Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: värmekälla i bra isolerat nybyggt hus ?  (läst 2205 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
värmekälla i bra isolerat nybyggt hus ?
« skrivet: 05 augusti 2009, 01:18:55 »
Hej experter och pionjärer, samt tänkare.

Har precis byggt ett 170 + 88 kvm hus i mellansverige, tänke flytta in till jul om jag får ihop det med ork och tid.

Huset är byggt i 19cm leca med 20 cm cellplast som isolering utvändigt,full takhöjd ca 5m, jag har monterat fönster om 27 kvm med 1,0 i u-värde totalt sett ink karm, taket kommer få sig 55-57 cm lösull " insulsafe" & plattan har 30 cm under sig, jag har monterat 9 st golvvärmeslingor i plattan på markplan.
Källaren är på 88 kvm och isolerad me disodrän 10cm på utsidan, försedd med 5 golvvärmeslingor.

Enligt ett energibehov som jag räknade på kommer mitt behov bli ca 4 kw om det är 20 minus ute och jag vill ha 21,7 + inne.

Jag har 2 döttrar & en kvinna som kommer gilla att duscha mer än mig, så det kan gå en hel del varmvatten inom kort.
Jag har tillgång till en gammal vattenbrunn som ger ca 2.400 lit/timme konstant, renat från sandåsen.
JAg är dessutom väldigt logiskt av mig, så jag gillar förklaringar som jag kan ta till mig, logiskt sett.


Vad ska jag välja för värme källa ?

JAg har ju någon slags dröm om att kunna använda min vattenbrunn med en värmepump, pumpa upp så många liter jag behöver i sekunden och att det ska vara bästa alternativet.( men kan man styra det ? )

JAg vill också försäkra mig för framtiden och ha en del "kraft/värme i reserv", så jag ser gärna att jag har en större värmepump än mitt behov är och EV också en acc-tank som lagrar värmen.

Jag har förberett för en vattenmantlad kamin, men ha genom forumet förstått att elda inte är ekonomiskt, men kanske jag kan kombinera det med mys-eldning.


Vore tacksam för förslag på koncept som är framtids-tacksamma räknat från idag.

MvH jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: värmekälla i bra isolerat nybyggt hus ?
« Svar #1 skrivet: 05 augusti 2009, 08:52:11 »
Jag skulle kolla på en comfortzone, varmvatten, värme och ventilation i ett. Effekten från den räcker väl till också. Den finns som modell utan VVB som kan dockas mot en större acktank om du är orolig för varmvattenkapaciteten.

Satsa på en konvektorkamin istället, för myseldning så är det enklast och smidigast.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: värmekälla i bra isolerat nybyggt hus ?
« Svar #2 skrivet: 05 augusti 2009, 11:46:26 »
Tjena Carl

Glömde berätta att jag redan köpt en FTX av märket Renovent  med By pass  som stÃ¥r i förpackning här hemma.
http://www.fresh.se/index.php?show=133237_SWE&&page_anchor=http://www.fresh.se/p133237/p133237_swe.php

Jag har inte hunnit monterat systemet ännu så jag kan ju fortfarande förändra det mesta.
Jag tittade och läste på så mycket jag hittade om CZ för ca ett år sedan, men uppfattade att dom flesta störde sig på ljudet från den, och en del t.o.m returnerade den för att dom inte stod ut. ( fick en del privata mail om det )
Sen läste jag nu att CZ hade gjort 8 ljudförbättrande åtgärder, men frågan är hur det upplevs ?.

Behöver inte CZ att man har spaltventiler i fönster också eller vanliga väggventiler ?.
Träffade Urban på USV på en mässa förra året och det fanns tydligen någon finsk tilläggskomponent som kunde kopplas ihop med CZ och bilda ett vent/värme system, men jag förstod inte riktigt det han försökte förklara.

Vi har byggt hus med tung stomme och ljudisolerade fönster för vi vill kunna få tyst inomhus, och då rasar hela idéen om man tar upp ventilationhål i väggarna eller har spaltventiler i fönster.

En känsla jag har är att CZ är relativt dyra och har halvdåligt cop, sen verkar många missnöjda med ljudnivån, sedan undrar jag om den skulle klara av att också värma upp ett garage i framtiden ?.

