Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?  (läst 28295 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Järrestad Gård

  • "Godsägare"
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Simrishamn
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Järrestad GÃ¥rd
Någon där ute som lyckats "hacka sig in" på sin CTC-utrustning via en vanlig dator?
Vore ju konstigt om smålänningarna (CTC-ingenjörerna) uppfunnit något helt eget gränssnitt och inte följt någon befintlig standard...

 ;)

/MVH
Micke
Nullius addictus jurare in verba magistri

Utloggad guiness

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #1 skrivet: 07 november 2010, 10:49:57 »
Funderar själv på samma sak. Eftersom man kan flytta manöverpanelen mha en vanlig nätverkskabel så borde det gå att läsa av iaf informationen till/från panelen. Frågan är vilket protokoll som används...
EcoAir 614M med EcoZenith i360. Expansionstank på 100 liter och värmer poolen på sommaren. Det hela övervakas med Logger2020, 12 temp- och 3 elsensorer.

Utloggad NollKoll

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #2 skrivet: 09 november 2010, 15:34:44 »
Hej,
Jag har härjat lite i en EcoHeat_v3, inte EcoLogic men tror att det är ganska likt
Kommunikationen mellan display och reläkort är enligt en standard som heter I2C.
Hårdvaran är baserad på Pic-kretsar från microchip.com, där finns mycket info att hämta.
Kommer inte ihåg riktigt modeller, men tror det är 16F876A och 18F252, den med styr-programmet är i alla fall i display-kortet.
Det finns även ett litet minne (24c256) som sitter på en port på baksidan av display, i det minnet lagras historiska mätvärden ungefär var 4'e timme i en cyklisk buffer. Minnet kan man ta bort och istället ansluta en SMS-enhet, mer i en gammal tråd http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=12061. Den porten borde man kunna nyttja om man vill försöka koppla in sig med ett interface.
Jag grävde ett tag, men gav upp att de-koda pic-programmet.  :-[
Fann det lättare att mäta med 1-wire på fler ställen än bara värmepumpens givare och jag såg inget behov av att styra VP'n från PC.
Flyttade istället displayen så den är lätt åtkomlig med hjälp av en nätverkskabel, se http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=12643
happy hacking  ;)
Kiruna, 100m2 trähus + 100m2 varm källare, 35MWh med gammal El-panna inklusive hushållsel.
2*130m torra hål, PN10, 2.5m till berg, CTC EcoHeat_v3, 8.5kW

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #3 skrivet: 25 augusti 2011, 21:48:04 »
Nej, det är INTE I2C som används för kommunikationen mellan styrkort och manöverpanel på CTC EcoHeat.

Jag gjorde en del mätningar och schemaritning på det där snittet för en tid sedan, den pannan var tillverkad 2006.
Kommunikationen tycks ske med vanligt asynkrondata, ca 2400 bit/sekund.
Varje sekund skickar styrkortet omkring 30 byte varefter displaykortet svarar med omkring 15 byte. Jag har bara tittat på datat med oscilloskop, inte försökt tolka det.
Ungefär TTL-nivåer - en nolla är 0 V och en etta kan vara mellan 2 och 4 V, beroende på hur korten är bestyckade. Inverterare finns mellan UART-pinnarna på microcontrollern och porten, anledningen till spänningsskillnaderna är att några motstånd kan ha olika värden på olika kortexemplar - i mottagaränden är det alltid 1 kohm till jord och signalen går via ett seriemotstånd på 10 kohm till en emitterjordad NPN-transistors bas, och i sändaränden drivs ledningen av en PNP-transistor med emittern till + 5V och kollektorn ansluten till ledningen via ett motstånd som kan vara antingen 330 ohm eller 1 kohm. I en och samma panna kan man mycket väl råka på ett displaykort med ena motståndsvärdet och ett styrkort med andra motståndsvärdet.

Pinkonfigurationen i modularkontakterna är följande (pinnarna är parallellkopplade parvis):
1-2  +12V
3-4   jord
5-6 RX (data i riktning från displaykort till styrkort)
7-8 TX (data i riktning från styrkort till displaykort)

Microcontrollrarna på båda korten har även I2C-interface, men det är bara anslutet till en stiftlist på vardera kortet.

I detta sammanhang kan man också nämna snittet mellan EcoAir och EcoEl. Det är en slags strömslinga, galvaniskt isolerad med optokopplare från elektroniken på båda styrkorten och refererande till elnätets nolla. Slingan matas med 30 V DC från EcoAir, och i båda ändar sitter optokopplare för respektive signalriktning i serie, dessutom seriemotstånd som begränsar strömmen till ungefär 4 mA. När allt står i vila är alltså sändningsoptokopplarna i båda ändar aktiva, och data överförs genom att strömmen bryts från ena eller andra änden. Mäter man spänning på linjen så ligger den alltså på +15 V relativt nollan i vila, då EcoEl sänder får vi logiknivåer +30 och +15 V, då EcoAir sänder får vi 0 och +15 V.
Här sker kommunikationen med 300 bit/sekund. Var fjärde sekund sänder EcoEl ca 4 byte och EcoAir svarar omedelbart med 9-10 byte.
Detta kommunikationssnitt är kopplat till UART-pinnarna i EcoAir's microcontroller, respektive till vanliga portpinnar på EcoEl. I det senare fallet kör man alltså en mjukvaru-UART, vilket ju inte är några som helst problem vid så låg överföringshastighet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Michael Pihlblad

  • Gäst
Michael Pihlblad
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #4 skrivet: 25 december 2011, 23:46:15 »
Tack för ditt inlägg Torbjörn!

Jag har själv lite hastigt försökt analysera signalerna och inte blivit klok på det hela, så tack för ditt skarpsinne och den perfekta analysen med tydlig förklaring. Jag kan inte förstå varför de inte använder någon enkel standard för kommunikation, det system de valt måste ju både komplicera deras eget utvecklingsarbete och för 3'e part att koppla ihop med annan utrustning.

Några ytterligare framgångar i denna fråga?

Jag har mailat CTC / Enertech och försökt få dem att delge protokollet de använder men de vill såklart inte dela med sig av denna information.

Jag skulle personligen vilja koppla en plc eller KNX interface eller liknande mot pannan för att dela styrning och övervakning mellan solvärmestyrning, ventilation och kanske rumsstyrning och HMI.

Om någon jobbar på detta dela gärna med er och tala om hur långt ni kommit...

