Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar

VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar och installationsfrågor. => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Ämnet startat av: mindmine skrivet 02 april 2007, 14:48:05

Titel: Kass projektledning - Kompensation eller inte??
Skrivet av: mindmine skrivet 02 april 2007, 14:48:05
Hej

Mitt första inlägg....hade varit kul om det var positivt...

Vi har handlat installation och prylar av en stor leverantör och har drabbats av följande:

Enligt överenskommelse skulle borrning ske på måndag, tisdag eller onsdag och demontering av oljepanna och tank samt installation på torsdag. När jag inte hört något på onsdag vid 16.30 ringde jag för att få besked varvid säljaren klargjorde att installation skulle vara klar under torsdagen. Han tackade mig för att jag påmint honom....! Han ringde tillbaka och ville flytta instalationen 3 veckor, vilket jag sade nej till.

Onsdag - Borren kom 20.30 på kvällen, ingen borrning skedde.
Torsdag - På grund av sen start och maskinproblem kunde inte borrningen slutföras, resultat ca 100meter borrhål
Torsdag - Rörmokarna och elektrikern installerade sina delar, ingen inkoppling genomförbar då borrning ej var klar. Lovad att fredag skulle vara sista dagen för installation då slangsättarna kunde pressa kopplingarna inne i huset.
Fredag - Borrning (175m) och slangsättning, ingen installation då de inte var de som gjorde detta.
Söndag - försök till luftning av element av mig.....SAMTLIGA testade element hade runddragna luftnipplar. Dessa blev iordninggjorda i vintras och var fullt funktionella då. Vem löser detta åt oss?

Kontentan av detta:
jag har tvingats vara hemma från jobbet 2 dagar istället för 1, dessutom kommer det att bli en ytterligare dag när inkoppling sker.
All drift sker på elpatron med hög energiförbrukning som följd.
Renovering/byte av luftnupplar

Jag tycker inte att detta är acceptabelt, visst får man vara medveten om att det är en stor installation och många inblandade men hittills är det inget som har gått som jag blivit lovad eller som jag förväntat mig.

Kan jag begära någon form av kompensation??
Titel: SV: Kass projektledning - Kompensation eller inte??
Skrivet av: fogsvans skrivet 03 april 2007, 18:13:06
Läs konsumenttjänstlagen:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19850716.HTM
Alla villkor i avtalet som ger sämre villkor än lagen för dig som konsument är ogiltiga. Då gäller lagtexten.
Läs §§ 24 och 25.
Alla kostnader som uppkommer för dig, direkta såväl som indirekta, är entreprenören ersättningsskyldig för. Du har alltså rätt att t ex få ersättning för inkomstförluster pga av att du varit tvungen att ta ledigt från ditt arbete pga hans försening.
Läs dock det finstilta i kontraktet, står det något om tider så gäller det. Står inget så gäller lagen och där finns en hel del utrymme för dröjsmål.
Nipplarna:
Om du kan göra sannolikt (obs formuleringen) att det orsakats av entreprenören så har han bevisbördan att bevisa att han inte orsakat felet. Han har alltså mycket svårare än du att få rätt.
Se först av allt till att de färdigställer installationen. Först därefter reklamerar du. Tänk på att du kan hålla inne betalningen, men bara så mycket som du kräver i ersättning.