Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?  (läst 23201 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad värmeälskaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Hej!

Säkert är detta något som har stötts och blötts i andra trådar, men jag hittar inte det just nu...

Kan man egentligen räkna hem en värmepumpsinstallation?  Sc:,h

I vårt fall har vi en trasig elpanna som vi måste ersätta... Jag har först varit inne på luft/vatten och nu på senare tid bergvärme. Men frågeställningen är den samma... Jag har gjort en hyfsat bra kalkyl så som det ser ut för oss och en l/v skulle vi ha betalt av efter ca 11 år och en bergvärme efter ca 15 år. De båda håller kanske i 15 år ± 5 år, så "precis" när man "tjänat" in den så är det kanske dags att renovera eller köpa nytt för mer eller mindre pengar (fördelen med bergvärme är ju att då är ju i alla fall borran kvar).

I detta finns osäkerhetsfaktorer som hur elpriset kommer att vara i framtiden (det lär ju inte bli billigare men det kanske inte blir så mycket dyrare heller), kanske det kommer att bli en särskild uttagsskatt för bergvärme (man vet aldrig med politiker!) m.m...

Så klart en väldigt svår fråga och alla beslutar för sig själv... Men hur tänker/har ni andra tänkt?

Mvh
Mats
« Senast ändrad: 05 september 2011, 23:51:50 av värmeälskaren »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #1 skrivet: 06 september 2011, 00:35:01 »
Först och främst skall du ju räkna av kostnaden som en ny elpanna skulle betinga.
Sen skall du avskriva borrhål och eventuella radiatorer på 50 år.
Om du gör det bör du få en omedelbar förtjänst även om du lånar till hela summan, och besparingen bör rimligen öka successivt jämför med att köpa el.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #2 skrivet: 06 september 2011, 01:22:20 »
Har man väldigt bra isolering samt en väldigt låg förbrukning finns det säkert fall då besparingen är så pass låg att det blir svårt att räkna hem investeringen.

Ibland har det helt enkelt att göra med hur man räknar.

Om man ska tänka enkelt så ska man tänka utifrån den tid man tänkt bo i huset och hur mycket man under den tiden sparar i kronor och ören på att konvertera till bergvärme. Precis som isolering och liknande åtgärder är det en initial investeringskostnad som ger en besparing under en mycket lång tid. Även om själva pumpen måste bytas efter 10-20 år.

Jag räknade härom dagen på mina släktingars hus som värms med pellets. Kalkylen blev, utifrån dagens pelletspris, mer eller mindre plus minus noll. Så vida inte pelletspriset går upp.

Man kan välja att se det som att utan kostnad kan dom uppgradera frÃ¥n pellets till bergvärme med allt vad det innebär i att slippa sota och städa och bära och joxa  :) Samt att dom inte har ett linjärt förhÃ¥llande mellan energibehov och energitillförsel. I fallet med pellets har dom ju i dagsläget ett negativt förhÃ¥llande. Mer energi behöver tillföras frÃ¥n en extern producent än vad huset har behov av.

Värmepumpen gör att mindre energi behöver tillföras från en extern producent än vad huset behöver.

Som rickard säger är det smart att tänka utifrÃ¥n ett anuitetsperspektiv där investeringen amorteras i takt med dess livslängd. DÃ¥ framgÃ¥r hur mycket pengar man sparar dag 1. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #3 skrivet: 06 september 2011, 07:55:32 »
Sedan kan man lägga miljövinsten på plussidan också.
Vi kan vara ganska säkra på att det kommer en miljöskatt på elanvändning i bostadshus.
Den kommer troligen att basera sig på energiåtgång per. Kvm och max elanvändning per person i hushållet.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #4 skrivet: 06 september 2011, 08:17:35 »
Sedan kan man lägga miljövinsten på plussidan också.
Vi kan vara ganska säkra på att det kommer en miljöskatt på elanvändning i bostadshus.
Den kommer troligen att basera sig på energiåtgång per. Kvm och max elanvändning per person i hushållet.

Är detta ren spekulation, eller har du hört någon i regeringen uttala denna typ av framtidsvision?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #5 skrivet: 06 september 2011, 08:57:37 »
Vad är det för elförbrukning? Den måste vara väldigt låg om det skall kunna bli 11 års avskrivningstid för den extra kostnaden för en L/V-pump jämfört med ny elpanna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #6 skrivet: 06 september 2011, 10:49:30 »
Är detta ren spekulation, eller har du hört någon i regeringen uttala denna typ av framtidsvision?
Det ligger en motion om det, men jag vet inte hur mycket vikt man lägger vid det.
läste om det i tidningen Energi, där en miljöpartist (såklart) uttalade sig om att det var den enda rimliga vägen att gå, och hade tydligen fått medhåll från andra partier
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #7 skrivet: 06 september 2011, 10:59:19 »
Ja, skattepengarna skall ju in, så jag tror nog också att det är rimligt att anta att vi får någon form av energiskatt i proportion till uppvärmd yta, dock inte så att den relateras till energiförbrukningen, utan bara till bostadsytan. (Dold fastighetsskatt ovanpå den dolda fastighetsavgiften och den högre försäljningsskatten)
Detta för att det finns många små hus i och kring storstäderna som inte skulle drabbas så hårt av detta (röstfiske).
Ute i landet där många hus är 200 m2 eller mer skulle det bli mer kännbart.

Sen tror jag det blir för komplicerat att relatera skatten till energiförbrukningen/m2, i vårt fall som kör pool, avfuktare i krypgrund, servrar o.s.v. som egentligen inte har med husets energibehov att göra skulle det slå helt fel, då skulle det ju bli en konsumtionsskatt mer än en energiskatt relaterad till husets energieffektivitet.
« Senast ändrad: 06 september 2011, 11:02:08 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #8 skrivet: 06 september 2011, 11:00:28 »
Vi kan vara ganska säkra på att det kommer en miljöskatt på elanvändning i bostadshus.
Den kommer troligen att basera sig på energiåtgång per. Kvm och max elanvändning per person i hushållet.

Låter som fjärvärmebolagens lobbyister lyckats påverka miljöpartiet.
Just nu är fjärrvärme oftast dyrare än värmepump, fjärrvärmebolagen vill väl hitta sätt att mota in fler i fÃ¥llan.  huvuddunk
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #9 skrivet: 06 september 2011, 11:05:49 »
Varför ska vi straffas om vi använder mindre el?
Tänker här att regeringen antagligen vill att vi ska värma med surpellets.

Sedan så förstår jag inte varför man inte skulle kunna räkna hem en VP?
Vad jämför du då med? Direktverkande el? Pellets?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad värmeälskaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #10 skrivet: 06 september 2011, 11:55:52 »
Vi har vattenburen värme idag som värms med en elpanna som vi som sagt måste byta ut. Vårt hus på 145m2 är inte särskilt välisolerat, vi gör av med 20000kWh/år i värme och 2500kWh/år i varmvatten. Säg att man enkelt kan säga att man sänker energibehovet med 2/3 så hamnar vi på en total årlig besparing på 15000kWh. Om elen kostar 1:-/kWh så blir det 150000:- på 10 år. I detta är varken räntor eller stigande elpriser med i bilden... Excelarket jag har gjort tar in lite mer faktorer (som räntor m.m.), men jag tycker ändå inte att det är som natt och dag på vad man skulle tjäna in på en vp över tid...

Korrekt, jag måste dra av vad kostnaden för en ny elpanna är, för den investeringen måste jag ju ändå göra. Det har jag faktiskt inte gjort därför att jag på något sätt tänker mig att en sådan skulle komma till att hålla i +20 år (men det kanske är fel antagit). Men det är sant, den borde räknas av investeringen av vp.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #11 skrivet: 06 september 2011, 12:28:44 »
Sen får du ju göra ROT-avdrag.
Är du händig och köper luft/vatten kan du dessutom installera själv och klara dig undan med typ 70 000 kr istället för över 100 000 kr.
Bergvärme, med den förbrukningen bör inkl installation och efter rot inte kosta just mer än 130 000 kr, på vissa orter i landet kan det nog t.o.m vara billigare.
Vad skulle elpannan kosta?

Om du räknar med att låna hela summan, och det blir 200? kr billigare/månad - exakt vad är det som gör att du tvekar?
Visst, du blir inte rik, men du har en ny miljövänlig uppvärmning som ger dig låga fasta kostnader när väl lånet är betalt.
Om du inte byter till ett billigt uppvärmningssystem nu kommer du att betala dyrt så länge du bor i huset, och sen får du skänka bort huset för att du har en elpanna för värme.

Alltså, lägg även in i kalkylen att en stor del av investeringen direkt kan överföras på att husets värde stiger.
Tänk att du lÃ¥nar 130 000 och att 75 000 av dessa sätts pÃ¥ ett sparkonto som du inte fÃ¥r röra sÃ¥ länge du äger huset, dÃ¥ kanske det känns bättre.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #12 skrivet: 06 september 2011, 12:40:22 »
Om elen kostar 50 öre totalt med alla skatter etc ja då blir kalkylen ännu sämre.

