag skrivit.
Men det som hände i Harrisburg har heller aldrig hänt.  ;)
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #41 skrivet: 29 januari 2012, 21:05:30 »
nu skriver du att orginal fl givare sitter på utgående rör _från_ tank. Det läser jag som att det är röret till radiatorer. Men menar du utgående rör från VP till tank.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Delta T och kwh.
« Svar #42 skrivet: 29 januari 2012, 21:15:29 »
I början av cykeln hade du Delta t 7c i slutet Delta t 10c detta ger med ett konstant flöde över VP en effektökning på 43% (3c/7c) uttaget på varma sidan. Detta sker samtidigt som du producerar varmare vatten 37c vs. 40c. Detta är inte fysiskt möjligt om du inte stoppar in mer el i kompressorn alternativt att brine in tempen ökar i slutet på körningen (ej troligt) och på sätt ökar effektiviteten i driftcykeln.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #43 skrivet: 29 januari 2012, 21:20:02 »
det är fysiskt möjligt om man kolla på första minuten av en körning men det bedyrar ju TS inte är fallet.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Delta T och kwh.
« Svar #44 skrivet: 29 januari 2012, 22:33:47 »
Fl givaren sitter på utgående rör från tank till rad system som jag skrivit tidigare.
jag ska göra en typ lika dan körning o se om jag kan få till en ny omöjlig fysisk
körning, när tid medges, och speca så mycket som jag kan få fram ur vp driftdator o elmätaren. *vinkar*
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #45 skrivet: 29 januari 2012, 22:44:56 »
för att ditt test ska visa något relevant, utifrån hur din tank verkar vara kopplad, så ska du för just detta syfte kolla tempen direkt från värmepumpen och direkt till värmepumpen.

Men då måste du ju ha en separat givare för du kan inte hipp som happ flytta din framledningsgivare gissar jag.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Delta T och kwh.
« Svar #46 skrivet: 29 januari 2012, 22:49:48 »
Då är det fysiskt möjligt i och med att deltat inte har med vp att göra. Det som händer r att varefter du värmer tanken stiger tempen på vpfr som du flyttat ut. Du skulle om du inte flyttat givaren förmodligen se ett delta som du ser som max under dina körningar. (10gr?). Eller ännu mer. Med andra ord skulle jag i ditt fall höja flödet över vp.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #47 skrivet: 29 januari 2012, 23:19:08 »
 Thumbsup
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Delta T och kwh.
« Svar #48 skrivet: 30 januari 2012, 17:07:58 »
Ja dÃ¥ har jag tillbringat nÃ¥gra minuter till i pannrummet med penna o  papper  och  kamera sÃ¥ att vi kan fortsätta att bena ut detta .och vad som händer för mej .

Kurva 36
I G  -40
Kb in +2
Kb ut  0  -     - 1
Ute temp  - 8 gr
Vp r  33gr
 
Jag mäter vp fr pÃ¥ röret i toppen pÃ¥ tanken som gÃ¥r ut till rad  före shunt .
Jag mäter vp r i botten på på tanken som går till vp.
Dom gamla givarna sitter kvar i pumpen, dom nya org givarna frÃ¥n thermia  sitter inkopplad pÃ¥ tanken. Det här är vad som sker vid olika temperaturer under en körning för mig .

38 gr  ( 41 )          3010w
39 gr                     3006 w
40 gr                     3010 w            gÃ¥ngtid 3 min
41 gr                     3008                 gt         11 min
42 gr                     3005 w             gt         13 min
43 gr                     3025 w             gt         11 min
44 gr                     3040 w             gt          8 min

