Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Behöver hjälp med att tolka mätvärden pÃ¥ gas och vätska!  (läst 10942 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Har en nibe 1225-8 med 407c som kylmedium. Tycker att den tappat i effekt sedan förra vintern.

Lite värden då pumpen gjort värme i ca 1 timme:

Brine in   0.50
Brine ut   -2.81
Temp efter exp.ventil, före kondensor   0.06
Hetgas   68.56
Suggas (mellan kondensor och kompressor)   4.69
Ute   -13.88
VBut   44 (bör 44)
VBin    39
Vätskeledning (innan exp.ventil)   32.13

Skruvade upp VB-CP nyss annars ca  :dt: 7 pÃ¥ VB
Borde inte hetgasen vara varmare (mäter direkt efter kompressor) och gasen vara kallare efter exp.ventilen?
Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Mät en bit (> 10 cm) efter expansionsventilen om möjligt  - precis efter sÃ¥ leds det för mycket värme frÃ¥n den varma kondensatet via expansionsventilen ut pÃ¥ rörbiten efter sÃ¥ att temperaturen är lite högre än den egentliga koktemperaturen. - eftersom du har -2.8 grader i KB ut sÃ¥ borde det vara runt -3 grader C kort efter expansionsventilen och att värmeväxlaren jobbar i motström gentemot köldmedieflödet

håller med om att det ser lite väl bra ut. Visar alla sensorer rätt ?? någon enstaka graders felvisning kan göra att slutresultatet ser konstig ut.

Om jag kör med   0 grader Te med 4.7 grader sh och 39 grader Tc med 7 grader sc i coolpack sÃ¥ fÃ¥r jag 68 grader hetgas med kompressor med 0.65 i isentropisk verkningsgrad. - det kanske inte är sÃ¥ felvisande ändÃ¥...


« Senast ändrad: 10 februari 2013, 01:26:32 av xxargs »

Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Ska kolla sensorerna och sätta pasta under dom. Har flyttat givaren till inloppet till förångaren. Sänkte temperaturen med ca 0,5 grader.
Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Så här ser grafen ut för senaste 2 h. Ingen VV-körning.
Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Har jag fattat det hela rätt om jag säger att expansionsventilen optimalt ska öppna så mycket som möjligt, men samtidigt reglera så att all kylmedia hinner förångas i förångaren?
Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har jag fattat det hela rätt om jag säger att expansionsventilen optimalt ska öppna så mycket som möjligt, men samtidigt reglera så att all kylmedia hinner förångas i förångaren?
Det är helt rätt uppfattat! Expansionsventilens enda arbete är att förhindra vätska in i kompressorn, det gör den genom att strypa flödet in i förångaren.
Finns andra tekniker, flottör t.ex. som håller vätskeknivån konstant i förångaren, då kan man i princip hålla noll graders överhettning.
När man mäter temperaturen efter expansionsventilen så är värdet högre än den riktiga förångningstemperaturen, detta beror på tryckfall i röret efter expansionsventilen. när den kondenserade vätskan passerat expansionsventilen kokar den häftigt p.g.a. trycksänkningen, men ångan tar plats och det gör att temperaturen blir samma som förångningen först när all värme från vätskan har kokat bort. men eftersom utgående KB är -3 vet man att förångningen är lägre. Jag tycker inte dina mätvärden visar några större fel. det enda jag reagerar på är att suggasen är betydligt varmare än inkommande KB
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Är det inte det som är överhettningen? Suggasen växlas ju mot vätskeledningen.
Var lite wild and crazy och öppnade exp.ventilen lite och kollade värdena samtidigt. När jag öppnat x varv sjönk suggastempen rejält. Detta tolkade jag som att kylmediet ej hann förångas, dvs risk för att flytande vätska sugs in i kompressorn. Återställde då exp.ventilen till ursprunglig inställning.
Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Då har du visat att expansionsventilen fungerar och att det finns köldmedium i tillräcklig mängd, bra jobbat! Helst ska man ju ha ett manometerställ för exakt inställning, men så länge suggastemperaturen är varmare än inkommande KB är det ingen fara, (reservation för att olika givare kan visa olika temperatur) kompressorn ska vara varm och hetgasen just het
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
du skrev inget om att du hade suggasvärmeväxlare med kondensatet - sådant är också viktig info.

i så fall är temperaturen för och efter suggasvärmeväxlaren intressant och det är temperaturen före suggavärmeväxlaren som man vill ha lite koll på och det är den som skall ha lite överhettning gentemot brinetemperaturen och expansionsventilen reglerar emot - för kommer det kondensat i suggasvärmeväxlaren och kokar upp där så är det bortslösad kompressorarbete eftersom dess värme inte ges av brinen och kan också göra att suggastemperaturen håller sig lägre än annars.