Om du får 1 kwh el fram till dörren, så att säga, med alla skatter, moms och framledningsavgifter så är väl elen för billig?

Jag tror att elpriset fram till dörren ligger på 1.25-1.35kr per kwh.

Det ger dig, förutom en korrekt kalkyl, en bättre besparing om ca 30%
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #13 skrivet: 06 september 2011, 13:34:07 »
Det låter rimligt att det går att spara 15000 kWh/år med en bergvärmeinstallation. Men förutom att elpriset i kalkylen är för lågt så kan man med bergvärme förmodligen går en en storlek i huvudsäkring jämfört med elpanna. Det gör i så fall ca 1000 kr/år. Tänk också på att det kan komma någon form av effektavgift som gör att en elpanna som när det är som kallast kommer att dra ca 9 kW då blir väldigt dyr. Det är då trevligare med en värmepump som drar 2,5-3 kW.

Det är rimligt att anta att en elpanna hÃ¥ller längre men värdet idag pÃ¥ nÃ¥got som om 15 Ã¥r kan hÃ¥lla ytterligare 5 Ã¥r är inte högt. Även om man inte räknar med nÃ¥gon ränta är det 3/4 av elpannans kostnad som skall in pÃ¥ plussidan i värmepumpkalkylen, den kostnaden har man i vilket fall som helst. 

I praktiken sparar man lite mer än 2/3. Min lite klent dimensionerade anläggning ligger runt 70 % besparing inklusive tillsatselen. Det skall vara möjligt att nå några procent högre besparing. Men det kräver att man sätter sig in i hur en värmepump fungerar tillsammans med radiatorerna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ebg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #14 skrivet: 06 september 2011, 18:45:03 »
Ang elpriset så ligger ligger energiskatten på ca 36 öre/kWh, överföringsavgift 23 öre/kWh. Därtill elpriset som varierar mellan ca 40 öre till 1 kr/kWh beroende på säsong etc. Så räkna med minst 1 kr på sommaren resp 1,60 kr på vintern. Då mest el förbrukas på vintern är en rimlig kalkyl ca 1,40 kr i snitt.
Sedan jag fick min bergvärmepump installerad (1 feb 2011) har jag mer än halverat min elförbrukning och då hade jag ett garage som värmdes med l/l VP och förbrukade minst lika mycket som hela huset i övrigt. Min Thermia G2 har nu precis passerat 1000 drifttimmar sedan 1 feb och beräknat ca 2,1 kW per timme dvs 2100 kWh.
Har precis fått mina fläktkonvektorer installerade och hoppas på kraftigt minskade uppvärmningskostnader i garaget. Om mina beräkningar stämmer så räknar jag med en minskning på drygt 20000 kWh per år (från 36000 till ca 14000) Och detta för en investering på totalt 180000:- (Mao en besparing på ca 30000 kr/år= ca 6 år innan break even)
Thermia Diplomat Opt G2 8 kW, 190 m borra varav 181 m aktivt. Välisolerad 1½ plans villa på 221 m2. 121 m2 nedervåning (golvvärme) och 100 m2 övervån (2st Thermopanel TP21-610 V4 och 1 st Carrier 42NS-30 (4-rör) för värme & frikyla) samt Fujitsu L/L VP (reserv). Värmer & kyler även uterum (27 m2) med Carrier 42NS-30 (4-rör) samt värmer 40 m2 garage med Aermec UL 36.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #15 skrivet: 06 september 2011, 22:17:00 »
Du glömde moms
Men summan blev rätt ialla fall.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #16 skrivet: 06 september 2011, 22:27:43 »
Men killen försöker inte ens räkna på vad han får för kvalitativ uppvärmning av huset jämför med vad han betalar med en elpanna.

LÃ¥t han köpa sig en ny elpanna sÃ¥ är problemet ur världen  fiR:
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad värmeälskaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #17 skrivet: 07 september 2011, 13:44:31 »
Jo, jag försöker, därför att jag vill kunna räkna hem den, annars hade jag ju inte bemödat mig (och er) med att skriva denna tråden, eller hur?

Jag har kanske inte lika stort hus som många av er andra, jag bor i Skåne med inte alltför kalla vintrar (oftast i alla fall) samt att jag har 75m ner till berget. Därav mina många funderingar...

Jag började som sagt fundera på en l/v men är inte pigg på den idén därför att jag vill slippa utedelen (är en ismaskin på vintern, oljud, ful, tar plats).

Vidare ville jag få hjälp med att tänka på andra saker som jag missat i min kalkyl, så jag ska ta ett varv till med den nu när andra saker har blivt mer belysta.

Tack för era råd!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #18 skrivet: 07 september 2011, 14:06:20 »
75 meter till berget, då är inte bergvärme något alternativ. I Skåne skall L/V fungera bra.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad värmeälskaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #20 skrivet: 07 september 2011, 16:31:24 »
Tja, det finns ju folk som installerar bergvärme även om de har långt ner till berget här i Skåne.

Jag har fått preliminärt prisuppskattning från Thermia och de säger att det kostar 550:-/m för borrning och foder innan berget. Det skulle göra att investeringen blir ca 40 000:- dyrare än om man hade berget uppe i dagen. Samtidigt är enl. uppgift bergvärmepumpen (hårdvaran alltså) ca 10 000:- billigare än l/v-värmepumpen.

För den extra pengen får jag:
* högre årsverkningsgrad
* ingen utedel som riskerar att vara "slut" inom för kort tid efter de 10 åren som man kan ha försäkringen (samt tidigare nämnda nackdelar som oljud och plats)
* inget bekymmer med isberget under utedelen (eller mer eller mindre komplicerade lösningar med eluppvärmda avloppsrör till en stenkista el dyl.) Kondensvattnet ser jag som att det har stor problempotential, i synnerhet i Skåne, där vår luft är ap-fuktig på vintern...

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #21 skrivet: 07 september 2011, 17:09:08 »
Du får ursäkta mig men det känns som du bara ser det negativa i de förslag du får.

Är glaset halvtomt eller halvfullt?


Du kanske skulle kolla på Ispinnen istället. Du slipper borra, alla "rörliga" delar sitter inomhus och den mår bara bra av att samla på sig is.
« Senast ändrad: 07 september 2011, 21:38:19 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad aromata

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #22 skrivet: 07 september 2011, 20:20:38 »
Min ytjordvärme kostar 100.000 kr.
Jag räknar med att den sparar ca 17.000 kr/år (payoff 6 år).
Jag räknar med att investeringens livslängd är 12 år.
Ränta 5%.

Efter 6 år har jag genom lägre elförbrukning sparat ihop 100.000 kr.
År 6-12 med 5% årlig ränta ger behållningen 134.000 kr.
Årlig el-besparing år 6-12 är 17.000 kr x 6 år = 100.000 kr.
Totalt på banken om 12 år 234.000 kr.

Utan investeringen har jag 100.000 kr på banken.
År 1-12 med 5% årlig ränta ger behållningen 180.000 kr.

Lånar jag pengarna blir behållningen förstås mindre år 12 men å andra sidan har jag heller inga 100.000 kr idag som kan förränta sig.

Räntor, livslängd och elpriser kan alltid diskuteras och beräkningen är grovt förenklad men jag har ändå svårt att tro annat än att just detta kommer att bli en god affär.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #23 skrivet: 07 september 2011, 20:29:33 »
Tja, det finns ju folk som installerar bergvärme även om de har långt ner till berget här i Skåne.

De har nog större värmebehov. Jämför man bergvärme och L/V blir bergvärme mer fördelaktigt ekonomiskt sett ju större värmebehov man har.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #24 skrivet: 07 september 2011, 21:07:16 »
.....inget bekymmer med isberget under utedelen (eller mer eller mindre komplicerade lösningar med eluppvärmda avloppsrör till en stenkista el dyl.) Kondensvattnet ser jag som att det har stor problempotential, i synnerhet i Skåne, där vår luft är ap-fuktig på vintern...
Hej värmeälskaren, Jag hade samma valmöjlighet som du men avstod från att studera ekonomin i LV VP pga buller och is och ful maskin i trädgården (har ingen "bakgård". Är mycket nöjd med min BV VP anläggning.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad värmeälskaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #25 skrivet: 07 september 2011, 22:22:42 »
Wooh, jag märker att man trampar på en öm tå här om man är lite avvaktande till värmepumpar... Glaset är varken halvtomt eller halvfullt. Om du inte har förstått det innan är jag som sagt tacksam för de olika vinklarna man kan se det från samt att jag vill kunna räkna hem den. Och för att då riskera att låta mer negativ kan jag säga att någon Ispinne aldrig kommer att stå i min trädgård.

Än en gång, tack till er som skriver konkreta råd och visar mig hur ni har räknat på det!

