Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme med kolvkompressor, var  (läst 14627 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #15 skrivet: 18 mars 2015, 08:44:11 »
Vi förbrukar 14000 kWh per år inkl hushållsel. Äldre hus 200 kvm + källare och nybyggd övervåning. Brunnen är 100 m djup. Tror inte att man kan spara något vidare ändå på modernare och mer komplicerade grejor.

Det där låter ju som väldigt bra förbrukning på ett stort gammalt hus. Var ligger huset? Hur varmt har ni inne?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #16 skrivet: 18 mars 2015, 10:44:17 »
PÃ¥ 80-talet dimensionerades värmepumpar snÃ¥lt. Ofta var effekttäckningen inte mer än 50 %, idag är det vettigt att gÃ¥ upp mot 75 %. Pumpen är troligen för liten för huset med dagens mÃ¥tt mätt. BorrhÃ¥len dimensionerades ocksÃ¥ snÃ¥lt, man räknade ofta med en ingÃ¥ende köldbärartemperatur pÃ¥ -2 grader.  100 meter är för lite till en pump pÃ¥ 8 kW. Skulle det vara vettigt med en större pump blir det ännu mer för lite borrhÃ¥l. Anledningen till detta var att elen var billig i förhÃ¥llande till pump och borrhÃ¥l. Idag är relationen en annan. Elpriserna har nästan fördubblats. Kostnaden för värmepump och borrhÃ¥l har ökat betydligt mindre.

Fundera över dimensioneringen. Typen av kompressor verkar mindre viktigt.

Dessutom är det ju så att en modern högeffektiv VP tar mera energi från kollektorn och mindre från elnätet, vilket också påverkar dimensioneringen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #17 skrivet: 18 mars 2015, 11:29:53 »
Ok, superbra information. Jag är faktiskt tekniker och skulle kunna installera allt själv. Men jag kommer att anlita en firma istället eftersom de gör jobbet mycket fortare. Om jag istället jobbar den extratid som det det skulle ta blir det mer pengar över. För garantier och även hemförsäkringsbolaget är det absolut nödvändigt att någon firna gör allt. Tex vattenskada eller brand eller annat, kommer försäkringsbolaget vilja ha underlag, då är det mindre vettigt att ha gjort allt själv.
Nibe lämnar fulla garantier på vp oavsett vem som installerar. Man får normalt jobba rätt länge för mellan skillnaden men det beror på lönen man har och hur kunnig man är på att göra jobbet själv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #18 skrivet: 18 mars 2015, 11:50:43 »
Samma sak med Bosch. Så länge det är 'fackmannamässigt' installerat så spelar det ingen roll vem som har gjort jobbet.

Är det ett bara en kul hobby att många ägnar här så mycket tid på att spara någon 1000- lapp per år på alla möjliga tekniker och inställningar osv... Eller är det helt på allvar?

Så mycket tid behöver man inte lägga ner. Det är mest när anläggningen är ny som man får ägna en del tid åt att justera in allt och lära sig hur det funkar. Sen är ju tanken att det skall sköta sig själv.
Problemet är att många installatörer lämnar anläggningen med standardinställningar. Kunden blir oftast glad ändå eftersom man ser en kraftig minskning av elkostnaden direkt och inte vet att man kan spara ytterligare kanske 30% med relativt enkla medel.
« Senast ändrad: 18 mars 2015, 11:53:52 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #19 skrivet: 18 mars 2015, 12:02:43 »
Det är ju ett teknikintresse också. Det finns entusiaster även för sol, ved och pellets. Dock inte olja kanske...
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Freddan#1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #20 skrivet: 18 mars 2015, 16:29:04 »
Det där låter ju som väldigt bra förbrukning på ett stort gammalt hus. Var ligger huset? Hur varmt har ni inne?
Det ligger i Partille utanför Gbg. Vi har 20,5 C ungefär. I ett badrum finns el golvvärme för komforten. 3-glasfönster.

Är rättså säker på att om den installeras och trimmas in en gång för alla så får det vara så sen.

Utloggad Freddan#1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #21 skrivet: 18 mars 2015, 16:37:28 »
Det ligger i Partille utanför Gbg. Vi har 20,5 C ungefär. I ett badrum finns el golvvärme för komforten. 3-glasfönster.

Är rättså säker på att om den installeras och trimmas in en gång för alla så får det vara så sen.
Visste inte att det anses låg förbrukning. Det kan vara så att det beror på det automatiska dygnsregleringsystemet. Finns det på dagens pumpar?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #22 skrivet: 18 mars 2015, 17:15:05 »
En frÃ¥ga till. Har nu läst igenom mycket pÃ¥ detta forum. Det är otroligt mycket information.  Men FÃ¥r inte riktigt rätsida pÃ¥ en sak. Är det ett bara en kul hobby att mÃ¥nga ägnar här sÃ¥ mycket tid pÃ¥ att spara nÃ¥gon 1000- lapp per Ã¥r pÃ¥ alla möjliga tekniker och inställningar osv... Eller är det helt pÃ¥ allvar? (Ursäkta men absolut inte meningen att vara tyken pÃ¥ nÃ¥got sätt, jag begriper bara inte).
Är det inte bara bättre att bara köpa bra grejer som håller och skippa allt evigt pilljobb för att spara sista korvöret? Lägger man istället den tiden på ett arbete eller börsen så borde det generera bra mycket met pengar.

