Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vp installation i kÃ¥k  (läst 4906 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Vp installation i kåk
« skrivet: 17 mars 2011, 13:40:45 »
Hej
har fått nya grannar å tänkte ge dom lite tipps då dom funderar på att installera bergvärme

Dom har kåken + ett fristående garage i byggnader
min tanke va att koppla in en Ren värmepump utan vvb mot en 750 liters tank köra tex system tempen i tanken på 35-45 grader i tanken....
förvärma allt varmvatten i tanken å färdigställa det i en 120 liters elberedare,för att slippa tillverka allt varm vatten med pumpen och till viss del komma i från varmvatten körningarna

tror det är bättre att spetsa el i en beredare brevid å kunna köra lägre temp på systemet


sen sÃ¥ kopplas husets värmesystem  in pÃ¥ tanken  som vanligt....Retur vattnet frÃ¥n huset skickas in till garaget Ã¥ kyls ner i garaget,dÃ¥ bör dom ju fÃ¥ en hyfsat lÃ¥g retur temp pÃ¥ garagets retur vatten ....jag siktade pÃ¥ runt 14-15 grader

Tanken va att genom att hålla nere tempen på vattnet som pumpen ska värma...och att kyla retur vattnet från garaget rejält så kommer pumpen att få låg arbets temp

säg 35-40 ut på systemet å 15-17 i retur i stället för 50 å tex 35 grader

sen kommer givet systemet att förberedas med en rejäl solslinga i botten på tanken...även om dom inte köper solfångare går det ju att förvärma varmvatten i den slingan...
men tanken va ett 60-90 rörs solfångar system med....


« Senast ändrad: 17 mars 2011, 13:59:39 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Vp installation i kåk
« Svar #1 skrivet: 17 mars 2011, 14:56:08 »
Varför vill de ackumulera värme? Om enda syftet med tanken är att kunna köra sol så låter det inte så ekonomiskt, kanske ideologiskt?

Varför inte en flytandekondenserings-lösning?:
BVP med inbyggd vvb
Enkel volymtank med förvärmningsslinga för vv
Fasta instrypningar mot hus och garage

Kul att höra lite mer hur du tänkt.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Vp installation i kåk
« Svar #2 skrivet: 17 mars 2011, 15:46:00 »
Även om pumpen inte har lika hög verkningsgrad vid VV tillverkning som vid radiatorvatten så är den fortfarande c:a 3 ggr mer effektiv än en elberedare....

Däremot är det en klok tanke att köra returen frÃ¥n huset till garaget, det har jag sett andra göra med gott resultat  Thumbsup

Solslinga är det enklaste sättet att ansluta solvärme men långt ifrån det bästa.
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vp installation i kåk
« Svar #3 skrivet: 17 mars 2011, 20:20:22 »
Även om pumpen inte har lika hög verkningsgrad vid VV tillverkning som vid radiatorvatten så är den fortfarande c:a 3 ggr mer effektiv än en elberedare....

Däremot är det en klok tanke att köra returen frÃ¥n huset till garaget, det har jag sett andra göra med gott resultat  Thumbsup

Solslinga är det enklaste sättet att ansluta solvärme men långt ifrån det bästa.

hej
det jag undrar över är ..sett över ett år tror ni inte man tjänar på att skita i att toppvärma vattnet inne i pumpen,stor del av eltilskott + varmvatten körning sammannfaller ju
kan pumpen lufsa på och bara tillverka 40-45 gradigt vatten så bör pumpen gå bättre
billigare + att eltilskottet bör gå in mindre ofta

det jag menar är att stor del av varmvatten tillverkningen i en färdig pump/varmvatten lösning
misstänker jag är direkt el

å det med solvärmme slingan..är målet att dra ner max energi från solvärmen så är bottenslingan väldigt bra.....just i detta system så tror jag att det skulle va optimalt
man skulle höja botten tempen med solvärmen
å kan man värma från tex 20-25 grader har man väldigt bra resultat av solfångarna
sett över året
visst det kommer att ta en stund innan man har hela tanken varm men...varje kw som laddas in är en sparad kw  Ã¥ va inte oroliga tanken kommer att bli varm....iomed pumpen värmer med retur vatten Ã¥ elberedaren spetsar upp det som fattas kommer det alltid att funka
man har ju ändå "fått" från 5+ grader till 40-45 + från pumpen
resten från 40 till 65 får man spetsa upp i elberedaren eller med solvärme

har min 500 liters tank pÃ¥ 75-80  i dag efter 2 dar med sol....sÃ¥ det funkar väldigt bra
med solvärmen
fast det går ju koppla det så här (flytande kond)
kruxet är ju att man inte får så mycket gratis upvärmning av ett ev solfångar system
« Senast ändrad: 17 mars 2011, 22:17:47 av Dr Chun-Lan »