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #26 skrivet: 08 september 2011, 00:19:17 »
Wooh, jag märker att man trampar på en öm tå här om man är lite avvaktande till värmepumpar... Glaset är varken halvtomt eller halvfullt. Om du inte har förstått det innan är jag som sagt tacksam för de olika vinklarna man kan se det från samt att jag vill kunna räkna hem den. Och för att då riskera att låta mer negativ kan jag säga att någon Ispinne aldrig kommer att stå i min trädgård.

Än en gång, tack till er som skriver konkreta råd och visar mig hur ni har räknat på det!


Inga ömma tår här inte men utifrån dina kommentarer så verkar de enda alternativ du funderar över vara bergvärme eller elpanna.
En elpanna kostar inte många kronor i inköp och har hyfsat billiga delar om något skulle gå sönder. Dessutom håller dom länge.
Bergvärmen (och markvärme) måste man dela i två delar med olika avskrivningstid. Borrhålet håller betydligt längre än värmepumpen och ska kanske läggas med en avskrivning på 30-50 år. Att man sen inte bor i huset så länge spelar mindre roll för oftast så adderas hela kostnaden för borrhålet som värde till huset. Ett borrhål slits ju inte ut (även om det kan bli för litet om VP blir mycket effektivare)
Värmepumpen bör vara betald på 6-10 år men tiden beror mycket på priset på elen i framtiden. Ett vanligt fel man gör är att räkna på ett elpris på 1 krona per kWh och tro att det kommer att gälla under 10 år.
Ser vi historiskt på elprisets utveckling så har det stigit rätt mycket på de senaste 10 åren. Det finns nog ingenting som pekar på att de kommande 10 åren skulle ge en annan utveckling och det skulle kunna ge ett elpris på 0,8-1,0 kronor om 10 år (+skatter och andra avgifter). Priset påverkas dock av många olika faktorer som politiska beslut, väder, konjunktur etc. så att sia om exakta kostnader om 10 år blir bara en gissning (men dyrare kan vi iaf säga att det kommer att bli). Med ett snittpris över 10 år som kanske hamnar runt 1,50 - 1,70 och med en besparing på 15MWh så skulle det kunna ge ett investeringsutrymme på 20-25kkr per år (exkl. räntor).

Orkar inte skriva mer nu men jag har svårt att följa ditt resonemang om att det skulle vara olönsamt
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #27 skrivet: 08 september 2011, 01:16:47 »
Här på slutet är ju utopiaz inne på ett bra resonemang som jag delar fullt ut.

Alltså att om man kan konvertera, till låt oss säga bergvärme, så är det värt även om den enkla kalkylen under de första 10 åren bara blir +-0. Detta på grund av att borrhålet troligen håller längre än huset. Till fastigheten har man då alltså knutit en energikälla som gör att man under hela husets livstid kommer kunna värma huset till ca en tredjedel av kostnaden för den el som annars skulle krävas.

I min värld innebär det att en energibrunn skall adderas till fastighetens värde direkt och alltsÃ¥ inte skrivas av med annan takt än den man skriver av huset pÃ¥. Detta kanske innebär en ökad kostnad om ca 300kr per mÃ¥nad. egentligen kanske den inte borde skrivas av alls utan ligga kvar under hela den tid man har huset. Man betalar dÃ¥ kanske snarare 170-200kr per mÃ¥nad för tillgÃ¥ngen till denna eminenta energikälla! Den som köper huset när man dör eller säljer förväntas ta kostnaden, vilken dÃ¥ är lÃ¥g givet inflation. Är det inte rimligt att en bergvärmeinstallation ökar värdet pÃ¥ fastigheten med säg 60 000kr. Om 20 Ã¥r är det en spottstyver. 

Värmepumpen är en förbrukningsvara och skall som sådan skrivas av på 10 år. Räknar man på ca 70 000 för en panna så är det avskrivet ganska fort. Om man räknar med att man behöver en ny var 10e år så är det ändå en mycket enkel match att tjäna hem på den lägre kostnaden man får för el eller annan uppvärmning.

Så därför menar jag att man ska bytta till bergvärme även om en klassisk payoff kalkyl indikerar 10-15 år. Det är helt enkelt fel sätt att räkna på.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #28 skrivet: 08 september 2011, 07:13:13 »
Ett värmesystem är ju mer än en ekonomisk kalkyl, värmesystymet bidrar till komforten i hemmet och höjjer bekvämlighetsfaktorn för en relativt låg peng i förhållande till vad huspriset är
Sedan menar jag inte att man inte ska kolla runt på olik alternativ, men den här hysteriska jakten på pay-off tid blir lätt lite löjlig i förhållande till andra inköp vi gör som egentligen inte är lika nödvändiga.
Bilen tex, hur lång pay- off tid har du på den?
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #29 skrivet: 08 september 2011, 09:14:23 »
Wooh, jag märker att man trampar på en öm tå här om man är lite avvaktande till värmepumpar...

Ja... Testa att gÃ¥ in pÃ¥ ett pelletsforum och frÃ¥ga om man kan räkna hem en pelletspanna  ::)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad värmeälskaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #30 skrivet: 08 september 2011, 10:04:42 »
Ja... Testa att gÃ¥ in pÃ¥ ett pelletsforum och frÃ¥ga om man kan räkna hem en pelletspanna  ::)

Jo, jag inser att det gÃ¥r lite stick i stäv att göra det...  ^-^

Men det kommer oftast något gott ur diskussioner och jag har lärt mig en del så jag tycker det varit bra. Och är man tveksam till någonting finns det ju inget bättre ställe att bli "omvänd" än just på ett ställe där det finns folk som brinner för saken i fråga.

Det är sant, borran ska man räkna med väldigt lång avskrivningstid på.

Nu inväntar jag bara min offerter pÃ¥ bergvärmeinstallationen sÃ¥ fÃ¥r vi se om det blir det eller l/v.  :-\
« Senast ändrad: 08 september 2011, 10:08:37 av värmeälskaren »

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #31 skrivet: 08 september 2011, 10:21:12 »
En borra stiger väl snarast i värde, iaf om den är rejält tilltagen och klarar en fulleffektsdimensionering.
Borrar jag idag så är den väl om 5 år värd vad det kostar att borra då, funkar den bra så borde den nästan vara värd mer eftersom den inte har några osäkerhetsfaktorer.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #32 skrivet: 08 september 2011, 10:43:20 »
En borra stiger väl snarast i värde, iaf om den är rejält tilltagen och klarar en fulleffektsdimensionering.
Borrar jag idag så är den väl om 5 år värd vad det kostar att borra då, funkar den bra så borde den nästan vara värd mer eftersom den inte har några osäkerhetsfaktorer.

Man kan väl säga att det alltid lönar sig att borra djupare än vad man behöver idag. Om borrhålet är dimensionerat så att det ska vara 150 meter djupt så kan man lägga 5000:- till och får det 170 meter istället. Den extrakostnaden betalar sig kanske inte direkt i högre verkningsgrad men den ger sinnesfrid att veta att borrhålet även kommer att klara nästnästa generation värmepumpar.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad värmeälskaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #33 skrivet: 08 september 2011, 23:20:11 »
...borrhålet även kommer att klara nästnästa generation värmepumpar.

En dum fråga kanske, men borde inte nästnästa generation värmepumpar ha än bättre verkningsgrad än dagens med samma borrdjup...?

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #34 skrivet: 09 september 2011, 00:21:05 »
någonstans ska ju energin tas i från. Bortsett från eventuella förluster i processen som går att minska så rör det sig generellt om att tar du mer energi från borrhålet än elbolaget så måste borrhålet vara djupare.

Omvänt gäller ju mindre du tar från borrhålet desto mer tar du från elbolaget.

Så ett djupare borrhål borgar för att ha högre COP när det kommer maskiner som kan leverera detta.

Det kan även bli så att flera grannar har energibrunnar och då gäller det att ha lite att ta utav.

Du vet vad snyggt med ett hus som kräver låg framledning (typ golvvärme) och på grund av god isolering (eller i typ skåne) inte har så högt behov av toppeffekt som får ett bra djupt borrhål som ger fint COP med en liten maskin och ett högt och relativt jämt effektuttag.

Energibrunnen kommer finnas längre än vi stackare lever och med vetskap om detta är det kanske enkare att motivera ett bra hål. Under en livstid kan husets behov förändras, byggas ut, få en liten pool och lite annat ditt och datt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad bece

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #35 skrivet: 09 september 2011, 07:35:20 »
Vet inte om jag missat nÃ¥got, men skulle inte ytjordvärme kunna vara ett alternativ?  Sc:,h

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #36 skrivet: 09 september 2011, 11:48:39 »
Läser pÃ¥ mÃ¥nga ställen pÃ¥ forumet att man ska ta till i bÃ¥de borrhÃ¥l och vp utifall man ska bygga ut eller tex skaffa pool men det kan ju lika gärna bli tvärtom man tilläggsisolerar och byter fönster och barnen flyttar ut det gäller nog att tänka till före  *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #37 skrivet: 09 september 2011, 11:51:51 »
Problemet med att tilläggsisolera och byta fönster när man har värmepumpen är att återbetalningstiden är lång på investeringen. Därmed inte sagt att det är bortkastat att göra det.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #38 skrivet: 09 september 2011, 11:52:42 »
Byter fönster gör väl de flesta för att modernisera, inte nödvändigtvis för att spara energi.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #39 skrivet: 09 september 2011, 11:59:31 »
Ska man ändå byta panel kostar det inte många kronor till att isolera.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #40 skrivet: 09 september 2011, 12:13:01 »
Självklart ska man inte borra djupare än vad som är rimligt.

