Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför är mitt borrhÃ¥l sÃ¥ kallt?  (läst 5218 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar123

  • Gäst
Oskar123
Varför är mitt borrhål så kallt?
« skrivet: 22 november 2013, 16:53:38 »
Har i höst installerat bergvärme och tycker KB in/ut visar lite låga siffror, senast jag kollade: ca -0,8/-4,0. Ska det inte vara varmare?
bor i piteå och borrat 200m djupt.

Siffror från borrprotokollet:
Grundvatten nivå 5m
Jorddrivning 19m
Vattenförande zon 35m
Vattenmängd vid blåsning 1h, 1000liter/h


Värmepumpen är en nibe 1245 8kw och huset 100kvm+ källare 100kvm
Köldbärarpumpen går på 60%
värmebärarpumpen går på 20% så jag får en skillnad på 8 grader mellan tillopp/retur
Verkar segt för värmepumpen att få upp tillopps tempen över 45 grader.

Är lite orolig hur det ska gå i vinter om det blir ännu kallare i hålet. Har ju varit ca -10 grader ute senaste dagarna och det verkar ju vara knappt att pumpen orkar hålla 20 grader inne nu.
Vad kan problemet vara? Luft i borrhålet?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Varför är mitt borrhål så kallt?
« Svar #1 skrivet: 22 november 2013, 18:06:43 »
Hur många tim per dygn går vp ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Oskar123

  • Gäst
Oskar123
SV: Varför är mitt borrhål så kallt?
« Svar #2 skrivet: 22 november 2013, 19:37:39 »
kan inte säga exakt nu men gissar på 16-20h/dygn. Den har då gått 811h och 950 starter sedan 15 september vilket är 11 veckor. Det borde bli ca 10h/dygn i snitt och 12 starter per dygn

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Varför är mitt borrhål så kallt?
« Svar #3 skrivet: 22 november 2013, 20:02:47 »
Visar verkligen tempgivarna rätt? Mät med en digital termometer och kolla värdet på brinekretsen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Varför är mitt borrhål så kallt?
« Svar #4 skrivet: 22 november 2013, 20:58:19 »
Vilken temp håller berget så långt norrut ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Varför är mitt borrhål så kallt?
« Svar #5 skrivet: 22 november 2013, 21:44:43 »
Det verkar lite väl låg temperatur med tanke på att pumpen går ca 75 % av tiden. Berget i Piteåtrakten är några grader kallare än i mellersta Sverige så det blir med nödvändighet lägre temperaturer där. Det kan bli ca två grader lägre köldbärartemperaturer när pumpen går hela tiden, så mycket mer kan gärna inte temperaturen sjunka.

Undrar om -0,8 kan vara rätt. Borrhålet är rätt djupt, pumpen är på 8 kW och deltaT på köldbäraren 3,2 grader. Jag tycker det verkar vara en låg differens med tanke på pump och borrdjup. Det kan vara så att KBin är högre än vad displayen visar. Luft i borrhålet kan det inte vara, då är det problem att få tillräcklig cirkulation vilket medför att deltaT blir högre än normalt.

GÃ¥r pumpen mindre än 20 timmar per dygn och värmen inte räcker till är det inställningarna av värmekurvan som behöver justeras. Det finns 4 timmar per dygn mer pumptid att ta ut, det är inte kapacitetsbrist där som är problemet.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Varför är mitt borrhål så kallt?
« Svar #6 skrivet: 22 november 2013, 21:59:35 »
Jag har ett 180 meters hål i södra Norrland och har haft -0,6 grader som lägst men då har inte min vp gått kontinuerligt lång tid pga att jag eldat dom dagarna. Ett delta på 3,2 tror jag är ok för jag har haft under 3 grader i delta mot mitt hål. Tror nog att ditt hål är helt ok man blir lite lurad när man läser på forumet om riktigt varma hål i södra Sverige.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Varför är mitt borrhål så kallt?
« Svar #7 skrivet: 23 november 2013, 09:09:35 »
Södra Norrland är lite diffust men det skiljer ungefär 2 grader i bergtemperatur mellan Gävle och Piteå.

Det verkar som om 3 graders differens är ett rimligt värde.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34873
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Varför är mitt borrhål så kallt?
« Svar #8 skrivet: 23 november 2013, 09:39:52 »
Oskar behöver en Logger http://www.energibutiken.se/sv/hem/102-logger-2020-startpaket-datalogger.html
Och dÃ¥ han bor i PiteÃ¥ kan han komma ut till Hemmingsmark och hämta den och fÃ¥ lite tips pÃ¥ vägen.  ;)
Har dessutom några felmärkta tempgivare som han kan få köpa riktigt billigt (Även någon annan om ni anmäler intresse)
Även jag håller med om att inkommande på -0.8 låter lågt med tanke på årstiden och det relativt nya borrhålet, borde vara mellan 0 och +3 grader kan jag tycka.
Absolut inte på minussidan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Varför är mitt borrhål så kallt?
« Svar #9 skrivet: 23 november 2013, 14:03:58 »
+3 grader är rimligt på sommaren men om vp går ca 75% av tiden så brukar det sjunka en del jag hade lite drygt +5 grader på sommaren före jag installerade vent återvinning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!