Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högt delta och blandning  (läst 4991 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad buffedelic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • !
SV: Högt delta och blandning
« Svar #15 skrivet: 22 februari 2017, 11:31:04 »
Innan jag slängde soppåsen märkte jag av en slump att avlagringarna fastnade på en magnet. Kan det vara så att slangarna bygger upp ett svagt magnetfält över tid och att det gör att partiklarna ansamlas där? Bara en tanke :)
IVT Greenline HT Plus C7, 147m2 i två plan. Heru 100EC FTX. Raspberry pi som loggar tempar på VP och FTX, samt elförbrukning.
~14000kwh/år i uppvärmning och hushållsel.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4698
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt delta och blandning
« Svar #16 skrivet: 22 februari 2017, 12:21:36 »
Rost i systemet som sedimenterar i bakvatten ,radiatorer rostar invändigt
 ( turbulens vid kopplingar )

Utloggad buffedelic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • !
SV: Högt delta och blandning
« Svar #17 skrivet: 22 februari 2017, 17:00:46 »
Rost i systemet som sedimenterar i bakvatten ,radiatorer rostar invändigt
 ( turbulens vid kopplingar )

jo absolut är det så, men du ser ju sällan samma ansamling i ett koppar rör. Man skulle prova att koppla ett grönt trädgårdsslangs rör på lämplig plats i systemet, se om det har samma dragningskraft.

Jag menar, hur billiga/dåliga slangar kan IVT har valt för pumparna. Iofs hade ju växelventilen som var skeppad med pumpen också av något tveksam kvalitet.
IVT Greenline HT Plus C7, 147m2 i två plan. Heru 100EC FTX. Raspberry pi som loggar tempar på VP och FTX, samt elförbrukning.
~14000kwh/år i uppvärmning och hushållsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Högt delta och blandning
« Svar #18 skrivet: 22 februari 2017, 17:28:23 »
Innan jag slängde soppåsen märkte jag av en slump att avlagringarna fastnade på en magnet. Kan det vara så att slangarna bygger upp ett svagt magnetfält över tid och att det gör att partiklarna ansamlas där? Bara en tanke :)

Avlagringarna är magnetit, det är en intressant tanke att det skulle kunna uppstÃ¥ magnetfält i flexslangarna som fÃ¥r magnetiten att fastna just där.  Sc:,h
Nån som har mätgrejer för detta + en IVT får väl mäta?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34874
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Högt delta och blandning
« Svar #19 skrivet: 22 februari 2017, 17:45:08 »
Jag tänker att det skulle kunna vara en ej rostfri inre armering i dom där från nya, och att den löst upp sig och blivit till rost, eller att det finns någon form av armering inuti gummit i slangen som vandrar ut i vätskefasen...
Att den skulle fungera som fälla för magnetit låter otroligt, men vad vet man.
Kanske gummit som löst upp sig gärna "bondar" med magnetit som svävar omkring, borde inte behöva bero pÃ¥ nÃ¥gra magnetfält, bara rätt atomstruktur för att det skall fästa i vartannat?  dontknow

NÃ¥n fÃ¥r väl kolla i svepelektronmikroskop?  ;)
« Senast ändrad: 22 februari 2017, 17:47:02 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad buffedelic

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • !
SV: Högt delta och blandning
« Svar #20 skrivet: 22 februari 2017, 22:54:46 »
Kolla denna länk, bild långt ned: https://fastighetsklimat.se/rengoring-varmesystem/

Det såkallade specialfiltret ser ut som en magnet. Som Rickard var inne på så är den säkert även klädd med något material vars molekyler gärna kramas med magnetiten. Men sett till hur materialet sitter på filtret, till ena polen, ser det ut som magnetism är välgöraren.
IVT Greenline HT Plus C7, 147m2 i två plan. Heru 100EC FTX. Raspberry pi som loggar tempar på VP och FTX, samt elförbrukning.
~14000kwh/år i uppvärmning och hushållsel.

