Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: UnderhÃ¥llspunkter Villa 60?  (läst 4240 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andcar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Underhållspunkter Villa 60?
« skrivet: 09 augusti 2012, 10:37:10 »
Har nyligen köpt ett hus med en Villa 60 från 1994. Tyvärr är förra ägaren inte i form för att svara på frågor om underhåll. Har läst igenom manualen för att hitta några underhållspunkter. Det enda jag hittar är att man ska kontrollera säkerhetsventilen 4 ggr per år.
Är det inget mer man kan kolla?
Det finns en dunk som det står bervärmepump handsrivet på. Är det köldmedia? Ska man fylla på sådant och i så fall när? Hur kontrollerar man det?
NÃ¥gra tryck man borde kolla?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Underhållspunkter Villa 60?
« Svar #1 skrivet: 09 augusti 2012, 12:04:36 »
Dunken är brinevätska (vatten/etanol eller vatten/glykol)
Det är vätska till kollektorn, har du bergvärme eller jordvärme?

Nuförtiden sitter det ofta ett genomskinligt nivåkärl på Brineledningarna där man ser nivån, nivån skall ligga på mitten ungefär.
Har du ett slutet tryckkärl så kan du nog inte se nivån, men det brukar sitta en manometer som du kan avläsa trycket på.
Trycket skall vara 0.1 - 1 bar på ett ungefär, exakt hur du fyller vätska beror på hur det är installerat, en bild skulle vara till god hjälp....

På både brineledningarna, och på ledningen ut till/från radiatorsystemet sitter normalt vattenfiler som skall kontrolleras/rengöras typ en gång/år.
Även här skulle en bifogad bild kunna göra att vi kan peka ut dem åt dig.

Det du kan kolla i övrigt, när kompressorn går och gör värme mot radiatorerna, är att difftemp på inkommande utgående brine ligger på ca 3°C.
Om det är större så har du för lågt flöde (får låg hastighet på cirkpumpen eller tätt filter).
Om det är mindre så har du onödigt högt flöde och kan sänka cirkpumpens hastighet ett snäpp.

Difftempen mellan in/ut till radiatorerna skall vara ca 6-8°C när kompressorn går, om det är mindre än så har du för/onödigt stort flöde i systemet och kan sänka cirkpumpen ett snäpp.
Är difftempen högre så har du för lågt flöde.
Lågt flöde kan bero på flera saker:
1. Strypande termostater
2. Tätt filter
3. För låg fart på cirkpumpen

1. När man har värmepump som körs med flytande kondensering mot radiatorerna (vet inte om du har det) skall man försöka ha alla termostater öppna, och låta reglerdatorn styra temperaturen i huset, om man kör ut onödigt varmt vatten till radiatorerna så stryper termostaterna bort flöde, värmepumpen får lov att arbeta med onödigt högt flöde/högt tryck, vilket ger en sämre effektivitet, räkna med ca 3% högre driftskostnad/grad som värmepumpen producerar.
Du får dessutom många start/stopp vilket sliter i onödan på kompressorn.

2. Kontrollera/rengör filter

3. Höj hastigheten på cirkpumpen, om det uppstår (flödes)missljud, sänk hastigheten igen, kontrollera filter och termostater än en gång.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad andcar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Underhållspunkter Villa 60?
« Svar #2 skrivet: 10 augusti 2012, 21:11:46 »
Tack så väldigt mycket för det utförliga svaret!
Här kommer lite bilder. Det är bergvärme jag har.
Gissar att den vita behållaren är den du syftar på, där är nivån på ca 1/3, ska altså fyllas på något. Det finns faktiskt två dunkar efterlämnade, en som det står "färdigblandad" på och en som det står 100 % på. Vad är blandningsförhållandet om jag behöver blanda mer?
Hittar dock inga som helst filter, du får gärna vägleda om det går, de sitter inte inuti skåpet?
Tempgivarna för brinevätskan verkar inte fungera, de står båda på ca 10 grader och de borde väl visa innetempen nu när det inte cirkulerar

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Underhållspunkter Villa 60?
« Svar #3 skrivet: 12 augusti 2012, 08:53:04 »
Brine blandar man normalt 1 del sprit och 2 delar vatten.
Kolla tempgivarna på brine när kompressorn går, de mäter ju på brine som långsamt ökar i temp då kompressorn stannar.
Om tempskillnaden håller sig under 5 °C då kompressorn går så är flödet på kalla sidan OK, annars så har du troligen ett filter under det vita buntbandet på inkommande ledning.
Jag skulle tro att det är en filterball.

På varma sidan syns inget filter, det ska sitta på returen någonstans, troligen i taket, titta efter en sån här grej.
« Senast ändrad: 12 augusti 2012, 08:54:43 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad andcar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Underhållspunkter Villa 60?
« Svar #4 skrivet: 12 augusti 2012, 23:00:43 »
En sådan sitter nog under buntbandet. Buntbandet håller en glasburk som verkar ha samlat upp något som ibland kanske läcker.
Ska man skruva ur sexkantdelen?
Stänger man först av alla ventilerna och skruvar ur den? Rinner det då ut brinevätska? Det gör inget att det blir luft i systemet?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Underhållspunkter Villa 60?
« Svar #5 skrivet: 13 augusti 2012, 06:27:06 »
Stäng av värmepumpen, se till att brinecirkulationspumpen står still, stäng alla ventiler som du hittar på brineledningen.
Skruva av locket på den del av kopplingen som ligger snett nedåt på bilden, en mindre mängd vätska läcker ut, samlas lämpligen upp i en liten burk och kasseras.
Demontera filtret som sitter innanför locket, var försiktig så du inte skadar filtret.
Rengör med rinnande vatten, borste och kanske tryckluft - tills du set att filterduken är ren och släpper igenom vatten.
Återmontera, öppna alla kranar, fyll på brinevätska i den genomskinliga behållaren så det ligger på ungefär 2/3-delar.
Starta värmepumpen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!