0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Dessutom sa han att vi kunde boosta på med mer värme i systemet så elementet kanske skulle bli varmt nertill också, inte bara upptill som nu. Nå, frugan höjde typ 5+ igår, och idag utlöste högtryckspressostaten. Men nu trodde jag att jag visste på råd! Så jag luftade vvberedaren och kollade att det inte var luft i elementen. Det var ordentligt med luft i vvb, så jag tänkte att nu var saken biff! Men tji fick jag. Den löser ut ändå. Nå, det killen från kylcenter också gjorde, utom att lufta vvberedaren, var att "handköra ventilerna". Det är inte något en lekman bör ge sig på enligt IVTs servicetelefon.
Tack för svaren! Nu ska jag försöka förstå hur jag kommer tillrätta med detta. (Jag har fräsat upp pumparna igen så båda två står på max nu.)
Hur gör jag för att sänka framledningstempen? Framledningstemperaturen, är det den som står som 80,0? Är det att trycka minus några gånger på minus-symbolen så att det blir kallare i huset? (Huset är ett gammalt tegelhus.) Under vilken meny bör jag gå in och sänka den? Måste man gå ännu en nivå högre än avancerade inställningar?
Tror ni att mina värden har med att högtryckspressostaten löses ut att göra?
Termostaterna är borttagna på en del av radiatorerna, och de som finns kvar står öppna. Har radiatorernas konstruktion något med framledningstemperaturen att göra?
studera dT mellan VBut och VBin.
Vilken tempdiff har du på varma sidan med cirkpumpen på max...
Har du nån radiator som är markant mycket svalare i underkant än dom andra så ger inte den heller full effekt tex så fastnar ofta radiatorventilerna i stängt/halvstängt läge. Det kan åtgärdas på olika sätt.
Under vilken meny gör jag det, och vad betyder dT och VBut och VBin? Antar att det har något att göra med Temperatur och VärmeBärande?
Du måste gå in i fabriksmenyn: Mån+1Mån+1/Dag+1Dag+1, idag 1420.
Hur gammal är din vp, har den varit likadan sen du fick den eller har den börjat larma på hp:n nyligen?
Diffen mellan T8 och T9 är för lite, du har 0,5 ºC och du ska ligga på runt 5-6 ºC iaf, för att få mer diff ska du sänka på den bakre cp:n. Har kollat runt i dina tidigare inlägg och tanken slog mig att du ej nämt om du rengjort filtret till ingående på vp:n, det skall rengöras nån gång om året, blir det skit där kan det påverka så att hp larmar.
Hur du fick till 1420 den 19? 20 är ju datumet +1, så idag borde min kod sluta på 22? Men 1422 funkar inte idag
Diffen mellan T8 och T9 är för lite, du har 0,5 och du ska ligga på runt 5-6
Ska inte den typen av rad va ganska bra att ha till en vp, stora med mkt vatten eller yrar jag där, nån som vet?
misstänker att du har luft i värmepumpens VVX.Stäng av maskinen och lufta växlaren (även cirkpumparna).
Citat från: ace skrivet 21 mars 2010, 14:13:06misstänker att du har luft i värmepumpens VVX.Stäng av maskinen och lufta växlaren (även cirkpumparna).Vad är VVX?
Citat från: joka83ed skrivet 21 mars 2010, 16:57:34Citat från: ace skrivet 21 mars 2010, 14:13:06misstänker att du har luft i värmepumpens VVX.Stäng av maskinen och lufta växlaren (även cirkpumparna).Vad är VVX?Värmeväxlare.Sitter en i själva VP (ute) som överför värmen från köldmediet till värmebärarkretsen...denna har en luftning vid toppanslutningen på vattensidan.
Tog en titt på filtret igen, och det verkade ganska ok. Jag har ingen bra tång till packningen som håller fast filtret, så jag kollade bara och snurrade lite på filtret. Luftade varmvattenberedaren igen, och det hade slunkit in lite luft sen sist då jag luftade för några dagar sedan. Kollade Optiman därute för några veckor sedan, och då var det ingen luft där. Hur luftar man cirkulationspumparna? Det är väl dom som jag tagit bild på, och som man kan ställa hastighet på? Nåväl, nu får det vara för ikväll, för det börjar bli kallt i huset efter allt mixtrande och alla kvitteringar. Får köra på el ännu ett dygn, imorgon tror jag faktiskt jag ringer service, det övergår min förmåga känns det som. Men jag kan ju kolla vad han gör, och lära mig lite mer på kuppen. Känns som det behövs.
OK! Så kan jag då bara ta och stänga hela pannan på on/off-knappen och sedan skruva ur mässingsskruvarna? Skruvar man ur dom helt eller bara litegrann?
Detta låter galet, men det funkar... För att kontrollmäta tempen på in och ut kan du ta öromtermometern mot rören, funkar och det blir inte mkt felmarginal heller Thumbsup
Två T8 är bara en fototeknisk åtgärd. :-) Som synes på klockan så togs bilderna med någon minuts mellanrum. Nu har jag luftat pumparna också. Det var ju inte så svårt! :-) Från den inre pumpen droppade det stillsamt, ungefär i den här takten: studs Från den yttre var det lite mer drag i vattnet, det rann stillsamt. Någon pysning med luft tyckte jag inte att jag uppfattade från någon av pumparna. Det kan ju vara så att den inre pumpen stannat, den som kallas värmebärarpump. (Detta läste jag i manualen) Hur kan man få igång den igen? Kontrollmäta temperaturen på in och ut vet jag inte hur man gör. Det finns två vita boxar som det står "Myson" på, vad är detta för något? Dessa står på "Auto" nu.
Det finns två vita boxar som det står "Myson" på, vad är detta för något? Dessa står på "Auto" nu.
Strålande, du har lyckats plåta precis när börvärdet har ändrat sig från 36,8 till 31,1 då. Fattar bara inte var du får in luften.
Trodde ( ) betydde börvärde, men de är klart, tänker man efter så visar bör och är-värdet exakt samma vilket torde vara orimligt.Vad betyder parantesen då?
lossa lutningspluggarna på cirkpumparna och titta/känn med mejseln om den snurrar.det brukar vara ett spår i axeln för att tvinga runt pumpen.
När du luftade utedelen (Optiman), kom det en stark vattenstråle då?Är du osäker, ställ c-pumpen på högsta läge och lossa luftskruven. Du bör då kunna få en stark vattenstråle, om inte tror jag c-pumpen är kass. ( en dum fråga, står ventilarmen till filtret i rätt läge?)Fortfarande märkligt med tillkomsten av luft i radiatorsystemet. Är det luft? Igen pysläcka i kondensorn väl? Kan man kolla med hjälp av luktsinnet eller måste man ha en sniffer till det? Fast å andra sidan skulle trycket stiga i radiatorslingan om så vart fallet.