Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 360p - Hög FörÃ¥ngningstemperatur  (läst 5634 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PatrikSE

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 360p - Hög Förångningstemperatur
« skrivet: 17 januari 2015, 15:16:38 »
Fråga/Problem
Jag har nyligen flyttat in i en enplansvilla på 123kvm, byggd 2008 med golvvärme i plattan kopplat en Nibe 360p från samma år. Har börjat intressera mig för värmepumpen och tror att jag har helt galet värde på Förångningstemperatur, meny 5.0. Den ligger normalt på ca 69 grader när kompressorn går och om jag förstått det rätt i forumet är den normalt bara ett par grader över Avluftstemperatur, meny 5.1? Någon med samma pump som kan bekräfta eller dementera relationen/värden mellan meny 5.0 och 5.1?

Pumpen jobbar på och verkar fungera i övrigt.

Vad är gjort
Det jag gjort är att jag förra veckan gjort forumets rekommenderade justeringar i meny 8.3.2 - Max eleffekt (nedsatt till 6kW), 9.1.7 - Trendbegränsningsgräns (till 0gr) och 9.1.12 Tid VV till värme (till 60min). Efter ett par dagar fick jag "LP Larm" och började grotta i varför. När larmet drog hade jag en Avluftstemperatur på -11,5 grader och Förångningstemperatur på +68,5 grader. När jag kollar larmloggen har detta fel inträffat tre gånger sedan pannan var ny. Alla tre gånger under 2008-2009 och liknande värden alla tre gånger. Min höga Förångningstemperatur verkar alltså inte vara något nytt "fel" och inte relaterat till ändringen jag gjorde enligt ovan.

Detaljer kring normala driftvärden
Under normal drift, såsom just nu när kompessorn går och elpatronen är av ser värden ut som följer:
1.0 Temp VV-givare: 52,5 grader
1.1 Temp kompr. givare: 48,1
1.2 Temp elpatrongivare: 48,8
2.0 Framledningstemp: 28,5 (29)
2.1 Kurvlutning: 5
2.2 Förskj. värmekurva: -1
4.0 Utetemperatur: 3,
5.0 Förångningstemp: 69,2
5.1 Avluftstemp: 2,6
5.2 Frånluftstemp: 22,4

Övriga observationer
Idag hörde jag hur kompressorn stannade en stund och tittade till värdena medan den stod still. 5.0 Förångningstemp ökade till 70 grader och 5.1 Avluftstemp ökade successivt till drygt 15 grader innan kompessorn åter startade efter en kvart (då sjönk Förångingstemp ganska raskt till 69 grader och Avluftstemp ner till ca 4 grader.

Jag kommer inte mecka något större själv med detta men vill gärna ha lite mer på fötterna innan jag ringer in en servicefirma. Tänkte därför vädja till forumet med mer erfarna värmepumpsägare om någon har liknande erfarenhet eller teorier om trasig tempsensor, trasig expansionsventil, lågt köldmedium eller trasig kompressor. (Peppar-peppar så fungerar värme och varmvatten som det skall som det verkar men borde jag ha en Förångningstemp på typ 5-6 grader så... ja...)

Tack på förhand för era kloka tankar!

« Senast ändrad: 17 januari 2015, 16:49:21 av PatrikSE »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 360p - Hög Förångningstemperatur
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2015, 19:34:26 »
Orsaken till det konstiga värdet är mer eller mindre kortslutning i givaren för förångningstemperatur. Det är NTC-motstånd som mäter temperaturen. De som sitter utomhus eller i fuktig miljö (lätt hänt på kalla ställen) har en tendens att haverera på så sätt att resistansen blir mycket mindre än vad som motsvarar temperaturen. Det tolkas av reglersystemet som att temperaturen är mycket högre än vad den egentligen är.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 360p - Hög Förångningstemperatur
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2015, 22:20:27 »
Jepp, avluftstemp ser normalt ut så det är 100% givaren på förångaren som gett upp.

Men om avluftstemp går ner till -11,5 °C så tyder det på att frånluftsfläkten stannat?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PatrikSE

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 360p - Hög Förångningstemperatur
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2015, 10:10:09 »
Tack Roland och Carl! Frågan är om givaren "Förång. temp" används av elektroniken i pumpen så det påverkar driften eller om det bara är en givare för avläsning...

Den låga avluften läste jag mig till kan bero på främst dåligt flöde i frånluften eller lågt kylmedium. Men det har du rätt i Carl att hela fläkten såklart kan ha stannat. Minus 11,5 är duktigt lågt. När jag upptäckte larmet efter ca 20 minuter så gick fläkten igen hur som. Kan man i larmet avläsa på reläutgångarna om fläkten gick eller stod stilla? Hittar ingen dokumentation om reläutgångarna som visas i larmloggen.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 360p - Hög Förångningstemperatur
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2015, 10:25:42 »
Förångningstemperaturen används säkert av elektroniken och styrprogram eftersom det är en så central temperatur i kylkretsen. T.ex. om det i undantagsfall skulle behövas stopp för avfrostning. Fläkten ska gå hela tiden även om det finns olika lägen. Lyft ur hela fläktpaketet och försök känna att den snurrar lätt och lagren känns och låter bra.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 360p - Hög Förångningstemperatur
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2015, 12:55:17 »
Jag tror förÃ¥ngningsgivaren används för avfrostningen, visar denna för högt värde sÃ¥ finns risken att förÃ¥ngaren isar igen, kanske det som hände dÃ¥ avluften blev -11,5 °C ?  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PatrikSE

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 360p - Hög Förångningstemperatur
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2015, 14:18:55 »
Ja logiken går ihop tycker jag.
Kedjan blir då; Jag trimmar in pumpen så att den går mer på kompressor istället för att stoppa kompressorn 10-15ggr/dygn. Kompressorn har inga naturliga stopp och efter ett par dagar behövs avfrostning. Sensorn är kass och säger att det inte behövs för förångaren håller minsann +69 grader. Men med avluft på -11 så är den tvärtom kall som s_tan och grejerna fryser --> LP Larm.

Hade inte tänkt mecka själv men efter att ha läst recensioner om Nibe servicefirmor i Göteborgsområdet känner jag mig plötsligt motiverad att ta fram verktygslådan själv och titta hur lurigt sensorn sitter nu när det förmodligen bara är den som behöver bytas.

Tack för snabb hjälp och era kloka tankar.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 360p - Hög Förångningstemperatur
« Svar #7 skrivet: 18 januari 2015, 15:40:43 »
Väldigt logiskt att det är så ja. Sedan behöver man också dubbelkolla att luftflödet är tillräckligt så att inte det är första orsaken i kedjan. Kan också vara brist på köldmedia men det är svårare att konstatera själv, tekniker bör i så fall koppla upp manometer till serviceuttaget i kylkretsen.

Förångningsgivaren sitter på förångningspaketet alldeles efter röret med expansionsventilen. Är inte så svår att byta när fronten skruvats bort. Har sett att åtminstone vissa givare har runda kabelskor på 310P, dvs man behöver inte byta hela kabeln ända fram till mikroprocessorkortet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad PatrikSE

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 360p - Hög Förångningstemperatur
« Svar #8 skrivet: 18 januari 2015, 21:33:43 »
Jag gör så att jag testar att byta senorn själv och kommer det fler LP Larm efter det får en firma göra en kik.

Tror det är lugnt med luftflödet, förutsatt att det inte korkat igen inne i själva pumpen. Ska försöka titta på det när jag fått nya sensorn och skruvar ner fronten. Tack!
« Senast ändrad: 18 januari 2015, 22:40:47 av PatrikSE »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!