Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ot
« skrivet: 23 mars 2013, 22:14:21 »

Jag kör en 1230-8 som jag är helnöjd med.
I skrivande stund har jag 43351 starter & 21833h .
Nästan identiska värden på starter & drift tid som du .
Ps . Värmepumpen jobbar mot ett ettrörsystem .
Skrivet av: sweoil
« skrivet: 23 mars 2013, 13:10:30 »

Nu har jag fått Röris att byta koppel. Känner direkt att de tre radiatorerna utnyttjas mycket bättre! Återkommer med mätningar när jag luftat klart systemet.

Fråga om antal starter och drifttid: Har haft 43740 starter och 21800h drifttid. Det ger 30min drifttid per start. Är det OK, eller alldeles för många starter? Kompressorn går igång på -60GM som det är nu...
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 19 mars 2013, 23:16:44 »

Enstaka per slinga.
Då hade jag nog bytt koppel.  Skynda dig innan vintern är förbi så det känns värt pengarna.  :)

(fast vänta tills de andra har kommenterat, finns några mer erfarna än mig)  tummenupp


Varit med om stora hyreshus som varit felkopplade lite här och var sedan de byggdes.
Men förr skickade man så höga temperaturer så man märkte inte det.
Först nu 30år senare, när man ligger på gränsnivåer och finkör så märks det.
Skrivet av: sweoil
« skrivet: 19 mars 2013, 22:41:10 »

Då har jag mer information i denna djungel.

1. Jag har enrörssystem
2. Det är tre slingor i huset, garaget ej medräknat
3. De radiatorer som sitter först på varje slinga har alla samma in-temperatur

Slingorna (och radiatorerna i ordning):
Övervåning (6st) - badrum, sovrum2, gästrum, takkupa, sovrum, k-kammare
Bottenplan1 (3st) - v-rum, hall, kontor
Bottenplan2 (2st) - badrum, kök

De tre radiatorer jag misstänker är felkopplade (v-rum, hall, kök) sitter alltså på 2 olika slingor.

Skrivet av: ErikB
« skrivet: 10 februari 2013, 21:01:20 »

Hej!

Om jag fattat rätt så har du ett tvåvägssystem som är felkopplat på 4? radiatorer.
Gör om gör rätt!
Hur du kopplar rätt kan säkert någon duktig röris klura ut.

/ErikB
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 10 februari 2013, 20:38:19 »

I vissa fall så brukar kollegan prata på att man kan behöva tvinga igång cirkulationen Ifall vissa delar stått stilla länge. Framförallt i ett-rörssystem.
Vi har då låtit testa detta, spolat kretsen. Men jag vet inte direkt om det varit så imponerande resultat. Funkar ibland... Allt mer sällan vi gör så dock..


Dessa 3 du har hittat som får dumma värden...
1. Går dom på samma stam...
2. är stammen också ny...
3. är det bara dom nya radiatorerna på den stammen, eller även gamla radiatorer också?
3b. är dom gamla radiatorerna på den stammen också fel?

Ifall svaret blir att stammen delas av både nya och gamla, där de gamla är rätt, men de nya är fel.. då är det nog byte av 3 koppel.
Ifall svaret är att stammen är bara till för dessa tre.. så kan dom kopplat in stammen fel mot annan huvudstam...

Och ifall dom nu är nyinstallerade bör du väl ha garanti på jobbet..

--------

Nedre plan:
Kök: 46.6/44.8 = 1,8
V-rum: 48/45,6 = 2,4
Hall: 45,6/44,6= 1

Övre plan:
badrum: 47,8/46,6 = 1,2
sovrum2: 46,6/45,4 = 1,2
gästrum: 45,4/44 =1,4

Vad ska det vara för delta på 1rörs radiatorer? Varje radiator ska tappa 1 grad på inkommande. Men hur är det på utloppen? Visst läck sker ju direkt i kopplet så kretsen får värme även om nåt element är avstängt.



