Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken ska vi välja?  (läst 10108 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad annikalisa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vilken ska vi välja?
« skrivet: 02 juni 2013, 20:43:28 »
Hej

Vi ska byta värmepump i vårt hus. Ett hus om 200 kvm med 85 kvm biyta. Huset ligger i Skåne och den genomsnittliga temperaturen är 8 grader.

Årsförbrukning idag ligger på ca 45000 kWh/år ink el.

Huset är ett stenhus och alla fönster är nya med ett ca Uvärde om 1. Vattenburen värme ej vattenburen golvvärme.

Vi har haft en del offerter och just nu står det mellan en IVT och en Thermia.

Dessa paket har vi fått erbjudande om.

IVT

IVT Air luft vatten om 14.4 kW med mjukstart.
Flexibla slangar för anslutning av värmepump ivt air 150.
3 meters värmekabel för avfrostning.
varmvattenberedare 502 liter med två tappvattenslingor.
växelventil vxv1 dn 25
Wilo top-s 25
tryckkärl om 35 liter
ivt elkasset.
1 ivt fläktelement 42nms 30 f
1 ivt luftavfuktare MJ-E16vx

PRIS 117233 SEK ink ROT

THERMIA

Thermia atec 13 luft vatten.
Thermia Total elpanna 180 liters TWS
expansionskärl 18 liter
2 flex slangar
elinstallation ink mjukstart.
1 fläktelement
1 avfuktare med stick kontakt.

PRIS 109200 SEK

Är dessa bra? Stämmer VP mm mot vårt hus? Vi undrar då främst då IVT från början pratade om IVT Air 90, sen på husbesöket sa de 120 och vid offert står det 150...

Uppskattar all hjälp, och även tips om priset är rimligt mm.

MVH
Annika



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken ska vi välja?
« Svar #1 skrivet: 02 juni 2013, 23:20:19 »
Hej!
Storleken 14-15 kW låter rimligt.
Storleken på expansionskärlet beror på hur mycket vatten det är i nuvarande värmesystem, lite fundersam på skillnaden där?
Jag tror att priset är vad man får betala för en dylik installation.
En fråga, hur stor tomt har ni?
Har ni minst ca 1000 m2 över så skulle ni nog fundera på jordvärme istället.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Vilken ska vi välja?
« Svar #2 skrivet: 03 juni 2013, 13:28:24 »
Om du går vidare med Luft/Vatten skulle jag även tittat på Bosch

Bosch är samma saker som IVT fast priset kan bli ett helt annat.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Vilken ska vi välja?
« Svar #3 skrivet: 03 juni 2013, 17:15:48 »
Finns det nåt skäl att inte titta på Nibe och CTC?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad silverräven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 345
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Har tummen mitt i handen
SV: Vilken ska vi välja?
« Svar #4 skrivet: 03 juni 2013, 17:50:38 »
Vilken typ av VP har ni idag? Jag tycker ni har en hög elförbrukning.
Jag skulle välja en ComfortZone EX65 med tilluftsaggregat T12.
Det är en frånluftsvärmepump som är lämplig storlek till ert hus. :)
Med en FLVP slipper du utedelen och risken för att den fryser sönder när det blir längre elavbrott.
Kostnaden för pumpen ligger på ca 85000 kr.
http://www.comfortzone.se/vara-produkter/utbyte-bostadsyta-180-260-m2
Den 26 april 2019 installerades en IVT Vent 302. Huset byggt 2003, 1-plans boyta ca 200 m2 inkl 24 m2 vintertrdg. Kör enbart på utegivaren och med öppna ventiler i golvvärmegivaren, inställda enl installationsschemat. Årsförbrukning 13894 kWh (2016) inkl hh-el. 2017 14945 kWh, 2018 18107 kWh, 2019 17184 kWh.

Utloggad dadid

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 438
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken ska vi välja?
« Svar #5 skrivet: 03 juni 2013, 21:23:04 »
Jag vill bara ge uttryck för min motsatta erfarenhet av frånluftsvärmepumpar i liknande hus.
Det kommer tyvärr inte att fungera, dvs ni behöver väldigt mycket större effekt. Tala gärna med Nibe om detta om ni är osäkra. På CZ var man på den tiden jag stötte på problemen inte uppdaterade.

I dagsläget har ni förmodligen självdrag. Om man sätter in en FLVP kommer energiförbrukningen för den ökade ventilationen att precis däckas av FLVP. Transmissionsförslusterna genom väggar, golv etc mäktar den erfarenhetsmässigt inte med.
En FLVP skall användas i moderna huskonstruktioner enligt mitt förmenande.