.


Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Antar att det är en växlare. Vätskeledningen ligger an mot undersidan av suggasröret.
Har flyttat suggasgivaren som tidigare satt precis innan kompressorn till direkt efter förångaren på samma ställe som givaren för exp. sitter. Givaren för vätskeledning sitter kvar efter växlingen mot gasen precis före exp.ventil.

Nya värden
Brine in 0.44
Brine ut -2.94
Temp efter exp.ventil -0.63
Hetgas 69.44
Suggas efter förångare -0.25
Ute -9.69
VBut 42.06
VBin 35.88
Vätskeledning, före exp.ventil 32.38

Temperaturen efter förÃ¥ngaren är i snitt 0,5 °C varmare än före. 
« Senast ändrad: 10 februari 2013, 21:35:14 av blÃ¥smarkarn »
Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
du skrev inget om att du hade suggasvärmeväxlare med kondensatet - sådant är också viktig info.

i så fall är temperaturen för och efter suggasvärmeväxlaren intressant och det är temperaturen före suggavärmeväxlaren som man vill ha lite koll på och det är den som skall ha lite överhettning gentemot brinetemperaturen och expansionsventilen reglerar emot - för kommer det kondensat i suggasvärmeväxlaren och kokar upp där så är det bortslösad kompressorarbete eftersom dess värme inte ges av brinen och kan också göra att suggastemperaturen håller sig lägre än annars.

Är det inte mot förångningstemperaturen man överhettar, eller har jag missat något? Jag gissar att förångningstemperaturen är kanske -6 till -7 då mitt KBut är -3, och då kan väl temperaturen efter förångaren vara -2 till 0 och ändå ha överhettning på 5-7K. Rätta mig gärna. Försöker få kläm på detta.
Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Suggasen ut ur värmeväxlaren bör inte vara varmare än KB-in, kanske nÃ¥gon grad kallare om det inte är osedevanligt god värmeöverföringsegenskap mellan KB och köldmediegasen i sluttampen av värmeväxlaren - den aktuella koktemperaturen mäts annars genom att mäta pÃ¥ sugtrycket (och man tar hänsyn till köldmediets evetuella glide i beräkningen) - det är denna gentemot utloppstemperaturen som säger vilken överhettning du har  - är den varmare sÃ¥ har det fÃ¥tt in värme pÃ¥ vägen pÃ¥ nÃ¥got sätt.

Du skrev tidigare +4.69 grader C på suggastemperaturen medans KB in låg på 0.5 grader C - suggasen borde inte ha legat högre än 0.5 grader - förmodligen snarare -0.5 grader och tom. kallare och med +5 grader på suggasen så indikerar det att den fått en del värme och med tanke på massaflödet också ganska rejält med värme och knappast något som kan tas upp ur luften på några dm kopparrörlängd.

---

att ha suggasvärmeväxlare ökar COP i regel (men beroende av köldmedie) då man kyler ned kondensatet och mindre av kondensatet gasar av efter expansionsventilen när den kyler ned sig själv till samma temperatur som KB - större andel av kondensatet används för att koka upp med värme från brinen.

nackdelen är att den förvärmda suggasen gör att hetgasen blir varmare än annars och hur mycket det tål detta beror på vald köldmedie.

En gas som blir snabbt varm vid kompression (som R22) gör att gasen expanderar kraftigt medans den komprimeras och det går åt mer arbete än att komprimera en sval gas som propan och den 'kostnaden' kan vara större än vinsten man får genom att kyla kondensatet med suggasen. för R22 så är det nackdel och kör man ammoniak så är nackdelen ännu större samt att hetgasen sticker iväg rejält i temperatur.

Andra köldmedier som HFO1234yf, R600a och i viss mån R290 (propan) behöver några grader överhettning för att vara säker på att man inte får imma i den komprimerade gasen pga. kondens under kompressionen och det späder ut oljan i kompressorns rörliga ytor och slitaget ökar och för R600a och framförallt HFO1234yf så är suggasvärmeväxlaren med kondensatet nödvändig för att få upp kapacitet och COP - det är speciellt viktig för HFO1234yf och utan denna så blir COP låg och man kan tvätta sönder kompressorn med utfälld kondensat i kompressorn...





Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Slänger upp en aktuell graf. Nu med temp både före och efter förångare. Temperaturen på vätskeledningen mäts efter den växlats mot suggasen.
Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Ser nästan ut som att du har en tendens till 'hunting' på suggasen före suggasvärmeväxlaren - det är alltså en självsvängning då expansionsventilen öppnar och stänger i perioder orsakad av tidsfördröjning mellan in och ut på evaporatorn och orsakas främst av att det är lite för bra förstärkning i regleringen så att den öppnar och stänger i lite för stora slag och då får man en pendling som om det är i större amplitud kan minska kapaciteten i evaporatorn och sänka COP i maskinen.
Ca 1 grad variation anses inte som hunting (enligt Danfoss) , men i ditt fall sÃ¥ är det uppÃ¥t 3 grader (kanske mer om man gÃ¥r pÃ¥ sugtrycksmätaren med tryck översatt till temperatur) och dÃ¥ kanske man skall kika lite pÃ¥ detta. Man ser ocksÃ¥  i jämförelse i pendlingen mellan bruna och svarta linjen att kurvorna är nästa 90 grader förskjutna . dvs svarta  linjen visas som kallast när den bruna gÃ¥r ned i temperatur


Det här problemet kan uppkomma om kondensatflödet är relativt litet gentemot expansionsventilens maximala kapacitet då regleringen är mycket större proportionellt per grad om man reglerar mellan min och 1/3-del av max än om ventilen reglera inom området 3/4-delar till fullt och kan vid lägre flöden hitta lägen när det går i resonans. (vi pratar om reglerteori här) - man kan säga att förstärkningen på temperaturändring är mycket större vid småflöden i jämförelse när flödena är nära max.

Det finns en beskrivning i Danfoss tekniska litteraturen hur man skall skruva in en 'jagande' expansionsventil sÃ¥ att den blir stabil (det kan vara knepigt ändÃ¥ dÃ¥ den inte fÃ¥r sätta igÃ¥ng att självsvänga igen efter tex en stopp och en start) - sidan 10 i denna pdf http://ra.danfoss.com/TechnicalInfo/literature/manuals/01/PF000G102_chapter_01.pdf, (ser inte ut att man kan hoppa in pÃ¥ denna direkt utan man fÃ¥ gÃ¥ igenom webbportalen hos Danfoss och leta efter nÃ¥got som heter 'fitters note' pÃ¥ dom tekniska manualernas avdelning - det här kanske fungerar för att komma till rätt avdelning http://www.danfoss.com/BusinessAreas/RefrigerationAndAirConditioning/EducationAndTraining/Fitters+Notes.htm)   - dock bör man ha manometer pÃ¥ sugsidan sÃ¥ att man ser tryckväxlingarna bättre än att försöka gÃ¥ pÃ¥ temperaturen pÃ¥ utsidan dÃ¥ temperaturerna bara visar en brÃ¥kdel av de egentliga trycksvängningarna pga. termisk tröghet i rören.

En ytterligare väg är att Ã¥stadkomma större tröghet pÃ¥ bulbens reaktion genom att minska termiska kontakten mellan bulben och röret (tex ett lager tejp mellan klämman som hÃ¥ller bulben mot röret och bulben)  - kan bli att man mÃ¥ste isolera rörbiten med bulben dÃ¥ den fortfarande skall känna av temperaturen pÃ¥ röret och inte omgivningen, syftet är att reaktionen skall bli lÃ¥ngsammare i tiden och den vägen häva pendlingen med en längre tidskonstant, inte att det införs temperaturfel.

« Senast ändrad: 25 februari 2013, 20:00:35 av xxargs »

gargamel

  • Gäst
gargamel
SV: Behöver hjälp med att tolka mätvärden på gas och vätska!
« Svar #14 skrivet: 25 februari 2013, 19:49:17 »
Du ska ha 3-3,5 grader c mellan bulb & manometerns suggas temp(stoppa dit din egna termometer där exp.ventilens bulb sitter).Obs justera endass under värmedrift...

gargamel

  • Gäst
gargamel
SV: Behöver hjälp med att tolka mätvärden på gas och vätska!
« Svar #15 skrivet: 25 februari 2013, 19:54:19 »
Det blir hunting som xxargs skriver under vv-drift..

