Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1245 eller IVT PremiumLine EQ  (läst 8300 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jonas H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ägare till en IVT PremiumLine EQ C8
Nibe F1245 eller IVT PremiumLine EQ
« skrivet: 20 oktober 2012, 15:05:42 »
Hej

Står inför beslutet att välja värmepump, och valet står mellan en Nibe F1245 8kW och en IVT PremiumLine EG C8. Priset på de båda "nyckelfärdiga" installationerna är ungefär samma, och nu kommer den jobbiga frågan.

Vilken är bäst?  dontknow
 
/Jonas
50-tals villa i Stockholm
IVT PremiumLine EQ C8 - 160m borrhål

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245 eller IVT PremiumLine EQ
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2012, 17:27:18 »
Hur långt är ett snöre?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Jonas H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ägare till en IVT PremiumLine EQ C8
SV: Nibe F1245 eller IVT PremiumLine EQ
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2012, 17:47:19 »
Jag förstår att frågan är lite svår...

Det jag hoppas är att få lite klarhet i vad de båda pumparna har för fördelar och nackdelar, så kan förhoppningsvis väga dessa mot varandra ur mitt perspektiv.
Jag misstänker att de båda pumparna presterar bättre än den andra inom lite olika områden.

/Jonas
50-tals villa i Stockholm
IVT PremiumLine EQ C8 - 160m borrhål

Utloggad Second

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lycksele
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Säljare, VA-världen
SV: Nibe F1245 eller IVT PremiumLine EQ
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2012, 18:50:29 »
Har inget svar till dig Jonas utan ställer mig bakom dig i kön i väntan på information! Väntar nämligen på en offert som innehåller IVT-pumpen och sen kommer även jag till frågan vem som är bäst då jag redan har offerter från fler andra entreprenörer.

Jag följer tråden med intresse! :)
Sutterränghus i två plan, totalt 200kvm. Rockhammarhus -61, fjärrvärme med vattenradiatorer. Snittförbrukning 29 500 kWh/år plus HH-el 5500 kWh. 2 vuxna och ett barn. Lycksele, Västerbotten.

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe F1245 eller IVT PremiumLine EQ
« Svar #4 skrivet: 20 oktober 2012, 19:15:08 »
Jag stod infö samma val i våras... Samma pris på ett ungefär och samma utrustning...

Vi valde IVT mest för att den kändes mest "pålitlig" enligt vad jag läste på nätet. För IVT har vi också lokal firma och vi fick 10 års helhelts garanti vilket naturligtvis spelade in också.

Mvh,
Anders

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245 eller IVT PremiumLine EQ
« Svar #5 skrivet: 20 oktober 2012, 19:48:38 »
Tror inte skillnaden är så stor så det spelar nån roll men Nibe har Usb loggning, vv beredare som laddas med slinga, inomhus givare, effektvakt, kolvkompressor med R407C köldmedia, 6 års försäkring Ivt har styrd cp på varma sidan, Scrollkompressor med R410A köldmedia, 6 års försäkring och 10 års kompressor försäkring, vv beredare som laddas via manteln, finns säkert en massa annat som skiljer också och värt att tänka på är att är man intresserad av ivt kan man kolla på Bosch vp också för det är samma grejer eller Nibe 1226 som saknar en del lull lull som 1245 har.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jonas H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ägare till en IVT PremiumLine EQ C8
SV: Nibe F1245 eller IVT PremiumLine EQ
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2012, 14:43:43 »
Tack Smurfen för den infon.

Hur är det med hanterbarheten. Nibe skryter ju med att de är lätta att ställa in. Är det stor skillnad. Tänker främst på om någon annan i familjen behöver justera värmen i huset.

Går det att göra en egen värmekurva på båda pumparna? Anledningen till att 1226 inte är ett alternativ är att jag behöver flera temperaturzoner i huset.