Lycka till med köpet!

/David
Tegelhus i Skåne byggt 1944. 1.5 plan plus källare, 120+65kvm.
http://e-logger.se/pub?pegasus&p=1
Energiförbrukning inkl. hushållsel (MWh):
2004=35,9
2005=28,2
2006=33,7
2007=30,5
2008=28,3
2009=28,2
2010=22,0 delvis obebott
2011=22,6 CZ CE50L 2010-12-20 - 2011-10-15
2012=18,3 Nibe F2025-10 2011-10-23 -
2013=18,3 VP=9,1, VVB=2,7, HH=6,5
2014=16,9
2015=19,0 Elbil i hushållet
2016=20,9 Elbil i hushållet 1 föräldraledig
2017=23,2 Elbil i hushållet 1 föräldraledig FTX

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Vilken ska vi välja?
« Svar #6 skrivet: 03 juni 2013, 21:52:00 »
Jag hÃ¥ller med Dadid. FrÃ¥nluftvärmepumpar har sin nisch  i välisolerade hus där ventilationsluften stÃ¥r för en stor del av värmebehovet. I ett dÃ¥ligt isolerat hus stÃ¥r ventilationsluften bara för en liten del av totala värmebudgeten. Det är bara värmeinnehÃ¥llet i ventilationsluften en frÃ¥nluftvärmepump kan utnyttja. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad annikalisa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken ska vi välja?
« Svar #7 skrivet: 03 juni 2013, 22:45:06 »
Finns det nåt skäl att inte titta på Nibe och CTC?

Den enda orsaken har varit att vi vid intresseanmälan av kontakt från de som representerar NIBE och CTC i vårt område inte blivit kontaktade.

Hade gärna tittat närmre på NIBE då vi har bra erfarenheter från detta sedan innan. Men jag vill inte behöva jaga en installatör redan innan det att arbetet börjat... Bådar mindre bra inför installationen. Det är nu 4 veckor sedan vi tog kontakt :o

Utloggad annikalisa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vilken ska vi välja?
« Svar #8 skrivet: 03 juni 2013, 22:47:36 »
Hej!
Storleken 14-15 kW låter rimligt.
Storleken på expansionskärlet beror på hur mycket vatten det är i nuvarande värmesystem, lite fundersam på skillnaden där?
Jag tror att priset är vad man får betala för en dylik installation.
En fråga, hur stor tomt har ni?
Har ni minst ca 1000 m2 över så skulle ni nog fundera på jordvärme istället.

Tomten är på 1000 kvm men jag har fått höra att det är mindre bra för växterna om man lägger in jordvärme och trädgården är helt fantastisk idag. Så det vill vi inte riskera :)

Men annars tycker du att stl och pris verkar bra?

Vilken ska man välja då? IVT eller Thermia?

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken ska vi välja?
« Svar #9 skrivet: 04 juni 2013, 06:33:06 »
Innan ni bestämmer er för en LVVP, kolla först framledningen. Om ert värmesystem kräver väldigt hög temperatur när det kryper under nollan ska ni inte ha luft-vatten överhuvudtaget. Pumpen stannar helt enkelt när vattnet blir för varmt och besparingen uteblir.

Tyvärr är det många som sitter i denna sits och det går inte att räkna med att installatören berättar detta.

Vad har ni för framledning (temperatur ut från pannan till radiatorerna) när det exempelvis är 0°C och -10°C?

Instämmer med övriga, en frånluftsvärmepump är ganska meningslös i ett hus som drar 45000 kWh. Det måste tillföras energi, inte återvinnas.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Vilken ska vi välja?
« Svar #10 skrivet: 04 juni 2013, 06:47:40 »
Ni förbrukar 45000 kwh/Ã¥r med er nuvarande värmepump.  Har ni en gammal luftvattenmaskin nu?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Vilken ska vi välja?
« Svar #11 skrivet: 04 juni 2013, 11:13:35 »
Innan ni bestämmer er för en LVVP, kolla först framledningen. Om ert värmesystem kräver väldigt hög temperatur när det kryper under nollan ska ni inte ha luft-vatten överhuvudtaget.