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
tre och en halv grad i överhettning fungerar inte på en mekanisk expansionsventil, den har då inte tillräcklig kraft för att stänga, räkna snarare med 6 eller 7 Förutsatt att det är ett homogent köldmedium. (d.v.s. har bara en kokpunkt)
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Det är R407C i min pump. Tror att man behöver minst 4,5K.
Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Problemet med 407 är att dess kokpunkt runt noll grader skiljer ca 7 gr.
Det betyder att det ämnet som kokar först kokar vid +3 och det som kokar sist vid -4. så när du tittar på manometern, hur vet du var i processen du tittar.
4.5 gr. är för liten överhettning med de flesta köldmedium och definitivt för lite med 407.
Att justera in en låg överhettning är ett erfarenhetsjobb, tre extra grader överhettning betyder inte tre grader lägre förångning!
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

gargamel

  • Gäst
gargamel
SV: Behöver hjälp med att tolka mätvärden på gas och vätska!
« Svar #19 skrivet: 25 februari 2013, 23:26:50 »
3,5 grader enl, konstruktörerna & det blir det vare sig det e garantijobb eller inte om jag gör det.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
Nu försvinner en del av dessa 7 grader i glide  när gasen expanderar i expansionsventilen om inkommande kondensat är typ 35 grader C dÃ¥ ca 30% kokar av i sin egen avkylning till kring 0 grader och det kanske är 4-5 grader i glide kvar pÃ¥ kondensatet som finns kvar efterÃ¥t - dock ju kallare kondensatet är innan expansion i kapillär/expansionsventil - ju större 'glide' mÃ¥ste man ta hänsyn till i evaporatorns utformning och säkra i överhettning...

 

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
om det uppstår hunting i alla driftfall så är den bästa lösningen att gå ner en storlek i dysa och öppna expansionsventilen.
Jag tycker ofta att värmepumpstillverkare monterar för stora dysor om man jämför med kylanläggningar, jag vet inte om det är för att förhindra att expansionsventilen hamnar utanför reglerkurvan vid riktigt varma KB temperaturer?
Jag har ofta gått ner en dysa och då fått värmepumpen att gå mycket lugnare.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Jag har inte tillgång till manometerställ, så jag vet inte överhettningen. Vet någon var man som privatperson kan köpa manometerställ? Lägger gärna pengar på ett sådant och lär mig något i stället för att ta hit en tekniker för samma peng. Testade i alla fall att enl. danfoss dokument öppna exp.ventilen ca 1/8 och nu ser grafen ut så här:

Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag antar att kompressorn startade 07:47? Då ser man att suggastemperaturen pendlade lite upp och ner innan den stabiliserades. Jättebra, då vet man att expansionsventilen fungerar och är i närheten av rätt inställning. Om hetgasen inte blir varmare än 70 gr. skulle inte jag öppna mer.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Helt rätt den startade för värmeproduktion.
Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Jag är tillbaka med nya funderingar.
Jag har skaffat ett manometerställ och försökt justera överhettningen till rätt nivå.
Nu ligger överhettningen pÃ¥ ca 4K (manometer 3,75 bar, 1 grad celcius pÃ¥ dewskalan) Suggas ca 5 grader celcius mätt vid bulb. Som ni ser pÃ¥ grafen sÃ¥ ligger suggasen  varmare än brine in och hetgasen drar iväg lite. Enligt gargamels inlägg tidigare sÃ¥ ställer han i överhettningen till 3-3,5K. Andra säger 6-7K pga glide.
Det är något som inte stämmer, men vad?

Nibe 1225-8  R407C

Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu vet jag inte vad det är vxl som du mäter före och efter, men att suggas efter förångare före vxl (borde vara vid bulben?) är nästan samma som inkommande brine låter rimligt, skiljer det någon grad kan det bero på givarna.
Personligen tycker jag 4 K är lite låg överhettning eftersom en mekanisk expansionsventil använder överhettningen som kraft för att stänga, men så länge hetgasen blir varm så funkar det ju:-)
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Suggasen växlas mot vätskan mellan kompressor och expansionsventil innan den når kompressorn. När jag började logga pumpen blev gasen i princip aldrig över 70 grader celsius vid värmedrift. Borde vara högre tänker jag.
Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det tar 20 minuter innan hetgasen når 70 gr. Så lite svalt går den allt, två grader mer i överhettning ger större marginaler.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
hoppar in i tråden själv, läser med intresse.

