Skrivet av: xxargs
« skrivet: 13 maj 2012, 21:09:27 »Så länge kompressorn är betydligt varmare än evaporatorn så behövs inte någon vevhusvärmare - det är när allt står still och är jämnvarmt som det kan vara bra att värma kompressorn ett tag innan så att lite av propanet tycker att det är bättre att vila sig i den kallare evaporatorn.
en viss mängd köldmedel i oljan tål kompressorn (står ofta hur mycket hur mycket max laddning den får hantera utan åtgärd) men över detta så måste man göra något varav vevhusvärmare är en metod, större maskiner brukar ibland pumpa ned systemet och skicka in köldmediet i en tank och/eller fyller upp kondesorsidan, men innebär mer reglering och ventiler samt måste tänka på så att oljan inte samlar sig på fel ställe (i tanken) över tiden och sakta tömmer kompressorn på olja.
När det gäller suggasvärmeväxlaren så blir nog att prova och jag tror inte att det behövs mer än ett par decimeter parallella rör ihoplödda efter längden mot varandra eller koax-lösning för att höja suggasen dom 5-10 grader som behövs - man skall inte ha för mycket heller för då blir hetgasen kanske lite för varm - 30% överföring på suggasvärmeväxlaren ger ungefär 90 grader hetgas i en -5/+55 uppställning i coolpack och är några hundradelars enhet COP effektivare än en R134a-fylld kompressor utan SGHX, medans med R407C skulle man tappa ca 0.15 enheter i COP.
R1270 är heller ingen dum gas och COP är 0.05 bättre än R407C och går 6 grader kallare (82.2 grader C) än R407C (88.6 grader C ) utan suggasvärmeväxlare och ca 0.1 bättre COP med suggasvärmeväxlare 30%, dock ger ca 98 C i hetgas i jämförelse med propan med ca 91 grader C i samma setup.
vill man producera massor av 75-gradig vatten i hetgasvärmeväxlaren utan suggasvärmeväxlare så är R1270 jämnbördigt med R407C medans propan ger ungefär halva mängden och med suggasvärmeväxlare 30% så vinner även R1270 medans R290 hamna på samma nivå som R407C utan värmeväxlare
suggasvärmeväxlare på R407C är ingen bra ide - blir lite för varm hetgas och även om man skulle prova så klår det inte R1270.
en viss mängd köldmedel i oljan tål kompressorn (står ofta hur mycket hur mycket max laddning den får hantera utan åtgärd) men över detta så måste man göra något varav vevhusvärmare är en metod, större maskiner brukar ibland pumpa ned systemet och skicka in köldmediet i en tank och/eller fyller upp kondesorsidan, men innebär mer reglering och ventiler samt måste tänka på så att oljan inte samlar sig på fel ställe (i tanken) över tiden och sakta tömmer kompressorn på olja.
När det gäller suggasvärmeväxlaren så blir nog att prova och jag tror inte att det behövs mer än ett par decimeter parallella rör ihoplödda efter längden mot varandra eller koax-lösning för att höja suggasen dom 5-10 grader som behövs - man skall inte ha för mycket heller för då blir hetgasen kanske lite för varm - 30% överföring på suggasvärmeväxlaren ger ungefär 90 grader hetgas i en -5/+55 uppställning i coolpack och är några hundradelars enhet COP effektivare än en R134a-fylld kompressor utan SGHX, medans med R407C skulle man tappa ca 0.15 enheter i COP.
R1270 är heller ingen dum gas och COP är 0.05 bättre än R407C och går 6 grader kallare (82.2 grader C) än R407C (88.6 grader C ) utan suggasvärmeväxlare och ca 0.1 bättre COP med suggasvärmeväxlare 30%, dock ger ca 98 C i hetgas i jämförelse med propan med ca 91 grader C i samma setup.
vill man producera massor av 75-gradig vatten i hetgasvärmeväxlaren utan suggasvärmeväxlare så är R1270 jämnbördigt med R407C medans propan ger ungefär halva mängden och med suggasvärmeväxlare 30% så vinner även R1270 medans R290 hamna på samma nivå som R407C utan värmeväxlare
suggasvärmeväxlare på R407C är ingen bra ide - blir lite för varm hetgas och även om man skulle prova så klår det inte R1270.