Kleeman

  • Gäst
Kleeman
SV: Högt delta och blandning
« Svar #21 skrivet: 23 februari 2017, 22:05:10 »
Försök fÃ¥ tag pÃ¥ en original slangsats frÃ¥n ivt. SÃ¥ slipper du krÃ¥ngel. Byt alla tre flexslangar. (C-modell) Den nedre har även en fjäder inuti sÃ¥ den ej viker sig  dÃ¥ den gÃ¥r i böj pÃ¥ 180°. 
Spola växlaren rejält Ã¥t bÃ¥da hÃ¥ll. Sen kan du även för att slippa problem i framtiden montera ett magnetitfilter. Kör själv med fernox tf1 totalfilter tycker de är grymt effektiva. IngÃ¥r även en 500ml flaska protector som gör att värmesystemet inte ska korrodera/rosta invändigt.  Den typ du länkade funkar men är lÃ¥ngt ifrÃ¥n lika effektivt.
Roligt att du nämner det med att de stÃ¥lomspunna flexslangarna verkar bli magnetisk/statistik dÃ¥ jag haft ungefär  samma teori. Strömmar ju vatten och magnetitpartiklar konstant igenom dessa. Byggs pÃ¥ med Ã¥ren och blir nästan tätt tillslut.  Det är iafa inte gummit som blir hÃ¥rt som en del tycks tro. Kan även bildas en kon i början pÃ¥ slangen som stryper flödet.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34874
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Högt delta och blandning
« Svar #22 skrivet: 24 februari 2017, 06:41:41 »
JS Energi brukar ha rätt pris på originalreservdelar, kolla där.
« Senast ändrad: 27 februari 2017, 04:24:44 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad LARS6HOC

  • Novis
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökerum/Sverige
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt delta och blandning
« Svar #23 skrivet: 25 februari 2017, 07:41:26 »
Rickard skall det inte vara JS ENERGI ....  Sc:,h

Lars
Värmepump blir installerad Torsdag 151022
IVT GreenLine HE C6  Brunn 130 m, 12 M rör, 10 M till berg, vattenmängd i borrhÃ¥l 1500 l/tim
Har(på väg ut) Elpanna CTC och Vedpanna CTC som installerades av mig själv när jag byggde huset 1981.
Hus: Hultfredshus 95 m2 boyta.  Bor mellan BorÃ¥s och Ulricehamn i Hökerum

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34874
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Högt delta och blandning
« Svar #24 skrivet: 27 februari 2017, 04:24:24 »
Ja, det skall det vara.
Har rättat det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gipskatten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Högt delta och blandning
« Svar #25 skrivet: 21 mars 2017, 12:45:21 »
Kolla denna länk, bild långt ned: https://fastighetsklimat.se/rengoring-varmesystem/

Det såkallade specialfiltret ser ut som en magnet. Som Rickard var inne på så är den säkert även klädd med något material vars molekyler gärna kramas med magnetiten. Men sett till hur materialet sitter på filtret, till ena polen, ser det ut som magnetism är välgöraren.

Exakt, "filtret" ser ut som en helt vanlig magnetplugg till en bilväxellåda. Vad gör elgrejen för nytta? Framgick inte mycket av produktbladet... Borde väl räcka med pluggen, även om jag antar att man får göra rent den rätt ofta.
* IVT HA C7 7kW, 2015
* Markslinga av okänd längd, uppstegad till ca 400-450m
* Tegelhus på ~150 m2 i ett och ett halvt plan, byggt 1952. I allt väsentligt "original" - dragiga tvåglasfönster och lite kutterspån på vinden. Källare under hela huset, ouppvärmd.
* Kåken placerad på varaslätten. För er som inte är bekanta med trakten blåser här orkan dygnet runt, året runt.
* 16 radiatorer (7 enkelpanel och 4 sektion nere, 5 sektion uppe)
*Förbr 2016: 11893 kWh

Har jag missat nåt viktigt så hojta gärna till. Jag är total gröngöling när det kommer till värmepumpar/VVS

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!