Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g diff mellan VB-f och VB-r  (läst 1374 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Foffe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Elektroniksidan.tk
LÃ¥g diff mellan VB-f och VB-r
« skrivet: 10 januari 2006, 08:53:59 »
Har en Nibe 1215-7, jordvärmeslinga och radiatorer. Dock har jag en fundering. Det är liten skillnad mellan VB-f och VB-r, ca 4 grader; ca 42-38 vid -5 ute temp, KB-f -4 och KB-r 0. Märkte att cirkulationspumparna (både VB och KB) var satta på högsta läget (3), vred igår ner VB pumpen på läge 2. Då ökade VB-diff till 5 grader. Dock så var utetempen i morse -7 och VB-f 45C, kan bero på det.

Har läst mig till på forumet att en diff på 6-7 grader ska ge "bäst" verkningsgrad på VP apparaten. Har försökt att se om någon radiator tar för mycket flöde, så att systemet blir "kortslutet" men jag tycker att samtliga element blir ungefär lika varma (förutom det i källaren som jag strypt).

Vad kan jag göra för att optimera mitt system? Är övriga värden OK?
Nibe Fighter 1215-7

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: LÃ¥g diff mellan VB-f och VB-r
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2006, 10:25:41 »
det är cirkulationspumpen du ändrar på & du kan ju bara aldrig träffa exakt på rätt delta-t, då den bara har 3 hastigheter. (man kan ju montera in en strypventil som hindrar flödet, men detta är inte als nödvändigt i dittfal anser jag)

när du kollar radiatorerna så ska du jämföra tempen på stig & retur. Har nån radiator nästan samma temp på stig o retur så bör du strypa lite.

men du verkar ju redan ha kolll på det här.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!