Ett manometerställ kan man hitta billigt på ebay, köpte ett därifrån.

jag har en r134a-maskin som inte riktigt funkar som jag vill, har för högt tryck efter kompressorn av någon anledning jag inte begriper.
vid VBut 50grader (vb in 44,5, kondensat 47)  sÃ¥ har jag en hetgas pÃ¥ 104grader och ett tryck pÃ¥ 14,9bar.

kallsidan är är bättre sen ombyggnas och avluftning.
kbin 3,5 kbut 0,05 efter exp har jag -5c trycket är 1,3bar. vid bulb har jag -0.05c och halvvägs mellan förångare och kompressor har jag 3.1c

men varför har jag så högt tryck efter kompressorn? jag har haft isär värmesidan och pumpat rent värmeväxlaren med kemikalier, fick ut nästan ett kilo bös ur den. men jag tycker inte det varit så stor skillnad.

Tips på vad jag skall titta efter? jag har själv lite problem med hunting men löste det genom att flytta bort bulben 5cm från förångaren och kletade på värmeledande pasta.

ursäkta att jag snor tråden.
hur är det med r134a, vinner man något på att värmeväxla suggas och kondensatledning?

edit råkade skriva r137 ist för r134a
« Senast ändrad: 03 november 2013, 15:22:58 av DanielW »
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu har jag inget tryckdiagram för 134a här, men 15 bar borde väl bli runt 55 gr. kondensering och med 50 gr VB känns det inte helt fel. Frågan är väl snarare varför du har en VB på 50 gr.? Varmvattendrift eller fast kondensering?
-5 vid KB på någon plusgrad låter inte heller orimligt, hetgastemperaturen lite hög kanske, är det en kolv eller schrollkompressor?
Din sista fråga om värmeväxling mellan suggas och vätska svarar jag, finns inget att hämta där, det är endast vissa speciella fall det lönar sig. Vätskan blir kallare, men det uppstår ingen gratisvärme. Om underkylaren kyls av rumsluften blir det däremot gratisvärme
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
det är en scrollkompressor, zr40k3e.
tack då vet jag!

men de höga hetgaserna förstår jag mig inte riktigt på faktiskt..
Värmedrift därför 50c. laddar först mitten på tanken sedan toppen med 50 tills framledning når 52c då den stoppar.
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
För en R134a-maskin finns det nästan inget att hämta med en suggasvärmeväxlare med kondensatet.

Däremot om man har en  propanfylld (R290) maskin vinner man lite COP samt att det är bra att fÃ¥ lite 'nyttig' suggasövehettning dÃ¥ propan har högre värmekapacitet pÃ¥ bÃ¥de gas och vätska gentemot sin massamängd samt att med minst 5-6 graders överhettning pÃ¥ suggasen inte riskerar ger fuktig gas (dvs. dimmig gas)  vid kompression dÃ¥ lite av dimman annars kan tunna ut oljan pÃ¥ kompressorns rörliga delar och slitaget ökar.  Nu är inte detta sÃ¥ jättestort problem pÃ¥ en varmkörd hermetisk kolvkompressor där gasen hinner värmas lite av kompressorns innandöme och kringstänkande oljan innan det sugs in i kompressordelen - men är klart kinkigare pÃ¥ en rotay-kompressor eller en scroll där gasen sugs direkt in till kompressordelen först och först pÃ¥ högtrycksidan värms ytterligare ett antal grader av motorn (i mina ögon en idiotisk konstruktion dÃ¥ man mÃ¥ste göra hela kompressorhuset som en högt klassad tryckkärl samt att en kompressormotor har ca 30% högre inre resistans i sina kopparlindningar vid 90 grader gentemot vid 20 grader)...