/Jonas
50-tals villa i Stockholm
IVT PremiumLine EQ C8 - 160m borrhål

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245 eller IVT PremiumLine EQ
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2012, 16:20:12 »
Jaså funkar det inte med flera zoner i 1226 det visste jag inte Sc:,h<Det är i alla fall enkelt att göra egen kurva i 1245 men hur den styr efter flera kurvor har jag ingen koll men har för mig att tillbehörs schunten som Nibe säljer har mycket inre läckage så det lär vara bättre att köpa shunten separat och tillbehörs kortet från Nibe men sök på forumet så hittar du säkert mer info om det. Om du justerar in din vp rätt och har en inne givare till den så kommer du inte behöva justera värmen mera efter det men antar utan att veta att Ivt är ungefär lika enkel att ställa in.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245 eller IVT PremiumLine EQ
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2012, 18:38:14 »
Tack Smurfen för den infon.

Hur är det med hanterbarheten. Nibe skryter ju med att de är lätta att ställa in. Är det stor skillnad. Tänker främst på om någon annan i familjen behöver justera värmen i huset.

Går det att göra en egen värmekurva på båda pumparna? Anledningen till att 1226 inte är ett alternativ är att jag behöver flera temperaturzoner i huset.

/Jonas

Med en RMU-40 (kontrollpanel med inbyggd rumsgivare) på strategisk plats är det enkelt för vem som helst att justera värmen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe F1245 eller IVT PremiumLine EQ
« Svar #9 skrivet: 22 oktober 2012, 10:00:52 »
Jag vet inte om det är nån bra idé att låta alla i familjen pilla med värmesystemet även om det låter som ett bra försäljningsargument. Det skall ju trots allt justeras in ganska noggrant för att ge optimal drift och om man sen låter olika personer göra olika slumpmässiga justeringar så har man ganska snart ett system som inte funkar så bra.
Ungefär som att sälja en bil som är sÃ¥ lättkörd att till och med barnen kan använa den (Jag vet att det är en dÃ¥lig liknelse, men alla brukar vilja ha en bilanalogi  ::))

Vad gäller hanterbarheten så är det samma princip på båda - Man väljer saker i ett menysystem och justerar värden genom att vrida på en ratt och trycka på en knapp...

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245 eller IVT PremiumLine EQ
« Svar #10 skrivet: 22 oktober 2012, 10:39:27 »
Jag vet inte om det är nån bra idé att låta alla i familjen pilla med värmesystemet även om det låter som ett bra försäljningsargument. Det skall ju trots allt justeras in ganska noggrant för att ge optimal drift och om man sen låter olika personer göra olika slumpmässiga justeringar så har man ganska snart ett system som inte funkar så bra.
Ungefär som att sälja en bil som är sÃ¥ lättkörd att till och med barnen kan använa den (Jag vet att det är en dÃ¥lig liknelse, men alla brukar vilja ha en bilanalogi  ::))

Vad gäller hanterbarheten så är det samma princip på båda - Man väljer saker i ett menysystem och justerar värden genom att vrida på en ratt och trycka på en knapp...

I RMU-40:n kan man bara ändra temperaturen. Pilla på kurvor, offset, rumsgivarfaktor och sånt måste göras på VP:n, så den är ganska harmlös. Om man sätter rumsgivarfaktorn till 0 blir den helt verkningslös, ifall man har familjemedlemmar som vill pilla alltför mycket :)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Second

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lycksele
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Säljare, VA-världen
SV: Nibe F1245 eller IVT PremiumLine EQ
« Svar #11 skrivet: 23 oktober 2012, 08:44:58 »
Jag stod infö samma val i våras... Samma pris på ett ungefär och samma utrustning...

Vi valde IVT mest för att den kändes mest "pålitlig" enligt vad jag läste på nätet. För IVT har vi också lokal firma och vi fick 10 års helhelts garanti vilket naturligtvis spelade in också.

