Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hur fungerar justeringarna?  (läst 8013 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MartinL72

  • Gäst
MartinL72
hur fungerar justeringarna?
« skrivet: 29 november 2004, 22:36:48 »
Jag har en nyinstallerad Villa 75 i ett ganska gammalt hus med en del gamla (och några lite nyare) radiatorer som tidigare värmts av oljepanna. Ingen golvvärme. Hur bör jag trimma in inställningarna för att få bäst ekonomi i pumpen, och framförallt hur fungerar justeringen av kurva, min, max, -5,0,+5 osv?
Bör min och max ligga så långt ifrån varann som möjligt med bibehållen komfort, eller skall dom ligga så tätt som möjligt? Har haft svårt att få grepp om detta...

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:hur fungerar justeringarna?
« Svar #1 skrivet: 29 november 2004, 22:51:09 »
Rejäla radiatorer. ingen golvvärme.. då kan man ha min på tex 10 grader och max på 55 eller 60 grader. (om 60 behövs)

Kurvan ska styra värmen tex kurva 35 betyder 35 grader på framledningen vid +-0 ute.
Sen blir verklig temp lägre när pumpen står o högre när den går. pumpen räknar (gradminuterna) så att värmebalans uppnås..
Ibland kan det bli svalt kring +-0 ute dÃ¥ kan man bryta upp  (knäcka) kurvan runt den tempen, men först ska man hitta rätt kurva.
En rumsgivare finjusterar värmen vid avvikelser (den är mycket bra)

Starten kan fördröjas genom att ändra startvillkoret (-80 gradminuter)

Testa lite här först sök på tex gradminuter, men ändra i sökmotorn på datumen den ska söka på...

Rörigt?? jo säkert...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

MartinL72

  • Gäst
MartinL72
Re:hur fungerar justeringarna?
« Svar #2 skrivet: 30 november 2004, 13:31:56 »
Tackar! Ungefär hur mycket går det på för en rumsgivare?

Utloggad nyborrad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:hur fungerar justeringarna?
« Svar #3 skrivet: 30 november 2004, 17:17:34 »
Cirka 1500 vid köp i samband med installation av VP´n.
Thermia Duo 10 , 170m aktiv borra, södra norrlands kustland, 220kvm byggt 1916

MartinL72

  • Gäst
MartinL72
Re:hur fungerar justeringarna?
« Svar #4 skrivet: 30 november 2004, 21:58:39 »
Ok, 1500 verkar ju inte så farligt. Däremot funderar jag, varför skall jag sätta min så lågt och max så högt, är det för att ge pumpens inbyggda logik så mycket som möjligt att justera med, eller kommer det att påverka antalet starter för mig?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:hur fungerar justeringarna?
« Svar #5 skrivet: 30 november 2004, 23:12:43 »
Min och max användes inte normalt därför ska dom va lågt och högt!!

Min kan man använda om man tex har klinker och alltid vill att det ska gå ut värme även på sommaren....
max kan va bra så inte vp tillsammans med elpatronen driver upp temepen så ett värmepumpen stannar (kompressorn), den stannar på max returtemp, som är inställd på (48) grader från fabrik man den ska justeras för varje anläggning.
ex om man har 5 graders tempdiff på stig o retur kan max retur ställas på 50 grader (55-5) genom denna manöver funkar pumpen bättre vid höga returtemperaturer
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:hur fungerar justeringarna?
« Svar #6 skrivet: 05 december 2004, 21:07:34 »
Du menar alltså att man kan ändra på max retur till över 48 garder, skadar inte detta kompressorn??
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:hur fungerar justeringarna?
« Svar #7 skrivet: 05 december 2004, 21:21:19 »
Max retur skall ALLTID justeras in och det ska installatörn göra.
Det står lite om det i instr.
Ex vid drift av pump har jag 40 fram och 35 på returern. Då kan jag höja maxretur till 50 grader.
55 grader (som är maxtemp fram) - tempdiffen på rad sytemt som är 5 grader.

Kan den höjas klarar man strängare kyla utan att VP stannar pga av för hög diff.

Sämre är det om man har hög diff tex 10 grader då SKALL max returtemp sänkas till 45 grader. Viktigt annars löser en sån pump på HT högtryckspressostaten.