Citera
takkupa: 43,6/40,4 (nyare radiator som var "rätt" kopplad enligt ovan)
sovrum: 39,2/38,6 (äldre radiator som var "fel" kopplat enligt ovan)
k-kammare: 40/39,6 (äldre radiator som var "fel" kopplat enligt ovan)

Fast... 39,2 uppe kontra 38,6 nere.... 40/39,6  då är det ju rätt på dessa två?
Skrivet av: sweoil
« skrivet: 10 februari 2013, 18:44:39 »

Hej igen, och tack för alla svar hittills. Mycket uppskattat.

  • På bottenplan finns det 3 "nya" radiatorer (som på bilden). Alla dessa är "felkopplade", dvs det är varmast på röret där pilen visar att det ska vara returen.
  • På övervåningen är det bara en radiator som är av den "nya" typen. Denna är dock rätt kopplad (varmast på röret som visar pil in).
  • Dom övriga radiatorerna på övervåningen är av äldre typ. Dessa har inga pilar, men däremot har alla ett rör som har en röd klisterlapp på, antar att det ska visa att det är IN(?). Tre radiatorer av den äldre typen på övervåningen har varmast temperatur på röret där den röda klisterlappen sitter. Däremot är det två stycken av den äldre typen där det är tvärtom, dvs kallast på det rör med klisterlappen på...
Likt Roland skrev; Lossa locket vid "99A" och skruva (~3gånger) in och ut den skruv som är bakom brickan.
Detta är gjort på de nya radiatorerna. Här är mätningen efter detta var gjort. Mätte ca 20min efter ovan gjordes, samt pumpen hade gått i ca 13 minuter innan mätning gjordes:

Framledningstemp just innan mätning: 48.3(46.8 )
Framledningstemp just efter mätning: 49.4(46.5)

Nedre plan:
Kök: 46.6/44.8
V-rum: 48/45,6
Hall: 45,6/44,6

Övre plan:
badrum: 47,8/46,6
sovrum2: 46,6/45,4
gästrum: 45,4/44
takkupa: 43,6/40,4 (nyare radiator som var "rätt" kopplad enligt ovan)
sovrum: 39,2/38,6 (äldre radiator som var "fel" kopplat enligt ovan)
k-kammare: 40/39,6 (äldre radiator som var "fel" kopplat enligt ovan)

Nedan är en bild av kökets radiator som är av nyare typ, och dess mätvärden på ytan.


Hur ska jag gå vidare nu?
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 10 februari 2013, 14:13:39 »

Vad är det för fabrikat/modell på kopplet?

Jag har en felkopplad radiator, och jag får inte plats med en vändande adapter med mindre än att jag monterar en lägre radiator. Med ett 2-rörskoppel liknande detta skulle det lösa sig eftersom MMA-kopplet jag har är kopplat tvärt om. Danfoss är också tvärt om, så om TS behöver vända något koppel kanske ett MMA elelr Danfoss 1-rörskoppel skulle vara det smidigaste?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 10 februari 2013, 10:55:54 »

Ja, jag tycker ser felkopplat ut. Pilarna på godset säger en sak men rörens temperatur säger tvärt om. Eller hur menar du att det inte skulle vara fel Roland?


Jag hade för bråttom där, trodde att de röda pilarna 1 och 2 var hur flödena gick. Tittade aldrig på temperaturerna. Håller med om att det verkar felkopplat. Det har hänt förr.
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 10 februari 2013, 10:33:03 »

Fast temperaturen på röret där det ska strömma in vatten enligt pilen är ju lägre än temperaturen på röret ut?
Ja, jag tycker ser felkopplat ut. Pilarna på godset säger en sak men rörens temperatur säger tvärt om. Eller hur menar du att det inte skulle vara fel Roland?

Du kan ju följa upp och mäta temp på rören på samma sätt på andra element där du har samma koppel, och se om det är samma potentiella fel på alla.

Jämför också dina andra koppel på element som funkar bra, och se hur pilarna går och vilket rör som är varmast.