Från mitt perspektiv handlar det snarare om att om man vill ta i någonstans så ska det vara på ett område som håller hela livet. Typ borrhålet och radiatorer.

Pumpar kommer det nya modeller av helatiden och man hinner kanske förbruka ett par.

Min tanke är inte att få beslut om bergvärme att bli mer komplicerat utan snarare förstå fördelarna och det långsiktigt goda med investeringen!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad värmeälskaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #41 skrivet: 09 september 2011, 13:16:49 »
David, jag är helt med på din förklaring, om energibehovet för huset är konstant men man får effektivare pump i framtiden (el-snålare) så måste ju den extra energin komma från borran. Ja, det låter nog inte så dumt att ta ett lite djupare hål... Det är ju också en sån grej som man aldrig gör om; man tar ju inte upp slangen och får dit en borrare för att göra hålet 30m djupare.

Generellt sett skulle ytjordvärme nog vara det bästa (mest ekonomiska) för oss, men vi har inte tillräckligt stor tomt.

Lyssnar man på politikerna så ska man ju byta till 3-glas fönster bara för att spara energi... Den "investeringen" hade man inte kunna räkna hem på sin livstid.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #42 skrivet: 09 september 2011, 13:46:52 »
När jag köpte min bergvärmeanläggning ställde jag mig frågan om man verkligen måste räkna lönsamhet på köpet!

Det finns väl massor av stora utgifter vi drar på oss utan att vi räknat på det:
- "vill ha" styr oss väl ofta!?. Hur många räknar tex ordentligt på ett bilköp eller en semesterresa? Jag räknar litet då och då på kostnaderna för min gamla BMW kontra en nyare bil och konstaterar varje gånga att den inte skall bytas. Hittills har den gått ca 75.000 mil och kalkylen ser ut som att jag får ta med mig den i graven. Men bortser jag från lönsamhetsskäl finns det många orsaker till varför jag borde "byta upp mig" till något bättre
- Det är svårt att räkna lönsamhet på en värmepump. 3-5 års återbetalningstid kan väl anses vara lönsamt. 5 och bortåt 10 år blir osäkert för vad vet man om service- och reparationsbehovet så långt i framtiden (kompressorhaveri, läckande R134.gas, trasiga cirkulationspumpar och växelventiler mm. För att inte tala om eventuella felsökningskostnader som kan bli hur höga som helst). Över 10 års återbetalningstid är det synnerligen tveksamt om man kan prata om lönsamt över huvud taget för en teknisk pryl.

Och andra sidan är det rätt trevligt:
- att konstatera hur låga uppvärmningskostanader man fått på sitt hus
- att man (troligen) skapat sig bättre förutsättningar att klara bistra tider i och med lägre årliga utgifter
- att man har tillfredställt "habegäret"
- att man fått ett extra förrådsutrymme (om man tex kastat ut oljepanna och tank)
- att eventuella framtida ökade energikostnader inte kommer att slå så hårt på privatekonmin
- mm

Själv fick "habegäret" styra mig i mitt köp eftersom jag inte tyckte att investeringen egentligen var lönsam ur ett industriellt perspektiv med de långa (och osäkra) återbetalningstider som presenterades för mig.

Per L
 
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #43 skrivet: 09 september 2011, 13:48:05 »
Om du har lite större tomt sÃ¥ gÃ¥r det bra att komplettera en lite för liten borra med tex 100 meter jordvärme om det visar sig behövas om 25 Ã¥r eller sÃ¥  *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #44 skrivet: 09 september 2011, 14:15:19 »
+1
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #45 skrivet: 09 september 2011, 14:24:05 »
När jag köpte min bergvärmeanläggning ställde jag mig frågan om man verkligen måste räkna lönsamhet på köpet!

Det finns väl massor av stora utgifter vi drar på oss utan att vi räknat på det:
- "vill ha" styr oss väl ofta!?. Hur många räknar tex ordentligt på ett bilköp eller en semesterresa? Jag räknar litet då och då på kostnaderna för min gamla BMW kontra en nyare bil och konstaterar varje gånga att den inte skall bytas. Hittills har den gått ca 75.000 mil och kalkylen ser ut som att jag får ta med mig den i graven. Men bortser jag från lönsamhetsskäl finns det många orsaker till varför jag borde "byta upp mig" till något bättre
- Det är svårt att räkna lönsamhet på en värmepump. 3-5 års återbetalningstid kan väl anses vara lönsamt. 5 och bortåt 10 år blir osäkert för vad vet man om service- och reparationsbehovet så långt i framtiden (kompressorhaveri, läckande R134.gas, trasiga cirkulationspumpar och växelventiler mm. För att inte tala om eventuella felsökningskostnader som kan bli hur höga som helst). Över 10 års återbetalningstid är det synnerligen tveksamt om man kan prata om lönsamt över huvud taget för en teknisk pryl.

Och andra sidan är det rätt trevligt:
- att konstatera hur låga uppvärmningskostanader man fått på sitt hus
- att man (troligen) skapat sig bättre förutsättningar att klara bistra tider i och med lägre årliga utgifter
- att man har tillfredställt "habegäret"
- att man fått ett extra förrådsutrymme (om man tex kastat ut oljepanna och tank)
- att eventuella framtida ökade energikostnader inte kommer att slå så hårt på privatekonmin
- mm

Själv fick "habegäret" styra mig i mitt köp eftersom jag inte tyckte att investeringen egentligen var lönsam ur ett industriellt perspektiv med de långa (och osäkra) återbetalningstider som presenterades för mig.

Per L

Att ett badrum som egentligen fungerar (men är fult) byts ut för 200 lax händer hela tiden. Bil tröttnar man på efter 2 år och vill byta, typ.

Visst vore det dumt att byta till en uppvärmning av huset som är dyrare än den tidigare, men det är ju sällan fallet med värmepumpar. Ofta när man pratar med pelletseldare har dom svårt att inse nyttan med konvertering trotts att dom i dag behöver köpa (och bära...) ca 120% av husets energibehov kontra en VP som kräver 30% och varför detta på sikt måste vara den rätta vägen att gå även om siffrorna utifrån ett kostnadsperspektiv är jämförbara för stunden.

Sänka mängden energi jag behöver köpa (som behöver tillverkas) samt säkerställa att den energi jag köper framställs miljöenligt och effektivt genom mitt val av exempelvis el är allt jag som konsument kan göra (grovt). Resten är upp till politikerna, som jag förvisso kan påverka med min röst. Men jag tror mina val dagligdags gör mer än min röst i det fallet.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad bece

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #46 skrivet: 09 september 2011, 14:31:14 »
..........................................

Generellt sett skulle ytjordvärme nog vara det bästa (mest ekonomiska) för oss, men vi har inte tillräckligt stor tomt.

......................................

Kompaktkollektor kanske skulle funka?!?  :)

Utloggad //GG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Bromma
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #47 skrivet: 11 september 2011, 18:51:26 »
som svar på frågan.
Visst går det att räkna hem en VP.
I mitt fall så går det jämt upp på ca 4.12 år... sedan kommer jag ha en ungefärlig snittkostnad på 700 kr / månaden.





« Senast ändrad: 11 september 2011, 19:23:59 av //GG »
Hus i Bromma byggt  1934 total uppvärmd yta ( inkl Källare uppvärmd till ca 21 grader) 150 kvm inne temp 21-23
Nuvarande uppvärmning installerat 30/8-2011: Thermia Atec  9 Total.
Vindkraftsandelar står för el-leveransen ( 20 öre(kwh+ skatter nätavgifter m.m )
feb 2012 nordic-rutan installerad i alla fönster.
2vuxna 2 barn.

Före ATEC                 11/12    12/13   13/14
Aug 2010: 1310 kwh   663       663       743
Sep 2010: 1680 kwh   616       697       713
Okt 2010: 2362 kwh   901       971       996
Nov 2010: 3399 kwh  1033      1167    1211

Dec 2010: 3797 kwh   1379     1617     1463

Jan 2011: 3484 kwh   1815      2163    1853
Feb 2011: 3753 kwh   1881      1457    1356
Mar 2011: 3262 kwh   1140      1789    1391
Apr 2011: 2057 kwh     925      1071    1102
Maj 2011: 1654 kwh     642       640     912
Jun 2011:  837  kwh     637       615     722
Jul 2011:   509 kwh      574       699     596
Tot : 28104 kwh       12 206    13 546 13091

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #48 skrivet: 11 september 2011, 21:24:42 »
Tja, det finns ju folk som installerar bergvärme även om de har långt ner till berget här i Skåne.