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: värmekälla i bra isolerat nybyggt hus ?
« Svar #3 skrivet: 05 augusti 2009, 12:58:52 »
OK.
I så fall kan du fundera på en 6 kW VP, (de mindre med enfaskompressor rekommenderar jag inte) och köra den på grundvatten. En 1245-6 behöver 0,3 l/s eller 1 kbm/h så det borde funka för dig.
Du behöver då också en volymförstorare typ UKV100 på grund av att golvvärme brukar ha för lite vattenvolym.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: värmekälla i bra isolerat nybyggt hus ?
« Svar #4 skrivet: 05 augusti 2009, 21:01:41 »
Betraktar du ditt hus som ett passivhus?

I så fall behövs ju oerhört lite energitillskott. FTX:n återvinner väl merparten av värmen ur luften.

En liten elpanna som mysvärmer golvslingorna kanske räcker.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: värmekälla i bra isolerat nybyggt hus ?
« Svar #5 skrivet: 06 augusti 2009, 01:36:57 »
Jag skulle nog vilja ha en IVT X-11 sÃ¥ att jag har ett kraftigt överskott pÃ¥ effekt om jag skulle behöva det i framtiden,förutom garaget sÃ¥ funderar jag ocksÃ¥ pÃ¥ att ev bygga 2 st 35 kvm lägenheter att hyra ut, sÃ¥ vi fÃ¥r rÃ¥d att bo kvar när räntan gÃ¥r upp  ;),  nästa Ã¥r .

Har fastnat lite på X-11 tack vare att den har en låg starteffekt om 2,1 kw och arbetar sedan frekvensstyrt till 11 kw efter behov, det verkar vara en smart värmepump tycker jag, men jag får nog inte råd till den om jag inte vinner på lotto.( någon som vet vad den kostar föresten ? )

Såg att en 1245-6 kostar 42.250 kr, sedan behöver jag en volymförstorare för ca 3.500 kr, en sänkpump för ca 7.500 kr, totalt ca 54.000 kr eller behöver jag något mera också ?
Finns det styrsystem som kan "tala" med sänkpumpen och be den ge mera eller mindre vatten efter behov av effekt ?.

Rocas:

Ja egentligen ligger jag nog nära S.K passivhus, men Vill kalla mitt hus semi-passivhus ,-).
Jag hatar elräkningar och bara därför har jag ansträngt mig nu när jag bygger ett hus åt mig själv.

Kommer inte ihåg exakt men jag låg runt U-värde 0,17 på väggarna exkl 27 kvm fönster U-värde 0,99, sedan får väl taket 0,06 , golvet 0,12, men vad det blir totalt vet jag inte exakt.

Vill absolut inte vill leva utan värmekälla vare sig jag kan eller inte.
Dessutom så kommer jag lagra värmen i ca 160.000 kg naturmaterial, så tempen blir nog rätt jämn.

Har faktiskt tänkt lite tidigare på ide´n att använda min gamla IVT 290 elpanna precis som du nämner, men framför allt varmvatten kan ju bli en större kostnad då, men det kanske finns lösningar där också ?.

JAg var optemist i stor skala när jag trodde jag kunde bygga ett stort hus för 1,8 miljoner med aluzink tak och massa fördyrande lösningar, pengarna räcker inte ända fram men jag vill ändå ha en framtids-bra värmelösning, så dom pengarna måste fram.

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: värmekälla i bra isolerat nybyggt hus ?
« Svar #6 skrivet: 06 augusti 2009, 07:19:35 »
Såg att en 1245-6 kostar 42.250 kr, sedan behöver jag en volymförstorare för ca 3.500 kr, en sänkpump för ca 7.500 kr, totalt ca 54.000 kr eller behöver jag något mera också ?
Finns det styrsystem som kan "tala" med sänkpumpen och be den ge mera eller mindre vatten efter behov av effekt ?.

Den där VP:n är av modellen on/off och ger alltid, då den går, max effekt. Så pumpen behöver bara dimensioneras en gång efter hur mycket vattenflöde som behövs då. VP:n kan givetvis styra pumpen så den står när VP:n står still.

IVT:s X11 styr frekvensen pÃ¥ KB-pumpen har jag för mig om, den signalen borde gÃ¥ att plocka ut och styra en grundvattenpump med ocksÃ¥.  :-\

Sen beror det på vattenkvaliteten men du borde nog ha en värmeväxlare mellan grundvattnet och VP:n. Kör du in grundvattnet i VP:n kan du få avlagringar inne i VP:ns förångare. En mellanväxlare kan du ta isär och rengöra enklare vid behov.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!