Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Onkel Tompa
« skrivet: 22 januari 2008, 22:02:57 »

alun:

Vilken gata bor du på? Vi kanske är grannar, jag bor också i Älvsjö. studs
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 januari 2008, 17:43:04 »

Tack, hoppas du fått lite mer kött på benen.
Skrivet av: alun
« skrivet: 22 januari 2008, 17:36:55 »


Gisses, tack Rickard!
Det var precis det jag var ute efter.
Världens bästa forum!  :D
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 22 januari 2008, 06:14:51 »

Bergets värmeledningstal 3.0 (har du granit som bergart så krävs ytterligare mindre borrdjup då granits väreledningstal ligger på ca 3.47)
Inkommande KB 0°C (Förutom på kalkylen sthlm1135-6 Hög KB som har 1°C som inkommande KB = större borrdjup)

Som du ser varierar besparingen bara med som mest ca 658 kWh/år mellan de olika alternativen, så jag skulle välja den värmepump som blir billigast i inköp, skiljer det mindre än 7000 kr mellan den billigaste och "den bästa" så kan du lika gärna köpa den bästa, det tjänar du säkert in under pumpens livslängd.

Lägg dessutom till borrdjup så att du verkligen får AKTIVT djup som är minst i paritet med vad som anges i kalkylerna.

/Rickard
Skrivet av: Onkel Tompa
« skrivet: 22 januari 2008, 00:23:20 »

Om du frågar Rickard kan han nog köra en dimensionering. Han har programmet. ;)
Skrivet av: alun
« skrivet: 13 januari 2008, 18:05:12 »


Ah, du ser, när man frågar lär man sig något.  :)

Är det ingen som har Nibes dimentioneringsprogram som kan köra mina siffror i?
Vore intressant och se resultatet. Eller kan maila Nibe och få det uträknat eller måste
man fejka intresse hos en återleverantör?  ::)
Skrivet av: Rdx
« skrivet: 13 januari 2008, 17:59:29 »

Absolut inte!  En VP skall arbeta med så låga temperaturer på VB som möjligt för att maximera COP och minska slitage.  När du kör ut vattnet direkt till radiatorerna via en växelventil så kör du ju ofta inte ut mer än 35 gradigt vatten.  Skulle du köra via manteln hela tiden och shunta ut värmen, så skulle du ju får köra på 50-55 gradigt vatten hela tiden vilket ökar elförbrukning och slitage mycket.
Skrivet av: alun
« skrivet: 13 januari 2008, 17:05:54 »


Tack för alla svar!

Det är en annan sak jag klurar på. Vore det inte mer optimalt att skippa växelventilen och låta vattnet alltid gå via manteln och sedan sätta en motorshunt på stigaren till elementen?

Skrivet av: Roland
« skrivet: 11 januari 2008, 21:43:24 »

Hur kommer det sig egentligen att man skall välja den mindre pumpen när det skiljer så lite i inköp?
Om man har en större pump så använder man väl automatiskt inte mer energi bara för att VP'n
kan göra mer energi?   Sc:,h

Eller missar jag något?


Det finns sekundära effekter som man inte tänker på i förstone. Varmvattenberedarna är t.ex. lika stora för bägge pumpstorlekarna. Det betyder större temperaturdifferens vid varmvattenberedning för den större pumpen.

Med samma borrhål kommer ingående köldbärare i genomsnitt att bli lite kallare med en större pump även om man tar ut samma värmemängd. Detta beroende på att värmuttaget är pulsat.  Det gäller i synnerhet om man tycker det blir många starter och ställer om pumpen så att den får långa gångtider. Många starter blir det lätt om pumpen har hög effekt i förhållande till radiatorsystemets vattenvolym. Sådana här faktorer som påverkar verkningsgraden negativt i normal drift märker man inte. Däremot är antalet timmar tillsatsel högst påtagliga. Jag vill inte överdriva de negativa effekterna av en för stor pump men det finns en bästa ekonomisk storlek.

Det är svårt att dimensionera en värmepump utifrån oljeförbrukning då årsverkningsgraden är svår att uppskatta rätt. Är pannan gammal och oljeförbrukning under 3 m3/år räcker en pump på 6 kW. Som jämförelse, utan tilläggsisolering av pannan skulle min oljeförbrukning (bra brännare) förmodligen ha varit 3,2 m3/år. Jag skulle gärna vilja att pumpen kunde ge uppemot 6,5 kW i stället för de 5,4 kW som nu är max på senvintern. Skulle då klara ner till -7 utan tillsatsel. Mer behövs inte i Stockholmstrakten. 

