Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ljudisolering framför utblÃ¥s?  (läst 2075 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Murbeck

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Ljudisolering framför utblås?
« skrivet: 07 februari 2007, 16:21:22 »

Hej,

Jag har en 15 Kw pump med två fläktar som jag skulle vilja ljudisolera för att få bort det värsta fläktjudet. Jag hade tänkt att bygga ett staket framför pumpen och sätta isolerande skivor på insidan av staketet. Dock är det lite tight med plats, och som det är nu så skulle det passa bäst att sätta staketet ca 40-50 cm framför utblåset. Är detta för lite eller borde maskinen ändå kunna få tillräckligt med utrymme för att ha fri cirkulation?

Tips mottages tacksamt.

// Martin

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Ljudisolering framför utblås?
« Svar #1 skrivet: 07 februari 2007, 21:50:16 »
Det viktigaste är att du inte kortsluter luftflödet.Dvs att inte den kalla luften kan sugas in i fläkten igen.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Ljudisolering framför utblås?
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2007, 17:40:37 »

Hej,

Jag har en 15 Kw pump med två fläktar som jag skulle vilja ljudisolera för att få bort det värsta fläktjudet. Jag hade tänkt att bygga ett staket framför pumpen och sätta isolerande skivor på insidan av staketet. Dock är det lite tight med plats, och som det är nu så skulle det passa bäst att sätta staketet ca 40-50 cm framför utblåset. Är detta för lite eller borde maskinen ändå kunna få tillräckligt med utrymme för att ha fri cirkulation?

Tips mottages tacksamt.

// Martin

Detta kan leda till att din vp suger in luft som redan passerat genom din vp... du kommer få kortslutning å sämre funktion...
Det bör vara fritt minst 8-10 meter faktiskt...en fläkt med denna kapacitet har en kastlängd på runt 10 meter.
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!