Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: nu var det klart  (läst 6229 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
nu var det klart
« skrivet: 12 april 2005, 23:26:08 »
Hej igen.. tackar för råden som jag fått här angående bergvärmeprojektet.
Har nu bestämt mig för en ivt greenline ht plus-7. 150m aktivt hål, två flektelement.
kalaset beräknas sluta på 132000kr.
Att jag valde IVT hade enbart med den personliga kontakten att göra..
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: nu var det klart
« Svar #1 skrivet: 13 april 2005, 08:11:56 »
Hej igen.. tackar för råden som jag fått här angående bergvärmeprojektet.
Har nu bestämt mig för en ivt greenline ht plus-7. 150m aktivt hål, två flektelement.
kalaset beräknas sluta på 132000kr.
Att jag valde IVT hade enbart med den personliga kontakten att göra..

DÃ¥ har du nog missat statistiken pÃ¥ folksams hemsida om värmepumpar, den är besvärande för IVT.  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jnd

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Min nya hobby!!
SV: nu var det klart
« Svar #2 skrivet: 13 april 2005, 08:22:05 »
De pumpar som det varit problem med är luftvärmepumparna, inte bergvärmevarianten så du kan tryggt köpa den...
IVT HT Plus 9Kw 180m, Hus 1968, klent isolerat, stora fönster, sutteräng.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: nu var det klart
« Svar #3 skrivet: 13 april 2005, 08:40:18 »
De pumpar som det varit problem med är luftvärmepumparna, inte bergvärmevarianten så du kan tryggt köpa den...


DÃ¥ har du nog missat denna tabell....
Hittad på www.folksam.se
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ron

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Vplog
SV: nu var det klart
« Svar #4 skrivet: 13 april 2005, 09:42:16 »
När jag sökte på Folksams site hittade jag bara "Sammanställning över anmälda skador på värmepumpar 2003" och det var ju ett par år sedan.
Nu har IVT en ny kompressor och säkert är även andra komponenter bytt. Hur länge skall man ta hänsyn till en sådan rapport när man väljer VP?
Det vore ju synd om man utesluter en bra leverantör pga. detta.
Det som är kritisk vid val av VP är ju inte vilket fabrikat VPn har, utan hur leverantören och installatören sköter sig före, under och efter installationen eller hur?

IVT HT+ E9, 300l vv, 150m, villa från -72, 1+1/2 plan + källare = 280kvm, 21 radiatorer.
http://vplog.nyborg.se

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: nu var det klart
« Svar #5 skrivet: 13 april 2005, 13:02:05 »
Jag vet inte om det är IVT-installatörerna som missköter sig eller om kvalitetskontrollen hos tillverkaren brister men jag skulle inte känna mig komfortabel med en IVT. Fast valet är inte mitt, jag kan bara peka och varna, vill man chansa så gör det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: nu var det klart
« Svar #6 skrivet: 13 april 2005, 13:32:48 »
Naturligtvis finns det brister i Foksams dokument.  Dokumentet mÃ¥ste läsas med en nypa salt och sen fÃ¥r man dra egna slutsatser.

Bara för att en VP fins med i dokumentet behöver det naturligtvis inte betyda att samma pump som säljs idag behöver ha samma driftproblem. Och det är ju även tvärtom, en pump som inte finns med kan ju ha problem idag.

Det skulle kanske varit lättare om det framgått från vilket/vilka år de havererade pumparna är. När tillverkarna dessutom inte anger sina marknadsandelar gör det att tabellen är en mer svårtolkad.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: nu var det klart
« Svar #7 skrivet: 13 april 2005, 13:37:42 »
Naturligtvis finns det brister i Foksams dokument.  Dokumentet måste läsas med en nypa salt och sen får man dra egna slutsatser.

Bara för att en VP fins med i dokumentet behöver det naturligtvis inte betyda att samma pump som säljs idag behöver ha samma driftproblem. Och det är ju även tvärtom, en pump som inte finns med kan ju ha problem idag.

Det skulle kanske varit lättare om det framgått från vilket/vilka år de havererade pumparna är. När tillverkarna dessutom inte anger sina marknadsandelar gör det att tabellen är en mer svårtolkad.

/Johan

Faktum kvarstår, de verkar ha en historik som inte är helt fläckfri, detta oavsett marknadsandel.
En viss åldersindelning finns med, bl.a anges i det dokument som CarlN hänvisade till ålder 0-5 år, alt 6-12 år.

Värt att notera är även att den VP som CarlN besitter ligger sämst till bland Nibes värmepumpar. Sorry Carl...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: nu var det klart
« Svar #8 skrivet: 13 april 2005, 14:46:17 »
När det gällde Ã¥ldern tänkte jag mer att det hade varit tydligre om Ã¥ldern angavs med tätare intervall  (Teknikutvecklingen hinner relativt lÃ¥ngt pÃ¥ 5Ã¥r).
Då hade man istället kunnat se att ex.vis. Greenline Compact 4 hade 11st kompressorhaverier 2001, men har bara haft 5 st under 2003. Som tabbelen ser ut nu kan ju faaktiskt samtliga kompressorhaverier skett för mer än fem år sedan.
Sen vore det intressant att se hur många av skadorna som drabbat samma VP beroende på att den första skadan orsakats av något annat. Ett felaktigt krestkort som kör kompressorn till den "skrotar" ger kanske först en kompressorskada, kompressorn byts för att sedan "skrota" en gång till och då byts kompressor och kretskort. Två skador samma VP.

Fast det är väl för mycket begärt.

Tolkningen kan lätt bli felaktig (En dömd brottsling som avtjänat stitt straff är fortfarande en brottsling, eller ??? )


Sen kan jag hålla med om att IVT har för många fel i statistiken.

