Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Panasonic T-Cap eller Mitsubishi Ecodan  (läst 13204 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Allansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Panasonic T-Cap eller Mitsubishi Ecodan
« skrivet: 16 februari 2014, 20:44:27 »
Underbart forum. Har varit här och läst mycket och fått mycket bra info..

Nu är det min tur att byta värmesystem och behöver råd och tips.

Sitter på luft-vatten idag. Hus 160m2 vattenburen golvvärme. Skåne. Har en vän som är elektriker och en annan vän som är rörläggare så installationen blir billig. Funderar på Mitsubishi W85 paket som jag hittat för 58000:- alternativt Panasonic Aquarea T-Cap 9kw tillsammans med vvb 300L inkl 2kw för totalt 54000:-

Vad väljer man?

Utloggad oxford

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Nybliven Ecodan-ägare, trimmar in systemet.. :)
SV: Panasonic T-Cap eller Mitsubishi Ecodan
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2014, 10:15:45 »
Det är ju två ganska olika pumpar, så jag skulle inte mena att de är helt jämförbara.

T-Cap 9kw är ju en dubbelfläktare med betydligt mer kapacitet vid rejäl kyla. Vid -15 levererar den 9kw vid 45 graders framledning enligt spec, medan w85 inte klarar mer än 6,3 kw vid samma framledning. Frågan är förstås vad du har för behov för huset, och hur kallt det vanligtvis blir under vintern. Vad har du för pump som sitter där nu?

« Senast ändrad: 17 februari 2014, 15:31:43 av oxford »
Tegelhus i lättbetong, Uppland, byggt -61. Värmdes förut av en CTC 265B med elpatron. Det uppskattade energibehovet för oss 27 MWh. Huset värms av Mitsubishi Electrics Ecodan generation 3 split, installerad nov 2013.
Utedel: PUHZ-SW75 VHA (2,8-10,2 kW)
Innedel: EHST-20C-YM9B
Varmvatten förvärms i innedelen för att sedan spetsas i en MetroTherm Modul 200.

Utloggad Allansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic T-Cap eller Mitsubishi Ecodan
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2014, 11:02:02 »
Hej!

Tack för svar.

Har en 8 år gammal autotherm, optima 500 tror jag utedelen heter, 5.5kw.
Bor som sagt i skåne, så tar vi som ex. denna vinter som har varit medel kall (i mina mått) så har min nuvarande pump inte orkat utan elpatronen som sitter i pannan som är på 9kw går på rätt ofta.
Speciellt när man förbrukat lite varmvatten då går alltid elpatronen in.

Har fått förslag från 2 olika firmor som räknat på värmeförbrukningen på mitt hus. Där en sa 7kw och den andre 9kw. Pratar man sen med de som säljer pumpar så säger de ta 9-10kw pump.

Anledningen att jag tittar på dessa 2 alternativ är att jag läst bra omdömen om dessa samt är de är det billigaste jag hittat. När jag räknar på besparingen av att köpare en dyrare/snålare pump så har jag inte räknat hem att pumpen blir rätt mycket dyrare. Annars så emottages gärna tips på andra luft/vatten pumpar.

Utloggad oxford

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Nybliven Ecodan-ägare, trimmar in systemet.. :)
SV: Panasonic T-Cap eller Mitsubishi Ecodan
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2014, 14:19:11 »
Oki, om du har haft en 5,5 kw pump tidigare kommer ju det mesta att bli en stor förbättring. :)

Båda pumparna är bra val, det som kan tala för Mitsubishi är väl att de är större och mer etablerade på luft-vatten, både globalt och i Sverige, vilket kan vara bra om du får problem. Inte minst är det så att det finns mer skrivet här på forum om Ecodan. Om du kikar och jämför Panasonic och Ecodan här i LVVP delen är det mer aktivitet i Ecodan delen. Panasonic pumpen ger dock mer effekt i ordentlig kyla, om det är viktigt för dig.