Jag har fått preliminärt prisuppskattning från Thermia och de säger att det kostar 550:-/m för borrning och foder innan berget. Det skulle göra att investeringen blir ca 40 000:- dyrare än om man hade berget uppe i dagen. Samtidigt är enl. uppgift bergvärmepumpen (hårdvaran alltså) ca 10 000:- billigare än l/v-värmepumpen.

För den extra pengen får jag:
* högre årsverkningsgrad
* ingen utedel som riskerar att vara "slut" inom för kort tid efter de 10 åren som man kan ha försäkringen (samt tidigare nämnda nackdelar som oljud och plats)
* inget bekymmer med isberget under utedelen (eller mer eller mindre komplicerade lösningar med eluppvärmda avloppsrör till en stenkista el dyl.) Kondensvattnet ser jag som att det har stor problempotential, i synnerhet i Skåne, där vår luft är ap-fuktig på vintern...


Tycker du har lite negativa uppfattningar om L/V-pumpar.

Gör man det ordentlig har man inga problem med is. Första året hade jag problem för att inte ens allt var kopplat som det skulle från början och förstår dig nog att det sista man vill är att hacka is på vintrarna när det är kallt ute dessutom. Ser dock inte dragningen av ett rör som ett speciellt stort jobb om du redan har drenerat ditt hus. En liten värmekabel som du kan knäppa av och på vid behov är ej heller speciellt svårt att få dit. Du behöver inte dra den värst långt in i avloppet.

Gällande ljudet så märker jag inget av ljudet inomhus (kanske beror det på att vi har ett välisolerat hus), beror ju förstås också om man envisas med att installera den fast i väggen och på de sättet lyckas få väggen att resonera. Utomhus så brukar jag själv inte vistas vid pumpen när det är -15 grader ute. På sommrarna så har man bra tur om man ens ser pumpen köra på de få minuter den behövs. Dvs. jag har nog inte reagerat att ljud skulle ha varit ett bekymmer med vår installation och vår pump och jag kan nämna att jag är rätt kräsen med ljud annars. Har tom. trimmat min datorfläkt att gå på lägre varvantal för att den inte skall föra oljud i onödan ;) Utomhusdelarna är relativt tysta enligt min mening, speciellt på sommrarna när de kör på låga varv.

Men bergvärme eller jordvärme är inget dÃ¥ligt alternativ heller om du bara vill satsa lite. Lycka till med projektet vad du än väljer blir det nog säkert bättre än det du har hoppas jag!   Thumbsup
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad //GG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Bromma
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #49 skrivet: 12 september 2011, 08:41:19 »
Det är väl faktiskt så att installation av värmepump är den investering i min fastighet som kommer tjäna in sig själv under min livstid med råge.

Som jämförelse så kommer jag inte tjäna in

-bytet av takpannor/läkt/papp/hängrännor som jag gjorde
Summa 75 000

- bytet av kök som "vi"  ( läs min fru) ville göra
Summa  125 000 ( det var 6 Ã¥r sedan och hon började förra veckan titta pÃ¥ nästa kök.. f-n  huvuddunk )

- bytet av toalett/duschrum
Summa 150 000 ( ska bytas om 25 år)

-tillbyggnad om 30 kvm m källare
Summa 450 000

-målning vart 10:e år
Summa 15 000

m.m.


slutsats:

det kostar att ha hus.

övriga saker som ett normalt hushåll köper utan att blinka och som absolut inte lönar sig .
-dator
-Mobiler
-led tv
m.m m.m

en av mina grannar köpte ny bil ca 300 000...( 10 år senare hur mkt har han tjänat in på den? och hur mkt har han lagt ut på service/rep?.hur länge tar en biltillverkare full ansvar för sin produkt.?)

varför valde jag bort Bergvärme? och tog luft/vatten.

1. Skillnaden i besparing var sÃ¥ pass liten ( under 1000 kr/ Ã¥r troligtvis mindre dÃ¥ energimynfdighetens tester  :,v( visar att det märke/modell jag valde var bättre än beräknat)

2. skillnaden i offerter  bergvärme alt thermia Atec var ca 40 000

om 40 år skulle en bergvärmeanläggning spara mer pengar än en luft/vatten för mig. ( jag är 48 år... dvs när jag är 88år ung?/gammal?... jag kommer med stor sannolikhet ha andra problem att bry mig om än detta då..)
Hus i Bromma byggt  1934 total uppvärmd yta ( inkl Källare uppvärmd till ca 21 grader) 150 kvm inne temp 21-23
Nuvarande uppvärmning installerat 30/8-2011: Thermia Atec  9 Total.
Vindkraftsandelar står för el-leveransen ( 20 öre(kwh+ skatter nätavgifter m.m )
feb 2012 nordic-rutan installerad i alla fönster.
2vuxna 2 barn.

Före ATEC                 11/12    12/13   13/14
Aug 2010: 1310 kwh   663       663       743
Sep 2010: 1680 kwh   616       697       713
Okt 2010: 2362 kwh   901       971       996
Nov 2010: 3399 kwh  1033      1167    1211

Dec 2010: 3797 kwh   1379     1617     1463

Jan 2011: 3484 kwh   1815      2163    1853
Feb 2011: 3753 kwh   1881      1457    1356
Mar 2011: 3262 kwh   1140      1789    1391
Apr 2011: 2057 kwh     925      1071    1102
Maj 2011: 1654 kwh     642       640     912
Jun 2011:  837  kwh     637       615     722
Jul 2011:   509 kwh      574       699     596
Tot : 28104 kwh       12 206    13 546 13091

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #50 skrivet: 12 september 2011, 17:17:30 »
Om du räknar pÃ¥ lite längre tid sÃ¥ blir bergvärme billigare när du är inne pÃ¥ vp nr 2 pÃ¥ samma hÃ¥ll  *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #51 skrivet: 12 september 2011, 18:33:42 »
Det är väl faktiskt så att installation av värmepump är den investering i min fastighet som kommer tjäna in sig själv under min livstid med råge.

Som jämförelse så kommer jag inte tjäna in

-bytet av takpannor/läkt/papp/hängrännor som jag gjorde
Summa 75 000

- bytet av kök som "vi"  ( läs min fru) ville göra
Summa  125 000 ( det var 6 Ã¥r sedan och hon började förra veckan titta pÃ¥ nästa kök.. f-n  huvuddunk )

- bytet av toalett/duschrum
Summa 150 000 ( ska bytas om 25 år)

-tillbyggnad om 30 kvm m källare
Summa 450 000

-målning vart 10:e år
Summa 15 000

m.m.


slutsats:

det kostar att ha hus.


Jag håller med ditt resonemang förrutom takbyte och renovering av toan, det är dyrt med fuktskador och man kan kanske spara en slant på att byta dom INNAN de springer läck
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad //GG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Bromma
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #52 skrivet: 12 september 2011, 18:53:51 »
Om du räknar pÃ¥ lite längre tid sÃ¥ blir bergvärme billigare när du är inne pÃ¥ vp nr 2 pÃ¥ samma hÃ¥ll  *vinkar*

och varför skulle en  kompressor motsv hÃ¥lla i all evighet bara för att den sitter pÃ¥ en bergvärmeanläggning? Sc:,h

Den har med största sannolikhet en teknisk livslängd den med.
för jag hart inte läst ngnstans att bergvärmepumpar likt tupperwere har "livstidsgaranti" ^-^

men jag förstår vad du menar...
Hus i Bromma byggt  1934 total uppvärmd yta ( inkl Källare uppvärmd till ca 21 grader) 150 kvm inne temp 21-23
Nuvarande uppvärmning installerat 30/8-2011: Thermia Atec  9 Total.
Vindkraftsandelar står för el-leveransen ( 20 öre(kwh+ skatter nätavgifter m.m )
feb 2012 nordic-rutan installerad i alla fönster.
2vuxna 2 barn.

Före ATEC                 11/12    12/13   13/14
Aug 2010: 1310 kwh   663       663       743
Sep 2010: 1680 kwh   616       697       713
Okt 2010: 2362 kwh   901       971       996
Nov 2010: 3399 kwh  1033      1167    1211

Dec 2010: 3797 kwh   1379     1617     1463

Jan 2011: 3484 kwh   1815      2163    1853
Feb 2011: 3753 kwh   1881      1457    1356
Mar 2011: 3262 kwh   1140      1789    1391
Apr 2011: 2057 kwh     925      1071    1102
Maj 2011: 1654 kwh     642       640     912
Jun 2011:  837  kwh     637       615     722
Jul 2011:   509 kwh      574       699     596
Tot : 28104 kwh       12 206    13 546 13091

Utloggad //GG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Bromma
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #53 skrivet: 12 september 2011, 18:55:00 »
Jag håller med ditt resonemang förrutom takbyte och renovering av toan, det är dyrt med fuktskador och man kan kanske spara en slant på att byta dom INNAN de springer läck


och har man en värmepump sÃ¥ har man pengar över för att fixa detta..  *vinkar*
Hus i Bromma byggt  1934 total uppvärmd yta ( inkl Källare uppvärmd till ca 21 grader) 150 kvm inne temp 21-23
Nuvarande uppvärmning installerat 30/8-2011: Thermia Atec  9 Total.
Vindkraftsandelar står för el-leveransen ( 20 öre(kwh+ skatter nätavgifter m.m )
feb 2012 nordic-rutan installerad i alla fönster.
2vuxna 2 barn.