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Vp installation i kåk
« Svar #4 skrivet: 17 mars 2011, 22:37:36 »
En modern värmepump kan tillverka VV utan elpatron, COP ligger någonstans mellan 2 och 3. Dvs minst dubbelt så effektivt som elpatronen. Det är väl möjligen om det är mängden som inte räcker till och det är därför som patronerna går in och spetsar - men då är det ju en fråga om dimensionering. Dessutom så om man (det ser ut så i din skiss) kör med slingberedning finns det egentligen ingen anledning att hålla VV-tempen högre än 50-55 grader ändå, legionellarisken är obefintlig med slingor. Detta funkar om du inte har stor avkylning till tappställena så du behöver varmare vatten ut från tanken.

Med din systemlösning så är det riktigt att slingberedaren funkar bra och det är smart att använda de låga temperaturerna på solen så mycket som möljligt.

Behöver du verkligen tvÃ¥ slingor (en högt och en lÃ¥gt)  i tanken? FÃ¥r du nÃ¥gon skiktning att tala om med sÃ¥ smÃ¥ temperaturvariationer och VP'n höga flöden?
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vp installation i kåk
« Svar #5 skrivet: 17 mars 2011, 22:48:23 »
hej
vet ej riktigt om det går att få till att funka optimalt med pumpen då jag ochså misstänker att den kommer att vispa om vattnet i tanken


men det jag vet är att ska man köra slingor ska man ha en lång som tar hela tankens höjd eller 2
st som sitter i botten och i topp  ...att bara köra en liten slinga i topp är nog lika värdelöst som en förÃ¥ds beredare....man kyler pÃ¥ fel ställe liksom

bäst ha väl vare en tva men ....då börjar det väl se ut som en åsa nisse montering....slangar å koppel överallt
« Senast ändrad: 17 mars 2011, 23:00:15 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Vp installation i kåk
« Svar #6 skrivet: 17 mars 2011, 22:55:04 »
varje kw som laddas in är en sparad kw

Så är det förstås om man inte räknar med investeringskostnaden. Det jag menar är att om du inte har ideologiska skäl för att spara så mycket el som möjligt, så tror inte jag ekonomin med sol och acktank blir bra. Den extra kostnaden för acktanken och solslingorna, den mer avancerade rördragningen, drivström för de 2 externa cp-arna, sämre COP pga fast kondensering mm kommer knappast kunna uppvägas av de kWh du får från solen.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Vp installation i kåk
« Svar #7 skrivet: 18 mars 2011, 08:04:03 »

men det jag vet är att ska man köra slingor ska man ha en lång som tar hela tankens höjd eller 2
st som sitter i botten och i topp  ...att bara köra en liten slinga i topp är nog lika värdelöst som en förÃ¥ds beredare....man kyler pÃ¥ fel ställe liksom


Det viktigaste torde väl vara att se till att maxbegränsa flödet på ingående kv så att det är anpassat till slingans längd/placering.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Vp installation i kåk
« Svar #8 skrivet: 18 mars 2011, 10:51:28 »
Här måste man väl ta den "ideologiska" frågan först: skall vi låta solen vara med
och leverera gratis energi eller inte?

Innan den är besvarad, sÃ¥ är ju alla förslag till systemlösningar onödiga  Sc:,h
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vp installation i kåk
« Svar #9 skrivet: 18 mars 2011, 10:59:29 »

men det jag vet är att ska man köra slingor ska man ha en lång som tar hela tankens höjd eller 2
st som sitter i botten och i topp  ...att bara köra en liten slinga i topp är nog lika värdelöst som en förÃ¥ds beredare....man kyler pÃ¥ fel ställe liksom


Det viktigaste torde väl vara att se till att maxbegränsa flödet på ingående kv så att det är anpassat till slingans längd/placering.

så jag ska ställa ner flödet in för att kunna köra en 10 m slinga ?
å inte kunna bada eller ducha varmt ...eller med normalt vatten flöde

förvärmning skall alltid ske i botten av tankarna  Ã¥ slutberedning i toppen

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Vp installation i kåk
« Svar #10 skrivet: 18 mars 2011, 13:51:08 »
Här måste man väl ta den "ideologiska" frågan först: skall vi låta solen vara med
och leverera gratis energi eller inte?