Kan någon rekommendera verktyg för att fortsätta arbetet, protokollanalys?

Torbjörn: När du pratar om kommunikationslänken mot ecoair, jag antar att det är kabeln märkt "komm" och "high voltage" som ligger i kabelhärvan tilsammans med L1,L2,L3,N,PE och som man även kopplar till ecopart?

// Michael

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #5 skrivet: 26 december 2011, 09:58:59 »
Det är ganska vanligt med snitt av sådana där slag (alltså en slags enkel strömslinga) internt i olika slags utrustningar. Immuniteten mot störningar blir något bättre än om man skulle ha dragit ut TTL-signal direkt från microcontrollern i kabeln mellan styrkort och display (och dessutom blir snittet kortslutningssäkert), och lösningen blir billig i produktion eftersom det bara går åt en transistor och ett par motstånd på vardera sidan.
Jag kan förresten nämna att de här "berömda" kinatillverkade Foma/EC värmepumparna har ett liknande snitt men med 12 V-nivåer mellan inomhusdelens styrkort och manöverpanelen.

Just det, det är ledningen "komm" eller "com" i kabeln till EcoAir som jag tänker på. Anledningen till den knepiga lösningen med strömslinga är förmodligen att man vill få god immunitet mot 50 Hz-störning eftersom det går 400 V trefas i andra ledare i samma kabel, som ju dessutom får vara upp till 15 meter lång.

För övrigt verkar det som om CTC och Thermia anlitar samma underleverantör (och konstruktör) för sina styrsystem, de här CTC-prylarna är mycket lika motsvarande i t ex Thermia Diplomat från runt 2003. Lapparna med detaljnummer på kretskorten är exakt likadana, samma slags microcontroller används och går man ner på komponentnivå ser man att många detaljlösningar för t ex analogingångarna är identiskt lika. Man känner också igen "stilen" på mönsterkortslayouterna, det är helt klart samma person som har caddat dem åt både CTC och Thermia.
Jag blir inte ett dugg förvånad om det skulle visa sig att Thermia använder ett liknande protokoll till sitt displaykort.

Nu under mellandagarna ska det bli lite labbande med tolkning av data här, ett halvfärdigt interface mellan "displaybussen" och RS-232 ligger på arbetsbänken nu och blir i bästa fall färdigbyggt idag.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #6 skrivet: 27 december 2011, 22:53:46 »
Nu har jag börjat studera datat.
Av allt att döma sitter all "intelligens" och reglerfunktioner i displaykortet, och styrkortet fungerar bara som en I/O-enhet. Detta innebär att det inte är någon mening att försöka styra någonting, t ex ställa om börvärden, via det här seriesnittet. Det duger bara för att logga mätvärden och se vilka funktioner som för tillfället är aktiva.

Kommunikationsparametrarna är, precis som jag tyckte mig se med oscilloskop, 2400 bit/s 8N1. Dock klagade mitt terminalprogram (RealTerm) över "UART framing error" mest hela tiden, vet inte vad det kan har berott på. Kanske den billiga USB/RS-232 -adapter som jag använde. Nästa gång jag har tillfälle att mäta på den här installationen ska jag se till att ha med en HP protokollanalysator samt en äldre dator med "riktig" serieport. Då bör det också kunna bli loggning av kommunikation med utomhusdelen.

Följande gäller för kombinationen EcoEl + EcoAir, det lär nog finnas detaljskillnader i andra konfigurationer.

Varje block som skickas från displaykortet innehåller 10 byte.
Första byte är alltid 0xFA.
Sedan kommer två bytes som verkar innehålla bitmappad information om vilka reläer på styrkort respektive i utomhusdel som ska vara tillslagna.
Dessa två bytes upprepas en gång.
SÃ¥ tre bytes 0x00.
De två sista bytes är 0x00 0xFA i det första blocket efter spänningstillslag, därefter 0x80 0x7A.

Preliminär tolkning av bitmappat data:

Byte nr 2 och 4
0 okänd
1 första relät för 6 kW värmepatron (0 => 3 kW)
2 kompressor?
3 okänd
4 fläkt hög
5 okänd
6 fläkt låg
7 kompressor eller något annat som har med värmepump att göra?

Byte nr 3 och 5
0 shunt öppna
1 shunt stäng
2 radiatorpump (inverterad funktion, denna bit är 0 då pumpen går)
3 andra relät för 6 kW elpatron (3 => 6 kW)
4 andra relät för 3 kW elpatron (1,5 => 3 kW)
5 första relät för 3 kW elpatron (0 => 1,5 kW)
6 laddpump
7 lysdiod i rumsgivare

När det gäller kommunikation i andra riktningen, från styrkort till displaykort, så är det 22 bytes per block.
Temperaturvärdena heltal  ºC dÃ¥ inget annat anges.
1 alltid 0x02.
2 framledningstemp.
3 utetemp frÃ¥n EcoEl's givare, subtrahera 40 (dec) frÃ¥n värdet för att fÃ¥ heltal  ºC.
4 och 5 innetemp, heltal respektive tiondels  ºC.
6 temp inkommande vatten till värmepump.
7 panntemp nedre.
8 panntemp övre.
9 och 10 alltid 0x94.
11 hetgastemp.
12 alltid 0x80.
13 alltid 0x00.
14 strömuttag elnät, heltal A.
15 alltid 0x08.
16 utetemp frÃ¥n värmepumpens givare, subtrahera 40 (dec) frÃ¥n värdet för att fÃ¥ heltal  ºC.
17 temp utgående vatten från värmepump.
18 och 19 alltid 0x00.
20 sekundräknare, börjar på 0x00 vid tillslag och räknar upp till 0x3B (hex) = 59 (dec) och börjar sedan om.
21 alltid 00, någon enstaka gång faller denna bort i samband med att sekundräknaren börjar om.
22 okänd funktion, verkar följa sekundräknaren men med en offset omkring 190 (dec) och "brus" överlagrat sÃ¥ länge värmepumpen gÃ¥r och hetgastempen är under 128  ºC. Vid högre hetgastemp minskar offseten till ungefär 60 (dec) och beroendet av sekundräknaren inverteras, dÃ¥ värmepumpen stÃ¥r stilla ser det ut som mest "fladder" och oreda, den rör sig som mest omedelbart efter frÃ¥nslag dÃ¥ hetgastempen sjunker snabbt.

