Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Uppvärmning enbart med IVT 290 A/W utan luftvärmepump?  (läst 10392 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndreasRingkvist

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Är spekulant på ett hus som har vattenburen värme och en IVT 290 A/W, men ENBART denna som elpanna. Det finns alltså ingen luft/vatten-värmepump kopplad till den.

Vad blir konsekvensen av detta? Borde det inte bli rätt så dyrt att bara köra med denna, utan luftvärmepump?

/Andreas

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det är väl inte så ovanligt att man sätter in en elpanna för värme och varmvatten och det blir ju inte dyrare drift med en 290 A/W än nån annan elpanna. Fördelen är att det är ganska enkelt att komplettera med en VP...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Det viktiga här, om nu säljaren försöker locka med "förberedd för värmepump" är att kolla så att framledningen/retur inte är för hög för VP. Är det ett gammal hus? Stora radiatorer? Golvvärme?

Sedan kan man ju undra varför nÃ¥gon sätter in en ny panna utan att sätta VP med tanke pÃ¥ hur mycket trevligare driftskostnaden skulle se ut i prospektet...  Sc:,h

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Jag skulle fundera på argumentet att huset är förberett för värmepump. Eftersom elpannan (IVT 290 A/W) står på plats är du styrd till två märken (IVT/Bosch) när du väljer värmepump.

Du är förmodligen styrd till de luft/vatten-pumpar som har REGO 800 som styrsystem vilket din 290 A/W använder. De senaste från IVT/Bosch har REGO 1000 och jag är osäker om de stödjer REGO 800. Någon som vet?

Med andra ord så skulle jag om jag vore du överväga att pruta en del på priset (30 000kr?) med motivet att du inte har någon större handlingsfrihet att välja den värmepump du vill ha, med den senaste teknologin och som borde spara mest pengar jämfört med de luft/vatten-pumpar som du är styrd till pga IVT 290 A/W.
« Senast ändrad: 04 maj 2012, 08:42:17 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Uppvärmning enbart med IVT 290 A/W utan luftvärmepump?
« Svar #4 skrivet: 04 maj 2012, 10:02:04 »
Jag kan räkna upp minst 7 olika värmepumpar  märken som kan kopplas till den pannan .
varav minst 4 st av märkena har sålts i Sverige (med ca 5-7 olika produktnamn på värmepumpar bara på den Svenska marknaden).
Eftersom pannan har några år på nacken kanske man skall söka en begagnad pump på tex. Blocket som kan passa.

Sen att det är en elpanna från IVT tycker jag inte spelar någon roll
Hade varit lika styrt till märke om elpannan varit en 1550 från CTC eller VVM240/300 från Nibe

Rego 800 finns fortfarande på Bosch EHP AW och på IVT AIR och kommer troligtvis att finnas många år till innan man fasar ut det till förmån för Rego 1000.
Om kunden behöver de funktioner som finns i Rego 1000 så säljer man nog hellre en PremiumLine A pump för +10k mer.
Betänk också att man faktiskt har rego 800 i de nya bergvärmepumparna X11/X15 (heter då rego 800X).

EDIT:Förtydligande märken
« Senast ändrad: 04 maj 2012, 10:11:38 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Jesper Carlsson

  • Gäst
Jesper Carlsson
SV: Uppvärmning enbart med IVT 290 A/W utan luftvärmepump?
« Svar #5 skrivet: 06 maj 2012, 12:32:56 »
Satt och googlade efter en utedel till min ivt 290, när jag hittade denna tråden.
Förre hus ägaren körde olja tidigare, kompletterade senare med en luft/luftpump.
Själv har jag kompletterat med en kamin.
Min el förbrukning ligger kring 18000 kwh. Huset är byggt i siporex, utan isolering och på ca 115 m2
Har konstaterat att kaminen hjälpte inte mycket, i förhållande till arbetsinsatsen. Letar med ljus och lykta efter någon begagnad ute enhet som passar.