Intressant att t.ex. Ispinnen inte finns med. Kanske är en VP av okänt fabrikat ;)

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Bjorn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT C6 HT+ 120m 75+75 kvm -45 tillbyggnad -60
SV: nu var det klart
« Svar #9 skrivet: 13 april 2005, 15:11:31 »
Citera
Fast valet är inte mitt, jag kan bara peka och varna, vill man chansa så gör det.


Citera
Värt att notera är även att den VP som CarlN besitter ligger sämst till bland Nibes värmepumpar. Sorry Carl...


Hoppas då att din håller så du slipper känna att du har chansat....Carl N   *hehe*






Utloggad ron

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Vplog
SV: nu var det klart
« Svar #10 skrivet: 13 april 2005, 15:18:07 »

Sen kan jag hålla med om att IVT har för många fel i statistiken.

/Johan

.....men så var det ju det med installerad bas, vi har som du skrivit tidigare skriver inte koll på hur marknadsfördelningen såg ut 2003 eller om en viss installatör är överrepresenterad på listan osv.

Utan att det finns direkta paralleller kan jag berätta att det för ett par år sedan publicerades en lista över vilka bilmärken som bärgningskåren oftast assisterade, där låg BMW och Mercedes på topp. Om det beror på att BMW och Mercedes är de sämsta bilarna eller något annat kan man ju fundera över.
« Senast ändrad: 13 april 2005, 18:39:34 av ron »
IVT HT+ E9, 300l vv, 150m, villa från -72, 1+1/2 plan + källare = 280kvm, 21 radiatorer.
http://vplog.nyborg.se

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nu var det klart
« Svar #11 skrivet: 13 april 2005, 15:23:45 »
Hej igen.. tackar för råden som jag fått här angående bergvärmeprojektet.
Har nu bestämt mig för en ivt greenline ht plus-7. 150m aktivt hål, två flektelement.
kalaset beräknas sluta på 132000kr.
Att jag valde IVT hade enbart med den personliga kontakten att göra..

Grattis till beslutet! Det är mycket vånda bakom, eller hur? Jag valde också mycket baserat på den personliga kontakten med säljaren. Hur nöjd jag är återstår att se om ett år ungefär...
Igår var jag över hos grannen och klappade hans IVT som verkar vara en installation väldigt lik din. Han var kanonnöjd. Det kommer säkert du också att bli.
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: nu var det klart
« Svar #12 skrivet: 13 april 2005, 15:57:35 »

Värt att notera är även att den VP som CarlN besitter ligger sämst till bland Nibes värmepumpar. Sorry Carl...


JodÃ¥ jag har sett det, men jag har valt att tolka tabellen översiktligt, att plocka ut en enstaka VP ur tabellen och uttala sig om den tror jag inte riktigt pÃ¥. Av de Värmepumpar som har mer än 10 haverier (23 st) sÃ¥ kan man notera IVT för 12 st, Thermia för 6 st, NIBE för 2 st och CTC (Bentone) för 0 st. Jag tror det säger mer om vilken kvalitetskontroll de olika tillverkarna har, det ser bra ut för CTC alltsÃ¥.  *vinkar*

När det gäller frågan om marknadsandelar kanske denna omröstning ger en viss vägledning?

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,62.0.html



Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nu var det klart
« Svar #13 skrivet: 13 april 2005, 18:07:33 »

Jodå jag har sett det, men jag har valt att tolka tabellen översiktligt,
att plocka ut en enstaka VP ur tabellen och uttala sig om den tror jag inte riktigt på.


Då tror jag att du gör ett general fel och dömer hunden efter håren, eller vad det nu heter.
De som är över representerade har troligast det gemensamt att någon detalj falerar, av något skäl.
Ex. Viss kompressor ett(?) år; IVT.

Det är den detaljen som avgör. Samt hur hanterat den uppkomna situationen.

Att döma tillverkaren är lite för enkelt.

M V H
Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad jnd

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Min nya hobby!!
SV: nu var det klart
« Svar #14 skrivet: 13 april 2005, 20:51:57 »
Alla håller självklart på sitt val och det krånglar nog till det, vem vill erkänna att en av de största investeringarna man någonsin gjort var fel?? Faktum kvarstår dock att den "omröstning" som är gjord på denna sida endast motsvarar lite över 300 pers och det är knappast ett statistiskt korrekt underlag. Det finns säkert över 100.000 installerade pumpar i landet så felmarginalen är för stor för att säga att det ena märket skulle vara större än det andra mm. Ang Folksams statestik så gäller den som sagt inte på de pumpar som säljs idag. Idag säljs ju i princip bara HT modeller av IVT och de finns ju inte ens representerade i statestiken. Men visst är den inte så smickrande.

Vad som är än viktigare är att se hur många fel som egentligen drabbar en konsument per såld pump. Bilar ligger mellan 8-10% fel per år och elektronikvaror ligger på 5% vid ett tillfälle i varans liv. Vid en snabb kalkyl så verkar pumparnas frekvens ligga på max 1% och det är ju fantastikst lågt! Särskilt med tanke på att de går dygnet runt och producerar mycket kraft. Det är ju den mekaniska produkt som används mest av alla mekaniska produker man har att göra med.

Det viktigaste aspekterna som jag ser till i ett VP val är istället för den redan låga felfrekvensen faktiskt:

1. Är pumpen anpassad till mitt hus? (Maxtemp, effekt mm)

2. Effektivitet (COP)

3. Inställningsmöjligheter

4. Installatören

5. Totalpriset.

IVT HT Plus 9Kw 180m, Hus 1968, klent isolerat, stora fönster, sutteräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!