Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: RÃ¥d & Rön har testat Luft-Vatten värmepumpar  (läst 56487 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
Råd & Rön har testat Luft-Vatten värmepumpar
« skrivet: 25 december 2006, 21:45:31 »
Hej på er

Enl Råd och Rön är de här två modellerna de första i en serie av totalt 5 pumpar som energimyndigheten nu provar. Råd & Rön kommer löpande att fylla på med resultat för de andra modellerna så snart provningarna blir klara.

http://www.radron.net/templates/test____6773.asp

Vad tror ni om detta?

Frågor på den pump vi har med?

mvh

Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Råd & Rön har testat Luft-Vatten värmepumpar
« Svar #1 skrivet: 25 december 2006, 23:05:37 »
Ska bli intressant att se vilka andra märken de har med.

Sirius är väl inte så jättestort märke, har jag en känsla av.

Det skulle ha varit kul och se jämförande tester mot en luft/vatten inverter.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad gnistan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +1/-0
SV: Råd & Rön har testat Luft-Vatten värmepumpar
« Svar #2 skrivet: 28 december 2006, 19:15:11 »
Vilken förvirring i prisdjungeln.
Det finns vp pÃ¥ marknaden frÃ¥n 22´till runt 90´. Vad skiljer egentligen dessa? Jag förstÃ¥r att det kan skilja pÃ¥ kvaliten men kan det vara faktor 4 pÃ¥ kvaliten som det är pÃ¥ priset. Själv skulle jag vilja ha en naken 7kw pump med inne- och utedel, sen vill jag bygga vidare själv. Installation och sÃ¥nt vill jag sköta själv.  Vad skulle ni rekommendera? Priser i det övre spannet är omöjligt ekonomiskt just nu sÃ¥ jag fÃ¥r som  vanligt klara mig själv. Förresten är det väl inte mÃ¥nga som ger nÃ¥n större mängd kw i mÃ¥nga minusgrader sÃ¥ lite högre cop vid -15 är väl inte värt att betala för, undantaget ev. den där co2 modellen.

Ha det, Johan

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Råd & Rön har testat Luft-Vatten värmepumpar
« Svar #3 skrivet: 28 december 2006, 19:18:26 »
CO2=0 i COP vid -15 ja tillochmed vid -10
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Råd & Rön har testat Luft-Vatten värmepumpar
« Svar #4 skrivet: 28 december 2006, 19:28:37 »
För de som har begränsad ekonomi är det inte lätt att bygga upp en långsiktigt hållbar lösning, men jag skall tipsa om vad jag skulle satsa på i ditt läge.
Se det i alla fall som ett förslag att diskutera vidare kring, kanske i en annan tråd då det inte riktigt passar in i denna.

Har du plats för jordvärme och är allmänt händig så skulle jag rekomendera t.ex CTC eller NIBE jordvärmepump av "minsta" modell före luft/vattenvärmepumparna. Med bara 250 meter markkollektor får du mycket bättre årsmedels-COP på en sådan lösning och dessutom till en låg kostnad, enbart VP:n kostar inte mer än drygt 30 000 kr på billigaste ställe, grävning + kollektor skulle kosta mindre än 10 000 kr om du har rätt kontakter.
Framför allt ger en sådan lösning hög energitäckningsgrad och bra COP även vid kallt väder.

Ett långsiktigt hållbart alternativ som du kan styra själv med enkla medel, du kan docka dem till "vad du vill", enbart VVB eller systemtank, och t.o.m. kombinera den med solfångare om du skulle vilja det i framtiden.

Du skulle kunna köpa en acktank med både tappvarmvattenslinga och solslinga + värmepump och kollektor för sammanlagt mindre än 60 000 kr och ha ett system som vore flexibelt och förberett för framtida utbyggnader/kompletteringar med andra energislag.

Kan du inte fixa det mesta själv blir det naturligtvis mycket dyrare...

CO2=0 i COP vid -15 ja tillochmed vid -10

??? Var har du fÃ¥tt det ifrÃ¥n  Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Råd & Rön har testat Luft-Vatten värmepumpar
« Svar #5 skrivet: 28 december 2006, 19:57:51 »
Tyvärr så är det nog många här som har dels små tomter (typ 7-800m2) där det är kört att gräva ned 250m slang, och många av oss har också bergiga och bökiga tomter. Själv bor jag på granitberg med lite matjord på, och borra får jag inte då vi har tunnel i närheten... >:(
Så jag hoppas på smarta luft/vatten med tryck i som går ned i pris framöver, Gnistan har helt rätt, verkar vara ett Klondyke på luft/vatten just nu, räcker med att se div annonser på Blocket för att ana vilken cirkus det är i denna bransch.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Råd & Rön har testat Luft-Vatten värmepumpar
« Svar #6 skrivet: 28 december 2006, 20:00:47 »
För sådana som er finns ju Sirius eller Zirius direktkondenserande värmepumpar, 1 eller 2 X 30 meter kopparkollektor i mark eller berg är allt som krävs, dockas till systemtank.

