Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varför spikar grafen för framledning när pumpen startar varmvattenproduktion?  (läst 16946 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Men håller du med om att om beredaren har 55 grader varmvatten så måste det komma ut 55 grader från kranen (förutom då förlusten som rören värms då vattnet flyttas från pumpen till tappstället? Det är ju då blandaren vid tappstället som blandar det som du vill ha det.
Exempel: värme från pumpen är 50 grader, du vill ha 25 grader vid tappstället så kör du ju med vv och kv kranen lika mycket öppna. Vill du ha varmare än 25 vrider du på mera värme eller så minskar du kv mängden.

Slutresultatet måste du få precis som för mig, jag har hittills haft "oändligt" med 38 gradigt vatten.

Vad värmde du med tidigare?

Självklart håller jag med om det du skriver. Men, återigen, inte någon gång under året vi bott i huset har vi upplevt att duschvattnet varit svalt så länge NIBE Compact-beredaren hade hand om vv-produktionen. Samma vecka som bvp:n installerats upplevde vi att varmvattnet inte var varmt nog vid några tillfällen...jag kunde då också se på graferna i Online att varmvattnet hade låga värden.

En tanke som slagit mig är att NIBE-beredaren skickade ut vv i högre temperatur vilket gjorde att våra termostatblandare kunde strypa vv mer. Nu skickar bvp:n ut svalare vatten och då kanske blandarna inte får tillräckligt varmt vatten för att leverera den temperatur vi vill ha när vi duschar.
« Senast ändrad: 16 oktober 2014, 20:40:32 av Paxman »
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Jag ser att den hade ställbar temperatur till 80 grader. Så det kan ju stämma det du säger att den levererade betydligt varmare vatten än pumpen.

Det finns ju då en möjlighet att ändra i pumpen så att du får en högre temperatur på vv. Kolla in sidan 35 i manualen.http://www.thermia.fi/docroot/dokumentbank/Thermia_install_086U5665_SE_MULTI.pdf
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Nibe-beredaren hade en blandningsventil i botten och jag ställde faktiskt ned den när jag kollade maxtemperatur på den tappkran som ligger längst ifrån, det var klar skållningsvarning eftersom temperaturen låg över 60°. Detta var ganska strax efter att vi flyttat in för drygt ett år sedan.

Jag tror inte vi kommer mycket längre i denna fråga just nu. Vi får se under vintern ifall bvp:n klarar att hålla uppe varmvattnet om den måste jobba hårt med uppvärmingen.
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Vi vet att blandaren är dålig eftersom det är mycket lägre tryck på varmvattnet än på kallvattnet men det svalare duschvattnet upplevdes även i det andra duschrummet. Detta var heller aldrig något problem innan bvp:n installerades nu under hösten. Vi har bott i huset i drygt ett år och det känns som ett lite för stort sammanträffande att det skulle vara något annat än bvp:n som är boven i dramat eftersom detta upplevdes första gången samma vecka som den installerades.

Det ska sägas att det var ett tag sedan vi upplevde den svalare temperaturen så det kanske bara var något tillfälligt som spökade. Om Online hade fungerat så skulle jag kunna skärmdumpa graferna som visar när det var de lägsta temperaturerna men det är "HTTP Error 503. The service is unavailable." på Online just nu...j*vla skitpryl... >:(
Hej klassiker med skit i termostatblandaren efter en installation.Om du får sämre tryck på varmvattnet i duschen efter en stund så brukar det kommit med skit så prova stäng av vattnet och ta loss blandaren så ska du se att du har skit i blandaren.Angående blandningsventil ska du ha en eftersom du kör legionella och det har inget med om du har en g2 eller inte.Kolla i specifikationen vad som ingick och tror mer på problem med blandaren eller luft i slingan om du har dåligt med varmvatten.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Paxman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 385
  • Karma +0/-0
Angående blandningsventil ska du ha en eftersom du kör legionella och det har inget med om du har en g2 eller inte

Detta trots att någon blandingsventil inte är inritad i installationsanvisningen för Diplomat-modellerna som inte är Duo?