(jag märkte också på mina koppel att de har beteckningar på baksidan (mot vägen), fixa en spegel och kolla dina också, så kanske du kan få fram fler beteckningar så du kan hitta en specifikation på exakt rät modell).
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 09 februari 2013, 17:44:38 »

Fast temperaturen på röret där det ska strömma in vatten enligt pilen är ju lägre än temperaturen på röret ut?

Kopplet kanske är rätt, men stammen kanske är fel. Därav bra om man mäter fler radiatorer.
Men innan dess. Du har avluftat, samt kolla ventilpiggen.

Likt Roland skrev; Lossa locket vid "99A" och skruva (~3gånger) in och ut den skruv som är bakom brickan.

Mät sedan om det blev någon skillnad.

====================================

För skojskull så fotade jag ett gammalt papper jag gjorde för underlätta när jag skulle få balans på radiatorerna.
Man har begränsad tid på sig att hinna mäta alla radiatorer under samma värmekörning.
Därför är det en fördel att ha ett seriöst papper.
Som du sedan fyller i resterande detaljer så man minns och kan se skillnaden för varje ändring.


Skrivet av: sweoil
« skrivet: 09 februari 2013, 17:17:11 »

Det är knappast felkopplat eftersom strömningsriktningen stämmer med pilarna som är gjutna i godset.
Fast temperaturen på röret där det ska strömma in vatten enligt pilen är ju lägre än temperaturen på röret ut?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 09 februari 2013, 16:41:02 »

Det är knappast felkopplat eftersom strömningsriktningen stämmer med pilarna som är gjutna i godset. Det är snarare så att den bild jag postade inte är relevant, det kopplet måste vara konstruerat på ett annat sätt.

Frågan är om inte det enklaste är att lossa locket till höger, börja skruva och se vad som händer. Då det är moderna grejor finns det förmodligen O-ringar därinne som tätar så att det inte rinner ut vatten.
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 09 februari 2013, 16:26:06 »

Jag har inte ätit än så har svårt för att fokusera.
Du kan uppenbart hantera foton och rita på dessa.
Ta en helbild på radiatorn. Skriv mätvärdena där du tog dom.
-Förvisso skrev du rätt tydligt och sådär, men... När du ändå bildredigerar så..

Något du måste tänka på är att din 1235 måste ha jobbat en stund innan du mäter.
Detta är inte alltid enkelt ifall man har maskinen som i mitt fall ute i garaget.
Mitt tips är då att ha en sådan digital termometer, lägg den eller utegivaren på radiatorn.
Så kan du lättare se när radiatorn börjar bli varmare och då vara redo att börja mäta på den.

Det är ett himla pyssel innan man får lite koll på hur länge maskinen arbetar osv.


Ifall detta var säg 10minuter in i värmeproduktionen från pannan, och den fortfarande står och producerar.
Så ser jag det ju inte som ett bra tecken att den är 46,4 upptill och 50  nertill. Det är ju rätt tydlig skillnad, på negativt sätt.
Men jag vill helst överlåta sådan kommentar till VVS folket här på forumet.

(Det behöver inte vara bara den radiatorn som är felkopplad. Analysera resterande radiatorer.
Antingen har enstaka fel koppel. Eller så har någon vänt stammen fel.)
Skrivet av: sweoil
« skrivet: 09 februari 2013, 16:18:02 »

Här kommer lite intressanta saker:





  • Temperaturen på 1 (som ska vara in enligt pilen) var 48.6
  • Temperaturen på 2 (som ska vara retur) var 50.2
Dvs, det är varmare på rör 2. Felkopplat?

  • Temperatur vid B var 50 grader
  • Temperatur vid A var 46.4 grader.
Varmare nedtill alltså..

Mätte även temperaturen ett par centimeter in från yttersta högerkant (där kopplen är) på radiatorn. Mätte uppifrån och ner på 4 ställen, så här:
1
2
3
4

Resultat av den mätningen:
  • 47 grader
  • 45.6 grader
  • 46.2 grader
  • 49.6 grader
Dvs, det är varmast längst ner (iaf på den sida radiatorn som är närmast kopplet).

Kollade piggen bakom termostaten och den fungerade finfint. Det kom även vatten direkt när jag avluftade.

