0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tror det är problem med terminologin. Det är nog en volymtank Zenon har, inte en arbetstank. Den gula linjen i diagrammet, framledning, är det börvärdet?
Bt2 framledning steg direkt när jag slog av källaren med ca 15-20 grader. Dock rörde sig icke mina analoga mätare på rören sig något. Jag kan ju pröva att bocka ur Bt25 några dagar och se vad som händer Kollade samtidigt att kompressorn startat 2498 gånger, samt 2278 drift timmar på 6 månader, installerade i augusti. Tusen tack för att du hjälper mig med allt Smurfen
Här är resultatet ifrån senaste loggningen med kran till källaren av: Den verkar inte må riktigt bra när jag stänger av i källaren:S även fast jag slagit av elpatron samt höjt cp till max.Den larmade om Larm 50 (högtryckslarm), stod nåt om hög kondensor fram, när jag gick in på service inställningarna, men dock finns inte larmet med i larm loggen :O? kanske bara var info larm. Vet inte ens om de var ett riktigt larm, den skall väl lysa rött då? Skall fylla i uppgifter nu i inställningar angående min anläggning.
hur stort är huset? Hur stor (effekt) är värmepumpen? Hur stor är volymtanken? Vad var det för uppvärmning innan? Hur ser radiatorerna ut, beskriv.
Normalt med inkopplad bt25 så är det den som reglerar men nu vet vi inte vart din sitter och den ska inte användas så koppla ur den. Annars är det framledning och retur man vill ha mellan 5-10 graders skillnad absolut inte 25 grader då blir det som första bilden där vp lyser rött.
I ettrörsystem är radiatorerna seriekopplade. Dvs ETT rör går mellan radiatorerna på samma slinga. I ett två rörs är det TVÅ rör och radiatorerna är parallellkopplade. Så för att konvertera behövs det ett rör till.Jag vet inte mycket om renspolning, men trycket torde inte spela någon roll. Man jag ju gissningsvis ena änden av en slinga öppen och spolar in vatten i andra tills all smuts runnit ur. När man fyllt på nytt syrerikt vatten kommer det att rosta igen lite grand, och då måste avlufta (vilket får bort det mesta av syret). Att vattnet är svart är nog inte något problem i sig.Jag har för mig att i min installatörmanual till Niben står det i installationschecklistan att systemet ska renspolas. Gjordes inte det vid din installation?Du skrev tidigare om plastslangar och genomsläpplighet för syre. Nu VET jag inte, men jag gissar att dom slangar man har för värmesystem inte släpper igenom syre... Annars skulle väl radiatorerna rosta sönder innifrån, vilket dom ju inte gör....
Vore kul att veta vad den drar när enbart kompressor går på 100% ström och skickar ut sin maxgräns i framledning
Ok, skall kolla det nån dag, ska låna en mätare av en polare och kolla också. Ringde nibe och frågade, och han sa att den drar som max 2,4 kwh. Dock så är jag sjukt trött på inkompetenta supportrar samt yrksmän, spelar ingen roll vem man frågar, alla svarar fan olika, och ingen jävel följer gällande regler lr handböcker.Snubben på nibe påstod att värmepumpen bara kunde skicka ut ca 50 grader med hjälp av kompressorn, fast jag påpekade att detta inte stämmer och att han borde läsa manual samt instruktionsboken, samt så påstod han att mina loggar samt digitala & analoga mätare visade fel om jag kunde skicka ut varmare. Så litar inte på att det han sa om 2,4kwh stämmer. Har en till fundering, har ju 200m borrhål och man får ju ut 40 w / m aktivt borrhål, det blir ju 8000w = 8kw, min pump är ju på 10kw. Hur hänger alla dessa siffror ihop?
Tycker att det är rätt felaktigt att säga att något med ström går för fullt lr max när det inte förbrukar 100% ström :O För mig betyder max lr fullt 100% ström . Vore kul att veta vad den drar när enbart kompressor går på 100% ström och skickar ut sin maxgräns i framledning
Hittade en rätt intressant tråd angående 3fas: http://www.byggahus.se/forum/el/6822-hur-blir-3-fas-380-volt.htmlSå drar man ett snitt på 500volt så blir alltså 2amper = 1000 volt = 1kwh. Vilket skulle innebära att pumpen max kan leverera 7,5 kwh [15amper]med elpatron på 6kwh.
Ok, finns det något in / ut, fram / bak på en värmeväxlare? för kopplade tvärt om i år mot förra året;P
Vänster rör från värmepumpen är framledning, höger retur, samma på poolslangarna, det lär ju inte bli motsatt, lär ju vara fel då, någon som vet hur stor skillnad det kan ge att skifta? Har inga avstängningskranar på poolslangarna inne vid växlaren, så får väl flytta mitt t kors ute, men måste köpa en skarv då bara.
Men är det inte konstigt att jag har så pass hög framledningstemp nu på sommaren:O?
Att framledning ligger under beror på att innegivaren sitter i köket på markplan och vp står i källaren Deltat ska ja exprimentera med i vinter. Pröva stänga alla slingor utom den i garaget med enbart 1 radiator och se om det blir bra då. och sedan pröva en slinga i taget och kolla vilken som går trögt, alternativt börja byta ut radiatorer ifall det är dom som förstår eftersom att dom bara har 1st / inlopp / utlopp.
Tyckte att jag hade kommit på en smart ide hör man kan tömma i princip hela radiatorsystemet, har i källaren vid duschen 1st bortplockat element, så öppnade kranen och satte slang som forsade ut vattnet till golvbrunnen i duschen, bör ju tömma hela övervåningen trodde jag, så fan heller, tömde enbart tryckkärlet och rören i mellan till radiatorn....hur är detta möjligt?
Ok, nå förbruknings siffror på era pumpar då? Som ni mätt själva.
Fast det där med cop tycker jag är rätt orelevant och felaktigt då jag har vattenfalls energywatch och ser konstant förbrukning samt kan se på deras hemsida förbrukning / h. Och min pump drar exakt lika mycket ström oavsätt vilken framledningstemp den har. Skillnad om man har en 1255 4-16kw pump. Ju mindre framledningstemp ju längre går pumpen för att huset skall komma upp i temp och ju dyrare för mig. Som att småelda i tulikivi under en heldag med vedkaminen mot att elda upp fort. ;P
Intressant! Varför skulle jag inte svara mera? :O Intresset finns!Men hur jag än gör med kurvan så är framledningen högre än den beräknade, låg imorsse på beräknad 40, verklig 50, utetemp +3. Och pumpen stannar och startar med ca 1h mellanrum. Vilken bör betyda att den inte behöver köra ut 50 grader. Går ju att räkna ut vad pumpen skall dra om man delar cop med antal kw på pumpen, min pump har ju ifs alltid skickat ut så gått som maxtemp pga dårliga flödet, kan ju hända att det blir skillnad på förbrukningen nu, dock när jag småkollat så märker jag max 300-400w upp lr ner beroende på framledning, och såna små siffror är skit samma. Skillnad om man har 1000w upp lr ner.
då det står i boken upp till 65 grader.