Mvh,
Anders

Hur har det gått?
Har allt fungerat bra? Och dÃ¥ gällande själva pumpen, vi har antagligen inte samma VVS-firma  ;)
Även om det varit en kort period och sommar, kan du se några tendenser på hur kalkylerna verkar?
Sutterränghus i två plan, totalt 200kvm. Rockhammarhus -61, fjärrvärme med vattenradiatorer. Snittförbrukning 29 500 kWh/år plus HH-el 5500 kWh. 2 vuxna och ett barn. Lycksele, Västerbotten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245 eller IVT PremiumLine EQ
« Svar #12 skrivet: 23 oktober 2012, 11:35:16 »
Jag stod infö samma val i våras... Samma pris på ett ungefär och samma utrustning...

Vi valde IVT mest för att den kändes mest "pålitlig" enligt vad jag läste på nätet. För IVT har vi också lokal firma och vi fick 10 års helhelts garanti vilket naturligtvis spelade in också.

Mvh,
Anders
Ivt har 10 års försäkring på kompressorn och 6 års försäkring på resten eller förhandlade du till nått bättre ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fredrik V

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1245 eller IVT PremiumLine EQ
« Svar #13 skrivet: 23 oktober 2012, 22:42:00 »
Saxat från IVT:

IVT Värmepumpar förlänger kundens trygghet
– lanserar 3 års produktgaranti


IVT har utvecklat och tillverkat värmepumpar i småländska Tranås i över 40 år. Totalt
finns cirka 460 anställda i verksamheten som år 2010 hade en årsomsättning på över
800 miljoner kronor. IVT:s värmepumpar marknadsförs och säljs i Sverige genom ett
rikstäckande nät av specialutbildade återförsäljare och IVT Center. Företaget ägs sedan
2005 av Bosch Thermoteknik.
Nu inför IVT Värmepumpar tre års produktgaranti på alla villavärmepumpar.
Garantin gäller även retroaktivt för alla kunder som installerat sin anläggning
från 1 juli i år.
– Vi vill erbjuda våra kunder bästa möjliga trygghet, inte bara vid själva köpet,
utan också under längsta möjliga tid därefter, säger Styrbjörn Drugge, marknadschef
på IVT Värmepumpar.


Med branschens bredaste och mest miljövänliga produktutbud tar IVT Värmepumpar
ytterligare ett steg i sin nöjd kund-policy. Produktgarantin, som från den 30 augusti
har förlängts från två till tre år, gäller IVT:s samtliga modeller och börjar gälla från och
med installationsdatum.
– Vi har under fl era år bedrivit ett genomgripande kvalitetsarbete och har idag
produkter med hög standard. Därför är det nu ett naturligt steg för oss att förlänga
kundens trygghet, säger Styrbjörn Drugge.
Efter de tre garantiåren erbjuder IVT Värmepumpar, som ensamma på marknaden,
just nu en omfattande försäkring som tar vid när garantitiden tar slut. Försäkringen
skyddar hela anläggningen under tio år efter installationsdatum.

– Det här är ett starkt erbjudande helt i linje med vår ambition att följa med och
skapa trygghet för kunden under lång tid, även efter installationen av värmepumpen,
säger Styrbjörn Drugge.
IVT Värmepumpar är idag ensamma på marknaden om att klara Svanens hårda miljöoch
kvalitetskrav. Redan 2005 blev värmepumpen Greenline C Svanenmärkt. Idag
klarar hela luft/luft-serien Nordic Inverter, samt majoriteten av företagets berg-, jord-,
och sjövärmepumpar kraven för märkningen.

Utloggad bece

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: Nibe F1245 eller IVT PremiumLine EQ
« Svar #14 skrivet: 24 oktober 2012, 21:13:00 »
........
Ungefär som att sälja en bil som är sÃ¥ lättkörd att till och med barnen kan använa den (Jag vet att det är en dÃ¥lig liknelse, men alla brukar vilja ha en bilanalogi  ::))

......
Kom att tänka pÃ¥ den här gamla reklamen!  :)


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!