Vad göra nu? Är det felkopplat?
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 09 februari 2013, 12:10:47 »

Vad menar du med "kolla ventil och luft"? Att radiatorn är avluftat, men vad ska jag kolla med "ventil"?

Förlåt det var slarvigt av mig.
Om det är luft i radiatorn så kan det bli missvisande.

Med ventil då menade jag termostatventilen.
Att du lossar ratten.
Tar något hårt föremål och trycker på piggen. Kontrollerar så den inte sitterfast.
Den ska kunna tryckas in, samt glida ut av egen kraft. Gör så några gånger för att få upp glidet samt att den verkligen rör sig hela vägen.
Gör den inte det, så knacka på den. Det är helt okej att slå med typ hammare, MEN man måste göra det RAKT så inte piggen böjer sig.
Undvik så gott det går att ta en tång för att dra ut piggen. Det kan sluta med att piggen lossnar och en vattenstråle kommer. INTE kul.



När du sedan monterar på vredet igen, känn då efter ifall du är tvungen att använda musklerna och "tvinga på den".
Då är det dags att analysera...   (baserat på att ratten är på maxläget)
Är det varmt i rummet?
Ja = då kanske det är helt rätt att behöva tvinga på ratten
Nej = termostaten är kass. Dessa har en tidsbegränsad ålder. Jag har för mig du visade en bild och att du har rätt så ny dock så nog ingen risk.

-----------

Kan även tillägga ett ytterligare arbetsmoment. FAST nu kom jag på att du hade 1rörssystem? Då kanske dessa skruvar har in injusterande funktion och att man ska räkna varven när man skruvar så man ställer det som det var innan


På ditt koppel så finns troligen en eller två avstängare, bakom täckbricka/or.
Antingen spårskruv eller insex.
Det kan göra större skillnad än vad man tror att bara öppna och stänga dessa avstängare, säg 3gånger.
Skit kan sätta sig i ventilerna. Genom öppna och stänga så får det en knuff och hamnar någonannanstans.

Har förvånas hur många radiatorer jag fått fart på genom att göra så. Men så pillar jag ju mer i större fastigheter.
Oftast är dom utsatta för en efterhandsstrypning på rören, en hylsa med minimalt hål som skit sätter sig i. Vansinne.


Samma princip med ventiler som har en kromad ring med siffror.
Kolla vilken siffra den är ställd på. Snurra ringen några varv, låt stå på fullt flöde en stund.
Ställ tillbaka till sin rätta siffra. Och förhoppningsvis har man blåstbort lite skit och får mer klös på radiatorn igen.


=========

Mäta uppe och nere,  säg 3 cm från den sida rören är anslutna. Är ett enkelt sätt att få en ledtråd ifall något är felkopplat.
Det behöver inte betyda att huset måste byggasom. Kan vara att själva kopplet som binder samman rör och radiator är
av fel typ, och att man då bara byter den så vattnet leds åt rätt håll.
Hittat flera sånna fall. Vips så får dom mer värme sen igen.  :)
Skrivet av: sweoil
« skrivet: 09 februari 2013, 12:00:07 »

Ir-pickan. Mät på den sidan kopplet är. Upptill och nedtill på panelen. Ifall den är varmare nedtill så är något fel. (kolla då ventil och luft)
Vad menar du med "kolla ventil och luft"? Att radiatorn är avluftat, men vad ska jag kolla med "ventil"?
Skrivet av: rallykalle
« skrivet: 09 februari 2013, 00:02:57 »

Möjligen ett långskott till förslag. Men dem som satt in radiatorerna visste kanske inte riktigt vad dom gjorde. Så kopplen är inställda för två rörs eller helt enkelt bara fel inställda. Vet inte om radiatorn överhuvudtaget hade blivit varm om det varit fel koppel. Har du testat skruva åt/in bypassen på en radiator i den slingan? Spontant känns det som den är nästan fullt öppen.
Ir-pickan. Mät på den sidan kopplet är. Upptill och nedtill på panelen. Ifall den är varmare nedtill så är något fel. (kolla då ventil och luft)
Kan sitta felaktigt koppel som vänder riktning.