De bytes som innehåller data från utomhusdelen (nr 6, 9, 10, 11, 16, 17) är 0x00 i de första 10 blocken efter spänningstillslag.
Man skulle kunna misstänka att de bytes som nu alltid står på 0x00, används i andra konfigurationer (t ex samarbete med EcoPart).
Någon av de bytes som aldrig rör på sig skulle jag anta innehåller bitmappat data för t ex gränsläge i shunten, extern styrning av nattsänkning och sånt.
« Senast ändrad: 27 december 2011, 22:56:38 av torbjorn_forsman »
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #7 skrivet: 27 december 2011, 23:15:53 »
Dom värden som inte ändras kan användas vid larm el. dyl.
Borde det inte vara tre värden för strömuttag? Hur vet man annars vilken fas som eventuellt är överbelastad?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #8 skrivet: 27 december 2011, 23:27:44 »
Inte vad som TS efterfrågade men jag kan flika in att CTC Ecozenith använder Modbus och har ett register som är dokumenterat. Modbus är ju en "typ" standard om man bara har dokumentationen och till Ecozenith finns det en dokumentation. Sen vet jag inte om det funkar eller ej men all heder åt CTC som svarade mig och skickade dokumentationen villket ingen annan tillverkare gjorde...

Fördelen med att dra ut pÃ¥ min VP inköp är att man kan ordentligt kolla upp dessa saker  :)
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #9 skrivet: 28 december 2011, 19:45:01 »
Dom värden som inte ändras kan användas vid larm el. dyl.
Borde det inte vara tre värden för strömuttag? Hur vet man annars vilken fas som eventuellt är överbelastad?

Microcontrollern på styrkortet har ingen aning om vilken fas som är överbelastad. Mätkretsen ser ut så att de tre strömtransformatorerna har var sitt belastningsmotstånd, spänningen över vart och ett av motstånden topplikriktas med en diod, och utgångarna från likriktarna är hopkopplade och går in på en enda analogingång. Det hela ser förresten ut på snarlikt sätt i CTC's "halv-analoga" elpannestyrkort från tidigt 80-tal.


Jag vet inte om styrprogrammet är så intelligent att det försöker slå av last på en fas i taget för att kunna behålla så mycket elvärme som möjligt, eller om det alltid manövrerar reläerna i samma ordning.
I EcoEl styrs elpatronen i nedre pannan av en trepolig kontaktor, så där finns ingen möjlighet alls att styra faserna individuellt. Övre pannans två elpatroner har en fas fast kopplad till L2 och de andra två via enpoliga reläer till L1 respektive L3, så där borde programmet kunna prova sig fram och se om det är L1 eller L3 som ska slås ifrån för att strömmen ska minska. Inkopplingen är för övrigt exakt likadan i Thermia Diplomat.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad michael.pihlblad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #10 skrivet: 30 december 2011, 00:45:11 »
Tack Torbjörn!

För tillfället är du min hjälte, du verkar ha elektronik-, digitalteknik-, och programmeringskunskaper som vida överstiger mina.

Några funderingar från min sida:

1 i2c porten pÃ¥ uC /pic i , användbar eller helt oanvändbar / död i befintligt SW/styrprogram ?  i.s.f kanske dessa kan användas för att programmera om styrdonet / ändra börvärden samt logga/exportera driftinfo till annat system.

2 På panelens / displayens baksida bredvid rj45 kontakten som går till reläkortet i ecoel finns ett uttag med 3 pinnar där det finns ett mineskort som lagrar historisk data. Till den 3 stiften går istället att ansluta en sms enhet eller en fjärrstyrningsnenhet RAM (remote access module) alternativt båda med hjälp av RS232.
Enligt manualen till CAM finns möjlighet till kommunikation med överordnat system typ SCADA.

- Vilken typ av kommunikation är där tro, jag är inte hemma så jag kan inte oscilloskopmäta på dessa stift i nuläget.
-  Vilken typ av kommunikation kan det rimligen vara pÃ¥ dessa tre stift för att spara data till minneskortet som sitter där och även kommunicera med en annan controllerenhet/mottagare/sändare?
- vilken typ av minneskort sitter i displayenheten

3 som du säger verkar det vara en slavstyrenhet både i reläkort och i externa enheterna (ecopart, ecoair m.m.) så de signalerna som du nu kartlagt kan man förmodligen i praktiken bara använda för att läsa av / logga data och inte styra någonting. Eftersom huvudenheten i displayen då skulle ändra tillbaka den aktuator man försöker manipulera fortare än vad jag hinner blinka. Man måste ju ändra börvärdena antingen genom i2c portarna eller de tre ännu inte kartlagda stiften på displayeneheten.

4 Jag skulle väldigt gärna vilja ta del av dina skisser/scheman filer m.m.

Jag tror att fler gärna vill ha denna underbara information.

Jag ska försöka pumpa ctc på mer info om denna RAM modul och dess kommunikationsstandard och protokoll med överordnade system.

Jag skulle vilja föreslå att det görs en hemsida med all info och alla relevanta filer / bilder m.m. Vill du? annars kan jag ta på mig det. Gjorde en google wiki lite hastigt för att dela en pdf om ctc's ram modul:
https://sites.google.com/site/ctcecologichack/file-cabinet/16210109_Manual_Remote_access_module_sv_en.pdf?attredirects=0&d=1

// Michael

Utloggad tgaz

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EcoHeat V3
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #11 skrivet: 30 december 2011, 22:00:08 »
Hej!

1 i2c porten pÃ¥ uC /pic i , användbar eller helt oanvändbar / död i befintligt SW/styrprogram ?  i.s.f kanske dessa kan användas för att programmera om styrdonet / ändra börvärden samt logga/exportera driftinfo till annat system.

2 På panelens / displayens baksida bredvid rj45 kontakten som går till reläkortet i ecoel finns ett uttag med 3 pinnar där det finns ett mineskort som lagrar historisk data. Till den 3 stiften går istället att ansluta en sms enhet eller en fjärrstyrningsnenhet RAM (remote access module) alternativt båda med hjälp av RS232.
Enligt manualen till CAM finns möjlighet till kommunikation med överordnat system typ SCADA.

