Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Gradminutter kontra framledningstemperatur!  (läst 2715 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hallingen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Buskerud, Norge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Gradminutter kontra framledningstemperatur!
« skrivet: 29 september 2005, 09:05:36 »
Har i sommer fått montert en 160 liters acctank som "første radiator". Framledning/returtemp varierer derfor mindre enn før, og jeg har derfor prøvd å justere opp gradminuttene fra 70 til 99 (max) på min Thermia Diplomat 10 (golvvarme).
Ved 0 grader utetemp har jeg børtemp på 33 grader og før justeringen gikk max framledning opp i ca 38 grader. Etter justering av gradminuttene går max temp opp i 40 grader. (Antall starter er gått ned fra ca 20 (inkl VV) til 15 (inkl VV)) *hehe*.
Kurven for turtemp vil flate ut ved høyere temperaturer, og derfor vil vel dette virke negativt på COP Sc:,h
Har noen synspunkter på dette, og om jeg evt burde justere ned gradminuttene igjen?
Thermia Diplomat 1050, 200 m2 oppvarmet areal, 150 m borhol, 160 liter acctank, lågtemperatur golvvarmesystem og konvektorer.
Skogeier og vedselger......

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Gradminutter kontra framledningstemperatur!
« Svar #1 skrivet: 29 september 2005, 11:02:45 »
Har i sommer fått montert en 160 liters acctank som "første radiator". Framledning/returtemp varierer derfor mindre enn før, og jeg har derfor prøvd å justere opp gradminuttene fra 70 til 99 (max) på min Thermia Diplomat 10 (golvvarme).
Ved 0 grader utetemp har jeg børtemp på 33 grader og før justeringen gikk max framledning opp i ca 38 grader. Etter justering av gradminuttene går max temp opp i 40 grader. (Antall starter er gått ned fra ca 20 (inkl VV) til 15 (inkl VV)) *hehe*.
Kurven for turtemp vil flate ut ved høyere temperaturer, og derfor vil vel dette virke negativt på COP Sc:,h
Har noen synspunkter på dette, og om jeg evt burde justere ned gradminuttene igjen?

20 starter/dag är ju egentligen rätt OK. Å andra sidan är skillnaden i COP väldigt marginell mellan 38 och 40 grader.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!