Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fortfarande tvist om larmande BVP... prisuppskattning pÃ¥ jobb?  (läst 4545 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
Hej på er!

Tvistar fortfarande med min installationsfirma om att få värmepumpens larm om högt VB-delta fixat... eller ja, tvistar och tvistar... de svarar inte ... och eftersom de inte svarar så fick jag ta kontakt med Bosch här i trakten istället som tryckte på lite med ett mail men som även pratat med firman som gett sin version.. Bosch har gjort vad de kan säger de iaf

Eftersom inget annat fungerat överväger jag att lÃ¥ta nÃ¥gon (antingen firman, om de vill ha sina sista 10%  eller nÃ¥gon annan) dra om lite rör och montera en extra CP för att fÃ¥ en arbetstank istället som tidigare föreslogs här pÃ¥ forumet. Vad kostar ett sÃ¥dant jobb? Min installations ser ut sÃ¥ här:



Mellan in- och utlopp på VP och till centrum på UKV100 är det 220cm fågelvägen, inte upp-åt sidan-ned som rören är dragna idag. Om jag förstått det rätt måste väl egentligen bara två rör till monteras, en CP och den skall strömsättas. Rören skall kopplas om lite också. Antar att presskopplingar används så hur lång tid kan det ta och framförallt - vad kan det kosta, gärna både arbete och material separat?

Det är ju lätt att bli hobbyjurist vid såna här situationer, vad tror ni om detta? Är det ett giltigt fel att hålla inne pengar för?

Tacksam för hjälp och åsikter
// Stefan
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Det kanske bara är att rensa ett filter så är du hemma. Klart inst ska fixa det larmet. Hur länge sen monterades pumpen?

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
Har rensat filtret på varma sidan två gånger. Installationen gjordes 2009-10 och larmet har funnits hela tiden sen dess..

Skönt att du håller med att installatören måste fixa det.. tyvärr visar de inget som helst intresse att detta ska ske, de svarar inte ens på mina email (e-postar istället för att ringa för att logga all kommunikation).
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Der verkar inte finnas någon vidare kommunikation att logga. Du kanske ska ringa ett samtal och kolla vad de säger om dina problem, de kanske inte läst dina e-mail.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
Nej ensidig sådan tyvärr...

Ja det får ju bli det. Blev ju lite bränd också när jag ringde VDn dagar och veckor i rad utan resultat (och lämnade meddelande) innan samtalet skickades vidare till en säljare.. har inte så bra erfarenhet där heller mao. Men jag förstår din poäng och du har så klart rätt.
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad p-s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
Lite frÃ¥gor bara utan att vara expert pÃ¥ nÃ¥got!  Detta är bara lite tyckande frÃ¥n min sida!

Anser du att de inte är klara med sin installation, om inte bör du inte betala innan du tagit kontakt med konsumentverket som säkert kan hjälpa dig... men
 
Lite undran över en extra pump och ett kärl, vad inte de med från början? Du skriver dra om lite rör, de ingår väl inte i entreprenaden att dra om och montera in en extra CP? Anser att de är klara med rördragningen. Har de fått någon tilläggsbeställning på att utföra jobbet? Eller ingick de "extra" arbeterna i entreprenaden?

1. Vad står det i kontraktet, vad är det för entreprenadform? Och framför allt vad INGÅR!
2. De har lämnat sin version till Borsch, är det olika versioner av något? Och om vadå, är det
bara larmet eller är det något mer? Vad säjer Borsch att installatör ger för version?

Bara lite Ã¥sikter   Sc:,h

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
Hej Patrik S, all input är bra..

Citera
Anser du att de inte är klara med sin installation, om inte bör du inte betala innan du tagit kontakt med konsumentverket som säkert kan hjälpa dig... men
Nej jag anser inte att de är färdiga med installationen av den anledningen att jag har en värmepump som larmar.

Citera
Lite undran över en extra pump och ett kärl, vad inte de med från början? Du skriver dra om lite rör, de ingår väl inte i entreprenaden att dra om och montera in en extra CP? Anser att de är klara med rördragningen. Har de fått någon tilläggsbeställning på att utföra jobbet? Eller ingick de "extra" arbeterna i entreprenaden?
Ett extra kärl har du nog missupfattat ;) Vad som behöver göras för att koppla om till arbetstank är att dra ca 6m rör,  montera en extra cirkulationspump och koppla om ett par befintliga rör. Nej, detta ingick inte i entreprenaden och de har inte fÃ¥tt nÃ¥gon tilläggsbeställning.

1. Det står klart och tydligt vad som ingår, det jag har fått installerat hittills är det som ingår.
2. Tja, deras version kan ju vara att de har engagerat sig något hejdlöst i mitt fall t.ex och att jag är totalt kompromisslös..

Grundproblemet är väl inte vem som betalar för att jobbet utförs, det är snarare att de inte visar någon som helst vilja att lösa problemet alls. De vill inte ens ta en dialog.. Jag kan erkänna att jag inte är sugen på att betala extrakostnaden men inser ju att de nog inte vill ta den kostnaden heller, jag vill bara bli av med detta problem någon gång men inget händer och jag börjar tappa sugen..
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Utan att veta hur din offert ser ut och vad som ingår osv. så tycker jag att du ska föreslå VVS firman att du betalar netto på allt montagematerial samt tar arbetstiden på ROT.
Det borde inte bli så dyrt för dig samtidigt som VVS firman får en öppning att fixa problemet.
Jag förstår att det känns surt att betala mer pengar, men om man ser det lite från VVS firmans synvinkel så kanske dom inte kunde förutse att flödet genom radiatorerna var så lågt osv.

Om du får allt material till nettopriser och tar arbetstiden på ROT så borde omkopplingen totalt kanske kosta en sådär 3-4000kr.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
Jo jag är med pÃ¥ det. Har ju tänkt i de banorna själv. Ska bara försöka fÃ¥ firman att lyfta pÃ¥ luren...  huvuddunk knUp

Med nettopriser antar jag att du menar inköpspriser utan skatt, eller?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Jo jag är med pÃ¥ det. Har ju tänkt i de banorna själv. Ska bara försöka fÃ¥ firman att lyfta pÃ¥ luren...  huvuddunk knUp

Med nettopriser antar jag att du menar inköpspriser utan skatt, eller?

Nä, mer firmans inköpspris, med hela rabatten fast inkl. Moms
Hoppas det löser sig
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
Tack Cougar!

Vad kostar en cirkulationspump och några meter kopparrör på ett ungefär? Så jag vet ungefär vad priserna bör ligga..

Tack igen!
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
Tack Cougar!

Vad kostar en cirkulationspump och några meter kopparrör på ett ungefär? Så jag vet ungefär vad priserna bör ligga..

Tack igen!

Cirkpump Grundfos UP 25-25 180: ca 2000:- ink. moms.
6m kopparrör dim 22?: ca 300:- ink. moms.
Diverse montagemtrl: ca 500: ink moms.

Blir inte så dyrt med andra ord. Inte om man ser till att du får en fungerande anläggning som du kan använda och spara pengar på.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
Tack Raptor! :D

Är det till-kund-priser eller inköpspriser? :)

Har sagt det förr och kommer troligen säga det igen, så grymt detta forum..

// Stefan
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
Tack Raptor! :D

Är det till-kund-priser eller inköpspriser? :)

Har sagt det förr och kommer troligen säga det igen, så grymt detta forum..

// Stefan


Det är inköpspris. Men eftersom funktionen är tveksam från början så borde du få detta till självkostnadspris - ROT.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
Jag förstod dig inte riktigt  :-[
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!