Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur agerar EcoEls styrsystem när VP inte riktigt orkar med?  (läst 7056 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heidrun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Hej!

Min lilla 105a hade det kämpigt i natt igen vid minus 7-8 grader. Står och stampar mest hela tiden och kommer ingen vart (kanske ligger runt 31-34 grader med hetgas kring 80). Nu här på kvällen så verkar pumpen fortfarande kämpa på trots lite mildare väder (minus 1-2 grader), problemet är att den fortfarande är på samma 55-körning som igår kväll. Antal starter det senaste dygnet är 0 och driftiden senaste dygnet är 24h.

Tror det är något galet med själva VPn så service är beställd men undrar lite hur systemet skall hantera detta generellt? Verkar ju galet att pumpen skall köra oavbruten när den bevisligen inte riktigt räcker till, eller är det trots allt bra att den jobbar så gott den kan oavsett om det innebär konstant drift i säg flera dygn? Känns som systemet borde låta den ta en paus och sedan göra ett nytt försök lite senare. Jag har gått in och ur Funktionstest menyn för att på så sätt få pannan att byta börvärdet från 55 till 40 på nedre pannan samt ge pumpen en paus, i natt så hade VP inte lyckats med 40 grader heller men klart större chans än 55 i alla fall. Men det kan ju inte vara CTC intention att man manuellt skall in och "återställa" pumpen med jämna mellanrum? Jag har min utetemp satt på -10, det tyckte jag var ganska snällt med tanke på att CTC säger att drift ned till -15 skall gå om VPn är ihopkopplad med en EcoEl.

Har dragit ned fördröjningen rejält för shunten för öppning av övre pannan så inga problem att hålla värmen, kosta vad det kosta vill typ...

Hälsningar

Heidrun

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Hej, det finns väl inget bättre driftläge än 24 timmar och noll starter....för varje timme pumpen gÃ¥r sÃ¥ spar du ju pengar, du har väl inte  köpt värmepumpen för att titta pÃ¥? *vinkar*

Utloggad svenne

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur agerar EcoEls styrsystem när VP inte riktigt orkar med?
« Svar #2 skrivet: 16 december 2009, 06:41:13 »
Hej, min pump beter sig pÃ¥ samma sätt, hÃ¥ller med att fÃ¥ starter och lÃ¥ng driftstid är att föredra. Jag brukar (när jag är hemma) "pytsa" pÃ¥ med lite el sÃ¥ den orkar upp i temp....vill ju inte slösa för mkt  ^-^
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad Kris!?

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
SV: Hur agerar EcoEls styrsystem när VP inte riktigt orkar med?
« Svar #3 skrivet: 16 december 2009, 08:09:21 »
Hej,

Håller med dig Heidrun. Problemet verkar vara uppmärksammat hos CTC då det nu går att köpa en uppgradering som tillåter en att stänga av 55-körningarn. Kostar dock närmare 400kr

/Kristofer

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?

Jag har gått in och ur Funktionstest menyn för att på så sätt få pannan att byta börvärdet från 55 till 40 på nedre pannan samt ge pumpen en paus, i natt så hade VP inte lyckats med 40 grader heller men klart större chans än 55 i alla fall.



Varför skulle du inte vilja ha 55-grader (52 i praktiken), det är ju dessa som ger varmvattnet att duscha i eller kör du med en Xtra VV-beredare? Då kan du ju istället sänka VP-MAX till tex 42 grader om det räcker för att värma huset.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur agerar EcoEls styrsystem när VP inte riktigt orkar med?
« Svar #5 skrivet: 16 december 2009, 10:17:05 »
Jag brukar bli nöjdare....

ju mer driftstimmar/dygn pumpen går. Tänker att för varje driftstimme tjänar jag kanske (optimistiskt) 3.50SEK. Måste ha ihop 33.500SEK som pumpen kostade. Och det är ju 10.000h

När vi hade -5 ºC häromnatten pressade den ur sig 19.5h och tre starter. Hade jag inte haft nattsänkning till 17.5 ºC så hade det nog blivit 24h.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Heidrun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Hur agerar EcoEls styrsystem när VP inte riktigt orkar med?
« Svar #6 skrivet: 16 december 2009, 11:02:59 »
Hej!