Hur är den pannan som står där nu, behöver du verkligen byta ut innedelen? Du kanske skulle koppla in en ny utedel till den? Jag är ingen expert på vad som funkar ihop, så jag kan inte råda så mycket i det, men det finns ju andra här på forum som kan. En pump som brukar nämnas av gör-det-självare är Sfinx som gör habila och billiga utedelar...
« Senast ändrad: 17 februari 2014, 15:35:31 av oxford »
Tegelhus i lättbetong, Uppland, byggt -61. Värmdes förut av en CTC 265B med elpatron. Det uppskattade energibehovet för oss 27 MWh. Huset värms av Mitsubishi Electrics Ecodan generation 3 split, installerad nov 2013.
Utedel: PUHZ-SW75 VHA (2,8-10,2 kW)
Innedel: EHST-20C-YM9B
Varmvatten förvärms i innedelen för att sedan spetsas i en MetroTherm Modul 200.

Utloggad Allansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic T-Cap eller Mitsubishi Ecodan
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2014, 17:00:27 »
Ok, Panasonic effektivare när det är kallt, Mitsubishi lättare att få reparerad.
Kanske är Panasonic mindre effektiv när det är varmare eller den är fortfarande bättre då?

Att docka till min bef. innedel vill jag inte, den verkar rätt sliten.
Räcker det med 2kv patron i tanken?
MÃ¥nga andra har ju 9kw..

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic T-Cap eller Mitsubishi Ecodan
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2014, 18:17:32 »
Mitsubishins innerdel/tank är deras egna och vad jag förstÃ¥tt även konstruerad efter önskemÃ¥l frÃ¥n bland annat installatörer , den har  en bygghöjd pÃ¥ 160cm +10cm sÃ¥ den är ganska smidig och man "slipper" ha en hydrobox mellan.
Kolla så det är den senaste innerdelen som då ska heta ( package ) EHPT-20X-YM9B , den har fått lite ändringar på tex isolering, manometerplacering , smutsfilter jämfört med -YM9A.

Är du ute efter mer effekt vid -15 är det nog någon av Zubadan modellerna du ska kika på om du har det behovet.
Finns både med innerdel/tank eller med hydrobox för den som har egen tank.

Panasonic har vad jag vet ingen egenkonstruerad innerdel/tank och återförsäljare verkar ha lite olika modeller på tankarna.

Både Panasonicen och Mitsubishin har 5 års garanti normalt , priserna ovan är ganska låga så det kanske inte är en 5 årig garanti på dessa.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Allansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic T-Cap eller Mitsubishi Ecodan
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2014, 19:34:50 »
Tack för alla kommentarer, uppskattas verkligen.

Panasonicen har 2 års total garanti och 5 år på kompressorn. Mitsubishin har 5 år där jag fått dessa priser.
Om nu Panasonicen är billigare i drift vilket det verkar på er, så lutar det mot den.
Mig spelar det ingen roll att jag har separat tank utrymmes mässigt. Bara om det är andra negativa saker med detta. Den är ju på 300L så kanske är detta bättre när man har badkar att man inte tömmer pannan på allt varmvatten? Mitsubishin verkar ha 160L.

Inga andra tips på andra fabrikat som konkurrerar med det jag hittat?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic T-Cap eller Mitsubishi Ecodan
« Svar #7 skrivet: 17 februari 2014, 21:28:12 »
Mitsubishi tanken är väl på 200 liter ??
Kolla så det är den senaste tanken du får i priset.

2år är ganska lite nuförtiden garantimässigt.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Allansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic T-Cap eller Mitsubishi Ecodan
« Svar #8 skrivet: 17 februari 2014, 21:37:41 »
Jo, den är på 200l, det var jag som skrev fel..
Är garantin så viktig att man skall välja pump efter den?
Man tänker inte direkt på att ny pump skall gå isönder, men allt kan hända.

Det verkar ändå som om Panasonicen är både billigare i drift och inköp, så det lutar mot den, om inga andra tips framkommer här..

Det är den gamla tanken, men när de är slut så får de säkert in den nya modellen så det går nog att fixa..

Såg däremot att bägge dessa system är 1 fas på utedelarna och pana har 1 fas på innedel medan mits har 3 fas på innedel. givetvis pga att där är större elpatron i den. Men jag läste någonstans att de prompt rekommenderade att köra 3 fas på utedelen.. Vad säger ni?
« Senast ändrad: 17 februari 2014, 21:42:35 av Allansson »

Utloggad HansMarten

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 730
  • Karma +0/-0
  • Kan lite om mycket=)
SV: Panasonic T-Cap eller Mitsubishi Ecodan
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2014, 22:15:22 »
Panasonicen kan utlova sina 9kw pga att det troligtvis är en nedtrimmad större modell, (jämför köldmedievikten på den och de större 12kw etc=samma kompressor) när den gör 9kw vid -15 °C och exvis 50 °C i framledning så har de styrt det så att du måste stoppa in 4,77kw vilket ger ett cop på 1,89....

