Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1235 - tror att den är lÃ¥ngt ifrÃ¥n optimalt trimmad. hjälp!  (läst 28136 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej! Vilket grymt forum detta är. Har bestämt mig för att få koll på bergvärmepumpen en gång för alla. Misstänker att den gör av med mer energi än vad som behövs. Först lite siffror. Är nybörjare på detta, så jag ber om ursäkt om jag verkar förvirrad.

Kodstycke: [Välj]
Utetemp 0 grader
Framledningstemp 42.4(45.7)
Returledningstemp max 41.3(52)
Grad minuter 4

Köld bärare in/ut 1.2 24.6
Tid mellan starter 40min
Hetgastemp 90
Vätskeledningstemp 46.1
Suggastemp 6.6
Temp efter kondensor 42.9

Delta T på 1.1 grader är väl på tok för lågt? Om jag har fattat det rätt är min cirkulationspump på läge 1...

Tacksam för tips vart jag ska börja!
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Tyvärr så är värdena från när kompressorn stog still och säger inget skriv av värden när kompressorn går och har gått en stund 10 min eller så.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tyvärr så är värdena från när kompressorn stog still och säger inget skriv av värden när kompressorn går och har gått en stund 10 min eller så.
Tack för svaret. OK, då kommer nya siffror snart. Något värde som saknas som jag borde ta med (men som inte finns ovan)?
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Du kan ju ta med framledningens börvärde också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nya siffror när den stått igång ett tag:
Kodstycke: [Välj]
Utetemp 0 grader
Kurva 11 (ingen aning om det är rätt, bor utanför Umeå)
Förskjutning 0
Framledningstemp 50.3(45.2)
Returledningstemp max 44.7(52)
Grad minuter -33

Köld bärare in/ut 1.3 24.7
Hetgastemp 82.1
Vätskeledningstemp 45.7
Suggastemp 2.8
Temp efter kondensor 50.1

Framledningens börvärde... Är det framledning max? Isf är den 55 grader
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Din tempgivare för köld bärare ut är nog fuktskadad då den visar orimligt värde. Den bör visa någon enstaka minus grad. Du har väldigt hög värmekurva. Stryper du värmen på radiatorerna?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Din tempgivare för köld bärare ut är nog fuktskadad då den visar orimligt värde. Den bör visa någon enstaka minus grad.
OK, är det nåt jag måste åtgärda?

Du har väldigt hög värmekurva. Stryper du värmen på radiatorerna?
Nej, alla radiatorer är på max.
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
du behöver inte åtgärda returgivaren för köldbäraren. Att du inte ser värdet innebär dock att du inte vet vilket delta du har. Att döma av övriga värden är det ju inget fel i alla fall.

Vid 0 grader har du bör 45. Du är i slutet på en cykel med -33 i GM och ligger ca 5 grader över bör i framledning. Det är ju ok.

Givet din höga kurva innebär det troligen att du når maxretur vid en framledning på 52+6 = 58 grader. Vet inte vad det innebär i ditt fall men kanske -15 grader? Någon som kan nibes kurva?

Beroende på din effekt i förhållande till behov så kan ju detta ske vid en lägre temperatur. Om vi utgår från att du går 3-5 grader över bör. I praktiken kanske din VP inte orkar så högt och då är ju problemet mindre.

Nu har jag utgått från att 52 grader är maxretur och jag vet inte heller om det går att ställa upp på din VP.
Hetgas och vätskeledning ser ju ok ut så vitt jag kan tolka.

Så det enda man utifrån detta skulle kunna säga är väl att det är synd att du måste ha så hög kurva och det är ju ett resultat av dina radiatorers effektavgivningsförmåga. En modernare radiator hade kunnat värma huset vid -15 på samma börvärde som du har på 0 grader ute-temp. Men det är ju inte värmepumpens fel.

Vidare kan ju hög elförbrukning ha att göra med att värmepumpen behöver eltillskott väldigt tidigt. till del skulle även detta kunna avhjälpas med bättre radiatorer men snarare ger detta ett bättre COP. Effektbehovet i sig blir inte lika märkbart även om du så klart skulle kunna värma utan tillskott vid något lägre ute-temp än idag.


vad är det för effekt på värmepumpen? hur stort är huset hur många radiatorer?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Är termostaterna ställda på max blir nästa steg att kontrollera att radiatorerna får rätt flöde. Det ska vara en märkbar temperaturskillnad mellan radiatorns in- och utlopp, 5 grader eller mer. Förklaringen finns här
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=50844.msg516768#msg516768

Helst ska man använda en IR-termometer, det är snabbaste och bekvämaste sättet att mäta. Inköp av en sådan kan löna sig snabbt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

vad är det för effekt på värmepumpen? hur stort är huset hur många radiatorer?
VP: Nibe 1235-8, 6.97kW (om jag fattat det rätt?)
Huset: 159kvm i två plan (med sned tak på övervåningen så ytan är något större)
8st radiatorer nere (varav 2st i garage), 6st på övervåning
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad sweoil

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är termostaterna ställda på max blir nästa steg att kontrollera att radiatorerna får rätt flöde. Det ska vara en märkbar temperaturskillnad mellan radiatorns in- och utlopp, 5 grader eller mer.
IR-termometer inköpt. Jag har INTE 5 grader kan man säga:
Citera
Bottenplan:
Kontor 47.3 / 46.3
Badrum 51.5 / 50.8
Garage 36.6 / 35.6
Huvudentre 47.4 / 45.8
V-rum 42.6 / 41.4
Kök 45 / 43.4

Övervåning:
Sovrum 40 / 39.2
Takkupa 39.4 / 38.6
Gästrum 45.8 / 44.2 (termostaten hade hängt sig, igång bara 10min innan mätning)
Sovrum2: 37.6 / 37.4
Badrum 43.4 / 41.4
Klädkammare 25 / 24.6 (var avstängt, hade bara varit på ca 30 min innan mätning)

Behöver nog hjälp  :-\
Nu! NIBE 1245-8. 2-rörssystem. Markplan med källare, 71+71m². 43m² garage med vattenburen fläktkonvektor.

Förut:VP: Nibe 1235-8 [6.97kW]
Enrörssystem med 4 slingor (övervåning, bottenplan x2, garage)
Hus: 159kvm i två plan

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Gick verkligen pumpen när mätningarna gjordes? Den mÃ¥ste gÃ¥ och bör ha gÃ¥tt runt 10 minuter innan mätningarna görs sÃ¥ att vattnet i radiatorerna har hunnit omsättas. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
Är det ett sk ettrörssystem? Annars borde väl inloppet ha ungefär samma temperatur på alla radiatorer.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
ettrörs förklarar också varför temperaturen är så snarlik på framledning och retur
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Hur kan det bli så med en rörs system.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!