@DanielW:

Körde coolpack med Te=-6.5 grader C för 1.3 Bar övertryck och Tk=58 grader C för 13.9 Bar övertryck, sugsidan 6.5 grader C överhettning vid bulben pÃ¥ utloppet av evaporatorn och ytterligare 3.5 grader C  överhettning i sträckan mellan evaporatorn och kompressorn, kondensorn räknar jag med 10 grader underkylning frÃ¥n 58 grader till 48 grader pÃ¥ den utgÃ¥ende kondensatet. Kompressorn satte jag som 0.6 i isentropisk verkningsgrad - vilket är lite högt dÃ¥ 0.55 är mer rimligt för lite mindre kompressorer (vitvarukompressorer kan vara sÃ¥ lÃ¥gt som 0.45)   samt att kompressorn är isolerad - dÃ¥ med R134a fÃ¥r jag hetgastemperaturen kring 99.4 grader och värme-COP 2.825  - med 0.55 isentropisk i verkningsrad pÃ¥ kompressorn sÃ¥ hamnar temperaturen kring 105 grader C och värme-COP 2.73

Med andra ord inte så långt ifrån dina uppmätta temperaturer (om kompressorn är isolerad) och detta pekar på att du kör ganska mycket varmare respektiver kallare i dina värmeväxlare än vad som ger i resulterande KB och VB-temperaturer - det är alltså stor temperaturdiff mellan köldmedie och brinesidan i värmeväxlaren... och det drar ned verkningsgraden och ger högre värme på hetgas.

okänd faktor är hur mycket tryckfall du har i evaporatorn mellan ingång och utlopp och är detta mer än obetydlig kanske ge förklaring varför du mäter -5 grader efter expansionsventilen medans sugtrycket motsvarar -6.5 C, mätningen efter expansionsventilen störs troligen också av värmeledning efter röret från expansionsventilen i samband med mätningen och ger osäkerhetsfaktor här.

Med tanke pÃ¥ att du har fÃ¥tt ut 1 kg med beläggningar ut evaporatorns KB-sida sÃ¥ är den inte längre ny och det finns troligen beläggningar kvar som du inte fÃ¥tt ur och det är nog svÃ¥rt att fÃ¥ den i samma skick som i fornstora dagarna när den var ny.  SÃ¥, evaporatorn gÃ¥r nog inte att förbättra sÃ¥ mycket mer utan stort jobb eller byta till helt ny. Du verkar du ha 5 grader diff mellan utgÃ¥ende KB och temperaturen efter expansionsventilen (jag antar att värmeväxlaren är kopplad motströms) 

Kondensorn ser däremot märkbart sämre i värmeöverföring i jämförelse med din evaporator idagsläget  och denna kanske ocksÃ¥ har en del beläggningar pÃ¥ VB-sidan som borde sköljas ut dÃ¥ kondenseringstrycket motsvarar +57.7  grader C... Denna borde i alla fall kapas med 3-5 grader C tycker jag nog.

En sak som kan ge hög tryck och hög hetgas på 'oförklarligt sätt' på kondensorsidan är att du har mer eller mindre mängder med luft i systemet som genom att lägga sig som ett tunt skinn på kondensors inre ytor kan tröga ned värmeöverföringen mot VB ordentligt - verkan är som om du har mycket mindre aktiv kondensorytan än den fysiska faktiska ytan och kompressorn måste kompensera detta med högre tryck för att få högre temperatur för att få över effekten på betydligt mindre aktiv yta.

Hur ser tittglaset ut (om du har nÃ¥gon)? - blir det _helt_ bubbelfritt sÃ¥ smÃ¥ningom eller ser man smÃ¥ bubblor komma hela tiden även lÃ¥ngt efter starten och det blivit 'bubbelfritt' (lys med stark ficklampa sÃ¥ att smÃ¥bubblorna lyses upp lite mer när de susar förbi i tittglaset) om sÃ¥ - kyl röret en bit innan tittglaset  med rejäla isbitar, snö etc. och se om bubblorna försvinner (vätskan skall ocksÃ¥ kännas betydligt kallare efter isskylningen än innan iskylningen) - försvinner dom inte sÃ¥ är det luft eller okondenserad gas vid 15 bars övertryck  i kondensorn, som är en del av problemet dÃ¥ det bara behövs nÃ¥gra µm tjock lager luft/okondenserbar gas närmas ytan pÃ¥ kondensorn för att kondenseringstakten skall gÃ¥ ned ordentligt och med lägre effektivitet i kondensorn och därmed högre tryck och temperatur.


 tillägg:

hittade datablad pÃ¥ en variant av nämda kompressor (skulle behöva _hela_ beteckningen typ om den heter TFD eller PFJ som sista bokstäver) - av baklängesräkning vid -5/+55 mha coolpack sÃ¥ är kompressorns isentropiska verkningsgrad bara 0.495 och med tidigare nämnda värden sÃ¥ är hetgasen 111.6 grader C  om kompressorn är isolerad och om 10% av inmatad elenergi strÃ¥lar ut frÃ¥n kompressorkapslingen (ca 230 Watt) sÃ¥ är hetgasen 103.9 grader C.