För mig är det en kul hobby och intresse.  :D
Det är dessutom intressant att se hur länge man kan köra en värmepump innan den rasar som du själv är inne på.
Det finns ett miljöintresse också, att spara energi innebär att mindre energi måste produceras.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #23 skrivet: 18 mars 2015, 18:20:17 »
Visste inte att det anses låg förbrukning. Det kan vara så att det beror på det automatiska dygnsregleringsystemet. Finns det på dagens pumpar?
Om du menar nattsänkning så ja.
I mitt styrsystem så finns det också semestersänkning och det tror jag finns i alla moderna styrsystem.
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #24 skrivet: 18 mars 2015, 18:34:04 »
Har man ett väl fungerande VP system så är förtjänsten med nattsänkning mycket nära dom "korvören" som tidigare nämnts, så den relativt låga förbrukningen kanske måste förklaras med att den befintliga VP gör sitt jobb på ett rätt hyfsat sätt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Freddan#1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #25 skrivet: 18 mars 2015, 18:52:13 »
Har man ett väl fungerande VP system så är förtjänsten med nattsänkning mycket nära dom "korvören" som tidigare nämnts, så den relativt låga förbrukningen kanske måste förklaras med att den befintliga VP gör sitt jobb på ett rätt hyfsat sätt.
Nja, Föregående ägare till huset, två personer gjorde av med 22000 kWh. Upptäckte efter något halvår att klockan till dygnsregleringen (mkt mer än nattsänkning) var trasig. Därefter max 14000 kWh per år och vi är fyra personer och sällan bortresta. Med den kan man också trycka tex 4 gånger om man skall vara borta från huset 4 timmar tex på dagen en lördag, för att spara energi. Men använder den funktionen mästan aldrig eftersom man måste ner i källaren. En sådan vil jag ha till den nya pumpen, fast den skall
sitta i hallen och inte i källaren.
Finns det? NÃ¥gon som vet?
« Senast ändrad: 18 mars 2015, 18:53:56 av Freddan#1 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #26 skrivet: 18 mars 2015, 19:13:56 »
På en väldimensionerad värmepump finns det väldigt lite att spara på att ha nattsänkning eller tillfällig sänkning när man åker bort.
Tvärt om riskerar man att trigga eltillskottet när värmeunderskottet skall betas av.
OM man skall använda den typen av funktion bör man i vart fall inte göra det när det är riktigt kallt ute så att eltillskottet behövs, då är det viktigt att kompressorn får gå 24 timmar/dygn.
Typisk nattsänkning innebär att man utnyttjar värmepumpen för att ha varmt på morgon samtidigt som det duschas och lagas mat, det kan göra att eltillskottet triggas om kompressorn på egen hand inte hinner värma både tappvatten och hus till önskad nivå.

Stänger man av eltillskottet manuellt och "nattsänker" med 2 grader 12 timmar/dygn så kan man spara kanske 5% av värmepumpens energibehov, eller runt 300 kWh/år.
Jag anser inte att den sämre komfort det ger gör det mödan värt.

Det är något annat än natt/dagsänkning som gjort att ni förbrukar avsevärt mindre energi.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #27 skrivet: 18 mars 2015, 19:20:53 »
Det innebär ju även att pumpen får jobba med högre framledningstemperatur medan "underskottet" (temperaturhöjningen) betas av och med högre framledningstemperatur blir verkningsgraden sämre.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #28 skrivet: 18 mars 2015, 19:26:58 »
Personligen har jag aldrig förstått nyttan av nattsänkning vem vill ha kallt inne jag vill ha mina 21 grader jämnt men vill man inte det så har antagligen alla moderna vp funktion för en olika scheman.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Freddan#1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med kolvkompressor, var
« Svar #29 skrivet: 18 mars 2015, 22:40:49 »
På en väldimensionerad värmepump finns det väldigt lite att spara på att ha nattsänkning eller tillfällig sänkning när man åker bort.
Tvärt om riskerar man att trigga eltillskottet när värmeunderskottet skall betas av.
OM man skall använda den typen av funktion bör man i vart fall inte göra det när det är riktigt kallt ute så att eltillskottet behövs, då är det viktigt att kompressorn får gå 24 timmar/dygn.
Typisk nattsänkning innebär att man utnyttjar värmepumpen för att ha varmt på morgon samtidigt som det duschas och lagas mat, det kan göra att eltillskottet triggas om kompressorn på egen hand inte hinner värma både tappvatten och hus till önskad nivå.

Stänger man av eltillskottet manuellt och "nattsänker" med 2 grader 12 timmar/dygn så kan man spara kanske 5% av värmepumpens energibehov, eller runt 300 kWh/år.
Jag anser inte att den sämre komfort det ger gör det mödan värt.

Det är något annat än natt/dagsänkning som gjort att ni förbrukar avsevärt mindre energi.
Inte nattsäkning, utan dygnsreglering. Visserligen kör vi med nattsänkning också.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!