Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: -19 grader, nära pumpens max nu:)  (läst 1998 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kga_kille32

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
-19 grader, nära pumpens max nu:)
« skrivet: 04 januari 2009, 09:34:56 »
Haft några riktigt kalla dagar o nätter här i värmland, dom flesta runt -10 men idag är det -19grader ute!
Var nere läste av mina värden o tänkte dela med mig, roligt se hur andras grejer funkar i denna extremkyla!
Eltillskott går väl i max nu, ställt det till 6kw!

T1 40,3
T2 -18,7
Vs start 40
Vs stop 44,5
T3 39,6
T6 87,3
T8 39,2
T9 34

Tycker själv det verkar helt ok, har 23grader inne så vi behöver inte frysa, fick dock problem med att kondensvattnet frös i utloppet när det var under -10 i några dagar, men en värmekabel inskaffades o nu funkar det fint igen...

Tack för ett bra forum!
HÃ¥kan
Villa 163+177kvm, byggår 1965-69, renoverad 2007-08,2+1 fönster, radiatorer, bosch cc 160+EHP AW10

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: -19 grader, nära pumpens max nu:)
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2009, 23:30:04 »
Nu, vid -17 grader verkar det som att min anläggning fått nog och kallar på förstärkning från elverket. Kan inte vara annat än nöjd om Optiman klarar så här långt utan längre perioder med eltillskott.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: -19 grader, nära pumpens max nu:)
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2009, 21:03:28 »
Nu är det -12 ute igen och dagen har varit rätt normal, dvs ingen torktumling osv. Tog en dusch strax innan kl 17 vilket ledde till lite eltillskott runt kl 18:30. Enligt loggern endast 0,27kWh vilket jag betvivlar.

I vilket fall som helst, jämfört med den 4 januari så är detta kanske mer relevant för min anlägging. Dock är jag mycket impad över att den klarar sig så länge utan eltillskott. dT sjunkar inte heller nämvärt när utetemperaturen sjunker så här lågt.

Positivt överaskad, verkligen nöjd!

Har börjat undra om detta verkligen kan stämma. När Team Wåhlins var här och bytte expansionsventilen, kan de ha råkat "trimmat" anläggningen med det bytet....???
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!