Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar - Märkesspecifikt => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Värmepumpar och installationsfrågor. => Nibe => Ämnet startat av: FRJO skrivet 16 januari 2014, 20:13:05
-
Har fått ett brummande ljud från driftskontaktorn typ högt transformator ljud. vp går normalt men frågan är om man skall gå över på patron och byta ut det snarast. trycker man på det så försvinner ljudet. i bland låter det inte alls och det luktar inte bränt. enligt papper så ska kompressor mjukstart och driftskontaktor va bytt för 4 år sen.
-
Det kan vara så enkelt som att något skräp har lagt sig mellan järnkärnan och ankaret i kontaktorn. Om det inte finns några tecken på varmgång så går det bra att vänta med att åtgärda det.
I bästa fall kan det hjälpa att blåsa ren kontaktorn med tryckluft eller att bara ta loss den och skaka den.
-
Låter som du säger nått brummande i mellan kärnan och ankaret. Trycker jag på den så lugnar det sig lite. Vill inte stänga av nu när kompressorn går 24 timmar per dygn. 9 kW räcker inte långt blir nog svinkallt inne att gå över på elpatron
-
Hade loss den nu och skakade och blåste med tryckluft fick inte ut nått och den blev inte tystare. Var inte varm överhuvudtaget men motorskyddet var lite jummet. Kom fram till att det var plastgrejen som skramlar i mitten den man trycker på. Frågan är om man behöver byta eller ska man bara låta det va.
-
Du kan vara lugn. kontaktorer kan brumma lite ibland utan att det är någon fara.
-
Bytte driftskontaktor i dag. Såg att det satt en likadan som heter startkontaktor som har en hjälp brygga med motorskyddet på som sitter innan. Förstår inte riktigt funktionen av 2 kontaktorer efter varandra borde väl räckt med en för dom drar väl samtidigt ?
-
Hej!
Den som heter startkontaktor drar direkt när du trycker på strömställaren på framsidan av värmepumpen.
Sen sitter motorskyddet och sen ska det sitta antingen en driftkontaktor eller mjukstart (som också funkar som driftkontaktor).
Anledningen till att man gjort på detta visat (tror jag) är att motorskyddet kan ställas i autoläge, om det bryter så återställer sig detta automatiskt om det blir strömlöst, vilket händer om man bryter strömmen på strömställaren.
Själv tycker jag inte att detta är så jättesmart eftersom högtryckspressostaten återställs på samma sätt och HT/MS har samma larmfunktion. Det går dock att ställa om motorskyddet så att det inte återställs automatiskt när strömmen bryts, vilket jag gjort för att kunna skilja på HT och MS larm.
-
mitt motorskydd var ställt på manuellt såg jag.
Med andra ord är det driftskontaktorn som tar allt stryk med starterna.
När jag såg att det var ett likadant så tänkte jag att det är lika bra att byta det andra också men då behövs det inte för den får inget slitage alls. jag satte in ett kraftigare av annat fabrikat för orginalen verkar inte va nån höjdar kvalite.
-
Jepp, jag har mjukstart på min och fick byta detta förra året.