Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av värmepump???  (läst 1378 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wonderer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Smedjebacken
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Val av värmepump???
« skrivet: 20 september 2011, 23:45:21 »
Hej...
Behöver verkligen hjälp i detta fråga.
Har svårt att bestämma mig bland:
Nibe F1245 10KW-  56000kr,
Bosch EHP LW/M 11KW/9KW-   52300kr,
IVT Greenline HE 9KW-???,
Thermia Diplomat G2 10KW-    65-70000kr.
Eller kom med förslag... är amatör i detta frÃ¥ga  :-\

Har tänkt mig att borra 190-200m.+ turbulence kollektorslang upp till 15% effektivare än vanlig traditionell slang.

Bor i 2 plans villa 200+ m2. bo yta, med golvvärme+lågtemp radiatorer i garaget o förrådet 40+40m2.
Byggd 1974, nya PVC fönster 2-glas.
Jag är helt medveten om att alla dessa pumpar skulle klara jobbet utan problem, men det jag är ute efter är vilket av  dem är bäst att göre med, driftsäker, trevligt/enkelt att hantera och effektivast just för min del?
Har glömt nÃ¥got säkert... tacksamt för svar/synpunkter  *vinkar*

Bor i villa 1974 byggår, 260 m2. Suterräng.
Luft/Vatten värmepump Mitsubishi SHW112 Split,  Golvvärme.
Elförbrukning bara värme och varmtvatten 5000 kw. per år
Handöl 26T täljsten kamin för mys värme.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Val av värmepump???
« Svar #1 skrivet: 20 september 2011, 23:53:26 »
G2 är ju bra och framför allt om du tror att pumpen kommer gå mycket och att du har behov av mycket varmvatten vintertid. Annars är ju vanliga diplomat ett alternativ som är minst 10 000 billigare om jag inte kommer i håg fel.

Har du tänkt installera själv? I annat fall är troligen rätt installatör av större vikt än fabrikat. När det kommer till fabrikaten blir det ju väldigt subjektivt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Wonderer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Smedjebacken
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av värmepump???
« Svar #2 skrivet: 21 september 2011, 09:25:06 »
Tackar för synpunkter...
Som jag förstod, av dem nämnda pumparna G2 är att föredra, men den är den dyraste förstås, typiskt. Är CTC bra pump??? värd en titt?
När det gäller installation så tänkte jag anlita separat först borrarna, sen köpa pumpen, sen anlita nån certifierad för montering för garantier skull... jag vinner på det sättet minst 50000kr.
Alla offerter jag hade fÃ¥tt hittills är pÃ¥ 160000kr och uppÃ¥t  huvuddunk.
Separat skulle borrningen kosta 35-40000kr. 200m. med  grävning o anslutning till huset.
Pumpen själv kostar 50000kr.+/-,
Installation... lÃ¥t säga 10-15000kr.  Allt som allt under 100000kr. frid o fröjd  :), eller? Sc:,h
 
Bor i villa 1974 byggår, 260 m2. Suterräng.
Luft/Vatten värmepump Mitsubishi SHW112 Split,  Golvvärme.
Elförbrukning bara värme och varmtvatten 5000 kw. per år
Handöl 26T täljsten kamin för mys värme.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Val av värmepump???
« Svar #3 skrivet: 21 september 2011, 11:01:51 »
Efter ROT borde det inte kosta 160 000.
Snarare strax över 130.

Om du vet med dig att du får tag på en installatör som gör installationen enligt dina premisser så är det ju ett bra upplägg.

Jag tycker inte nödvändigtvis att G2 är att föredra. I prisklassen som eftersöks är det, om man ska prata thermia, diplomat eller diplomat optimum. Thermia kan man inte köpa själv så att säga. Då får man köpa danfoss som är samma pump (dom äger thermia) och har samma garantier etc etc. Dock finns då inte G2 tillgänglig, har jag för mig.

Nibe, Bosch (egentligen en IVT) eller Danfoss (egentligen en thermia) är väl de som ligger närmast till om man ska köpa in pumpen själv.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!