Om man bor i Skåne måste väl ändå risken att drabbas av problem vara betydligt mindre än om man bor i Norrbotten? Och om det trots allt är ett problem så är ju en enkel lösning att byta en del radiatorer till större och tjockar.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vilken ska vi välja?
« Svar #12 skrivet: 05 juni 2013, 07:57:06 »
Mina föräldrar bor i ett hus i Skåne från sent 60-tal och en LVVP hade stannat redan innan än fem minusgrader pga för hög framledning. En EcoAir hade stannat på retur ännu tidigare.

Risk och risk, jag förstÃ¥r inte?  Sc:,h Det är ju ingen risk, det handlar bara om att med framförhÃ¥llning se till att de viktiga parametrarna är med INNAN ett beslut tas. Annikalisa kanske föredrar en annan lösning om raddarna i hela huset mÃ¥ste bytas?  ;)

Vi får nog också anta att husen i Norrland är mer välisolerade än i Skåne, i alla fall förr.

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Vilken ska vi välja?
« Svar #13 skrivet: 05 juni 2013, 08:55:23 »
Risken... Jag menade risken att någonting ska vara så fel att hela installationen blir en ren förlustaffär på alla sätt och vis. Exempelvis risken att VPn kommer att stå still nästan hela tiden. Allt handlar om perspektiv och vilken tidshorisont man räknar på.

Den optimala maskinen är rimligen en maskin som "går med vinst" totalt sett över året, dvs den årliga kostnaden för installationen är lägre än den årliga minskningen i elkostnad. Men den kalkylen påverkas av hur man väljer att räkna, exempelvis vilken avskrivningstid man väljer, och vilken ränta.

Den VP som ger störst elbesparing är inte nödvändigtvis den som är mest lönsam, totalt sett. En billigare installation som ändå ger en rimligt stor minskning av elförbrukningen kan ju vara lönsammare, beroende på hur man väljer att räkna. Och kostnaden för att byta en del radiatorer ingår naturligtvis också i kalkylen. Men även den kostnaden måste ju slås ut över tiden på ett rimligt sätt.

För egen del värderar jag dessutom "självstyrningen" i systemet till någon krona per dag. Vårt gamla värmesystem krävde manuell styrning, året om. Bytet gjorde att jag fick ett modernt, självregelerande system som automatiskt håller rätt temperatur i huset. Den delen av min installation räknar jag till "bekvämlighetskontot", på samma sätt som jag gör med renoveringen av badrummet. Den "lönar" sig ju inte.

Och den som installerar ett dyrt loggningssystem har rimligen svårt att tjäna in de pengarna i sänkt elförbrukning. Men det är å andra sidan kul att se hur systemet funkar, så den kostnaden går på "nöjeskontot" (precis som delar av bilkostnaden?).

Dom allra flesta här inne verkar rimligt nöjda med sina system, så det viktigaste verkar vara ATT man installerar ett modernt värmepumpssystem av någon sort.

:)
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Vilken ska vi välja?
« Svar #14 skrivet: 05 juni 2013, 09:51:38 »
Innan ni bestämmer er för en LVVP, kolla först framledningen. Om ert värmesystem kräver väldigt hög temperatur när det kryper under nollan ska ni inte ha luft-vatten överhuvudtaget. Pumpen stannar helt enkelt när vattnet blir för varmt och besparingen uteblir.
Tyvärr är det många som sitter i denna sits och det går inte att räkna med att installatören berättar detta.
Vad har ni för framledning (temperatur ut från pannan till radiatorerna) när det exempelvis är 0°C och -10°C?
/Marcus

Vad ær vældigt høg framlednings temperatur? Det finns VP som utan problem levererar 65*C  ( førmodligen 75*C ocksÃ¥ ;) )
vid -20*C. Inget stannar och avgiven effekt førblir 10kW. ( utan elpatroner )
Sedan ær ju frågan om 10kW ræcker ( kan ju ha t.ex 6kW elpatron installerad ). Æven om SCOP skulle sjunka till 2 så ær det ju en stor besparing...
Investerings kostnaden blir i och før sig kanske 30000:- høgre ( fast nu gissar jag ) men bættre med en dyrare løsning som fungerar æn billigare som sliter...


Hm...45000kWh ær husets totala værme behov om jag har førstått detta rætt...
Sedan vore det kul att veta vilken VP ni har haft tidigare... och hur många kWh gick det åt då.
Antar att hela 285m2 værms vid sådan førbrukning ( 45000kWh ær ju en del )
Førutom nya fønster... ær det ett stenhus utan ngn annan isolering? Tak isolering?
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!