Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 7kw eller 8.5kw med samma borra ?  (läst 3829 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad periken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
7kw eller 8.5kw med samma borra ?
« skrivet: 02 mars 2005, 20:55:48 »
Är ny forummedlem, men har läst en del på forumet och bestämt mig för bergvärme!
Har ett hus i umeå 100m2 + källare 100m2 garage 50m2 (kullvert 5m) allt med golvvärme. Tänker köra sommarvärme i delar av källare. Beräknad förbrukning 35000 kwh. Har fått en kalkyl på en Nibe 1215-7 med en 100 dm3 ack, borrdjup 200m 36m till berg.
Fråga 1: Finns det någon fördel att välja en 1215-8.5 fast det kanske inte går att göra ett större energiuttag ur hålet an med 7:an utan att kyla ut hålet? Och går det att begränsa pumpen på något sätt?
Fråga 2:Om borraren klarar 230m måste man sätta in en större cirk pump eller finns det marginaler på kapaciteten(nibe/grundfors säger max 210)

 Det blev visst 3 frÃ¥gor. Hoppas pÃ¥ svar/Ã¥sikter för och emot.
« Senast ändrad: 02 mars 2005, 21:55:12 av periken »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: 7kw eller 8.5kw med samma borra ?
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2005, 22:31:22 »
10 % upp pÃ¥ djupet funkar nog helt ok...  man kan testa, blir det för dÃ¥lig cirkulation är det enkelt att byta cirkpumpen!!

250 kvm dÃ¥ bör du ha en 8,5 tycker jag. men borran mÃ¥ste orka med...  skillnaden för borran blir dock inte sÃ¥ stor som man kan tro...
Skillnaden mellan en 7 och en 8,5 uppstår ju bara dom gånger en 7á behöver spetsvärme!!

Man ska alltid låta pumpen göra sitt yttersta det är ju billigaste driften...

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad periken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 7kw eller 8.5kw med samma borra ?
« Svar #2 skrivet: 02 mars 2005, 22:55:10 »
Tack Bertil.
7 kw skall klara ner till -14 c, om 8.5 kw används ner till -14 c också så borde den stanna och vila ibland (hålet återhämtar sig)+ att den gör vv snabbare, men uttaget ur hålet är det samma? På papperet så har 8.5:an bättre cop (lite men dock). Gångtiderna när det är varmare kan man/ni fixa med gradminuter etc. Och är gångtiden kortare så håller pumpen längre(motsägelsifull mening men jag tänker på Rickards teori). Tänker jag rätt eller? Det finns ju en förhoppning att hålet räcker för 8.5:an ner till -17 c eller liknande.
« Senast ändrad: 02 mars 2005, 22:57:14 av periken »

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: 7kw eller 8.5kw med samma borra ?
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2005, 23:14:06 »
Det är bara vid kallare än -14 som en större pump belastar hålet mera (lite förenklat). Så skillnaden blir inte stor, men skulle kalkylen va liite fel så har man större marginal med en större pump. ett elände att få en för liten pump!!

Det ska gÃ¥ bra men risken oaktat pump är att det behövs 2 hÃ¥l det kostar stora  pengar med sÃ¥ lÃ¥ngt ned till berg
kanske du kan avtala att det här (aktiva) djupet ska jag ha ni får fixa det för en fast kostnad... stöter dom på mycket vatten kan det behövas 2 hål...
Lite lurigt med djupt foderör ocksÃ¥ normalt räknas inte den aktiva biten i foderröret fullt ut!!!      berg kan belastas "hÃ¥rdare" än jordskiktet.
Men hur det va skulle man ta bort 1/3 av foderrörets längd under grundvattennivån för att få aktivt djup.. Nån som minns?
Annars kan Nelson på Brunnsforum det där
http://www.geotec.se/forum.htm

lycka till
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: 7kw eller 8.5kw med samma borra ?
« Svar #4 skrivet: 03 mars 2005, 00:22:06 »
Enligt Anders Nelsson hos Geotec är det ungefär hälften av den vattenfyllda delen av foderröret som kan räknas som aktivt djup.
http://www.geotec.se/cgi-bin/robboard.cgi?action=display&num=870

Jag kör själv en Nibe 1115-8,5 med en borra på 200m (aktivt djup 193m). Hade dock en lägre förbrukning än din innan vi installerade vår VP.

Stod själv i samma situation i höstas då jag valde mellan en 7:a och en 8,5:a. Med facit nu under vinterna kan jag bara säga att jag inte ångrar den större pumpen. Jag har iof sig rätt mycket vatten i mitt system och golvvärme vilket ger en gynsam miljö för värmepumpen.

Inatt klarade den -24gr utan tillskott. Då gick pumpen ändå bara knappt 75% av tiden under natten så det finns lite mer marginal att ta av.

