0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
oj då, var det lagligt eller i någon gråzon?Jag har haft kunder som velat att vi ska mygla med rot, men det vägrar vi...
Tack David för ditt inlägg. Jag lägger ut ca 5-7000 kr för ved/år. Det beror ju på hur sträng vintern varit. Fast likt elpriser kommer vedpriset öka för varje år. Vedpriset hänger ju lite svans på elpriset, samt inflation å annat. Så på en tio års period köper jag alltså ved för 50-70.000 kr (dagens penningvärde). Det ska ju såklart också räknas in i min investering.Men jag är lite bitter över just konverteringsbidraget som hade gett ganska mycket. Vem kan svara på om det finns möjligheter om det kommer tillbaka i någon form? Boverket?Jag vill minnas att jag för några år sedan ringde runt firmor och kollade kostnader. Då med rot och bidrag kombinerat. Har för mig att jag hamnade på samma nivåer som nu. Antar att firmorna "saltar priserna" när det finns bidrag. I veckan kommer den första firman hem och ska ge mig en exakt kostnad. Antar att det inte skiljer så mycket på priserna på olika fabrikat. Tänkte kolla ivt, nibe och thermia./Magnus
Förresten, måste man ansöka om bygglov innan? Tänk om man skulle få avslag? Men det händer nog kanske inte?/Magnus
50% på arbetskostnaden, hur svårt kan det vara Nu skriver jag i klartext så ALLA fattar!!!!!Om du kan få killarna att ta in maskinen, radiatorer och rör som en viss del av arbetskostnaden så får du det billigare och installatören får ändå sina pengar från staten.... Trillade poletten ner nu då?
Har en liten fundering kring det här med en värmepumps livslängd. Det sägs att en värmepump ska hålla i bästa fall 20-30 år. Vad är det som oftast då går sönder? Och vad kostar en ny värmepump ca?Om man tar ett direktverkande el-element som går sönder så kostar det ju bara några hundralappar att ersätta. Visst elen blir ju dyrare, men med tanke på vad en pump kostar att byta efter 20-30 år så undrar jag hur mycket man egentligen tjänat på tex en bergvärmepump?Ta tex en luft/luft pump som kanske kostar 15-20 tusen att byta efter 10-15 år.Ja ni förstår hur jag tänker. Vill bara motivera att jag gör rätt att helt konvertera./Magnus
40.000 kwh är ju iof extremt mycket. Vi gör av med ca 14-15.000 kwh/år plus 15-20 m3 ved. Men du kanske fick bidrag för själva konverteringen? Utan den tar det ett bra tag till att tjäna in. Men men.Men är det någon som vad det kostar när en bergvärmeanläggning gjort sitt? Det kanske man ska ta hänsyn till när man räknar på en så pass dyr investering./Mange
Exempelvis förväntas då förbrukningen ett normalår för värme och VV med BVP ligga på ca 9500kwh och då alltså ett COP på ca 3.
Tack för alla beräkningar. Håller på att ringa runt till fler firmor. Har dock bara fått in en offert ännu. Tjänar jag något på att firman lägger borrning och värmepump på en faktura, och en separat faktura på element och rör? En firma gjorde så det skulle enligt honom bli billigare för mig. Alla tusenlappar nedåt välkomnas såklart. Men när allt kommer omkring så måste man ju känna ett förtroende för firman. Det ligger kanske lite i att man får vad man betalar./Magnus
232 kvm , stämmer det? Inte en chans att 170 m räcker för 100% effekt. 250 borde du ha om du ska hämta upp 10 kw kyleffekt. Annars ligger du på 58 w per meter, då blir det kallt. Och blir det kallt så blir det inget bra, du tappar massor av effekt när förångningen sjunker.
Den sista firman pratade om två expansionskärl, en 40 liters tank, och lite annat. Detta gör mig än mer osäker. Det finns en uppsjö av tillbehör och lull lull.
Ni är verkligen grymma, vilka proffs. Uppskattar verkligen det ni skriver. Alla uträkningar och kalkyleringar ni gör, varför har inte firmorna resonerat så? Alla har sagt att deras installation blir mer eller mindre 100 procentig. Kan tänka mig att om jag helt slutade elda och stängde av luft/luft pumpen skulle säkert den totala förbrukningen ligga på 25-30000 kwh/år. Hemsk siffra. Det var alltså den senaste firman som rakt av sa minst 200 meter. De andra ligger på 170 meter. 30 meter hit och dit för en okunnig som jag betyder ju inte så mycket. Men gör det skillnad betalar jag nog. Eftersom det skiljer ca 80.000 kr mellan billigast/dyrast kan man ju anlita den billigar och borra extra.En av firmorna hade en del egna lösningar. Tror att han pratade om en arbetstank på 40 liter (vad det nu betyder), sen kopplades alla radiatorrör till en slags koppling, som sen kopplades in till värmepumpen. Detta för att inte höra vibrationer i rörsystemet. /Magnus
Dessutom köpte jag en luft/luftpump för tre år sedan. Visst det känns ju lite surt. Får väl använda luft/luftpumpen som ac. Inte för att det behövts denna sommar, det har ju inte varit speciellt varmt.
Kan tänka mig att om jag helt slutade elda och stängde av luft/luft pumpen skulle säkert den totala förbrukningen ligga på 25-30000 kwh/år. Hemsk siffra.
När det väl sitter där är det ingen direkt skillnad, men jag fördrar CU för att det är enklare att syssla med och man kan trixa med det om det skulle behövas. Enklare att bara ha ett system i bilen oxå Dessutom är delarna dyrare så det skiljer inte mkt.
Vet ni om en firma kan försäkra en 100 procentig anläggning, alltså att elpatronen inte går? Man beställer ju en anläggning med den ambitionen och då borde firman garantera, eller?
om du säger att du vill ha 100% så ska du kunna få det, garanterat! Inte av alla säljare kanske. Men många. Och jag har svårt att se framför mig att någon ska ge dig detta utan att också sälja på dig en tank. Givet att även en bergvärmepump kan ge lite mindre vid DUT så är det nästan överdimensionering som gäller då. En diplomat är ett fint val i kombination med tank. Den har inte snåla cirkpumpar men det har du ju till tanken. Den är billig jämfört med allt nytt flashigt så du köper tanken kratis
Jo men den är ganska billig. Tänker främst på en enklare maskin utan snåla pumpar och coola grejer, oavsett fabrikat
David....Vad menar du med "En diplomat är ett fint val i kombination med tank"?Vilken tank bör jag kombinera med en diplomat?/Magnus