Verkar ganska nära med dina värden och tyder pÃ¥ att det är inte bättre än sÃ¥ med denna kompressor - dvs. det är inget som indikerar nÃ¥got fel med kompressorn utan den har ganska medioker prestanda helt enkelt och därför blir hetgasen varmare än om man skulle ha en kompressor med 0.7 i isentropisk verkningsgrad dÃ¥ hetgasen bara skulle bli  84 grader ca vid 10% värmeförlust av inkommand el i kapslingen och 89 grader helisolerat.  värme-COP skulle gÃ¥ frÃ¥n 2.55 till 3.154...

med andra ord en kompressor med hög isentropisk verkningsgrad är en viktig faktor om man vill ha hög COP.



« Senast ändrad: 04 november 2013, 00:30:59 av xxargs »

Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Om jag justerar överhettningen till mindre än ca 4K uppstår hunting. Kan det vara så att huntingen beror på att förångaren börjar spotta ut vätskeblandad (kallare) gas vid lägre överhettning än ca 4K, och triggar exp.ventilen att stänga till dess att torr gas kommer ur förångaren, för att sedan öppna då temperaturen vid bulben stiger, gasen blir då vätskeblandad osv...

Om man justerar expansionsventilen precis så att huntingen upphör, borde väl betyda att all kylmedia förångats, och överhettningen inte är högre än den behöver?
Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
mycket trolig sceniario

Det är kapacitetsberoende ocksÃ¥ - om expansionsventilen har för stor insats sÃ¥ blir den proportionella öppningen mycket större och släpper pÃ¥ mycket mer/mindre köldmedie per grad pÃ¥verkan än motsvarande mindre insats (detta kan liknas med större eller mindre förstärkning i reglerloopen och är förstärkningen tillsammans med fördröjningen aldrig sÃ¥ lite över gränsen för oscillation - sÃ¥ oscillerar det - det här problemet har man i mÃ¥nga dicipliner inom mekanik och elektronik i samband med reglersystem.) 

Därför skall expansionsventilen vara nästan helt öppen kapacitetsmässigt vid den tänkta normalbelastningen , typ 70 - 80% av maxkapaciteten och inte ligga på typ 10-20% då den blir ytterst känslig vid lägre laster och börja jaga.

Förmodligen har man mycket större flexibilitet att kunna justera PID-parametrar med elektroniska expansionsventiler med elektronisk styrbox - dock fler saker som också kan strula...


Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Mitt scenario bygger på att pumpens delar t.ex. exp.ventilen är rätt dimensionerad.
Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
Tack xxargs för ett väldigt utförligt svar, Du är grymm!
Jag tittade vid slutet av körnignen och kunde se små små bubblor susa förbi, jag har inte provat att kyla med is än (hann inte) men gör det i slutet av veckan då jag är hemma igen.. :)
innan jag gjorde rent värmeväxlaren hade jag hetgas på över 130c och ett uppmätt copp på ca 1.8 vid 50c ut temp. så den är nog helt klart en bov i dramat. kompressorn heter tfd i slutet.
jag har dömt ut min pump som läroobjekt :) vårens projekt blir r290 konvertering och en ny pump till nästa höst.. :)
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

Utloggad blåsmarkarn

  • Vetgirig
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
Bifogar en bild.
Suggastempen sjunker och tempen efter expansionsventilen stiger och det blir hunting på det hela när pumpen gör vv direkt efter värmeproduktion. Beror detta på lite för liten överhettning? Är hetgastempen rimlig?

Villa i norrbotten 1,5 plan m. källare. byggår 1949
Värmesystem: Nibe 1225-8 500m kollektor installerad 2007. Albin vedpanna 50cm med 500l acktank från 1989. Paralellt kopplat.
Källare: 80kvm värms med spillvärme + 1 radiator kopplad på hetvattenslinga på acktank (endast på när jag eldar)
Markplan: 90kvm med 6 gamla sektionsradiatorer + 1 panelradiator + 12 kvm golvvärme i farstu.
Öv: ca 65 kvm med 3 nyare panelradiatorer + 2 äldre

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!