Före ATEC                 11/12    12/13   13/14
Aug 2010: 1310 kwh   663       663       743
Sep 2010: 1680 kwh   616       697       713
Okt 2010: 2362 kwh   901       971       996
Nov 2010: 3399 kwh  1033      1167    1211

Dec 2010: 3797 kwh   1379     1617     1463

Jan 2011: 3484 kwh   1815      2163    1853
Feb 2011: 3753 kwh   1881      1457    1356
Mar 2011: 3262 kwh   1140      1789    1391
Apr 2011: 2057 kwh     925      1071    1102
Maj 2011: 1654 kwh     642       640     912
Jun 2011:  837  kwh     637       615     722
Jul 2011:   509 kwh      574       699     596
Tot : 28104 kwh       12 206    13 546 13091

Utloggad aromata

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #54 skrivet: 12 september 2011, 18:58:14 »
Kan man inte räkna hem en värmepump finns det ingen anledning att köpa en. Jag köper inte en VP för att det ska mer ombonat i pannrummet. En VP ska leverera värme i konkurrens med andra värmekällor. Eldar jag med pellets och vill slippa det jobbet får jag bedömma hur mycket det är värt i kronor.

Av ekonomiska skäl finns det ingen anledning att byta sådant som fungerar. Att byta kök eller badrum har ett värde i form av ökad trivsel. Sånt kan man unna sig trots att det egentligen inte behövs. Min bil är en förlustaffär men jag är villig att betala priset för bekvämligheten den ger. Så är det ju med det mesta vi unnar oss. Men om en elpana byts mot en VP märks ingen skillnad i huset och då handlar det om att kalkylen ska visa lönsamhet inom rimlig tid. Och den tiden är kortare än 40 år. Utvecklingen går fort och när VP:n är slut finns kanske helt andra alternativ som är mycket lönsammare.

Dessutom är min dator lönsam eftersom jag gör affärer som sparar mig mycket pengar på den. Mobilen kan jag också räkna hem eftersom den har besparat mig mycket transport hit och dit.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #55 skrivet: 12 september 2011, 19:44:13 »
och varför skulle en  kompressor motsv hÃ¥lla i all evighet bara för att den sitter pÃ¥ en bergvärmeanläggning? Sc:,h

Den har med största sannolikhet en teknisk livslängd den med.
för jag hart inte läst ngnstans att bergvärmepumpar likt tupperwere har "livstidsgaranti" ^-^

men jag förstår vad du menar...

Jag tror det avsågs en jämförelse mellan luft/vatten pump och bergvärmepump. Alltså att investeringen är inledningsvis dyrare men när pumparna går sönder så behöver ju inte hålet borras om. I normalfallet, från vilket det alltså finns massor av undantag, så är en bergvärmeinstallation bättre än luft/vatten utifrån ett besparingsperspektiv.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #56 skrivet: 12 september 2011, 19:48:10 »
Kan man inte räkna hem en värmepump finns det ingen anledning att köpa en. Jag köper inte en VP för att det ska mer ombonat i pannrummet. En VP ska leverera värme i konkurrens med andra värmekällor. Eldar jag med pellets och vill slippa det jobbet får jag bedömma hur mycket det är värt i kronor.

Av ekonomiska skäl finns det ingen anledning att byta sådant som fungerar. Att byta kök eller badrum har ett värde i form av ökad trivsel. Sånt kan man unna sig trots att det egentligen inte behövs. Min bil är en förlustaffär men jag är villig att betala priset för bekvämligheten den ger. Så är det ju med det mesta vi unnar oss. Men om en elpana byts mot en VP märks ingen skillnad i huset och då handlar det om att kalkylen ska visa lönsamhet inom rimlig tid. Och den tiden är kortare än 40 år. Utvecklingen går fort och när VP:n är slut finns kanske helt andra alternativ som är mycket lönsammare.

Dessutom är min dator lönsam eftersom jag gör affärer som sparar mig mycket pengar på den. Mobilen kan jag också räkna hem eftersom den har besparat mig mycket transport hit och dit.

Det finns ju så klart en miljöaspekt. Jag är redo att betala en premium för att köpa närodlat, ekologiskt, miljövänligt.

Om jag har exakt samma kostnad varje månad med en elpanna som jag har med bergvärme så kommer jag välja bergvärme alla dagar. Utöver att jag minskar min förbrukning som är positivt utifrån ett miljömässigt perspektiv så kommer det kanske en punkt i tiden då elpriset blir så pass dyrt att även den kalkylen innebär en lägre kostnad än elpannan.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad //GG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm/Bromma
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #57 skrivet: 12 september 2011, 19:48:23 »
Jag tror det avsågs en jämförelse mellan luft/vatten pump och bergvärmepump. Alltså att investeringen är inledningsvis dyrare men när pumparna går sönder så behöver ju inte hålet borras om. I normalfallet, från vilket det alltså finns massor av undantag, så är en bergvärmeinstallation bättre än luft/vatten utifrån ett besparingsperspektiv.

speciellt om man fÃ¥r tag pÃ¥ en Link.....  fiR:

och som sagt i mitt fall så blev det billigare och bättre med Luft/vatten tom på lång sikt.

Hus i Bromma byggt  1934 total uppvärmd yta ( inkl Källare uppvärmd till ca 21 grader) 150 kvm inne temp 21-23
Nuvarande uppvärmning installerat 30/8-2011: Thermia Atec  9 Total.
Vindkraftsandelar står för el-leveransen ( 20 öre(kwh+ skatter nätavgifter m.m )
feb 2012 nordic-rutan installerad i alla fönster.
2vuxna 2 barn.

Före ATEC                 11/12    12/13   13/14
Aug 2010: 1310 kwh   663       663       743
Sep 2010: 1680 kwh   616       697       713
Okt 2010: 2362 kwh   901       971       996
Nov 2010: 3399 kwh  1033      1167    1211

Dec 2010: 3797 kwh   1379     1617     1463

Jan 2011: 3484 kwh   1815      2163    1853
Feb 2011: 3753 kwh   1881      1457    1356
Mar 2011: 3262 kwh   1140      1789    1391
Apr 2011: 2057 kwh     925      1071    1102
Maj 2011: 1654 kwh     642       640     912
Jun 2011:  837  kwh     637       615     722
Jul 2011:   509 kwh      574       699     596
Tot : 28104 kwh       12 206    13 546 13091

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #58 skrivet: 12 september 2011, 19:52:28 »
speciellt om man fÃ¥r tag pÃ¥ en Link.....  fiR:

och som sagt i mitt fall så blev det billigare och bättre med Luft/vatten tom på lång sikt.

Ja precis! Det viktiga är nog att man kommer till en punkt där man genom att nyttja värmepumpens fördelar minskar den externt producerade energiförbrukningen för fastigheten. Sen om det kommer via jord/sjö/berg/luft/sol spelar ju inte så stor roll.

Att gå från verkningsgrader mellan 70-95% upp till 200-400% helt enkelt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #59 skrivet: 12 september 2011, 20:21:01 »
och varför skulle en  kompressor motsv hÃ¥lla i all evighet bara för att den sitter pÃ¥ en bergvärmeanläggning? Sc:,h

Den har med största sannolikhet en teknisk livslängd den med.
för jag hart inte läst ngnstans att bergvärmepumpar likt tupperwere har "livstidsgaranti" ^-^

men jag förstår vad du menar...

Tror inte den håller i evighet men om vi tror att dom håller lika länge så blir det billigare med berg vp den dagen dom båda behöver bytas ut. Dessutom finns det många som tror att en berg vp håller längre eftersom den jobbar med mera gynnsamma temperaturer och klimat men det är svårt att räkna med .
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #60 skrivet: 12 september 2011, 20:51:42 »
Jag har kört interräntekalkylen och får hem 20% förräntning på investerat kapital inkl avskrivningar, Luft vatten ger mer men av erfarenhet valde jag bort detta då min 7 år gamla NIBE 2010 gav upp. Andra kompressor haveriet, 2nd styrkortet. Den årsmodellen håller inte helt enkelt inte måttet. Ser också till andahandsvärdet, bergväme är mer robust, hålet håller säkert i 100 år, (räknade med 50 i kalkylen). Luft/vatten ger inge varmvatten utan tilläggs investering (acctank) så mitt råd är bergvärme eller jordvärme och du hade 70 m till berg.
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad tommys76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +1/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #61 skrivet: 12 september 2011, 21:51:00 »
speciellt om man fÃ¥r tag pÃ¥ en Link.....  fiR:

och som sagt i mitt fall så blev det billigare och bättre med Luft/vatten tom på lång sikt.