/Johan

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: 7kw eller 8.5kw med samma borra ?
« Svar #5 skrivet: 03 mars 2005, 00:39:53 »
Periken,......Bertil har helt rätt. Det är först under -14 grader som du kommer att ta ut mer energi ur hålet om du har en större pump än 7 kW. Energi som annars hade kommit från något kraftverk.

Beträffande VV-produktion så kan det bli så att du vid en högre VP-effekt än beredaren kan svälja får flera pumpstarter. Detta är endast av vikt under den tid när ingen värme behövs (sommaren). Under den kalla tiden så går pumpen över i "VV top-up" efter värmeproduktion och förorsakar (i regel) inte flera starter.
En bra beredare eller beredarefunktion är att rekomendera. Thermia TWS kanske.

Om du väljer en större pump så är det bra att ha en hyfsad ackumulator för att få bättre COP, mindre kallras och färre start och stopp. 200 - 300 liter och gärna med en slinga för förvärmning av VV.

På detta forum ser du nu, när det är kallare, diskussioner om ifall spetsvärmen (TS) har slagit till eller ej. TS är nästan som parias. Det vill ingen veta av, trots att försäljaren visade att vid -14 grader så räcker inte en 7 kW:are till längre.

Om argumentet till att ha 7 kW är att det är så liten tid på året som mera kW behövs så måste det samma gälla för belastningen på hålet. Eller?

Nej, kör med minst 8 kW. Själv har jag 10 kW men saknar en ackumulator, som dock är på gång (när det blir varmare !!!).

Din fråga om att begränsa pumpens effekt är intressant. Eftersom det finns pumpar med frekvensomriktare så kanske man kan efterinstallera detta och ha säg 3 manuella lägen. Sommar, vinter samt höst/vår. Hmmmm.
Är det någon som vet?
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

Utloggad periken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 7kw eller 8.5kw med samma borra ?
« Svar #6 skrivet: 03 mars 2005, 19:03:29 »
Jag tolkar svaren så att det inte finns något egenvärde i att ha en större pump om man inte få en större energitäckningsgrad. Så jag väntar med att köpa pump tills jag har borrat då får vi se vilken pump som gäller. Hade inte tänk ha större ack än 100 dm3 då 150 m2 är golvvärme i betong (cc 150 mm) och vill inte ha ett för trögt system.
 FrÃ¥ga: Har man flytande kondensering med en 500 liters ack?

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: 7kw eller 8.5kw med samma borra ?
« Svar #7 skrivet: 03 mars 2005, 20:58:56 »
Jag kör flytande kondensering med 500l ack.
Det jag kan se nu när det är 20-25 minusgrader på natten och 5-8 minusgrader och sol på dan är en viss tröghet. Pumpen startar inte alls under hela dan för rumsvärme. Kan bli en start för VV men inte mer.

Vid mer normala temperaturväxlingar märks inte någon större trögheten av

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: 7kw eller 8.5kw med samma borra ?
« Svar #8 skrivet: 03 mars 2005, 23:51:50 »
Man ska alltid köra med flytande kondensering!! Föråldrat och oekonomiskt at köra med fast kondensering..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad periken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: 7kw eller 8.5kw med samma borra ?
« Svar #9 skrivet: 04 mars 2005, 07:11:26 »
Fråga till Johan.
Har du golvvärmen i betong eller trä och hur har du kopplat acken?
Jag har rumsgivare idag, har förstått att man skall säkerställa flödet på så stor del av systemet som möjligt, men om man har tre olika tempzoner (källare, övervåning och garage) måste man ha flera shuntgrupper. kanske kan jag ha rumsgivare på övervåningen och inomhusgivare (kopplad till pump) i källare, garaget kanske går att minska flödet så att tempen sjunker.
/Per

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: 7kw eller 8.5kw med samma borra ?
« Svar #10 skrivet: 04 mars 2005, 08:13:29 »
Fråga till Johan.
Har du golvvärmen i betong eller trä och hur har du kopplat acken?
Jag har rumsgivare idag, har förstått att man skall säkerställa flödet på så stor del av systemet som möjligt, men om man har tre olika tempzoner (källare, övervåning och garage) måste man ha flera shuntgrupper. kanske kan jag ha rumsgivare på övervåningen och inomhusgivare (kopplad till pump) i källare, garaget kanske går att minska flödet så att tempen sjunker.
/Per

Min golvvärme ligger i träbjälklag. Konstruktionen är först glespanel över golvbjälkarna sen fördelningsplåtar med slang.
Acken är kopplad som första radiator. Från värmepumpen går värmebäraren ut till acken och sedan vidare ut i huset. Du kan se principen här http://vplogger.mine.nu:81/custom.htm

När det gäller shuntgrupper så är det oftast inte nödvändigt. Det man kan göra är att strypa in flödena så att man får de önskade rumstemperaturerna.
De gånger man skulle behöva en shuntgrupp är om man går från radiator temp till golvvärme eller om lokalerna behöver olika kurvlutningar. Stryper man in flödena så får man ju samma kurvlutning men ändå med olika temperaturer.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!