Ville mest vara lite omtänksam om värmepumpen, även maskiner har väl rätt till lite vila menar jag. ;-) Har precis haft ett dygn till med 24h driftid och noll starter.

Är det så att jag ALLTID kommer att tjäna på att VP går oavsett om den står och stånkar och jag tycker den ser väldigt seg ut vid tex minus 9-10 grader? Dvs om VP drar 1 kW så kommer den alltid (tom hela vägen ned till minus 15 i utetemp) att ge tillbaka minst 1 kW, dvs minst lika bra som att köra på elpatron? Givet att så är fallet så borde jag då kanske ändra "min utetemp C" från -10 till -15?

skuggan_pm, jag har alltså stora problem med en vanlig körning när börvärdet är 40 grader i nedre pannan, 55 är inte att tänka på just nu. VP står och stånkar på kanske VPin/ut 31/33 dygnet runt, framledningen kan ibland behöva mer än så (ligger mellan 31-37 senaste dagarna) vilket då får tas (ett stort antal ggr per dygn) från övre pannan. Men det är kanske så att mitt värmebehov i framledningen i kombination med hyfsat avkylt returvatten från slingorna i huset (i och med att det är hyfsat kallt ute) gör att pumpen arbetar så gott den kan (lyfter tempen ett par grader i alla fall) vilket gör att jag på marginalen behöver lite mindre elpatronsdrift till övre pannan när den i sin tur behöver supportera nedre pannan för att hålla framledningen på börvärdet?

Att jag märker av ovan så tydligt kanske hänger ihop med att jag tror min pump inte är helt ok inställd då jag tycker den borde klara mer än vad den gör (tex är VPin/ut alltid typ 2-3 grader oavsett utetemp), vid nollgradigt som här på morgonen borde den väl palla att få nedre pannan upp till sitt börvärde på 40 kan man tycka?

Hälsningar

Hedirun

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Hur agerar EcoEls styrsystem när VP inte riktigt orkar med?
« Svar #7 skrivet: 16 december 2009, 11:22:35 »
Hej
Ja det är idealiskt att låta vp gå 24tim /dygn om det behövs. man sparar 0:- på en vp som står still.
Du skriver att du 2-3 ºC skillnad mellan vp in och vp ut. Om du har R407c som köldmedium in din vp så är det för lite. delta temp skall vara ca 6 ºC för att få ut max effektivitet ur den så du bör minska flödet.

Mvh ///Anders A
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Hur agerar EcoEls styrsystem när VP inte riktigt orkar med?
« Svar #8 skrivet: 16 december 2009, 11:29:45 »
Hej Heidrun

I vilket läge står laddpumpen? Jag vill minnas att du i en tidigare tråd fick tips om att ställa ned hastigheten på den, men att du var lite skeptisk till att ge dig in och trixa med det.
Har jag förstått det rätt ökar diffen VPin/VPut ju lägre hastighet du har på laddpumpen.

Jag har samma pump och panna som du, och ungefär samma huskurva också. Jag har min laddpump i läge 2.
Just nu har vi -2 grader i Stockholm och min pump fick precis vila (efter flera dygns arbete) då den nådde upp i 42 grader i nedre pannan. Jag hade då en diff på VPin/Vput på 3-4 grader.

/Nickan
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
Är det så att jag ALLTID kommer att tjäna på att VP går oavsett om den står och stånkar och jag tycker den ser väldigt seg ut vid tex minus 9-10 grader? Dvs om VP drar 1 kW så kommer den alltid (tom hela vägen ned till minus 15 i utetemp) att ge tillbaka minst 1 kW, dvs minst lika bra som att köra på elpatron?

Givet att så är fallet så borde jag då kanske ändra "min utetemp C" från -10 till -15?


Din 105:a ska vid -10 dra 1,5kW och ge 3,6 tillbaka så det är klart bättre att låta den gå än att låta elpatronen ta över.

Prova att sänka "min utetemp" men kolla bara så att du inte råker ut för att VP-IN värdet blir 48 eller högre för då stannar pumpen utan att den nedra pannan går in och tar över. Den nedre tar över när tempen blir kallare än vad du ställt in, tex -10 grader. Risken för detta beror på din radiatortemp och lär ju knappast inträffa om du inte har elpatronen på.

