Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kass kompressor?  (läst 7187 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Kass kompressor?
« Svar #15 skrivet: 01 februari 2013, 00:27:43 »
Epilog
Hade besök av kyltekniker idag.
Jag visade ju att spiralen till expansionventilen gått av, varvid han enkelt konstaterade att det inte kunde funka.
I själva verket kunde detta var orsaken till haveriet. Eventuellt.

När spiralen lossnade låg jag ju framstupa med näsan i trakten av ventilen. Jag tror att pumpen stod stilla, och jag hörde inget pys, när spiralen gick av, och framförallt kände jag ingen doft av eter (tänk om jag hade dragit ett djupt andetag och somnat med huvet i värmepumpen...).
Eftersom det ska vara eter där, och eftersom den läcker ut när spiralen går sönder, så borde jag hört ett pys samt känt doften. Spiralen lossnade dock vid relativt milt våld. En del kan väl tala för att den var skadad långt tidigare, och då kan ju etern ha läckt ut betydligt tidigare.

Utan eter så fungerar inte ventilen, och då kan man få vätska i kompressorn om jag förstod och minns rätt, och eftersom vätska är inkompressibelt så är haveriet snart ett faktum.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Kass kompressor?
« Svar #16 skrivet: 01 februari 2013, 15:47:31 »
Nu vet jag inte säkert vad dessa 'spiraler' är fyllda med, men det jag har sett är att de ofta är fyllda med samma köldmedie som gÃ¥r i kylslingan och ocksÃ¥ gör att det kan vara knepigt att byta till annan köldmedie om dess  tryckegenskaper skiljer sig för mycket (tex. att försöka köra R134a i systemet med en R407C termisk expansionsventil)

Om du skulle bryta av kapillärröret sÃ¥ är det inte alls säkert att det märks sÃ¥ mycket dÃ¥ hÃ¥let i röret kan vara väldigt smalt och därmed pysningen relativt stillsam, det kan ocksÃ¥ ha skett medans du mekade runt med spiralen och fick en spricka och blev tom  innan den uppenbart gick av och därför inte hört nÃ¥got. Mängden gas i dessa är väldigt blygsam,  typ en eller ett par droppar kondensat av gasen i frÃ¥ga.

Det kan ocksÃ¥ bero pÃ¥ att den var tom sedan innan (och kan vara grundorsaken till haveri) dÃ¥ när trycket försvinner i bulben sÃ¥ stänger expansionsventilen sÃ¥ mycket den kan  och kanske bara en liten del av flödet upprätthÃ¥lls - det blev hög vakum i evaporatorn, het hetgas pÃ¥ trycksidan samt att pumpen sakta pumpade ur sig pÃ¥ olja som inte blÃ¥ste tillbaka frÃ¥n evaporatorn för att gasflödet ur evaporatorn är för lÃ¥ngsam och till sist blev tom pÃ¥ olja och kompressorn skar.

 

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Kass kompressor?
« Svar #17 skrivet: 01 februari 2013, 16:32:04 »
Jo, nåt sånt lär ha hänt, och jag kan tänka mig att det kan ha hänt vid nåt pyssel med cirkpumpen för ett år sen t ex.
Den här kompressorn har inte stannat, som den förra, den bara låter illa, men det kan säkert bero både på dålig smörjning eller nån slag vättskeslag.
Vid kompressorbytet fungerade ventilen, och det är ju sant att just ventilen är märkt med aktuellt medie, om ventilen varit skadad redan vid kompressorbytet hade det upptäckts på "klockorna" som var anslutna under igångkörningen.

