Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvatten problem?  (läst 3189 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stefanth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Varmvatten problem?
« skrivet: 10 mars 2009, 20:07:54 »
Är pÃ¥ väg att köpa mig en värmepump och kollar just nu upp Ctc  Eco El + Eco Air 105. Har läst lite i forumet ch det som avskräcker mig mest är att varmvattnet försvinner efterhand när man duschar. Läget i vÃ¥r familj är att min fru duschar 10 min pÃ¥ morgonen och jag duschar 10 min pÃ¥ kvällen. Behöver jag oroa mig för att stÃ¥ och frysa i duschen? Är alla här pÃ¥ forumet inne i displayn och ändrar till "extra vv"? Tycker förövrigt att det är sjukt att man ska oroa sig för att det inte ska räcka med varmvatten när man duschar som andre man. Speciellt när man lägger sÃ¥ mycket pengar pÃ¥ en installation.
1½-plansvilla. Stomme:Trä. Bjälklag:Trä. Fasad:Tegel + gavel av trä. Uppvärmd yta 140m2. 1-rörs vattenburet radiatorsystem. Huset är byggt 1980 belägen i Syd-Skåne.Installerat Thermia Atria 6Kw 2009-09-30. Inga andra uppvärmningskällor. RUM inställt på 21. Har ständigt 21.8 grader i huset (kan diffa på 0.4 åt endera hållet om utetemp hastigt ändras). 2 vuxna och ett barn

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varmvatten problem?
« Svar #1 skrivet: 10 mars 2009, 20:53:14 »
Hej

Jag har haft EcoEl-EcoAir sedan hösten 2006. Min fru och jag duschar för det mesta antingen samtidigt på två olika ställen eller direkt efter varandra. Vi har ibland besök, som övernattar, och då har det hänt att fler än två har duschat strax efter varandra.

Vi har aldrig haft något problem med varmvatten, och då kör vi med elpatronen bortkopplad om det inte är bortåt -10º ute.
Att duscha 10 minuter ska inte vara några problem. Pumpen kör varmvatten som är 5º varmare än vad framledningen kräver, men kör var fjärde start till 55º.
Det innebär att övre pannan håller alltid runt 50º och undre pannan håller mellan 40-50º, beroende på framledningstemperaturen.
Skulle man ändå få problem finns möjlighet att köra "extra varmvatten" enligt schema eller direkt på tid, det innebär att pumpen kör till 55º hela tiden.
Skulle inte det räcka så kan man ta hjälp av elpatronerna vid varmvattenkörningarna och få 80º i pannan om det kniper.

Normalt ska det dock inte vara något problem att duscha, om man inte bosätter sig i duschen.

//Ronnie
« Senast ändrad: 10 mars 2009, 20:55:48 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad stefanth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvatten problem?
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2009, 15:48:48 »
Tack för ditt svar  :)
Så om jag har förstått det rätt:
Vill jag bada i badkar sÃ¥ mÃ¥ste jag ställa in pannan en timme innan för att det ska räcka med varmvatten till ett  badkar? AlltsÃ¥ inga mer spontana bad? Stämmer det?
Och är det kallt ute så måste jag in å pilla lite med pannan för att varmvattnet ska räcka?
1½-plansvilla. Stomme:Trä. Bjälklag:Trä. Fasad:Tegel + gavel av trä. Uppvärmd yta 140m2. 1-rörs vattenburet radiatorsystem. Huset är byggt 1980 belägen i Syd-Skåne.Installerat Thermia Atria 6Kw 2009-09-30. Inga andra uppvärmningskällor. RUM inställt på 21. Har ständigt 21.8 grader i huset (kan diffa på 0.4 åt endera hållet om utetemp hastigt ändras). 2 vuxna och ett barn

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varmvatten problem?
« Svar #3 skrivet: 12 mars 2009, 17:09:07 »
Nej det stämmer inte!

Ju kallare det är ute, ju bättre kapacitet på varmvattnet. Pannan är varmare, ju kallare det är ute.

Det går nog att tappa upp ett badkar också, om man inte störtbunkrar det, jag har inga problem med att tappa upp ett hyfsat badkar.