Citera
skuggan_pm, jag har alltså stora problem med en vanlig körning när börvärdet är 40 grader i nedre pannan, 55 är inte att tänka på just nu. VP står och stånkar på kanske VPin/ut 31/33 dygnet runt, framledningen kan ibland behöva mer än så (ligger mellan 31-37 senaste dagarna) vilket då får tas (ett stort antal ggr per dygn) från övre pannan. Men det är kanske så att mitt värmebehov i framledningen i kombination med hyfsat avkylt returvatten från slingorna i huset (i och med att det är hyfsat kallt ute) gör att pumpen arbetar så gott den kan (lyfter tempen ett par grader i alla fall) vilket gör att jag på marginalen behöver lite mindre elpatronsdrift till övre pannan när den i sin tur behöver supportera nedre pannan för att hålla framledningen på börvärdet?

Att jag märker av ovan så tydligt kanske hänger ihop med att jag tror min pump inte är helt ok inställd då jag tycker den borde klara mer än vad den gör (tex är VPin/ut alltid typ 2-3 grader oavsett utetemp), vid nollgradigt som här på morgonen borde den väl palla att få nedre pannan upp till sitt börvärde på 40 kan man tycka?

Din 105:a ska ha en diff på 3 grader vid 0 grader,2,5 grader vid -5 och 2 grader vid -10 för optimal drift så det ser bra ut tycker jag.


Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad Heidrun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Hur agerar EcoEls styrsystem när VP inte riktigt orkar med?
« Svar #10 skrivet: 16 december 2009, 12:29:36 »
Tack alla för snabb input!

Nickan, jag har kvar laddpumpen på läge 3, får gå och dra ned den ikväll och se vad som händer. Dock hade jag för mig att det krävs högre läge på laddpumpen ju lägre temperatur utomhus (menar att jag kanske ger mig på att experimentera med laddpumpen vid sämsta tänkbara tillfälle)?

AndersA, lite osäker på vad jag har för köldmedium men har en EciAir 105 v3 om det hjälper att identifiera detta? Sen är jag även lite osäker på vad DeltaT betyder, är det samma som VP in/ut diffen eller? Om så är fallet så undrar jag om en EcoAir 105 i den bästa av världar kan mäkta med 6 graders diff?

skuggan_pm, har nog närmare 1-2 grader i diff på VP in/ut nu vid ca nollgradigt vilket känns lite lite och som jag tidigare indikerade så har jag aldrig mer än 2-3 (i praktiken lite under 2,5 då den oftast ligger på 2 grader) oavsett om det är nollgradigt eller +20 utomhus.

Sen är jag med på vad min 105a bör ge för effekt vid olika temperaturer, detta är dock vid ideala förhållanden. Mer ute efter om pumpen skulle kunna köra så pass dåligt vid något tillfälle att den faktiskt drar mer än den ger? Tex vid ett läge som jag beskrev att pumpen sitter och kör med VP in/ut 31/33 dygn efter dygn utan att vara i närheten av att komma upp i sina börvärden på nedre pannan (40 eller 55 i mitt fall) vid kanske snitttemp på -3. Kan jag då vara helt komfortabel (vi struntar i extra slitage på maskinen etc) att det alltid är en bra affär vs elpatronen?

Slänger in en bonusfråga. Var ute och tittade i min VP för första gången idag och då stod displayen på A30 med "A" blinkande. Är detta som det skall, känns lite som någon typ av varning med "A" blinkande hela tiden menar jag?

Hälsningar

Heidrun
« Senast ändrad: 16 december 2009, 12:33:30 av Heidrun »

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hur agerar EcoEls styrsystem när VP inte riktigt orkar med?
« Svar #11 skrivet: 16 december 2009, 12:43:00 »
Du har R407C.

Om huset tar lika mycket energi, som pumpen avger, kan inte pumpen höja temperaturen i pannan.