Kanske nåt att kika på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Råd & Rön har testat Luft-Vatten värmepumpar
« Svar #7 skrivet: 28 december 2006, 20:45:53 »
Jag vill bara säga att koldioxid och hög returtemperatur bäddar för en låg COP.
Koldioxid är väl fortfarande i utvecklingsstadiet inom värmepumpsbranchen, i somliga installationer passar den mindre bra, andra bättre.
Man kan ha som tumregel att CO2 värmepump passar bäst för golvvärme eller system med en låg returtemperatur. De har ju funnits länge som endast vv-värmepumpar där man har en inkommande temp. på 5-10 grader. Sanyon är ju en sådan från början on/off men som man varvtalsstyrt för att passa ett normalt radiatorsystem.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Råd & Rön har testat Luft-Vatten värmepumpar
« Svar #8 skrivet: 28 december 2006, 20:55:56 »
Jag vill bara säga att koldioxid och hög returtemperatur bäddar för en låg COP.
Koldioxid är väl fortfarande i utvecklingsstadiet inom värmepumpsbranchen, i somliga installationer passar den mindre bra, andra bättre.
Man kan ha som tumregel att CO2 värmepump passar bäst för golvvärme eller system med en låg returtemperatur. De har ju funnits länge som endast vv-värmepumpar där man har en inkommande temp. på 5-10 grader. Sanyon är ju en sådan från början on/off men som man varvtalsstyrt för att passa ett normalt radiatorsystem.

Vad du säger är alltså att CO2-värmepumpen felaktigt intrimmad inte ger så hög COP vid låga utetemperaturer.
Det gäller alla luft/vattenvärmepumpar blir min replik.

Men jag håller med om att den inte verkar ha rosat marknaden med bra kritik från sina ägare, det tror jag dock mest hänger ihop med att den är svår att trimma in, har för låg uteffekt och att installatörerna i de allra flesta fallen är totalt okunniga vad gäller intrimmningen och därför generellt sett lämnar anläggningen och kunderna åt sitt öde.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Råd & Rön har testat Luft-Vatten värmepumpar
« Svar #9 skrivet: 28 december 2006, 21:12:07 »
Visst hela "bergvärmersättaren" är inte optimal för många hus, för låg effekt samt en elpanna med en otillräcklig styrning, nu kommer en större utomhusdel för de större husen.
Det är nog inte mycket att trimma in på den utedelen utan vad de gjort är att sätta dit en varvtalsstyrning så att uttempen inte blir för hög när utetempen stiger, men allmänt känt är att CO2 har sämre eller rent av dålig verkningsgrad vid högt kondenseringstemperatur.
Däremot mot miljön är det rena himmelriket genemot HFC
Det stora läckaget numera är alla bil-ac så där finns det forskning och prototyper samt att i vissa EU-länder så är snart HFC även förbjudet.
Där kommer CO2 att ha sin glans
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Råd & Rön har testat Luft-Vatten värmepumpar
« Svar #10 skrivet: 28 december 2006, 21:15:33 »
Den nya ytterdelen från kcc har väl 404 gas??? & är en on/off pump??

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Råd & Rön har testat Luft-Vatten värmepumpar
« Svar #11 skrivet: 28 december 2006, 21:17:08 »
OK det hade jag inte uppfattat.
Men verkningsgraden kommer att bli lite högre i alla fall
Mest kyla men lite värme också

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Råd & Rön har testat Luft-Vatten värmepumpar
« Svar #12 skrivet: 28 december 2006, 21:23:37 »
Det ska bli kul att se hela resultatet av denna luft/vatten test när alla har testats.
Men bara 5 modeller?? Då kommer inte min favorit med i testet kan jag säga.
Och så tagit med en Sirius bland de första, det var lite oväntat enligt mig.
De borde ha med fler, finns väl lika många som l/l ungefär
Hoppas de tar med ngn riktigt billig så att skillnader i pris, COP, garanti kommer fram till "svensson"
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Råd & Rön har testat Luft-Vatten värmepumpar
« Svar #13 skrivet: 28 december 2006, 21:35:21 »
Det är en svenskbyggd pump.....väldigt lik en euronom..... *vinkar*

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Råd & Rön har testat Luft-Vatten värmepumpar
« Svar #14 skrivet: 28 december 2006, 22:16:51 »
Jag har ju hela tiden sagt att L-V pumparna är oförsvarbart dyra.
Skaffa en luftväxlare och en bufferttank som tillsammans har en volym på minst 70L brine, koppla det till en valfri ytjord eller berg vp och det fungerar utmärkt.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!