Total gt denna körning 60 min .  Förbrukad energi denna körning inkl vv   3130 w.
Vid nedräkningen av gm sÃ¥ startade en vv körning mot slutet vid –5 gm  vv körningen tog 7 min sedan efter vv körningen körde den ytterligare nÃ¥gra min vp fl men dom har jag inte tagit med i och med att det blir sÃ¥ höga temp som följer med frÃ¥n vv körningen till tanken .( 50-51 )
Fick jag pÃ¥ vpfl  strax efter vv körning.
Körningen började pÃ¥ vp fl 35  och slutade vid 44 gr under hela körningen ändrades inte vp r
Utan var konstant 33 gr. Gm start av pump vid 41 gm  vände nedÃ¥t vid 64 gm.
Vad har jag för DT under en sån här körning ?
Vad är inte bra, och  vad kan jag förbättra ? hur ?
Vp cp går bara när kompressorn går, har extern cp från tank till hus.
Jag har kort pÃ¥ hela körningen av regler datorn vad som händer i pumpen under drift.   
SÃ¥ forum vänner vad  göra ?
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Delta T och kwh.
« Svar #49 skrivet: 30 januari 2012, 17:38:55 »
Som sagt. Din energimätning säger noll och inget eftersom du inte mäter delta över vp. Men eftersom du lyckas värma tanken till 44 gr har du minst det pÃ¥ framledning innan tank. SÃ¥ledes delta 11 om vÃ¥r var 33. Det är för mycket. Sänk farten pÃ¥  cp i vp. Och försök göra likadana mätningar pÃ¥ givaren som sitter innan tanken om det ska ge nÃ¥got.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad Topdoor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kovland Västernorrland
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Köld är ett kallt helvete
SV: Delta T och kwh.
« Svar #50 skrivet: 30 januari 2012, 17:48:00 »
ok får prova med det .
Hus200m2 golvvärme i 145m2 +3 st panelrad,vedpanna Effecta+3x500lacctankar Thermia Diplomat 10 ihopdockad med vedpannan och tankar, 2x400m jordvärmeslang. Kulvert 17m,
+21gr innetemp

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Delta T och kwh.
« Svar #51 skrivet: 30 januari 2012, 17:53:10 »
det kanske blev fel på slutet där DKT, med säkning av farten.

I och med att du shuntar ut till dina radiatorer _samt_ att du mäter returen innan VP men mäter framledning efter tank så får du inte en rättvisande indikation av ditt delta över värmepumpen. DEt kan du bara få genom att mäta framledning och retur innan tanken.

Om man gissar lite så är det som DKT säger att du troligen har ett delta på 10+ över värmepumpen och således skulle kunna minska detta genom att öka farten på den interna cirkulationspumpen för värme, värmebärarpumpen ett snäpp.

Om vi gÃ¥r till dina KW siffror sÃ¥ indikerar dessa att din förbrukning inte ökar nämnvärt med ökande framledningstemperaturer. Däremot kan det ju vara sÃ¥ att ditt COP minskar. Dvs mängden ström i förhÃ¥llande till levererad energi blir nÃ¥got sämre. Men vi pratar ju om tiondelar här för det ska inte skilja enormt mellan  38 och 44gr. Därutöver det jag ju inte hur pass bra din energimätare är.

Vill du veta vad ditt delta är över värmepumpen så räcker det med att ta en IR termometer eller något i den stilen och mäta rören från och till VP med lite tejp på röret (typ eltejp) när värmepumpen har gått ett par minuter. Då får du reda på vilket delta du har och detta förändras inte jättemycket under en körning.

Men jag håller som sagt med DKT du kan nog öka farten ett snäpp.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Delta T och kwh.
« Svar #52 skrivet: 30 januari 2012, 18:13:49 »
Som sagt. Din energimätning säger noll och inget eftersom du inte mäter delta över vp. Men eftersom du lyckas värma tanken till 44 gr har du minst det pÃ¥ framledning innan tank. SÃ¥ledes delta 11 om vÃ¥r var 33. Det är för mycket. Höj farten pÃ¥  cp i vp. Och försök göra likadana mätningar pÃ¥ givaren som sitter innan tanken om det ska ge nÃ¥got.
OBS. Det gick lite fort. Höj farten ett snäpp naturligtvis.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!