Går det åt stora mängder varmvatten under kort tid kan det vara vettig med hög pumpeffekt av den anledningen.
Skrivet av: Onkel Tompa
« skrivet: 11 januari 2008, 20:59:03 »

Jag håller med Carl N, 6:an bör passa som handen i handsken. Lite längre gångtider, vilket sliter mindre på pumpen.

En större pump kräver ju också mer energi eftersom kompressorn är större.

Se min profil!!! :)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 11 januari 2008, 07:32:07 »

Problemet med att överdimensionera en VP är att det blir många start/stopp vilket jag tror påverkar VP:ns livslängd negativt. I ditt fall är det kanske inte så kritiskt då gamla sektionsradiatorern normalt innehåller mycket vattenvolym som då motverkar många start/stopp. Ett sätt att försäkra sig om få start/stopp är att skaffa en volymförstorartank (en acktank som sätts i serie med radiatorerna).

Ett annat problemet är om VP:n ger mer i uteffekt än vad radiatorerna kan göra av med under 55 ºC framledningstemp men detta är nog inte heller någon fara för i ditt fall vad jag kan bedöma.

Fördelen med att dimensionera rätt (som med min VP) är att COP blir något bättre då max framledningstemp ligger väldigt nära börvärdet när det är riktigt kallt ute.
Skrivet av: alun
« skrivet: 11 januari 2008, 06:58:41 »


Hur kommer det sig egentligen att man skall välja den mindre pumpen när det skiljer så lite i inköp?
Om man har en större pump så använder man väl automatiskt inte mer energi bara för att VP'n
kan göra mer energi?   Sc:,h

Eller missar jag något?

Det känns som om jag köper en 6:a så kan det bli en för liten VP så kanske säkrare att köpa en 8:a men jag vill så klart inte
göra så att jag inte optimerar min elförbrukning.  :)

Mvh Andreas
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 10 januari 2008, 20:41:13 »

Elementen i boytan är gamla sektionsradiatorer och de skall vara kvar.
Nu vid 0 eller några plus shuntar min oljepanna upp ca 30gradigt vatten om det hjälper till något, då står alla element på fullt.

Det där låter kanon, stora rejäla sektionsradiatorer och lågtempsystem funkar bra tillsammans med en värmepump.  Thumbsup

Jag tror du kommer att klara dig med en 6 kW VP då nibes värmepumpar ger mer uteffekt på riktiga lågtempsystem, som ditt. Eftersom du klarar dig med 30 ºC framledning då det är 0 ºC ute så kommer du aldrig behöva varmare framledning än max 40 ºC vid riktig svinkyla (under -20 ºC ute). Du bör dock ta till en borra på 130-140 meter aktivt djup på grund av att du har så bra värmesystem.
Skrivet av: alun
« skrivet: 10 januari 2008, 17:19:12 »

Hej

Satt och väntade på att få fjärrvärme i området med det vart tydligen uppskjutet på obestämd framtid.
Så nu tänkte jag ta och dra in bergvärme istället för vår gamla oljepanna från 1967.

Lite förutsättningar:

1 1/2 plans villa med källare och kallvind. 93m2 boyta och 68m2 källaryta.
Huset ligger i Stockholm/Älvsjö och är byggt 1950 samt utbyggt 1965. Ursprungsytan innan var 68+68, alltså kryp/hukgrund under utbyggnaden
som inte är uppvärmd, bland annat står oljetanken där mm.
Tvåglas fönster och ingen kompleterande isolering förutom original.
I källaren har vi garage pannrum tvättstuga hall samt badrum. Hallen samt badrummet har vi precis bilat upp och isolerat med 20cm cellplast och lagt
golvärme med 20mm pex i cc 30cm. Detta matas med en Push15 i två slingor, badrum 10m2 samt hall 10m2.
Elementen i boytan är gamla sektionsradiatorer och de skall vara kvar.
Nu vid 0 eller några plus shuntar min oljepanna upp ca 30gradigt vatten om det hjälper till något, då står alla element på fullt.
Vi har inte bott ett år ännu så jag vet inte hur mycket olja pannan drar ännu, men gissar på 2,5-3m3 per år. Vi har en brännare från 2003.
Värmesystemet är ett två-rörs system.

Vi är 4 i familjen och vill ha ca 22.5 grader inne.

Nu till min plan, jag har redan köpte en Nibe VPa 200/70 och vill ha en 1125 eller en 1135 men vet inte om jag behöver köpa en 6:a eller en 8:a sen
vore det trevligt om jag inte behövde borra djupare än 150m då det lixsom springer i väg i pengar då..

Två av mina grannar har redan borrat och ligger båda ca 35m bort från där jag har tänkt sätta mitt hål, vet inte deras djup dock.

Så om någon har tillgång till Nibes program vorde trevligt och se vad den säger.

Mvh Andreas

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!