- Vilken typ av kommunikation är där tro, jag är inte hemma så jag kan inte oscilloskopmäta på dessa stift i nuläget.
-  Vilken typ av kommunikation kan det rimligen vara pÃ¥ dessa tre stift för att spara data till minneskortet som sitter där och även kommunicera med en annan controllerenhet/mottagare/sändare?
- vilken typ av minneskort sitter i displayenheten

Jag tippar att minnet är någon I2C-baserad EEPROM. Den sitter under kontakten på min EcoHeat 5, så jag kan inte verifiera. Jag körde ett oscilloskop på pinnarna och jag får bara ut att displaykortet (eller minnet, men det låter inte så troligt) försöker skicka
Kodstycke: [Välj]
1011 1000 1111 1110, men får ingen ACK. De vanliga EEPROMarna verkar ha hårdkodade första bitar till
Kodstycke: [Välj]
1010 (kollade upp de från Microchip, Atmel, NXP), så antingen har jag tänkt fel, eller så försöker displaykortet prata med någon annan (RAM?)

Den försöker skicka saker en gång i minuten och den upprepar sig ett gäng gånger, men det ser ut att vara samma data hela tiden.

Jag förstår att de inte vill skriva till minnet så ofta. Det kanske bara händer en gång om dagen, eller så.

I2Cn har 3,3 V-nivåer.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #12 skrivet: 30 december 2011, 23:22:43 »
I det system jag har hållit på med sitter inga EEPROM-minnen, inte heller någon trepolig kontakt på displaykortet, så det är nog ett äldre utförande. Har varken utrustningen eller dokumentationen tillgänglig just nu, men hittade i alla fall en bild på styrkortet till EcoAir där dess typskylt syns. Jag vill minnas att display- och styrkort i EcoEl också har detaljnummer som börjar på 901.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad tgaz

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EcoHeat V3
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #13 skrivet: 31 december 2011, 09:26:37 »
Ang. att flytta från forum till redigerbar form, vad sägs om http://www.elektronikforumet.com/wiki/index.php/CTC_v%C3%A4rmeanl%C3%A4ggningar?
« Senast ändrad: 31 december 2011, 10:49:36 av tgaz »

Utloggad tgaz

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EcoHeat V3
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #14 skrivet: 31 december 2011, 11:02:05 »
- vilken typ av minneskort sitter i displayenheten

Nu såg jag att NollKoll svarade på det här för 1,5 år sedan: (Atmel?) 24C256. Skrivs till var fjärde timme. I en EcoHeat V3.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad tgaz

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EcoHeat V3
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #16 skrivet: 31 december 2011, 14:56:27 »

Utloggad michael.pihlblad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #17 skrivet: 01 januari 2012, 17:43:35 »
Hej!

Nu känner jag mig lite dum, missade helt att "Nollkoll" faktiskt har gjort denna iaktagelse och redan summerat det hela.

Minnesmodulen som "Nollkoll" tagit reda på heter Atmel 24c256 är ett seriellt 2 wire/i2c EEPROM som sitter i en 4 stiftskontakt på baksidan av min Ecologic display (ecoel 1550 från 2008). OBS! ej 3 stift som jag tidigare skrev!

Jag är ingen programmerare eller elektroingenjör men jag har beställt en "bus pirate v3" bus analyzer frÃ¥n  http://dangerousprototypes.com/docs/Bus_Pirate och tänkte försöka analysera i2c/spi bussen.

Jag har fÃ¥tt pris av CTC's kundtjänst pÃ¥ deras egna RAM modul (fjärrstyrningsenhet). 16 000 SEK.  =)
Jag fortsätter att jaga dem för att få specifikationen hur man integrerar RAM modul med SCADA system som står i deras PDF för RAM modulen att det skall gå. Får man det protokollet borde det bli betydligt enklare att veta vilka hexadecimaler/värden som betyder vad. och vilka hexakoder som är för att sätta nya börvärden.

"Nollkoll": När du försökte dekoda firmwaren hur lÃ¥ngt kom du?  den PIC16F876A som du skriver sitter i styrkortet har ju ICSP "in circuit serial programming" . Vilket gör att Microchips MPLAB borde gÃ¥ att använda medans pic'en sitter kvar i kretsen för att debugga/flasha.Vad jag kan förstÃ¥ av specen för ICSP sÃ¥ behövs totalt 5 stift för att flasha: stift RB6+RB7, spänning, jord och programmeringsspänning. Det verkar inte gÃ¥ att flasha över i2c eller spi bussen. Hitta du nÃ¥gon "servicekontakt" pÃ¥ nÃ¥got annat ställe? Gick det att extrahera firmwaren frÃ¥n PIC'en? Eller var den "code protected"?

http://www.elektronikforumet.com/wiki/index.php/CTC_v%C3%A4rmeanl%C3%A4ggningar? där finns endast en länk till http://vpwiki.org/index.php/CTC.  Vilken av dessa tvÃ¥ wikis tycker ni att vi ska använda?

Torbjörn: Ecoair verkar se ut ungefär som Ecopart. Du bord haft en ecologic i ecoelen som du kopplade ecoair till? PÃ¥ baksidan av displayen i ecologic borde det funnits ett kontaktstycke för i2c/spi med ett minneskort fabriksmonterat i? Om du inte har riktigt gammla grejjer  =)  Ã…rsmodell?

Tgaz: Som "Nollkoll" skrev, var fjärde timme skriver den till minnet, dÃ¥ kanske du fÃ¥r ett annat meddelande pÃ¥ bussen? Det du fÃ¥r fram kanske bara är ecologic som frÃ¥gar/hälsar för att kolla om det finns nÃ¥gon RAM?  Kanske var det du menade...  =)

Happy hacking!

Don't be evil!

// Michael

Utloggad tgaz

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EcoHeat V3
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #18 skrivet: 01 januari 2012, 18:28:50 »
Det var nära att jag missade det också, men gick igenom hela tråden när jag skrev i Wikin.

Sannolikt har de inte implementerat uppgradering av program via I²C. Allting verkar ju vara gjort för att byta ut hela kretsen.

Jag flyttade från Elektronikforumet till VPWiki på inrådan av purjo__. Mig spelar det ingen roll.

Jag har ingen EcoLogic, bara en EcoHeat V3.

Men, ja, min gissning är också att den försöker handskaka med RAM eller SMS-modulen.

Jag skulle eventuellt kunna sätta mitt oscilloskop på att spela in saker under ett helt dygn, men då måste jag meka lite.

Utloggad michael.pihlblad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #19 skrivet: 01 januari 2012, 19:42:01 »
Ok, jag kör VPwiki: http://www.vpwiki.org

Ecologic är styrsystemet som sitter i Ecoheat och Ecoel.