Radiatorerna blir varma, men inte så varma som de borde blivit.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 08 februari 2013, 23:37:34 »

Möjligen ett långskott till förslag. Men dem som satt in radiatorerna visste kanske inte riktigt vad dom gjorde. Så kopplen är inställda för två rörs eller helt enkelt bara fel inställda. Vet inte om radiatorn överhuvudtaget hade blivit varm om det varit fel koppel. Har du testat skruva åt/in bypassen på en radiator i den slingan? Spontant känns det som den är nästan fullt öppen.
Skrivet av: sweoil
« skrivet: 08 februari 2013, 22:02:44 »

Hur länge har dom "nyare" suttit där?  Har dom fungerat förut?
Vet inte hur länge dom suttit där, köpte huset för två år sedan. Vi hade ungefär samma elförbrukning förra året som i år.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 08 februari 2013, 20:22:02 »

Hur länge har dom "nyare" suttit där?  Har dom fungerat förut?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 08 februari 2013, 19:20:43 »

Den här bilden kanske kan vara till hjälp.

Skrivet av: sweoil
« skrivet: 08 februari 2013, 18:57:25 »

Kanske läge för trådstartaren att titta närmare på sina koppel och utreda ordentligt vilken sort det är. Kolla efter beteckningar på dom, eller ta närbilder och ladda upp.
På dom radiatorer som är kalla (som beskrivet ovan) står det "99A" på (se bild nedan). Har dessa radiatorer på nedervåningen, samt takkupan uppe.

Sen finns det vad som ser ut att vara äldre radiatorer på övervåningen (två bilder):



Värt att notera:
På de äldre radiatorerna är temperaturen i mitten på radiatorn uppe/nere = 49.6/45.2 vid in/retur på = 50/49. Dvs dom äldre radiatorerna verkar utnyttja framledningstempen sjukt mycket bättre än de nya radiatorerna. Detta bekräftas (?) också av att det just nu är 19.2 grader på nedervåning (nya radiatorer), men 23.8 grader på övervåningen (äldre radiatorer).

Nästa steg?
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 08 februari 2013, 10:03:01 »

Hej! Tycker det ser mer ut som MMas flex 2-rörs koppel som bilden visar.
Kanske läge för trådstartaren att titta närmare på sina koppel och utreda ordentligt vilken sort det är. Kolla efter beteckningar på dom, eller ta närbilder och ladda upp.

Här är en gammal tråd som handlar lite om detta (och även hur man tydligen kan kolla om det är ettrörs eller tvårörs genom att stänga termostaten): http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=17560.0
Skrivet av: måle10
« skrivet: 08 februari 2013, 07:05:50 »

Hej! Tycker det ser mer ut som MMas flex 2-rörs koppel som bilden visar.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 07 februari 2013, 23:35:03 »

Han har ju ett rörs system.

Ah, sorry, det förklarar ju det.
Skrivet av: sweoil
« skrivet: 07 februari 2013, 23:05:36 »

Vad var det som föranledde den misstanken? Den var ju helt riktig även om orsaken fanns på annat håll än i pumpen.
Tyckte att vi var tvungen att köra så hög kurva på VP trots bara några få minusgrader ute. Kändes inte rätt bara. Någon som har länk till bra info om hur man "mekar med radiatorkopplen" på rätt sätt?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 07 februari 2013, 22:07:55 »

Det var intressanta siffror. Det är makalöst dåligt utnyttjade radiatorer. Går det att styra över allt vatten till radiatorerna ska det gå att sänka framledningstemperaturen med mer än 10 grader. Så det är bara att börja meka med radiatorkopplen eller ta hem någon som gör det.

... Misstänker att den gör av med mer energi än vad som behövs. .........