Innan den är besvarad, sÃ¥ är ju alla förslag till systemlösningar onödiga  Sc:,h

Frågan är hur länge till denna fråga är "ideologisk", med nuvaranade elpriser kan vi vara överens om att så är fallet - men var går break even ungefär? Det är ju inte alls orimligt att vi når den gränsen inom en inte allt för avlägsen framtid, och då är det ju bra dumt att inte ha ialla fall förberett för denna energikälla.

Jag tycker mig ha sett en markant ökning med inlägg om solvärme den senaste tiden, om det är sÃ¥ eller om det bara är inbillning vet jag inte. Därmed inte sagt att det är "rätt" bara för att folk blir mer intresserade i allmänhet.  :)
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Vp installation i kåk
« Svar #11 skrivet: 18 mars 2011, 13:56:40 »

men det jag vet är att ska man köra slingor ska man ha en lång som tar hela tankens höjd eller 2
st som sitter i botten och i topp  ...att bara köra en liten slinga i topp är nog lika värdelöst som en förÃ¥ds beredare....man kyler pÃ¥ fel ställe liksom


Det viktigaste torde väl vara att se till att maxbegränsa flödet på ingående kv så att det är anpassat till slingans längd/placering.

så jag ska ställa ner flödet in för att kunna köra en 10 m slinga ?
å inte kunna bada eller ducha varmt ...eller med normalt vatten flöde


Jag säger bara att i en tank där du kommer ha tveksam skiktning redan som det är, så blir förvärmningsslingans relativa temperatur viktig. Det blir ju inget bra om du får upp mycket 10-gradigt vatten i toppslingan, därför skulle det vara bra att anpassa maxflödet till slingans längd.

30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Vp installation i kåk
« Svar #12 skrivet: 18 mars 2011, 14:01:33 »
Här måste man väl ta den "ideologiska" frågan först: skall vi låta solen vara med
och leverera gratis energi eller inte?

Innan den är besvarad, sÃ¥ är ju alla förslag till systemlösningar onödiga  Sc:,h

Frågan är hur länge till denna fråga är "ideologisk", med nuvaranade elpriser kan vi vara överens om att så är fallet - men var går break even ungefär? Det är ju inte alls orimligt att vi når den gränsen inom en inte allt för avlägsen framtid, och då är det ju bra dumt att inte ha ialla fall förberett för denna energikälla.

Jag tycker mig ha sett en markant ökning med inlägg om solvärme den senaste tiden, om det är sÃ¥ eller om det bara är inbillning vet jag inte. Därmed inte sagt att det är "rätt" bara för att folk blir mer intresserade i allmänhet.  :)

Jo, det kan man ju tycka, och jag säger inget tokigt om de som vill ha sol av ideologiska skäl. Men i det här fallet håller jag med Sobris om att doktorn borde kolla med grannarna vad de har för inställning till solbiten, eftersom sol enligt min åsikt i det här fallet är enda anledningen till att de ska investera i en dyrare anläggning. Att de ska få igen sina pengar tror i alla fall inte jag.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Vp installation i kåk
« Svar #13 skrivet: 18 mars 2011, 14:05:21 »
Jag tror inte på den lösningen.
Tanken kommer fungera som vv-beredare, man har sedan alltid ca 7 graders delta över vp.
Kommer det en returtemp på ca 20 grader från garaget så blir det max 30 grader ut till huset, klarar sig huset på det vintertid??
Blir ett sk lågtempsystem vilket medför ca 20% mer borrhål
Om garaget har golvvärme eller radiatorer skulle man ha ett delflöde av returen till garaget istället
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vp installation i kåk
« Svar #14 skrivet: 18 mars 2011, 16:37:45 »
Skulle satsa på en standard vp och ev senare när man dom bestämt sig komplettera med en acktank för förvärmning av vv med solslinga i. Jag gissar på att det inte är så många dagar som solen räcker till mer än vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!