Att pumpen går hela tiden utan att panntemperaturen höjs, betyder bara att all energi den lämnar försvinner upp i huset.
Så länge den går hjälper den ju till med värme till pannan.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Hur agerar EcoEls styrsystem när VP inte riktigt orkar med?
« Svar #12 skrivet: 16 december 2009, 12:49:35 »
Slänger in en bonusfråga. Var ute och tittade i min VP för första gången idag och då stod displayen på A30 med "A" blinkande. Är detta som det skall, känns lite som någon typ av varning med "A" blinkande hela tiden menar jag?

Hälsningar

Heidrun

Jag läser i min manual (sidan 7) att "I de fall värmepumpen ska kopplas till CTC EcoEl, EcoFlex eller EcoLogic ska EcoAir stå i automatläge A. Om "A" inte blinkar i displayen, ställs detta läge in enligt följande...."
"A" skall alltså blinka. Vad 30 betyder har jag däremot ingen aning om.

/Nickan
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad skuggan_pm

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Dags att isolera mina golv?
SV: Hur agerar EcoEls styrsystem när VP inte riktigt orkar med?
« Svar #13 skrivet: 16 december 2009, 12:53:59 »
skuggan_pm, har nog närmare 1-2 grader i diff på VP in/ut nu vid ca nollgradigt vilket känns lite lite och som jag tidigare indikerade så har jag aldrig mer än 2-3 (i praktiken lite under 2,5 då den oftast ligger på 2 grader) oavsett om det är nollgradigt eller +20 utomhus.

Prova att sänka laddpumpen ett snäpp, då kommer diffen att öka lite.

Citera
Mer ute efter om pumpen skulle kunna köra så pass dåligt vid något tillfälle att den faktiskt drar mer än den ger? Tex vid ett läge som jag beskrev att pumpen sitter och kör med VP in/ut 31/33 dygn efter dygn utan att vara i närheten av att komma upp i sina börvärden på nedre pannan (40 eller 55 i mitt fall) vid kanske snitttemp på -3. Kan jag då vara helt komfortabel (vi struntar i extra slitage på maskinen etc) att det alltid är en bra affär vs elpatronen?
SÃ¥ länge som VP-diffen ligger i rätt spektra sÃ¥ gÃ¥r pumpen ekonomiskt framför allt när du ligger runt 30-35 grader i VP-IN/UT. Ju högre värde desto sämre COP fÃ¥r du men att du skulle hamna under 1 i COP lÃ¥ter extremt otroligt.  Pumpen gÃ¥r garanterat billigare än en elpatron ner till -15 när den stängs av.

Att din pump konstant ligger på 31/33 grader beror på att huset förbrukar lika mycket energi som pumpen tillför, dvs du har nått din balanspunkt men det går fortfarande effektivt, tyvärr orkar den inte ensam att värma huset.

Citera
Slänger in en bonusfråga. Var ute och tittade i min VP för första gången idag och då stod displayen på A30 med "A" blinkande. Är detta som det skall, känns lite som någon typ av varning med "A" blinkande hela tiden menar jag?

Om ecoair är kopplad mot ecoel ska A(utomatiskt) blinka i displayen. 30 är inkommande temp, dvs VP-IN. Blinkar ett E är det värre.
Sollentuna: 225m2 + 70m2 källare. CTC EcoAir 107 + EcoEL.  Nu ocksÃ¥ en Daikin Stylish

Utloggad camino

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Börjar gilla värmepumpar
SV: Hur agerar EcoEls styrsystem när VP inte riktigt orkar med?
« Svar #14 skrivet: 16 december 2009, 20:03:28 »
Jag har min laddpump pÃ¥ läge 1 och har en diff pÃ¥ ca 4 grader vid -3 ute, när tempen lÃ¥g runt  -1-2 ute var diffen 4-5 grader,jag har aldrig sätt en högre hetgastemp än strax över 90 grader. Just nu -3 ute hetgas 80 Vpin/ut 35/39
Har precis kollat elräkningen för november och jämfört med förra året en besparing på ca 1200 kwh tomte::
Ecoair105 + Ecoel 1 1/2 planshus 110m2 från slutet 1800-talet totalrenoverat -93. Ingjuten krypgrund med golvvärme,golvvärme badrum övervåning resten radiatorer strax norr om Göteborg. 2 st Invest LL Qc till garage samt hobbyverkstad

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!