Jag har redigerat och lagt till lite, jag skulle vilja föreslå att du flyttar all styrsystemsinfo till sidan för "Ecologic" som jag lade till på din ecopart v3 sida...???

// Michael

Utloggad tgaz

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EcoHeat V3
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #20 skrivet: 01 januari 2012, 20:06:13 »
Jag var lite konservativ när jag skrev sidan, eftersom jag bara vet hur min VP ser ut.

Aha, så produkten som länkar ihop flera VP heter EcoLogic EXT. Jag trodde att den bara hette EcoLogic. Det förklarar saker.

Är det "displaykort och logikkort" jag pratar om hela EcoLogic V3, då?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #21 skrivet: 02 januari 2012, 11:43:10 »
Vad jag kan förstå av specen för ICSP så behövs totalt 5 stift för att flasha: stift RB6+RB7, spänning, jord och programmeringsspänning.

Vid kortänden av microcontrollern finns ett styrhål och fem fyrkantiga paddar på kortets komponentsida. Räknat från styrhålet är de MCLR, +5V, jord, RB6/PGC och RB7/PGD. Det ser likadant ut på både EcoAir och EcoEl styrkort. Thermia har också exakt samma programmeringskontakt men utan styrhål.

Torbjörn: Ecoair verkar se ut ungefär som Ecopart. Du bord haft en ecologic i ecoelen som du kopplade ecoair till? PÃ¥ baksidan av displayen i ecologic borde det funnits ett kontaktstycke för i2c/spi med ett minneskort fabriksmonterat i? Om du inte har riktigt gammla grejjer  =)  Ã…rsmodell?

Ja, det står ju till och med EcoPart på typskylten till styrkortet i EcoAir. Förmodligen har väl styrkort + displaykort i EcoEl tillsammans ungefär samma funktion som EcoLogic.
Som syns på bilden tidigare heter EcoAir-styrkortet i min anläggning 901 885. Styrkortet i EcoEl heter 901 881. Och displaykortet heter 901 880. Microcontrollern på displaykortet sitter i sockel och är märkt "EcoHeat v060120".
Av datumkoder att döma så är alltsammans tillverkat under våren 2006.
Kontaktdon (4-poliga) för att komma åt I2C-bussarna finns på båda korten i EcoEl men det satt inget minneskort där. Har inte noterat om det finns något sådant kontaktdon i EcoAir.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad michael.pihlblad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #22 skrivet: 04 januari 2012, 02:39:15 »
Inte vad som TS efterfrågade men jag kan flika in att CTC Ecozenith använder Modbus och har ett register som är dokumenterat. Modbus är ju en "typ" standard om man bara har dokumentationen och till Ecozenith finns det en dokumentation. Sen vet jag inte om det funkar eller ej men all heder åt CTC som svarade mig och skickade dokumentationen villket ingen annan tillverkare gjorde... ..

Pansatonic: Kan du ladda upp den infon? Här eller på vpwiki.org eller någon annanstans?

Är det "displaykort och logikkort" jag pratar om hela EcoLogic V3, då?

Tgaz: Ecologic består av display,reläkort,givare,aktuatorer. Ecoheat innehåller ett ecologic. I min Ecoel panna kan jag välja mellan Ecoel/Ecoheat. Väljer man ecoel kan man välja att docka mot ecoair/ecopart. Ecoel+ecopart=ecoheat fast värmepumpen är externt placerad med egen styr-/reläkort.

// Michael
« Senast ändrad: 04 januari 2012, 02:49:19 av michael.pihlblad »

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #23 skrivet: 04 januari 2012, 08:50:16 »
Citera
Kan du ladda upp den infon? Här eller på vpwiki.org eller någon annanstans?

filen är för stor för att ladda upp här, skall se om jag kan ladda upp den till vpwiki.org
« Senast ändrad: 04 januari 2012, 08:53:07 av Pansatonic »
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #24 skrivet: 04 januari 2012, 09:07:11 »
Citera
Kan du ladda upp den infon? Här eller på vpwiki.org eller någon annanstans?

vpwiki.org tillåter inte att man laddar upp pdf filer...
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #25 skrivet: 04 januari 2012, 09:17:49 »
Om copyrighten på det aktuella dokumentet tillåter det så kan du maila filen till mig så kan jag lägga upp den på en webserver så att ni kan länka till den från VPWiki...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #26 skrivet: 04 januari 2012, 10:21:39 »
Om upphovsrätten skall tillämpas ifrÃ¥gasätter jag starkt dÃ¥ dokumentet inte har en "verkshöjd" sÃ¥ att upphovsrätten kan tillämpas. Upphovsrätts lagen gäller ju bara "verkets" "originalitet eller individuell särprägel", och inte innehÃ¥llet eller fakta som "verket" innehÃ¥ller. En standard MS word 2010 mall som dokumentet har skrivits i är inte speciellt orginellt eller särpräglat...  ;D

Hur som helst så tror jag man kanske måste köpa till CTC internetstyrning för att dokumentets modbus kommunikationen skall fungera.

PM mig din email adress kan jag maila.
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad michael.pihlblad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #27 skrivet: 04 januari 2012, 15:12:01 »
Såhär skriver Mikael Johansson på Enertech:
Citera
Programvaran sitter bakom displayen och vi kallar detta för ett prom, detta går att byta själv utan större svårigheter.Ett nytt ligger på runt 500 kr.Produkten har protokollet Modbus.

Jag har bett honom skicka en ny PROM  =)
Jag fortsätter be om specifikationen på registrena/värdena för modbus kommunikationen.

PANSATONIC: Ja för att köra modbus rakt av, men det är förmodligen samma hexavärden till de olika adresserna i registret, sÃ¥ specen pÃ¥ registret/värdena gÃ¥r förmodligen att tillämpa direkt pÃ¥ i2c bussen. Det är iallafall min förhoppning  =)

// Michael
« Senast ändrad: 04 januari 2012, 15:14:11 av michael.pihlblad »

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Pansatonic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte sÃ¥ kallt i Ã¥r.
    • E logger
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #30 skrivet: 05 januari 2012, 11:49:31 »
Citera
Jag har bett honom skicka en ny PROM  =)
jätte nyfiken på hur det kommer att funka om man får modbus direkt eller om man måste ha en extern mojjeng.

Den hårdvaran man får för 16000 av CTC ser ut som om den bara är en modbus -> IP konverterare, mao kanske man kan köra modbus direkt utan hprdvaran. Alltså man skaffar en 485 seriell port till en pc och kör modbus direkt på nån egen programvara.

