Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Markanalyser  (läst 2146 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Knutte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
Markanalyser
« skrivet: 23 januari 2005, 17:28:04 »
Om man planerar en VP-lösning med ytjordskollektor och har mark med okända, men troligen olika, egenskaper att tillgå, hur ska man då angripa problemet?
Jag har en jordbruksfastighet med s.k. pinnmo kring huset men med fuktigare och delvis troligen lerig mark på c:a 100 meters avstånd, på andra sidan byvägen och andra sidan kommunal vattenledning.
Ska man satsa på långa anslutningsledningar för att komma till mark med högre fuktinnehåll? Jorddjup till berggrund säkert mycket varierande i olika riktningar och på olika avstånd från fastigheten.
Kan vanliga VVS-anläggare i regel stÃ¥ till tjänst med behövliga markanalyser? Vem annars? Blir man klokare av att själv "provgräva" lite här och där?? Kommunal energirÃ¥dgivare  -  kan det vara nÃ¥got att luta sig mot??
Nibe 1215-7 ansluten till 500 m enkel ytjordslinga, tagen i drift 1/6 2005. Fastigheten är ett trähus på 100 m2 med källare, beläget i Västerbottens norra inland.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Markanalyser
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2005, 12:34:16 »
Om man planerar en VP-lösning med ytjordskollektor och har mark med okända, men troligen olika, egenskaper att tillgå, hur ska man då angripa problemet?
Jag har en jordbruksfastighet med s.k. pinnmo kring huset men med fuktigare och delvis troligen lerig mark på c:a 100 meters avstånd, på andra sidan byvägen och andra sidan kommunal vattenledning.
Ska man satsa på långa anslutningsledningar för att komma till mark med högre fuktinnehåll? Jorddjup till berggrund säkert mycket varierande i olika riktningar och på olika avstånd från fastigheten.
Kan vanliga VVS-anläggare i regel stÃ¥ till tjänst med behövliga markanalyser? Vem annars? Blir man klokare av att själv "provgräva" lite här och där?? Kommunal energirÃ¥dgivare  -  kan det vara nÃ¥got att luta sig mot??

Som vanlig så är jag okunnig men har ideer som nån kunnig gärna får komentera.

om du ej kan ta dig till den fuktigara marken är det bara at kompensera med längre kolektor.

för kolektorns skul så spelar det ingen roll om du drar den i "täta" slingor runt huset eller om du drar den i ett raktstreck från huset & sen tillbaka, så om det inte är dyrt att korsa vägen & om det inte innebär att kolektorslangen går i nån upförsbacke så kan det vara en fördel att förlägga den där du vet att du har fuktigmark.

förövrigt så tror jag att det endast är egen provgrävning som gäller för att får reda på hur den mark du har.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

admin

  • Gäst
admin
Re:Markanalyser
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2005, 15:29:00 »
Håller med, själv har jag dragit min slang i diket efter gatan, förbi grannens infart, och sen ner på kommunens grönområde, ca 80 meter från mitt hus.

Detta gjordes dock främst p.g.a. utrymmesbrist på min egen tomt.

Funkar bra, sandig mark, 500 meter till en Nibe 7 kW:are.

Om du skall ha längre slinga än 400 meter så lägg två slingor.

Utloggad Knutte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
Re:Markanalyser
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2005, 18:08:03 »
CarMan skriver att "...om det inte innebär att kollektorslangen går i nån uppförsbacke så kan det vara en fördel .... "

Marknivån för området med fuktigare mark torde i mitt fall ligga ungefär 2 meter lägre än marknivån vid huset.

Är nivåskillnaden ("uppförsbacken") i så fall ett problem?
Nibe 1215-7 ansluten till 500 m enkel ytjordslinga, tagen i drift 1/6 2005. Fastigheten är ett trähus på 100 m2 med källare, beläget i Västerbottens norra inland.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Markanalyser
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2005, 18:19:31 »
CarMan skriver att "...om det inte innebär att kollektorslangen går i nån uppförsbacke så kan det vara en fördel .... "

Marknivån för området med fuktigare mark torde i mitt fall ligga ungefär 2 meter lägre än marknivån vid huset.

Är nivåskillnaden ("uppförsbacken") i så fall ett problem?

när du fyller kolektorskangen, så sker själva avluftningen vid huset, så det är bra om huset står på högsta punkten.

Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Markanalyser
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2005, 11:42:21 »
Har du stora ytor ska du lägga slangarna minst 2 meter från varandra, då är man säker att dom inte ligger så nära att dom påverkar varandra.
Som carman säger avluftningen....
Man kan ha kollektorn högre än huset, men dÃ¥ krävs en avluftning pÃ¥ högsta punkten, vilket kräver en brunn och luftare... inget man väljer som första alternativ direkt...  smÃ¥ höjdskillander kan dock luftas ut vid VP med en kraftig pump.

Bra eller dålig mark för ytjordvärme (tex torr sand är dålig) spelar inte så stor roll, antalet meter kan ökas utan att det kostar skjortan.....
Och som sagt 3- 400 meter max på en slinga..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!