Vad var det som föranledde den misstanken? Den var ju helt riktig även om orsaken fanns på annat håll än i pumpen.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 07 februari 2013, 21:19:08 »

Förstod inte mycket här :)
Kanske dags att kalla på kavalleriet (röris)?
Nä, när jag läser det själv förstår jag knappt det själv heller ;)
Men fungerar det som det ska så är alltid första radiatorn i slingan varmast. Nästa radiator lite svalare och nästa ytterligare lite svalare. Därför bör man öka radiator effekten med ca 7 procent på radiator 2 i slingan. Sen 7 procent till i skillnad från rad 2 till 3 osv. Men är bypassen i kopplet öppen för mycket som det verkar hos dig så får du för lågt flöde i radiatorn. Kommer inte ihåg om din tillopps temp sjunker vid radiatorerna ju längre bort du kommer i slingan. Vill du ha det bra injusterat tror jag du får ta dit en duktig röris.
Skrivet av: sweoil
« skrivet: 07 februari 2013, 20:52:57 »

Jag tror någon varit och pillat på kopplen eller att det kanske rent av aldrig blivit rätt injusterat. ... Är man nogrann och skriver upp allt hade jag testat och strypa in bypassen en efter en och mätt vad som händer på slingan.
Förstod inte mycket här :)
Kanske dags att kalla på kavalleriet (röris)?
Skrivet av: sweoil
« skrivet: 07 februari 2013, 20:44:37 »

Har du luftat radiatorerna?
Japp, det kom vatten direkt (kollade tre på övervåningen och ett på undervåningen)

Radiatorerna är ju mycket kallare än vattnet både in och ut, och det känns ju skumt. .
precis på kanten av radiatorerna (5-7cm brett) är det varmt. Om det tex är 49° i tilltemperatur så är det 46-47° på positionerna 4, 8 och 12 fast längst ut på radiatorn om du förstår vad jag menar. Så det känns som att vattnet mest cirkulerar just vid kanten nära in/ut och nästan inget varmvatten cirkulerar längre bort.
Skrivet av: Mr Henke
« skrivet: 07 februari 2013, 20:36:45 »

Han har ju ett rörs system. Jag tror någon varit och pillat på kopplen eller att det kanske rent av aldrig blivit rätt injusterat. Det krävs lite erfarenhet av en duktig röris för att justera ett rörs system. Jag har ingen aning men för mig låter det som att vattnet har alldeles för lätt att ta sig förbi radiatorn. Är man nogrann och skriver upp allt hade jag testat och strypa in bypassen en efter en och mätt vad som händer på slingan.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 07 februari 2013, 20:05:31 »

Har du luftat radiatorerna?

Radiatorerna är ju mycket kallare än vattnet både in och ut, och det känns ju skumt. Dessutom har du väldigt liten skillnad på tempen in/ut, vilket betyder dålig värmeavgivning, eller "kortslutnining". Vid kortslutning, utan luft, brukar radiatorn hålla en temp mellan till och retur, inte mycket lägre än returen.

Om du har mycket luft kan det bli så.
Skrivet av: sweoil
« skrivet: 07 februari 2013, 19:27:17 »

Då har jag gjort en ny mätning med påfyllt system. Siffror vid mätning:
Utetemp: -10°
Kurva: 9
Framledningstemp: 50.5 (48.7)
Temperatur på rör just efter VP = till: 50.4° retur: 45°
CP på steg 3

Mätte på 2 radiatorer (v-rum och kök). Båda har in/ut rören på höger sida. Mätte på tre höjder, såhär:

Vardagsrum:
1 2 3 4
5 6 7 8
9 10 11 12

Kök:
1 2 3
4 5 6
7 8 9

Resultat v-rum:
Till: 50.2°, retur: 47.6°
1. 35.6
2. 36.6
3. 37.4
4. 36.4
5. 31.2
6. 31.2
7. 31.6
8. 33.2
9. 28.0
10. 26.6
11. 27.2
12. 28.2

Resultat kök:
Till: 48.8°, retur: 47.2°
1. 38.4
2. 39.0
3. 39.4
4. 34.2
5. 33.6
6. 35.0
7. 31.6
8. 31.0
9. 31.2

