Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uppvarvning av värmebärarpump vid uppstart av Atria Optimum  (läst 2261 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TommyW

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hej!

Min svärfar har en Thermia Atria Optimum 8kW (installerad 2007) som varje gÃ¥ng kompressorn startar varvar upp värmebärarpumpen pÃ¥ maxvarvtal för att sedan ganska snart dra ned varvtalet till normalt varvtal igen. Hittar ingenstans i manualen eller i installatörsinställningarna i värmepumpen att man kan ställa om detta. Problemet är naturligtvis att det blir missljud i radiatorerna, ett missljud som alltsÃ¥ försvinner efter ca en minut. FörstÃ¥ inte alls funktionen, men det finns säkert en logisk Thermia-förklaring  ;)

Någon som vet om/hur man kan ställa ned varvtalet som värmebärarpumpen startar med?

Utloggad devnull

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
Har exakt samma fenomen på vår Atra Optimum 8. Har frågat runt här på forumet och hört med installatör, men har inte lyckats bli klokare. Det hela är otroligt enerverande och enligt mig inte speciellt logiskt att det ska varva upp till 100% innan det stabiliseras. Det knäpper i radiatorerna precis som hos dig.
Har du lyckats bringa lite mer klarhet i frågan?
Thermia Atria 8 Optimum, 220 kvm på 2 plan.

Utloggad Davvan

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vad jag förstått så är "innemaskinen" samma på Thermia vare sig man har L/V el. V/V.
Frågan har varit uppe tidigare på V/V. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16107.msg245732#msg245732
Det är också det svaret jag fått när jag frågat Thermia, har man för gammal maskin och går det inte ändra startvarvtalet :(
Thermia optimum 10, 180m borra, installerad dec. 2006. Hus, 108 kvm boyta + 108 kvm källare + 30 kvm garage. Tidigare tot.förbrukning med elkassett 35-38000 kwh. Nu 15000-15500 kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 622
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!