Iofs är det ju inte bara gizmon som kostar 16000 av CTC, det är ju en internet loggning o fjärrstyrning som ingår oxå, men vore kul o veta om man kan köra modbus direkt utan att betala 16papp.
IVT Optima 700 styrenhet CL300 med separat elpatron tillskott, golvvärme samt varmatten, styr via ute temp, installerat 2000, äldre trä hus med mycket fönster i två plan plus uppvärmd källare ca 240kvadrat. Lidingö

http://e-logger.se/pub?Storholmen

Utloggad michael.pihlblad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #31 skrivet: 06 januari 2012, 02:59:02 »
Pansatonic:

Man får ju sannolikt inte andra in/utgångar på PIC'en utan bara en annan mjukvara i den. t.ex. att den tillåter läs och skrivning av andra register i microcontollern. Vilket gör att det är precis samma i2c buss på pinnarna i 4-stifts kontakten på displayen.

RAM modulen omvandlar förmodligen i2c bussen till modbus och ethernet, enkelt förklarat, det är ju en microprocessor i den också som utför allting, programvaran i den ansluter till CTC över tcp/ip och sänder/tar emot data till deras server. Den har också en d-sub-9 kontakt där man kan koppla in modemet eller sin egen modbus kommunikation.

Det jag inte får ihop är att modemet är ett SIEMENS TC/MC35 som har rs232 kommunikation - vt100 enligt siemens specifikation. Detta går att koppla direkt i kontakten där minneskortet sitter, som har i2c enligt minneskortets spec och enligt "nollkoll". Modemet går också att koppla till en d-sub-9 kontakt i RAM modulen som enligt CTC också har modbus RTU i samma kontakt.

Jag fÃ¥r inte ihop ekvationen, antingen är nÃ¥got i vÃ¥ra slutsatser fel eller sÃ¥ har nÃ¥gon en väldigt bra förklaring pÃ¥ hur det gÃ¥r ihop  =)    ...kan det vara sÃ¥ att det är olika kommunikationstyper i samma kontakt beroende pÃ¥ vilken utrustning som är ansluten...?

Jag är inte hemma så jag har inte kunnat mäta/analysera i min ecologic. Hoppas kunna göra det nästa helg.

Jag har en sidotanke, det verkar precis som Torbjörn skriver att Thermia kör med samma hÃ¥rdvara i sina styrsystem, fast garanterat annan mjukvara, hur stor skillnaden är vet jag inte, men de har ju annan lcd skärm och andra menyer, kanske att de använt samma grundprogram sÃ¥ vissa register korrelerar??? Vilket borde göra att pc-interfacet frÃ¥n Thermiq.net fungerar hÃ¥rdvarumässigt och kanske delvis mjukvarumässigt, med vissa modifieringar. 

// Michael
« Senast ändrad: 06 januari 2012, 03:07:17 av michael.pihlblad »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #32 skrivet: 06 januari 2012, 10:16:18 »
Det jag inte får ihop är att modemet är ett SIEMENS TC/MC35 som har rs232 kommunikation - vt100 enligt siemens specifikation. Detta går att koppla direkt i kontakten där minneskortet sitter, som har i2c enligt minneskortets spec och enligt "nollkoll". Modemet går också att koppla till en d-sub-9 kontakt i RAM modulen som enligt CTC också har modbus RTU i samma kontakt.

Jag fÃ¥r inte ihop ekvationen, antingen är nÃ¥got i vÃ¥ra slutsatser fel eller sÃ¥ har nÃ¥gon en väldigt bra förklaring pÃ¥ hur det gÃ¥r ihop  =)    ...kan det vara sÃ¥ att det är olika kommunikationstyper i samma kontakt beroende pÃ¥ vilken utrustning som är ansluten...?
I2C-kontakten är ju ansluten till motsvarande pinnar på microcontrollern, men de går även att definiera som vanliga portpinnar och använda för andra ändamål (t ex sända och ta emot vanligt asynkrondata om man gör en mjukvaru-UART). Så om GSM-modulen kan använda 5 V-nivåer istället för RS-232 skulle det kunna gå att koppla in den rakt av.

Jag har en sidotanke, det verkar precis som Torbjörn skriver att Thermia kör med samma hÃ¥rdvara i sina styrsystem, fast garanterat annan mjukvara, hur stor skillnaden är vet jag inte, men de har ju annan lcd skärm och andra menyer, kanske att de använt samma grundprogram sÃ¥ vissa register korrelerar??? Vilket borde göra att pc-interfacet frÃ¥n Thermiq.net fungerar hÃ¥rdvarumässigt och kanske delvis mjukvarumässigt, med vissa modifieringar. 

// Michael
Thermia har inte samma hårdvara även om den är mycket snarlik - t ex samma serie av microcontrollers och det syns tydligt på kretskorten att samma konstruktör och underleverantör har varit framme.
Exempelvis är detaljlösningar för reläutgångar och tempgivaringångar identiskt likadana, etiketterna med detaljnummer ser ut på samma sätt, detaljnumren ligger i samma serie, texter på mönsterkorten är caddade med samma font.
Däremot vet vi ju inte om det är underleverantören av hårdvara som även har gjort mjukvaran till bägge eller om CTC respektive Thermia håller sig med egna programmerare.

Jag har inte börjat studera nÃ¥gon datakommunikation i Thermiafallet  (det gäller Thermia Diplomat frÃ¥n 2003-2004, styrkortet märkt 901 510 och manöverpanelen 901 511) men det finns uppenbara skillnader. T ex används inte den inbyggda UART'en i nÃ¥gon av microcontrollrarna där. Snittet mellan styrkort och manöverpanel är anslutet till vanliga portpinnar pÃ¥ styrkortets microcontroller och parallellt till bÃ¥de vanliga portpinnar och I2C-pinnarna pÃ¥ manöverpanelens microcontroller. PÃ¥ styrkortet finns ett I2C-eeprom, det är anslutet till vanliga portpinnar pÃ¥ microcontrollern (man har tydligen gjort ett I2C-interface i mjukvara) och dessutom till en fyrpolig kontakt märkt EXT. Denna är för övrigt inte likadant kopplad som CTC's I2C-kontakter, de bÃ¥da dataledarna har bytt plats (alternativt skulle man kunna säga att jord och +5V har bytt plats).
En annan skillnad är att realtidsklockan med "sekundräknare" tycks ligga i styrkortets microcontroller hos CTC respektive på manöverpanelen hos Thermia. Annars skulle man inte ha behövt krångla till Thermias lösning med en extra nättransformator för att skicka 50 Hz växelström till manöverpanelen så att dess microcontroller kan få en klockreferens från elnätet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad tgaz

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EcoHeat V3
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #33 skrivet: 07 januari 2012, 11:49:25 »
Har nu äntligen lyckats få mitt DSO att prata med Linux ordentligt. Lite mer info från I²C-bussen.