Jo, håller totalt med dig. Beror ju faktiskt på hur mycket du har att vinna med att ta en effektivare anläggning. Med en energisnål hus från början har du inte så mycket mera att vinna med en bergvärmepump istället för luft/vatten.

Fast lite avundsjuk måste jag erkänna att man är när det är -25 grader ute och man ser hur mätaren går. Då tänker man det skulle vara skönt med lite bergvärme, men det är ju trots allt inte så ofta och i de fallen så är det ju inte förbjudet att elda i stället när det är kallt och mysa kring brasan :) och på årsbasis så spelar det inte nödvändigtvis så stor roll. Det beror lite på hurudant hus du har och hurudant läge.

Säg för enkelhetensskull att du skulle klara dig med 2000kWh mindre per år med ett bergvärme alternativ. När sparar den in sig?
1½-plansvilla 145m² (2008)
Eco El + Eco Air 107 Polar Edition
Golvvärme både i nedre och övre våningen

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #62 skrivet: 12 september 2011, 22:20:52 »
Jag har kört interräntekalkylen och får hem 20% förräntning på investerat kapital inkl avskrivningar, Luft vatten ger mer men av erfarenhet valde jag bort detta då min 7 år gamla NIBE 2010 gav upp. Andra kompressor haveriet, 2nd styrkortet. Den årsmodellen håller inte helt enkelt inte måttet. Ser också till andahandsvärdet, bergväme är mer robust, hålet håller säkert i 100 år, (räknade med 50 i kalkylen). Luft/vatten ger inge varmvatten utan tilläggs investering (acctank) så mitt råd är bergvärme eller jordvärme och du hade 70 m till berg.

Lars kan du förklara lite närmare. Jag gör en IR och sätter upp uppskattad ränta till 7% (kalkylränta?) och får resultat 94%. Jag har alltså lagt in alla mina kostnader för ränta och amortering o ena sidan och mina "intäkter" o andra sidan. Jag utgår från att jag betalar av allt på 10 år inkl hål...

Vad är värdet 94% är det totalavkastningsräntan på 10års perioden (jag har ju inte berättat för kalkylprogrammet vilken period det är). Är det så enkelt att jag delar värdet med 10 så får jag hur mycket högre årlig avkastning jag får jämfört med kalkylräntan 7%?

Jag tycker det är komplicerat :D
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #63 skrivet: 12 september 2011, 22:25:03 »
Jo, håller totalt med dig. Beror ju faktiskt på hur mycket du har att vinna med att ta en effektivare anläggning. Med en energisnål hus från början har du inte så mycket mera att vinna med en bergvärmepump istället för luft/vatten.

Fast lite avundsjuk måste jag erkänna att man är när det är -25 grader ute och man ser hur mätaren går. Då tänker man det skulle vara skönt med lite bergvärme, men det är ju trots allt inte så ofta och i de fallen så är det ju inte förbjudet att elda i stället när det är kallt och mysa kring brasan :) och på årsbasis så spelar det inte nödvändigtvis så stor roll. Det beror lite på hurudant hus du har och hurudant läge.

Säg för enkelhetensskull att du skulle klara dig med 2000kWh mindre per år med ett bergvärme alternativ. När sparar den in sig?

det beror ju på hur mycket dyrare den är. Och huruvida du väljer att i kalkylen utgå från hålets livslängd. Som smurfen säger är ju byte av pump billigare med en BVP än LVVP. Så kombinationen
-längre livslängd (enligt vissa...)
-lägre kostnad vid köp av pump #2
-mindre spetsel
kontra
-högre investeringskostnad

Det är inte givet. Varje fall är unikt :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #64 skrivet: 12 september 2011, 22:59:53 »
Lars kan du förklara lite närmare. Jag gör en IR och sätter upp uppskattad ränta till 7% (kalkylränta?) och får resultat 94%. Jag har alltså lagt in alla mina kostnader för ränta och amortering o ena sidan och mina "intäkter" o andra sidan. Jag utgår från att jag betalar av allt på 10 år inkl hål...

Vad är värdet 94% är det totalavkastningsräntan på 10års perioden (jag har ju inte berättat för kalkylprogrammet vilken period det är). Är det så enkelt att jag delar värdet med 10 så får jag hur mycket högre årlig avkastning jag får jämfört med kalkylräntan 7%?

Jag tycker det är komplicerat :D

ok jag gjorde lite hemläxa. Nu la jag hela investeringsbeloppet på rad 1 och därefter 10 rader med positiva belopp som avser besparingen minus ränta och amortering. Då blir IR 7% och återigen har jag då skrivit av hela anläggningen på 10 år. Lite oklart om jag gör rätt måste jag säga.

Och varför sÃ¥ komplicerat? Ja menar.. det är väl bara o ta hur mycket jag spar kontra hur mycket jag har i kostnader sÃ¥ vipps fÃ¥r jag reda pÃ¥ vad jag sparat totalt. Vad investeringsbeloppet är vet jag ju och kan matcha mot detta? Det mÃ¥ste finnas nÃ¥got gömt, smart, som jag inte känner till. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #65 skrivet: 13 september 2011, 09:12:28 »
Luft/vatten ger inge varmvatten utan tilläggs investering (acctank)

En bergvärmepump utan varmvattenberedare ger inte heller nÃ¥t varmvatten  Sc:,h
Om man skall göra jämförelser så måste man väl jämföra med samma förutsättningar. Dvs bergvärme med VV-beredare/elpatron och luft/vatten med tillhörande elpanna...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #66 skrivet: 13 september 2011, 21:54:04 »
Precis, det förstod inte jag heller. Skulle BVP alltid ha VVB och LVVP aldrig ha nÃ¥gon  Sc:,h

Värmepump som värmepump, tänk er för innan ni skriver.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #67 skrivet: 13 september 2011, 23:01:30 »
tänkte säga vem behöver elpanna men det är ju klart. Kan vara nice med legionellakörning.

Det här pratet om lvvp och behov av extra tankar etc. Är det för att körningarna blir för korta för att värma allt VV på sommaren eller är det för att effekten inte räcker till att göra VV vid DUT?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #68 skrivet: 13 september 2011, 23:22:32 »
Det finns inga extra tankar om man inte har installerat någon knäpptank.

Varken på BVP eller LVVP.

Att värma varmvatten är en helt egen historia.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #69 skrivet: 13 september 2011, 23:33:12 »
mm jag är helt med på att en normal LVVP inte har någon extra tank. Den har en inbyggd VV tank precis som flertalet BVP. Men det jag menade var i fall man måste tänka på ett annat sätt, eller beräkna kostnaden annorlunda, när det kommer till VV och LVVP. Alltså är det en av nackdelarna, VV produktion på LVVP?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #70 skrivet: 13 september 2011, 23:45:54 »
VV-produktion på Nibe LVVP är alltid med växelventil, precis som på Nibe BVP.

Men inte CTC som kör sina LVVP och BVP med fast kondensering.

Man måste jämföra äpplen med äpplen.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #71 skrivet: 14 september 2011, 08:15:21 »
mm jag är helt med på att en normal LVVP inte har någon extra tank. Den har en inbyggd VV tank precis som flertalet BVP. Men det jag menade var i fall man måste tänka på ett annat sätt, eller beräkna kostnaden annorlunda, när det kommer till VV och LVVP. Alltså är det en av nackdelarna, VV produktion på LVVP?

Det beror på hur man ser på det hela... Om man med värmepumpen avser den delen som är utomhus så har ingen LVVP inbyggd varmvattenberedare. Det är nog det Lars54 menar.
Men, om man köper ett komplett värmesystem från de stora tillverkarna så ingår det en elpanna som monteras inomhus. Den innehåller samma prylar som en markvärmepump förutom kompressorn, dvs varmvattenberedare, cirkpumpar, växelventil, elpatron, etc.
Sen finns det ju så klart undantag från detta. Framförallt om man tittar på de billiga 'kinapumparna' som oftast bara har en inomhusdel bestående av en värmeväxlare och en cirkpump, sen får man komplettera med nån lämplig tank och andra prylar...