Mätte inte på ytterkanterna, utan några centimeter in. Känns som att elementen utnyttjas dåligt? Slutsatser?
Kan tillägga att det känns kallt på nedervåningen (20.5°), medans det är hela 3.5° varmare på övervåningen, 24°!
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 06 februari 2013, 22:33:17 »

Glöm inte att lufta och efterfylla...
Skrivet av: sweoil
« skrivet: 06 februari 2013, 18:55:53 »

Med den vänstra av de blåa kranarna.
Kungligt, tack! Har nu fyllt på vatten i systemet till knappt 0.8 bar (borde vara knappt 3m från expansionskärlet till högsta radiatorn). Antar att jag ska vänta ett tag innan mätning. Men den kommer!

(Ledsen för mina basala frågor, men alla har ju varit nybörjare nån gång. Dessutom mitt första hus.)
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 05 februari 2013, 22:34:17 »

Rätt kran (Purjo vet säkert vad han talar om!) släpper helt enkelt in vatten från det kommunala nätet. Det vattnet har högre tryck än du har i radiatorsystemet. Så länge du har kranen öppen så fylls vatten på och trycket ökar, håll ett öga på tryckmätaren. (Skulle du fylla (väldigt) för mycket löser en säkerhetsventil ut och sprutar/spolar ut vatten).
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 05 februari 2013, 22:25:04 »

Med den vänstra av de blåa kranarna.
Skrivet av: sweoil
« skrivet: 05 februari 2013, 19:47:22 »

Har du lyckats fylla på vatten i systemet?
Vet inte hur jag ska göra  :( Ska jag fylla på vatten (eller luft?) i expansionskärlet? Och hur fasen fyller man på vatten i ett trycksatt system? Jag är totalt grön när det kommer till detta (första huset, märks det?). Men desto tacksammare blir jag för hjälp!  :)
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 04 februari 2013, 23:36:57 »

Tack! Kanske en dum fråga, men med vad fyller jag på med?  help

Har du lyckats fylla på vatten i systemet?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 04 februari 2013, 22:38:37 »

Just så!
Skrivet av: sweoil
« skrivet: 04 februari 2013, 21:38:26 »

Så jag ska göra nya mätningar på radiatorn (höger och vänster sida samt högre upp än förra ggn) med samma hastighet (3) på CP?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 04 februari 2013, 21:30:12 »

OK, nya uppgifter. Cirkulationspumpen stod på maxhastighet (3), inte på 1 som jag skrev innan. Ledsen för det. Ska jag testa att ställa ner CP ett snäpp?

Det kan vara lika bra att vänta med det tills vi vet om det går att få ett större flöde genom radiatorerna. Då kommer förmodligen differensen att öka pga större strömningsmotstånd.
Skrivet av: sweoil
« skrivet: 04 februari 2013, 20:23:45 »

Fick ett par nya temperaturgivare av Nibe när jag mailade dom (köldbärare ut visade ju galet). Problemet nu är att jag inte har någon aning om vart jag byter denna givare  :) Har kollat manualen men det blev jag inte klokare av. Det ser väldigt rörigt ut (och sjukt trångt) för en nybörjare när man öppnar upp luckan... Jag vet att det är någon av dom tunna sladdarna, men inte vilken (finns ju ett gäng därinne).
Skrivet av: sweoil
« skrivet: 04 februari 2013, 20:18:09 »

5 graders temperaturdifferens över pumpen är ok, men prova med ett snäpp lägre fart på cirkulationspumpen.
OK, nya uppgifter. Cirkulationspumpen stod på maxhastighet (3), inte på 1 som jag skrev innan. Ledsen för det. Ska jag testa att ställa ner CP ett snäpp?
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 februari 2013, 10:08:11 »

Mmm, och mät på både höger och vänster sida av radiatorerna för att se om det är skillnad även i längsled.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 03 februari 2013, 09:46:16 »

Citera
Ny mätning gjord (rör in och på radiator nära utlopp). Nära utlopp mätte jag på två ställen (se bifogad bild). Dels närmast utlopp ("2" på bilden), dels längre bort från utloppet där temperaturen var lägre ("1" på bilden).
Citera

    siffrorna är In/ut2/ut1
    Kök: 46/46/30
    V-rum: 48.4/48/28

    Takkupa: 43.4/37/32.5
    Sovrum2: 47/44.4/39

Nån slutsats som kan dras överhuvudtaget av detta?