Kolla i specifikationen vad som ingick...

Någon sådan specifikation har jag inte fått... ???
Förlåt alla mina jobbiga frågor. Vi blev helt lämnade av vår ÅF efter betalning och jag kan verkligen ingenting om uppvärmning. Jag har dessutom nedsatt kognitiv förmåga pga sjukdom vilket gör att jag har lite svårt att ta till mig information från text, speciellt avancerad sådan. Bruksanvisningar är t ex riktigt jobbiga...

Thermia Diplomat 8, 160 meter borra.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
Angående blandningsventil ska du ha en eftersom du kör legionella och det har inget med om du har en g2 eller inte.
Så du sätter in blandningsventil vid Diplomatinstallationer?
Jag installerade min VP själv och är ju en glad amatör, så när jag skull koppla in vv-beredaren åkte jag till våran lokala rörpulare och skulle köpa just en blandningsventil men han sa att det behövs inte, och samma rörpulare har monterat vp hos släktingar till mig och de har inte heller fått blandningsventiler monterade.
Men som du säger blir ju varmvattnet 60°C vid en legionellakörning och dÃ¥ är det ju inte fel med en blandningsventil, kanske läge och rÃ¥dfrÃ¥ga en annan rörpulare när jag har funderingar än den jag brukar framöver  Sc:,h
Nu tycker jag iofs inte det är något problem med för hett vatten, kanske viktigt om man har riktigt små barn men rätt ska va rätt :)

Snuppesno
« Senast ändrad: 17 oktober 2014, 16:59:40 av snuppesno »
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
Är det inte från 60C som det finns risk för att man bränner sig?
Efter en legionellakörning så får jag 63C på toppgivaren. Kan det vara nära nog för att kunna strunta i blandaren?

Men å andra sidan så har TS inga problem med för hett vatten utan tvärt om.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Detta trots att någon blandingsventil inte är inritad i installationsanvisningen för Diplomat-modellerna som inte är Duo?

Någon sådan specifikation har jag inte fått... ???
Hej Har och göra med om duo är D eller VL kopplad.varmvattenstopp på duon eller diplomaten är båda toppv.stopp 60 °C när toppgivaren bryter vid legionella.Synd att du inte kan se vad som ingick i installationen.
« Senast ändrad: 18 oktober 2014, 04:59:05 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Så du sätter in blandningsventil vid Diplomatinstallationer?
Jag installerade min VP själv och är ju en glad amatör, så när jag skull koppla in vv-beredaren åkte jag till våran lokala rörpulare och skulle köpa just en blandningsventil men han sa att det behövs inte, och samma rörpulare har monterat vp hos släktingar till mig och de har inte heller fått blandningsventiler monterade.
Men som du säger blir ju varmvattnet 60°C vid en legionellakörning och dÃ¥ är det ju inte fel med en blandningsventil, kanske läge och rÃ¥dfrÃ¥ga en annan rörpulare när jag har funderingar än den jag brukar framöver  Sc:,h
Nu tycker jag iofs inte det är något problem med för hett vatten, kanske viktigt om man har riktigt små barn men rätt ska va rätt :)

Snuppesno
Hej! Har ingen koll vad BBR säger nu(ändras stup i kvarten) men tidigare skulle det ingå om tappstället kommer över 60 °C och vi sätter dit blandningsventiler för det blir stor skillnad på om man har typ 52-54 °C vid tappstället om man jämför med 60 °C.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Har du mätt tempen före resp efter blandningsventilen nån gång ? Hade en del problem för några år sen att blandningsventilen spädde i onödan. Tydligen var det ok med några graders spädning på nya blandningsventiler. Numera kör jag utan till vp men har en till slingan i acktanken före vp för där kan vattnet bli riktigt hett om jag eldar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 646
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!