Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Konverteringsbidraget slut!  (läst 39165 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #135 skrivet: 01 november 2012, 16:43:42 »
Efter att ha skrivit och ritat på en ansökan om borrning satt man bara och inväntade på ett beslut, ett positivt naturligtvis. Så vad händer...

Fick ett mail från miljökontoret att eftersom mitt tänkta borrhål endast är en meter från gatan, så måste det först besiktigas. I min kommun (antagligen den enda) ska man ha minst fyra meter mellan borrhål och gata. Det är nämligen så att om avlopp på gatan påverkas av borrhålet blir det jag som fastighetsägare som får stå för notan.

Vad kan hända??

Kommunen kan alltså godkänna borrhålet men att jag måste skriva på att om något händer så får jag stå för notan. Kul press man får på sig liksom. Borrfirman (som inte utgår från min kommun Örebro) hade knappt hört talas om något liknande.

Så antingen får man gambla och borra, eller helt enkelt flytta borrhålet en bra bit bort.

Jag trodde att bergvärmeanläggningar var något som kommuner tyckte var bra för miljön. Allt ska ju vara så himla miljövänligt nuförtiden. Men som tack ska det krånglas enormt.

På något sätt ska det besiktigas innan jag borrar, och sen ska det besiktigas efter att det borrats. Vad är det dem besiktigar egentligen. Vad kan man se ovanifrån kan man undra? Tror knappast att de gräver upp gatan direkt...

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #136 skrivet: 05 november 2012, 21:47:36 »
I många fall faller 1 meter från gatan på att det då inte är 10 meter till nästa tomt. eller?

I fall alla borrar invid gatkanten så blir ju hålen väldigt nära varandra till slut.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #137 skrivet: 05 november 2012, 21:52:38 »
Men 20 meter mellan borrhÃ¥l är väl inte krav utan endast rekomenderat eller  Sc:,h Jag behövde inget tillstÃ¥nd för att borra endast en anmälan att man tar värme ur backen för en vanlig brunn behövs ingen anmälan alls men jag bor ju pÃ¥ sidan om.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #138 skrivet: 10 november 2012, 13:28:29 »
Jag kommer ha säkert 30-40 meter till nästa borrhål. I Örebro måste man ha minst fyra meter till gatan (som ägs av kommunen).

Har skrivit på ett papper där jag "tar på mig" ansvaret om det händer något med gatan. Mitt borrhål kommer hamna ca 1.80 meter ifrån gatan.

Jag frågade varför det skulle vara minst fyra meter. De sa att det kunde bli sättningar i asfalten. Frågade om de haft något fall där det blivit sättningar, och de hade det inte varit.

Så nu kommer en kommungubbe ut och fotograferar innan. Jag frågade hur de skulle göra om det kommit en massa snö när de ska efterkolla. Ja då kanske de skulle vänta till våren. Frågade då om det inte lika gärna kunde vara tjälen som åstadkommer sättningar eftersom de isåfall väntar flera månader innan efterkontrollen. Det blev en bedömningsfråga då i så fall enligt kommunen. Det känns ju lite sådär. Inte speciellt "rättsäkert" om man säger så.

Hoppas mitt slutgiltiga godkännande kommer snart. Vvs firman skulle egentligen börjat i förra veckan, men fick nu planera om när kommunen krånglade.

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #139 skrivet: 15 november 2012, 19:06:22 »
Tyvärr ha den här tråden egentligen slutat handla om konverteringsbidraget, men jag är jättetacksam över all hjälp jag fått i denna djungel.

Idag började borrfirman borra. När de var klara för dagen berättade de att det gått bra hitills, men med ett minus. Dessvärre var det 18 meter till berget. Offerten var beräknad på sex meter. Alltså 12 meter dyrt foderrör. Enligt borrarna ligger medlet för berg i mitt område mellan ca 6-10 meter. Så jag fick en smärre chock.

Nu är frågan om borrdjupet i offerten räcker till? Borrkillen menade att man kanske kunde borra ca 10 meter till, för att kompensera. Ringde till huvudfirman (de som jag betalar till) och hörde med honom. Han tyckte inte det behövdes tio meter extra, eftersom hålet är offerterat till 180 meter.

Vad sjutton ska man göra? De 12 meter extra metrarna till berget kommer ju att kosta ca 7500 kr extra. Ska man borra ytterliggare 10 meter (för att kompensera) blir det ju ytterliggare ca 2500 kr.

Hur skulle ni gjort?

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Konverteringsbidraget slut!
« Svar #140 skrivet: 15 november 2012, 19:50:52 »
Jag skulle borrat djupare, bara titta bakåt i tråden.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!