De slutsats jag drar, om den sen är riktig är en annan sak, är att det troligen finns insticksrör i radiatorerna nere vid utloppet. Det är ut1 som är den temperatur som är representativ för utloppet, det förhöjda värdet ut2 orsakas av läckage av varmt vatten från kopplet. Jag har ett minne av ett liknande fall här för några år sedan.

Om det är så att hela radiatorns nederdel har temperaturer motsvarande ut1 kan jag inte förstå annat än att det är väldigt lågt flöde genom radiatorerna, allra största delen av vattnet fortsätter direkt till nästa radiator. Man ser på mätvärdena att deltaT över en radiator är i storleksordningen någon grad eller två. DeltaT inlopp/ut1 är 10 -20 grader. En energibalans visar att det bara är 10 % av vattnet fram till radiatorn som passerar genom radiatorn. 90% går direkt vidare till nästa osv.

Den höga temperaturdifferensen gör att radiatorn utnyttjas dåligt. Radiatorn i köket med fram/ut1 46/30 skulle, om hela flödet passerade genom radiatorn, avge samma effekt vid 38 in och 37 ut. Temperaturdifferensen in/utgående vatten är ju inte större än någon grad så det är ett rimligt fall att jämföra med. Jag tycker det verkar som om det finns stor potential att kunna sänka framledningstemperaturen genom att få en större del av vattnet att passera radiatorn.

Det jag skulle göra är att börja med att verifiera att ut1-temperaturerna verkligen är representativa för radiatorns nederdel. Mät på aningen högre nivå än anslutningen till radiatorn. Enligt värdena på ut1 skulle radiatorerna utnyttjas så dåligt att jag funderar över om det är möjligt att det kan vara så.


Skrivet av: sweoil
« skrivet: 02 februari 2013, 20:00:12 »

Trycket skall vara 0,1 bar per höjdmetet mellan mätaren och värmesystemets högsta punkt + ca 0,5 bar.
Tack! Kanske en dum fråga, men med vad fyller jag på med?  help

Du borde öka cirkpumpens hastighet, ettrörssystem är ofta högflödes och högtempsystem som behöver ha bra flöde. ... Öka till läge 2 på cirkpumpen och se vad som händer då.
Troligen måste du sänka kurvan ett eller två steg för att det inte skall bli för varmt i huset.
Ökar med ett steg. Ska jag mäta något speciellt om ett par dagar för att se om något ändrats?

Du kan läsa mer om hur ettrörssystem fungerar här - ett tips från LasseT i en annan tråd - se s. 39 och framåt
Mycket bra PDF, precis vad jag letade efter. Tack!
Skrivet av: rgx107
« skrivet: 02 februari 2013, 19:05:42 »

Nån slutsats som kan dras överhuvudtaget av detta?
Jag drar slutsatsen att radiatorerna är ganska väl justerade, det går nog inte att få ut så mycket mer. Du kan läsa mer om hur ettrörssystem fungerar här - ett tips från LasseT i en annan tråd - se s. 39 och framåt

Jag skulle vilja att nån klistrade denna länk http://www.vvs-klimat.se/Handb__cker/Injustering_av_radiatorsystem.pdf högst upp i denna forumavdelning då den ger det mesta man behöver veta om injusteringar & termostaventiler

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 februari 2013, 18:58:24 »

Du borde öka cirkpumpens hastighet, ettrörssystem är ofta högflödes och högtempsystem som behöver ha bra flöde.
Att du har så pass stor deltaT på dina radiatorer betyder att du får ut mindre värme än du skulle få med högre flöde.
Öka till läge 2 på cirkpumpen och se vad som händer då.
Troligen måste du sänka kurvan ett eller två steg för att det inte skall bli för varmt i huset.

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!