Men, om du har problem med varmvattnet, så finns det diverse knep att lösa det varav det enklaste är att använda funktionen "extra varmvatten".
Den här möjligheten finns ju, för att det inte ska bli problem med varmvattnet. CTC har ingen beredare där varmvattnet står stilla, utan framställer varmvatten via en lång kamrörsslinga. vilket i sin tur innebär att pannan är helt legionellasäker, eftersom det aldrig finns något stillastående varmvatten i tappvattensystemet.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad stefanth

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvatten problem?
« Svar #4 skrivet: 12 mars 2009, 17:46:57 »
Det låter bra. Var på Hem och villa mässan och pratade med olika märkessäljare och så gott som alla pratade skit om de andra och höll deras eget märke högt. Vilket jag förstår. Men när istort sätt alla sa att Ctc har problem med varmvatten så ringde det en liten varningsklocka. Tacka annars för info.
1½-plansvilla. Stomme:Trä. Bjälklag:Trä. Fasad:Tegel + gavel av trä. Uppvärmd yta 140m2. 1-rörs vattenburet radiatorsystem. Huset är byggt 1980 belägen i Syd-Skåne.Installerat Thermia Atria 6Kw 2009-09-30. Inga andra uppvärmningskällor. RUM inställt på 21. Har ständigt 21.8 grader i huset (kan diffa på 0.4 åt endera hållet om utetemp hastigt ändras). 2 vuxna och ett barn

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Varmvatten problem?
« Svar #5 skrivet: 12 mars 2009, 19:01:41 »
Det finns även en "knapp" (ursäkta fackuttrycket) som kan dras iväg till tex badrummet, vid tryckning pÃ¥ denna knapp sÃ¥ sätts funktionen "extra vv"  i funktion sÃ¥ att pannrummet inte behövs beträdas....

Lycka till med valet!!!!
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad SylleS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 79
  • Karma +0/-0
SV: Varmvatten problem?
« Svar #6 skrivet: 29 mars 2009, 17:22:20 »
Är ett tag sen ni skrev här sist.

Synd att man hittade detta forum för sent, borde ha gjort det för 6 månader sedan så hade vi aldrig gjort denna investering. Varmvatten finns inte för oss om vi stänger av patronen i övredelen, har den på max 1,5kw nu och utan den så har heta 40-42 C att duscha. I dagsläget hade vi sparat mer pengar på att köpa en ny bil istället för att byta värme i huset...
Ctc EcoEl + EcoAir 107 + 8,4kvm planfångare + 500l tank + vedpanna + 2st öppnaspisar. Utan eldning ca 60-90kwh/dygn (total förbr.) efter åtgärd vid minus 5 grader :) 300kvm hus och 4 personer samt hund beläget på Åland.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Varmvatten problem?
« Svar #7 skrivet: 29 mars 2009, 18:23:08 »
Varför stänger ni av elpatronen, om ni inte klarar varmvattnet utan den?
Elpatronen är ju till för att varmvattnet ska funka. Att vissa stänger av den beror ju på att de tycker att de klarar varmvattnet utan elpatronen.
Det gör man för att det är mer eller mindre en "sport" att köra så snålt som möjligt.

Jag kör med patronen bortkopplad, och gör av med runt 8500kWh om året i stället för 2,8m³ olja.
Första året hade jag elpatronen inkopplad och ställd på 45º och 6kW, då gick det åt lite mer än 9000kWh, alltså fortfarande en mycket god besparing jämfört med oljan.

Dom pengarna hade jag nog inte tjänat på en ny bil, det kostar inte så mycket mer att ha elpatronen tillkopplad, det är bara det att det är onödigt, om det inte behövs.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Varmvatten problem?
« Svar #8 skrivet: 30 mars 2009, 18:48:19 »
inget fel på ctc.
men om man är i behov utav mycket VV. sÃ¥ kanske man inte ska sattsa pÃ¥ en eco air  eller ecopart mot en ecoel eller en ecoheat.

utan man kanske ska köra flytandekondensering  med ecologic  mot systemet och en vattenmantlad VVB.
som dom flesta andra värmepumpstillverkare.

http://www.ctcvarme.se/enertech/p47541/files/2.2.7_Oshuntat_system_med_varmvattenladdning__System_7_.pdf

Här nedan hittar ni de 12 olika system när det gäller CTCEcoAir/CTC EcoPart med styrning från CTC EcoLogic.

2.2.1 - Shuntat system (System 1) >>
2.2.2 - Shuntlöst system (System 2) >>
2.2.3 - Ackumulator/pool (System 3) >>
2.2.4 - Oshuntat system med reglering av spetsvärme (System 4) >>
2.2.5 - Oshuntat system med tank (System 5) >>
2.2.6 - Shuntat system med tank och undershunt (System 6) >>
2.2.7 - Oshuntat system med varmvattenladdning (System 7) >>
2.2.8 - Oshuntat system med tank och varmvattenladdning (System 8) >>
2.2.9 - Shuntat system med tank och varmvattenladdning (System 9) >>
2.2.10 - Shuntat system med tank (System 10) >>
2.2.11 - Shuntat system med varmvattenladdning och undershunt (System 11) >>
2.2.12 - Shuntat system med tank, undershunt och varmvattenladdning (System 12) >>
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!