Men som det står i instr. det är en inställning som inst ska göra, lugnast kanske så det inte blir bråk!?
« Senast ändrad: 08 januari 2005, 04:09:25 av Rickard »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:hur fungerar justeringarna?
« Svar #8 skrivet: 05 december 2004, 21:58:27 »
Hade inst... på besök i veckan och enligt honom så ska man ha minst 6 grader i diff för att pumpen ska arbeta effektivt(hade att göra med någon extra underkylare eller något som sitter på diplomaten) jag hade 5 grader i diff.
Det var 3 element som var lika het i botten som i toppen
, ströp dessa på kopplet(liten skruv på returen på varje element)
Detta fick i sin tur 2 andra element att få bättre cirkulation(varmare)
Efter detta hade jag en diff på 6-7 grader, vad det nu kommer att göra för skillnad.
Satt sedan och tänkte vad som kommer att hända när det blir kallare än 19 minus , för då kommer min pump att bryta på hög retur(48) och elpatronen på 9kw kommer inte själv orka värma huset. ???


Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:hur fungerar justeringarna?
« Svar #9 skrivet: 05 december 2004, 22:09:07 »
Har man en kamin då är det toppen att använda den som spets, den höjer ju inte tempen i rad. kretsen...

men vill du klara riktig svinkyla med VP då måste du nog byta ut nån rad. eller sätta in nån mera tex en centralt placerad...

Men vid svinkyla kan du tjäna nån grad genom att höja flödet få lägre delta t och därigenom kunna höja max retur.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:hur fungerar justeringarna?
« Svar #10 skrivet: 06 december 2004, 09:03:51 »
Citera
Sämre är det om man har hög diff tex 10 grader då SKALL max returtemp sänkas till 45 grader. Viktigt annars löser en sån pump på HT högtryckspressostaten.

Jag tror inte att det funkar så...

Nibes värmepumpar löser först ut på driftspressostaten som sitter på framledningen. För att HT-pressostaten skall lösa ut krävs att trycket stiger extremt snabbt av någon anledning - det skall egentligen inte kunna hända.
(om det inte är fel på driftspressostaten)

Max retur tror jag bara finns i Nibe för att hindra värmepumpen att köra ut för hett vatten i golvvärmeapplikationer.

Någon som med säkerhet vet hur det fungerar?

/Rickard

admin

  • Gäst
admin
Re:hur fungerar justeringarna?
« Svar #11 skrivet: 06 december 2004, 10:30:52 »
 :-[ Ooups! det gällde visst Thermia  :-[

Ursäkta mig.

Nu har jag i vart fall varit i kontakt med Nibe för att få denna fråga utredd vad gäller Nibes pumpar.

Redovisar det i denna tråd ändå.

Driftpressostaten bryter bara kompressorn vid tappvarmvattentillverkning.
Vid värmedrift mot radiator/golvvärmekretsen är det max returtemp som stoppar värmepumpen (om detta värde är felaktigt inställt stoppar HT-pressostaten), därför skall man precis som Bertil skriver justera max returtemp på så sätt att framledningstempen inte går över 55 grader.

d.v.s 55 - tempdiffen i radiatorkretsen = max returtemp.

Viktigt att tänka på här är att diffen ökar med ökad framledningstemp, försöker förklara detta genom att använda mig av mitt eget system som exempel.

Jag får som mest 43 graders framledningstemp vid kontinuerlig drift av värmepumpen, diffen i mitt radiatorsystem ligger på ca 5 grader, jag måste dock räkna med att den diffen stiger med 1-2 grader om tillskottet går till och höjer framledningstempen.
Detta innebär att jag bör lägga mig med ett värde på max returtemp på följande...
55 - 7 = 48 grader (diff 5+1-2 grader)

Ligger man på gränsen till att klara av uppvärmningen utan att kompressorn löser ut vid eltillskott kan man prova att höja detta värde något, värmepumpen klarar normalt någon grad ytterligare i framledningstemp utan att lösa på HT-pressostaten.
Huruvida det är bra för kompressorn eller ej vill jag dock låta vara osagt. Rimligtvis är dock HT-pressostatens brytpunkt lagt på ett sådant tryck att det inte skadar kompressorn att ligga strax under den brytgränsen under kortare perioder.