Sen kan jag ju tänka mig att det hade varit en förståndig sak att byta till ny ventil samtidigt, eftersom spiralen sitter så exponerad att den förr eller senare riskerar att bli skadad, och den troligen har den fått några små brytningar genom åren och även vid själva kompressorbytet, så ett byte hade ju kunna gjort att den nya hade hållit bättre.
Men nu är det som det är. 36 500 timmar på två kompressorer är ju inte att betraktat som nån vinstlott, men man får hoppas nästa värmepump går bättre.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Kass kompressor?
« Svar #18 skrivet: 01 februari 2013, 16:52:56 »
Det är sÃ¥dana saker som om jag var kylnisse, skulle sÃ¥ga upp kompressorn och se vad fasen som har hänt, är det nÃ¥gon olja kvar i den etc. dÃ¥ om olja saknas och kompressorn nypt sÃ¥ betyder det att den oljan har samlat sig nÃ¥gon annan stans i systemet och kan göra att den nya kompressorn kommer att gÃ¥ sönder i förtid eftersom man inte har hittat den egentliga orsaken utan bara bytt ut baserat pÃ¥ 'symtomen'. Är det större maskin med oljeseparator och andra 'byttor'  etc. som man ser i större anläggningar - sÃ¥ kan det finnas mÃ¥nga platser där oljan oavsiktligt kan samla sig och dränera kompressorn pÃ¥ olja .

expansionsventiler är kända för att kunna krångla och att inte byta denna i samband med ny kompressorn är lite som att köra den nya motorn med motorolja från den utbytta, skurna motorn... då merkostnaden att få denna utbytt är blygsam mot vad en ny kompressor kostar.





 

Utloggad Per O

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Oljesjeik fra Stavanger, Norge
SV: Kass kompressor?
« Svar #19 skrivet: 01 februari 2013, 18:26:40 »
Jeg anbefaler deg å ta et valg. Jeg tok valg i fjor høst på min varmepumpe fra år 2000, og jeg valgte å oppgradere den, øke effekt, vannbehandling, instrumentere varmeanlegget, montere inverter, PID regulator osv...

1, Jeg monterte filter og fullfiltrering foran platevekslerne (5mY filter fra Jula)
2, Elysator Trio for vannbehandling (høy pH verdi)
3, Logger fra Richard
4, Omron V 1000 inverter
5, PID regulator som kontrollerer inverter (kompressor speed)

Utestående ombygning (2013):
Ny og større evaporator med elektronisk expansion ventil

Dersom du ikke er villig til å tilegne deg kunnskap til å gjøre tilsvarende, så kjøper du ny VP fra Viessmann til 80-90.000.
Jeg ønsket å lære meg mitt varmeanlegg, og begynte med å finne ut hvordan man lodder kobberrør. På Youtube fant jeg insturuksjonsvideo i kobber rørlodding, og gikk på Jula og kjøpte det som trengs.

I dag angrer jeg ikke på oppgaven jeg påtok meg, og jeg fikk meg en ny hobby :-)

Lokasjon: Stavanger.Norge
Varmepumpe: (Ã¥r 2000) Multiclima Housepack vann/vann
Kjölmedium: R-407c
Kompressor: Copeland ZR22K3E-TDF
Ombygd 2012:
PID regulator
Omron V1000 Frekvensomformer
KB kollektor: 180meter i sjö
Villa, 213m2 + Sjöhus 100m2
http://www.e-logger.se/pub?Skolebrygga&p=1

Ventilasjonsanlegg: Genvex Ballansert ventilasjon med värmepumpe.

Utloggad Mezzner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
SV: Kass kompressor?
« Svar #20 skrivet: 01 februari 2013, 19:47:20 »
Jag kommer att vara mer engagerad i den nya pumpen, och jag kommer möjligen att göra hela installationen själv. Men hobby har jag redan, så jag tänker inte bygga någon värmepump, även om det framstår som ett relativt fåtal standardkomponenter osv.

Det blir nog inte Viessman, men kanske en Bosch.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Kass kompressor?
« Svar #21 skrivet: 01 februari 2013, 21:57:37 »
Är Viessman så mycket dyrare som 80-90000 kr eller är det nån speciellt påkostad modell som kostar så mycket.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!