På min VP skickas 0xB8 0xFE ut 116 ggr varje minut, i en burst. Den försöker alltså skriva till adress 0xB8. Ingen ack.

Var sjätte timma (har bara lyckats fånga detta två gånger än så länge) skrivs till EEPROMet. Då säger den, med sex timmars mellanrum:

Kodstycke: [Välj]
20120106T165721  A0 1C  98 02 00 25 29 2C 33 25 28
20120106T225707  A0 1C  A0 02 00 27 28 2A 38 25 28

där 0xA0 borde vara skrivning till adress 0xA0 och 0x1C är adressen i minnet. Det ser mao inte ut att vara någon cyklisk buffert.

Jag väntar på fler sampel för att uttyda vad datat är...

Det vore intressant att se vad som händer om man skulle ACKa det som skickas till 0xB8...

Utloggad dalmosegaard

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #34 skrivet: 02 februari 2012, 12:26:00 »
Meget interessant diskussion, selv om det er svært at følge med for en dansker som ikke er elektronik-ingeniør. SÃ¥ hav lidt tÃ¥lmodighed med mig  :).

Så vidt jeg kan forstå, så kan man af kommunikationen mellem "Styr-/reläkort" aflæse hvordan anlægget kører (men ikke ændre på parametrene i styre-logikken). Men det kunne i første omgang også være interessant at følge med i hvordan anlægget kører over tid med en "dator" .

Jeg har derfor et spørgsmål til:

Kommunikationsparametrarna är, precis som jag tyckte mig se med oscilloskop, 2400 bit/s 8N1. Dock klagade mitt terminalprogram (RealTerm) över "UART framing error" mest hela tiden, vet inte vad det kan har berott på. Kanske den billiga USB/RS-232 -adapter som jag använde.

Jeg kan forstå at signalerne i kablet er TTL niveau (0V , 3-5V). Hvis man vil aflæse disse signaler med en serie-port (eller med en USB/RS-232 -adapter) så skal signalerne konverteres til RS232 niveau (-12V, 12V) eller hur?

Kan du sende mig et diagram til en sådan konverter ?
Eller hvordan bar du dig ad med at læse kommunikationene ?


Utloggad michael.pihlblad

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #35 skrivet: 22 mars 2012, 23:16:34 »
Tgaz: 0xA0 är eeprommets adress för att skriva till minnet, de två efterföljande byten är ett word till registret i eepromets minne som skall skrivas till. Sedan kommer datat som skall skrivas. Så det är en cyklisk buffer.

Jag tror att Nollkoll har lyckats avkoda dessa data.

0xb8 är läsadressen till GSM modemets kabel  =)   Det sitter en liten PIC pÃ¥ kabeln till GSM modemet som fungerar som adapter mellan i2c bussen och modemets RS232 - AT kommandon.

Här är en excel fil där jag avkodat lite register för 0xc5 (7-bit adress) - GSM modem kabeln, läs adress: 0xb8, skriv adress: 0xb9.

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0Ama5Ozn2BSR_dGxic1c5RFJhZXp4dndUOWtuNW1Mc3c i2c-register.xls

Om man svarar på ecologics anrop till 0xb8 med en adress till ett av registrerna så kommer ecologic genast att försöka skriva datat för det registret till i2c adress 0xb9.

Jag har valt Arduino som mikrodator för permanent kommunikation med ecologic på i2c bussen. Jag postar c++ koden / sketchen till programmet så fort jag slipat till den lite.

// Michael

Utloggad tgaz

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EcoHeat V3
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #36 skrivet: 28 september 2012, 23:21:50 »
Jag har äntligen fått ändan ur vagnen och blivit färdig med att dokumentera protokollet för SMS-styrningen. Jag gissar att RAM använder samma protokoll.

http://vpwiki.org/index.php/EcoLogic_modemprotokoll

Registerlistorna är inte säkerhetskollade, men är iaf en utgångspunkt.

Vissa register verkar oanvända. Antingen har de slutat användas eller så används de i andra program än det som finns i EcoHeat.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #37 skrivet: 26 december 2013, 19:08:30 »
NÃ¥gra fler loggningserfarenheter:

1) Byte nr 12 och 15 som jag trodde var statiska i datat från styrkortet i EcoEl kan faktiskt ändra sig, någon enstaka gång per dygn. Funktion fortfarande okänd.

2) Det var något förhastat att anta att styrkortet först skickar data som displaykortet sedan svarar på. I själva verket så tycks de skicka data var för sig ungefär en gång per sekund, och ibland kommer datat samtidigt i båda riktningarna. Man kan alltså INTE grinda ihop data från bägge ledarna för att lyssna av alltsammans med en enda serieport, då blir det krockar och korrumperat data emellanåt.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad vpuser

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #38 skrivet: 15 november 2014, 07:53:42 »
Hej!

Är det någon som har sparat ner informationen från http://vpwiki.org/index.php/EcoLogic_modemprotokoll? Wikin är nere och jag är lite sugen att titta på hur registren ser ut. =)

Utloggad lasrchrocket

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #39 skrivet: 25 december 2022, 13:37:38 »
Hej. Tänkte ge denna gamla tråden lite kärlek. Jag har en EcoAir 107 värmepump utedel kopplad direkt mot radiatorslinga och en EcoLogic styrning.

Jag har gjort lite egna iaktagelser med oscilloskop och är inte säker på att det Torbjörn tidigare postat i tråden är helt korrekt.

Kommunikationsparametrarna är, precis som jag tyckte mig se med oscilloskop, 2400 bit/s 8N1. Dock klagade mitt terminalprogram (RealTerm) över "UART framing error" mest hela tiden, vet inte vad det kan har berott på. Kanske den billiga USB/RS-232 -adapter som jag använde. Nästa gång jag har tillfälle att mäta på den här installationen ska jag se till att ha med en HP protokollanalysator samt en äldre dator med "riktig" serieport. Då bör det också kunna bli loggning av kommunikation med utomhusdelen.