Dock är det ju så att man måste titta på ett komplett system om man skall jämföra olika lösningar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad A-O

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +1/-2
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #72 skrivet: 17 september 2011, 23:46:13 »
har samma funderingar som en del av er i tråden
rent ekonomiskt skulle det nog inte löna sig för mig iaf,
blir mest för komforten vi kommer att göra en konvertering isf

har just nu en lvp och stödvärmer med elraddar i rummen där behovet finns. takvärmen är aldrig på.

tänker köra så ett år och se vilken årsförbrukning vi har och därefter ta ett beslut ifall vi ska konvertera till vattenburet + bergvärme

pengarna finns så det behövs inte tas något lån
har räknat lite snabbt på följande sätt.

säg att det kostar 200 000 för hela instalationen.

jag får då 10 000kr per år hos blue step finnas med pengarna låsta under 5år.(räknar ej in ränta på ränta)

Efter skatt är detta 7000kr per år som jag måste spara in med bergvärmen mot lvpn + elraddar. Detta kan bli svårt tror jag eftersom vi redan har en beräknad årsförbrukning på 15900kwh/år

Huset köptes i sep 2010 och hade då en beräknad förbrukning på 25000kwh, efter att lvpn kom upp i slutet på december 2010 har den beräknade förbrukningen sjunkit stadigt för varje månad...och är nu nere under 16000...

grannen framför mig med bergvärme har ett nästan likadant hus och gör av med 13000kwh totalt per år och de är också en person mindre i hushålet.
räknar man lite grovt skulle jag alltså spara 3000kwh per år efter att ha lagt ut 200 000kr..........
« Senast ändrad: 17 september 2011, 23:49:27 av A-O »
LL FD25-VABH Q-HEAT 620 december 2010
BVP CTC Ecoheat 8.3 + 220m oktober 2015

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #73 skrivet: 18 september 2011, 00:23:48 »
Vart i sverige bor du ao?

(filar på argument)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad A-O

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +1/-2
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #74 skrivet: 18 september 2011, 00:35:38 »
Vart i sverige bor du ao?

(filar på argument)

i höjd med sundsvall ungefär... 10mil in
LL FD25-VABH Q-HEAT 620 december 2010
BVP CTC Ecoheat 8.3 + 220m oktober 2015

Utloggad mats_o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #75 skrivet: 18 september 2011, 10:45:39 »
Något söder om Ånge då eller?

Är själv Sundsvallsbo och sitter med liknande funderingar.

Mitt hus tar någonstans 18-20000KW/h per år plus ca 2 m3 ved i spiskasset.
126m2 plus ett uthus på 24m2.
Tomten ligger högt och bestÃ¥r av stenrik morän. 
Allt vad luftbaserade lösningar heter är uteslutna pga fläktljuden (jag tål dem helt enkelt inte).

Idag ser det som följande:
En äldre del av huset med 45M2 från 60 talet, 10 cm isolering i väggarna,totalt 3600W elementeffekt (4 element varav 3 skulle bli vattenburna vid konvertering)
81M2 är byggda på sent 90 tal med 15 cm isolering i väggarna, totalt här sitter det 4800W elementeffekt här
Uthuset har ett 1250W element för sina behov

Har försökt titta på dimensioneringsregler osv men hamnar helt snett. Purmo:s guide för element hävdade att jag behövde närmare 15KW effekt för att klara huset och det verkar ju lite fel med 100W per M2 när elsystemet inte kan trycka mer än ca 66W per m2. Tittar jag här på forumet så verkar ju liknande hus ligga på 6-8KW pumpar

På kort sikt tror jag inte att jag kan räkna hem en konvertering till bergvärme plus vattenburet men funderar ändå på att göra det av ett par olika skäl.
1. Möjligheten att finansiera det hela utan lån på 2 års sikt finns för tillfället.
2. Jag tror inte att elpriser och överföringsavgifter kommer att gå ned direkt vilket ger att kalkylen borde bli bättre med tiden
3. Det kan komma en utbyggnad på huset vilket i sådanna fall också förbättrar kalkylen.

Jag har då räknat på att kunna spara ca 9000Kw/h per år * 1.30 per Kw/h vilket ger 11700 per år. på 15 år ger det ju 175.000 vilket man borde kunna få anläggnngen för efter rot. Nu har jag då inte räknat med sänkning av huvudsäkrigar i kalkylen alls

Utloggad A-O

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +1/-2
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #76 skrivet: 18 september 2011, 15:01:59 »
180 000kr för konvertering efter rot är ett mkt bra pris

har själv bara kollat med en firma och fått en offert på 230 000kr inkl en 8kw nibe

ekonomiskt räknat är det nog rena vansinnet för mig som sagt
200 000kr med en ränta på 5% blir 327 000kr efter 15år

alltså hela 127 000kr bara i ränta...

LL FD25-VABH Q-HEAT 620 december 2010
BVP CTC Ecoheat 8.3 + 220m oktober 2015

Utloggad aromata

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #77 skrivet: 18 september 2011, 16:11:46 »
Den som klarar investeringen utan lån bör räkna med utebliven ränta i kalkylen. 175.000 kr, 3% sparränta och 15 år ger sammanlagt 97.644 kr i ränta efter skatt. Inte försumbart kan jag tycka.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #78 skrivet: 18 september 2011, 16:39:46 »
Den som klarar investeringen utan lån bör räkna med utebliven ränta i kalkylen. 175.000 kr, 3% sparränta och 15 år ger sammanlagt 97.644 kr i ränta efter skatt. Inte försumbart kan jag tycka.
Du måste även ta hänsyn till besparingen för minskad elförbrukning med värmepumpen, annars blir det lite fel 8)
Jag kan dessutom tillägga att värmepump lönar sig alltid, bÃ¥de ekonomiskt och bekvämt. Ved är annars det billigaste men dÃ¥ krävs stor egen arbetsinsats för  att det ska löna sig.

Utloggad aromata

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #79 skrivet: 18 september 2011, 18:09:26 »
Du måste även ta hänsyn till besparingen för minskad elförbrukning med värmepumpen, annars blir det lite fel 8)
Jag kan dessutom tillägga att värmepump lönar sig alltid, bÃ¥de ekonomiskt och bekvämt. Ved är annars det billigaste men dÃ¥ krävs stor egen arbetsinsats för  att det ska löna sig.
Jo, den minskade elförbrukningen är ju det man ser till i första hand men inte alla räknar med den räntan du får på kapitalet och som du missar om du inte investerar. Alla korten måste upp på bordet.

Även om jag tror att värmepump nästan alltid lönar sig så kan man inte veta förrän man räknat på det. Att säga att det alltid lönar sig blir att generalisera lite för grovt kan jag tycka. Men det är upp till var och en att räkna utifrån sina förutsättningar.

Utloggad Fjällräven

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #80 skrivet: 18 september 2011, 19:32:20 »
Nu måste vi nog krångla till det ännu mer.......
Man måste lägga till betydligt fler variabler för att se vinsten med VP,du måste betala skatt på räntan,du måste även ta hänsyn till inflation, dessutom får du på plussidan en värdehöjning av fastigheten och som sagt en väldigt bekväm uppvärmning. Det finns säkert mer att tänka på som ni kan fylla på med men jag hävdar att värmepump alltid lönar sig 8)

Utloggad A-O

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +1/-2
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #81 skrivet: 18 september 2011, 20:33:22 »
skatten på räntan jag får har jag redan dragit bort...så det jag skrev tidigare är netto

och bekvämt är det redan med direkt el + en lvp, trycker på en knapp eller vrider på en termostat.

har även svårt att tro att inget kommer krångla under dessa 15 år bergvärmen måste fungera för att
"jag ska få tillbaka pengarna" genom elen jag sparar.

nån större värdehöjning blir det förmodligen inte heller eftersom husen där vi bor är så billiga...och det är inget jag får "tillbaka" så länge jag bor i huset...men räntan trillar in eftersom och det är aldrig fel med en extra semester ;)

i slutändan tror jag att vi har för liten förbrukning för att det ska löna sig att konvertera för oss.
LL FD25-VABH Q-HEAT 620 december 2010
BVP CTC Ecoheat 8.3 + 220m oktober 2015

Utloggad mats_o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #82 skrivet: 09 oktober 2011, 15:04:51 »
Jag har överhuvudtaget inte fått några som helst offerter. Ingen som bryr sig om att svara ens.
Men en bekant borrade ett tvåhundahål plus en 7KW ivt monterat och klart för 107' efter rot och lägger jag då på 5' X10 radiatorer så har jag ändå 20' kvar så det borde inte vara orimligt kan man tycka.

« Senast ändrad: 09 oktober 2011, 15:08:51 av mats_o »

Utloggad mats_o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Kan man egentligen räkna hem en värmepump?
« Svar #83 skrivet: 21 oktober 2011, 20:57:17 »
Vart visst samma sak här :)

Jag hittar som sagt inget vettigt sätt att räkna på dimensionerningen. Går man på att man vill ha sama värmekapacitet vid dt30 som eleementen kan ge så behöver jag en pump som kan ge 9kw vid 55c. Det skulle ge en väldigt stor pump för mina 150m2 tycker jag.

I andra ändan försöker jag klura ut vilka delar jag behöver för att bygga just elementkrestsen. Element är ju enkelt. Koppel verkar ju bra men vad ska man ha mer än det och slang/rör. Har ju plintgrund så jag funderar på att göra en isolerad låda på undersidan och dra rören i den

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!