Jag hade valt Mitsubishin, men jag är ocksÃ¥ frälst sÃ¥ lyssna inte pÃ¥ mig, läs TS Comforts rÃ¥d igen istället =)  Med 160m2 kommer du klara dig pÃ¥ vilken som, av de bÃ¥da alternativen ändÃ¥!

Edit: Såg att du hade golvvärme, då kommer du aldrig behöva mer än 40 °C i framledning ändå, men pumpen måste ändå ha kap att hålla den tempen. Har du räknat på vad huset behöver för max effekt för att hållas varmt när det är som kallast?
« Senast ändrad: 17 februari 2014, 22:20:21 av HansMarten »
Fujitsu Waterstage 8KW LVVP dockad till NIBE EVC240
Mitsubishi FD25 VABH LLVP
Hydropro Eco Poolvärmepump
Renoverad 60tals kåk 142m2 1 planshus egenhändigt konverterat till vattenburet.
Uppvärmning: 3 600 kwh/Ã¥r   ( 25 kwh/m2/Ã¥r !!) 
Hushållsel + SpetsVarmvatten: 8 400 kwh/år
Ort: Skåne kusten Årsmedeltemp: +7,5C
DUT -18C
Corroventa CTR300 med undertryck i krypgrund

Jag älskar Japanskt!

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic T-Cap eller Mitsubishi Ecodan
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2014, 22:16:09 »
Man behöver inte välja märke efter garantin men olika återförsäljare har olika längd på garantin , ibland beroende på vem som står bakom återförsäljarens garantier.
Sedan får man jämföra priset och garantilängden på den modellen och själv avgöra vad man är villig att betala för en längre garanti.
Händer det inget så behöver man ingen lång garanti men om det händer något så är inte delarna direkt billiga till värmepumpar.

Du jämför olika effektklasser men vilken effekt har din röris/installatör föreslagit som jag gissar har sett fastigheten och dess förutsättningar ?

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Allansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic T-Cap eller Mitsubishi Ecodan
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2014, 22:42:28 »
Hansmarten: verkar inte som om den är nertrimmad pga att detta är en en fas version medan 12kw är en tre fas.. De har sagt att 9kw skall räcka för att hålla värmen.

Vad har Mitsubishi vid 50 grader och -15 för cop då?

Ts: det är samma effekt på de jag jämför 9kw. Installatör har rek. detsamma.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic T-Cap eller Mitsubishi Ecodan
« Svar #12 skrivet: 17 februari 2014, 23:09:18 »
Tänkte mest på att du jämfört Panasonics T-cap modell med dubbla fläktarna som ger den nominella effekten ända ner till -15 grader medan Mitsubishi modellen inte har Zubadan "tekniken" på den modellen med enkel fläkt och inte har samma effekt vid -15.
Mitsubishis motsvarande modell med dubbla fläktar men ett steg kraftigare är HW112YHA2 som ger 11,2kW vid -15 , men den blir tyvär inte billigare !!!

Om din installatör har mer förtroende för något av märkena eller anser att han tycker det är lättare att trimma in det märket så kan det vara en avgörande faktor.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Allansson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Panasonic T-Cap eller Mitsubishi Ecodan
« Svar #13 skrivet: 18 februari 2014, 07:19:24 »
Du har helt rätt i detta. Frågan som dyker upp i mitt amatör huvud är då, när det är mildare ute och man inte behöver så mycket "effekt" drar inte då dubbla fläktar mer? Och gör då kanske att panasonicen blir mer kostnads ineffektiv på ex. Sommaren?

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8433
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Panasonic T-Cap eller Mitsubishi Ecodan
« Svar #14 skrivet: 18 februari 2014, 07:41:28 »
själva fläktarna drar väldigt lite.
En "liten" maskin är som regel effektivare om även den får gå på dellast på tex sommaren för att göra tappvarmvatten.
Men din stora förbrukning är nog uppvärmningen så du får se allt på årsbasis istället för att se en mildare årstid för sig.

Finns säkert någon här på forumet som kan ge dig ett bättre svar om olika besparingar olika årstider.
Hur varma/kalla kommande vintrar blir är en annan sak  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!