0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Att det inte skiljer mer i kwh när jag kör delta t på 7, 8 , 9 , 10 gr .
jag tror du har fel DKT han skriver Det tycker jag indikerar att han menar att han testar förbrukningen vid olika deltan.
Jag har läst av värderna under en och samma körning, o jag kör mot tank.så jag tycker det är en liten skillnad på kwh i förbrukning mellan olika delta T,under vp körningen.Men det kanske blir så, men då spelar inte delta T någon större roll mellan 7-10gr under en körning i så fall. Returtempen är lika hela tiden (30 gr ).
David i från mitten av körningen mot slutet har jag 2-3 gr över bör värdet, i detta fall ca10 min in i körningen och restrerande 14 min som var kvar av körningen det är då jag såg detta inträffa. måste väl över börvärdet för att kunna räkna ner grad minuterna.
Min lv pump Nibe 2025-6 drar betydligt mer el ifall cirkulationspumphastigheten (tre olika hastigheter) genom vp sänks.Fördelen är dock att framledningstemperaturen blir betydligt högre vid lågt flöde/låg hastighet på cp.Den lägsta hastigheten kan ej användas ifall utetemperaturen är över noll grader celsius. Då larmar vp och stannar pga för hög returtemperatur.
2-3 grader över bör är ju jättefint. Är det VP framledning eller systemframledning du mäter? Dvs mäter du DIREKT efter VP eller mäter du direkt efter tank?DT behöver inte gå någonstans. Värmepumpen mäter på framledningen och bryr sig bara om vad om som står där. Sant eller falskt (värde). Det är detta den räknar på. Om du sedan har 1 eller 10 i delta bryr sig inte pumpen om. Det enda sättet du kan testa och utvärdera olika delta är genom att öka eller sänka hastigheten på cirkulationspumpen eller genom att minska eller öka eventuell strypning på ledningarna mellan värmepump och tank genom någon typ av ventil (ex STAD MMA etc). Deltat ska normalt sett inte förändras efter ett par minuter när värmepumpens process har stabiliserat sig. I så fall ska man ha jäääkligt kallt brine i början och sedan avsevärt mycket varmare för att få den effekt du får efter 10 minuters körning. Alltså att deltat förändras med 3 grader trots att processen är stabil och det gått mer än 10 minuter. Är du verkligen säker på att returvärdet du anger är korrekt och att det stod stilla medans framledningen ökade?
Jag mäter fl efter tank och före shunt på varma sidan ,och min brine är inte kallare än vad jag har skrivit och jag har inga strypningar i mellan vp och tank. Det ända som jag har sedan tidigare är en shunt från tank till värmesystemet in till huset . Men den har inget med vp drift mot tanken att göra, vad jag förstår. Den reglerar ju bara värmeläckaget från tanken till förbrukaren. Efter inställt värde. Min returgivare sitter också ute vid tank , på vpr. För att förtydliga det hela så är vp och shunten inställd efter samma tempkurva så shunten står för det mesta helt öppen .Delta t har jag för mig är väl ett värde för att få ut full förångning av gasen i vp. Och om det då inte skiljer mer än dessa 15 w så kan det inte spela sån stor roll att ha ett dt på mellan 7-10 gr under vp körning . Normalt så går min retur temp upp vid vp drift ,men inte i detta fall när jag höll på o provade lite andre inställningar i kurvor under dagen . Skulle tro att mitt hus fick lite värmeskuld i och med att jag sänkte kurvan hela dagen .
Vilket värde menar du skulle vara fel? Givarna ar nya ca 2 mån. I och med att jag hade sänkt kurvan hela dagen var det här en av den sista jag körde . vpumpen gick på en lägre kurva än vad jag normalt har , pumpen gick tills gm var nedräknad , men vp r var fortfarande samma, Jag har inga problem med vp när den är inställd på rätt kurva. men genom att prova lite olika kurvor o inställningar för att kunna spara några kwh, så fick jag dessa siffror vid olika dt , det var då som jag vart förvånad att det inte skiljer mer i kwh vid högre dtunder en körning .
Som sagt. Din energimätning säger noll och inget eftersom du inte mäter delta över vp. Men eftersom du lyckas värma tanken till 44 gr har du minst det på framledning innan tank. Således delta 11 om vår var 33. Det är för mycket. Höj farten på cp i vp. Och försök göra likadana mätningar på givaren som sitter innan tanken om det ska ge något.