Jesper Carlsson

  • Gäst
Jesper Carlsson
SV: Uppvärmning enbart med IVT 290 A/W utan luftvärmepump?
« Svar #6 skrivet: 06 maj 2012, 13:11:05 »
Jag kan räkna upp minst 7 olika värmepumpar  märken som kan kopplas till den pannan .
varav minst 4 st av märkena har sålts i Sverige (med ca 5-7 olika produktnamn på värmepumpar bara på den Svenska marknaden).
Eftersom pannan har några år på nacken kanske man skall söka en begagnad pump på tex. Blocket som kan passa.

Sen att det är en elpanna från IVT tycker jag inte spelar någon roll
Hade varit lika styrt till märke om elpannan varit en 1550 från CTC eller VVM240/300 från Nibe

Rego 800 finns fortfarande på Bosch EHP AW och på IVT AIR och kommer troligtvis att finnas många år till innan man fasar ut det till förmån för Rego 1000.
Om kunden behöver de funktioner som finns i Rego 1000 så säljer man nog hellre en PremiumLine A pump för +10k mer.
Betänk också att man faktiskt har rego 800 i de nya bergvärmepumparna X11/X15 (heter då rego 800X).

EDIT:Förtydligande märken

Vilka är märken exakt som jag kan koppla till min 290 A/W?
Har bara fått som svar av en tekniker, ivt air serien

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Med 18000 kWh och fråndraget schablonmässiga 5000 kWh i hh-el återstår 13000 kWh så jag förstår absolut varför du inte funderar på en ny LVVP utan istället på begagnat. Payback-tiden blir väldigt lång. Det kanske är mer ekonomiskt att sätta in en LLVP till?

Hur gammal är LLVPn? Är denna tio år så kanske den snart måste bytas ändå och då är ju mer intressant med en helt ny LVVP.

Vad har du för framledning och retur när det är -5°C och kallare ute? Är denna väldigt hög talar detta ännu mer mot en luft-luft. Var i landet bor du?

Utan att kunna exakt hur IVTs system funkar, visst borde denna kunna hantera de vanliga VP-modeller som växlar med vatten såsom CTC, Nibe, Euronom/Mecaterm etc?

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Ivt Air och Bosch EHP A/W går att koppla direkt till den. Visst går det med lite meck att koppla dit vilken annan pump som helst, men vill du styra den via Regon så behöver du CanBus-reläkortet som sitter ute i värmepumpen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Uppvärmning enbart med IVT 290 A/W utan luftvärmepump?
« Svar #9 skrivet: 06 maj 2012, 19:46:36 »
Vilka är märken exakt som jag kan koppla till min 290 A/W?

Ivt Air och Bosch EHP A/W går att koppla direkt till den. Visst går det med lite meck att koppla dit vilken annan pump som helst, men vill du styra den via Regon så behöver du CanBus-reläkortet som sitter ute i värmepumpen.

Alla pumpar som jag listar nedan har REGO800 som styrning och kan kopplas rakt pÃ¥ en 290AW sÃ¥ man behöver inte mecka mer än att man skruvar dit CANbus kabeln  ;)
sen finns det ytterligare pumpar som passar rakt på men de har sålts under andra namn i Frankrike,Tyskland,Ryssland,Finland,Tjeckien,Slovakien,Serbien och Storbritannien (vad jag vet).

IVT Air 50,70,90,120,150
IVT Optima 600,900,1100,1400,1700 samt 500,700,1000,1300
Bosch EHP AW-1 (ser ut som IVT Optima) 6,8,10,14,17
Bosch EHP AW-2 (ser ut som IVT Air) 6,8,10,12,15
Carrier 30NQL 6,9,11,14,17
Autoterm AeroMax 6,9,11,14,17
Autoterm 205,207 (dessa finns kanske inte ens kvar på begangnat marknaden längre)

Observera att nedanstående pumpar har kolvkompressor och att dess lägsta arbetstemperatur är -10°C
IVT Optima 500,700,1000,1300
Autoterm 205,207

EDIT: Strukit bort IVT 1000 och 1300 då jag kom på att dessa har REGO 603 som styr.
« Senast ändrad: 07 maj 2012, 00:04:08 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!