Att tvinga upp värmepumpens framledningstemp till mer än 55 grader är dock inget jag rekommenderar, satsa då hellre på att försöka öka flödet i radiatorkretsen (det sänker framledningstempen) eller komplettera/byt ut radiatorerna så att den värmeavgivande ytan ökar.

/Rickard

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
Re:hur fungerar justeringarna?
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2005, 11:57:10 »
Viktigt att tänka på här är att diffen ökar med ökad framledningstemp, försöker förklara detta genom att använda mig av mitt eget system som exempel.

Jag får som mest 43 graders framledningstemp vid kontinuerlig drift av värmepumpen, diffen i mitt radiatorsystem ligger på ca 5 grader, jag måste dock räkna med att den diffen stiger med 1-2 grader om tillskottet går till och höjer framledningstempen.
Detta innebär att jag bör lägga mig med ett värde på max returtemp på följande...
55 - 7 = 48 grader (diff 5+1-2 grader)
Detta har jag stått och undrat över i pannrummet... När VP kör VV kör den upp framledningen till 58-59 grader och returen ligger på cirka 53 grader innan den är klar, men denna slinga går ju genom vatten som på sina ställen är 55 grader så det verkar ju orimligt att man skulle få sådan hög tempdiff vid dessa temperaturer vid vanlig värmedrift.

Jag menar alltså att om VP med visst system och cirkulationshastighet vid en framledningtemperatur på 35 grader kanske ger 5 graders diff. Om nu returen är uppemot 50 borde ju verkningsgraden vara klart lägre så VP kanske bara mäktar med att höja från 50 till 53 (med tanke på att vid VV-produktion går slingan genom ett redan varm medium).

Om tillskottet är på höjer detta ytterligare ett par grader men det är ju efter VP så kompressorn påverkas ju inte av det? Om systemet ger en tempdiff på 5 grader vid 35 fram blir ju även denna diff större vid kallare väder p g a ökad avkylning, ex kanske 8-9 grader vid 58 i framledning.

Är detta rimligt eller är det helt fel antagande? Det som verkar mest konstigt är att elpatronen inte ska få elda upp framledningen till mer än 55 grader?

Igår var det runt -20 grader ute och framledningen låg mellan 48-49 grader. Blir det -30 slår ju VP av direkt med 48 i returmax så detta är högintressant för oss.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:hur fungerar justeringarna?
« Svar #13 skrivet: 07 januari 2005, 17:34:33 »
Vid vv drift har man mycket högt flöde (litet motstånd) då kopplas också max tillåten returtemp bort, den är bortkopplad nån minut efter vv produktion också...

Liiite klurigt men visst kan du ha mera än 55 fram vid elpatrondrift.... ju högre framledning desto mera effekt avger ju radiatorerna.... Detta utan att returen och därmed framledningstempen efter VP ( före elpatronen) blir för hög...
Ã…tminstone pÃ¥ Thermia sitter tempgivaren  för framledningen efter bÃ¥de kompressorn och elpatronen...

Men det vore önskvärt att elpatronen stoppar vid risk för hög returtemp innan VP stoppar.... Oftast har man ju ingen högre effekt med elpatronen..
Min elpatron ger 6 kw och VP ger 7,5, så hos mig skulle det bli kallare om VP stoppas...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
Re:hur fungerar justeringarna?
« Svar #14 skrivet: 07 januari 2005, 21:19:05 »
Hejsan. Jo jag vet att saker ignoreras vid VV-drift i styret.

Jag tror jag ska angripa problemet såhär för att hålla själva VP-delen på max 55 i framledning:

1. Efter en tid loggande av fram och retur vid enbart VP-drift vid flera temperaturer uppskatta differansskillnadens avtagande för högre temperaturer - alltså uppskatta hur mycket sämre verkningsgraden blir när framledningstemperaturen 55 grader uppnåtts.

2. Vid VP-drift som varat en längre tid, manuellt dra på båda stegen 3+6kW och notera hur mycket högre diffen blir.

Resultatet av detta kan kanske ge en bra riktlinje för returmax = 55-(delta VP vid framledning 55 grader) som ska rädda pumpen, 55+(diff för elpatroner)-1(som säkerhet) = frammax som ska hindra att VP slår av p g a hög retur. Blir det för kallt när det är -34 grader får de väl elda i spisen de dagarna.

Kommentar?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!