Enl. vad jag kan se är det snarare 2400bit/s RS232 9N1

Se bifogade bilder:
2400bit/s RS232 9N1
2400bit/s RS232 8N1
2400bit/s UART 9N1

Utloggad AJson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #40 skrivet: 28 januari 2023, 05:04:20 »
Hej. Tänkte ge denna gamla tråden lite kärlek. Jag har en EcoAir 107 värmepump utedel kopplad direkt mot radiatorslinga och en EcoLogic styrning.

Jag har gjort lite egna iaktagelser med oscilloskop och är inte säker på att det Torbjörn tidigare postat i tråden är helt korrekt.

Enl. vad jag kan se är det snarare 2400bit/s RS232 9N1

Se bifogade bilder:
2400bit/s RS232 9N1
2400bit/s RS232 8N1
2400bit/s UART 9N1

Har du jobbat vidare med det? Funderar själv på om jag ska nörda ner mig i det… skulle vilja styra styra både nattsänkning och extra varmvatten men av någon anledning är det antingen eller.
 Samtidigt känns det inte som mer jobb att skriva ett ett helt nytt styrprogram.

Utloggad lasrchrocket

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #41 skrivet: 24 april 2023, 15:15:54 »
Citera
Har du jobbat vidare med det? Funderar själv på om jag ska nörda ner mig i det… skulle vilja styra styra både nattsänkning och extra varmvatten men av någon anledning är det antingen eller.
 Samtidigt känns det inte som mer jobb att skriva ett ett helt nytt styrprogram.

Satt och kollade lite på detta igen i helgen och insåg att jag hade fel ang. 9bit. Det stämmer som Torbjörn Forsman tidigare förklarat, jag hade dock rört ihop paritetsbiten, funkade bättre när den inte var satt till none utan even.

Börjat knåpa ihop ett pythonskript för rpi för att parsa meddelandena, tanken är väl att börja med att logga, sen köra vissa delar parallellt med displayen (har en VFD som jag vill driva kompressorn med, för att öka verkningsgraden, minska ljudnivån och troligen öka livslängden något på kompressorn, samt att kunna reglera mer precis efter solel). Ev på sikt köra styrning helt själv men vill ha bra koll på ev. felmeddelanden och likn. först.

Min setup är CTC EcoAir 107 utedel och EcoLogic inne, ingen tank eller annat så inget tappvarmvatten, så börjar ju bli sags att stoppa systemet för säsongen, men ska nog pula lite till med detta innan sommarn har jag tänkt.

Lyckades iaf verifiera de flesta av Torbjörn Forsmans iaktagelser + lite mer info kring felmeddelanden, dock verkar mina bitar från byte 2 och 3 från displayen vara i en annan ordning. Skulle behöva bygga någon inverterarkrets för att få till en vettig signal att läsa med rpi, hittade inget sätt att invertera i SW.

Påbörjade ett repo här om någon vill testa:
https://gitlab.com/laschrokken/ctc-ecoair-log-and-control
« Senast ändrad: 25 april 2023, 14:09:36 av lasrchrocket »

Utloggad nonifo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #42 skrivet: 31 januari 2024, 12:52:21 »
Hej allihopa, vet inte om det är något vidare aktivitet i detta ämnet längre. Men har läst det som går och försökt förstå.
Frågan är om ni kom fram till någon som vi vanliga dödliga människor kan använda?
Tex läsa datan från VP med en ESP eller en Pi?

Wiki verkar inte fungera längre och inga av länkarna ni har klistrat in heller till diverse filer och sånt?
Är någon aktiv tar jag gärna del av allt ni har om detta. Kör en EcoEl 1550 v3 med en EcoAir 110 v3

Utloggad morganchristiansson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #43 skrivet: 18 mars 2024, 18:23:35 »
Denna tråd är en guldgruva. Förra året kopplade jag in ett oscilloskop på RJ45 kabeln mellan reläkort och displaykort och lyckades tolka meddelandena med hjälp av denna tråd.

Jag har 2st beggade EcoAir som jag vill styra från ESP/Arduino.
Idag använder jag en beggad EcoLogic som växlar framledningsgivare mellan 2 motstånd för att starta/stoppa VPn genom att rapportera kallt/varmt vatten.
Den 2a VPn styr jag med en kontaktor - tills vidare. Vet inte om jag vill ha en till EcoLogic.

Skulle helst slippa EcoLogic boxen och ha Arduino prata direkt med VPn. Behöver bygga om och ut min styrning.
Något som oroar mig är om säkerhetsfunktioner/larm t.ex. pressostat/fasbortfall/avfrostning/etc styrs från EcoLogic eller om VPn sköter det själv? Dvs till vilken nivå måste detta reimplementeras.

För övrigt finns det projekt dom där bytt ut all elektronik i en VP med Arduino t.ex. https://www.instructables.com/Air-Source-Heat-Pump-Robot-Brain-Implant-Arduino/

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #44 skrivet: 18 mars 2024, 18:52:51 »
Är det inte enklare att bygga på termostatingången till Ecoair? Sätt upp givare, specialönskemål och utegivare i en styrenhet och sen be om värme eller be inte om värme via termostatingången. All säkerhet ligger garanterat i Ecoair då i alla fall.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad morganchristiansson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #45 skrivet: 18 mars 2024, 19:43:06 »
Bra ide.

Om EcoAir ställs på fast temperatur så styr returtemperaturen. Den har retur och framledningsgivare, så länge dessa värden inte används till att räkna ut något delta.

Kontaktor är också enkelt att styra med, bara slå på/av strömmen. Men med begränsad max temp och startfördröjning på 10 minuter.

Data kan man vara utan så länge styrning funkar, men hade gärna läst ut och loggat t.ex. temperaturer och "14 strömuttag elnät, heltal A.".

Mercix

  • Gäst
Mercix
SV: CTC elpanna/värmepump/EcoLogic och dator?
« Svar #46 skrivet: 19 mars 2024, 18:02:56 »
Baserad på fakta från forumet och @lasrchrocket python kod så har jag knådat ihop kod för ESPHOME som sniffar RS232 data mellan reläkortet och display kortet för att sedan pharsas temperaturer och relästatus till Home Assistant.

Ni kan hitta koden här: (OBS: det finns buggar & readme är fortfarande under uppbyggnad)

https://github.com/mercix/CTC2ESP/

Tusen tack för allas bidrag, utan er det vore inte möjligt att få ihop det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!