Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Alarm, motorvern MB2  (läst 2646 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Amunds

  • Gäst
Amunds
Alarm, motorvern MB2
« skrivet: 21 april 2014, 11:21:48 »
Vi har en gammel Greenline E som gir alarm på motorvern for kuldebærerpumpe, MB2. Er det noen som har tips om hvordan vi kan løse det problemet?
-Det ser ut som at KB-pumpa ikke har motorvern, siden de eneste 3 ledningene som går til den, er for strømforsyning og jord.
-Fra plintkortet, er MB2-inngangen kabla til fasen L på P3.
-Varmepumpa har aldri vært i normaldrift, og den går kun på tilskudd.

Vi kjøpte et hus fra ca 2001, med varmepumpa som ser gammel ut, uten at vi kjenner hele historia.

Og en annen sak:
På side 37 i manualen, står det om elektrisk tilkopling til KB-pumpa: "OBS! Hvis det brukes en enfase-pumpe, skal den alltid kobles til med kontaktor. Den må aldri kobles direkte til P3-utgangen i varmepumpen."
-Vi har en 1-fase 230V-pumpe som er kopla til L og N i P3 på plintkortet, i et 400V anlegg.
-Det ser ut som at pumpa er kopla direkte til P3-utgangene, uten kontaktor. Jeg kan ikke si det med 100% sikkerhet, da det er vanskelig å følge kablinga som går i en bunt med andre kabler, men jeg er ganske sikker.

Hva kan være årsaken til at kontaktor mangler? Skulle den vært montert på farbrikken, så dette er en fabrikkasjonsfeil, eller er det en monteringsfeil av rørleggeren som har levert anlegget?
Hvilke konsekvenser vil det få, når kontaktor mangler?
Hva kan jeg se etter, for å få bekrefta om det er en kontaktor der eller ikke?

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Alarm, motorvern MB2
« Svar #1 skrivet: 21 april 2014, 15:03:02 »
Är det denna manual som du har?
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=files_no&fn=Manual_CDE_5.0_no_230-400.pdf
På sidan 37 står texten "OBS! Hvis det brukes..." men detta gäller om man kör grundvattenvärme, inte när man kör "som vanligt" med en slang i borrhålet.
Sitter KB-pumpen inne i själva värmepumpen? I så fall är den fabriksmonterad och skall nog inte ha någon kontaktor.
På sidan 47 framgår det att bara modell "11" finns motorvern i pumpen annars skall det sitta en bygling mellan L och MB2. Om du inte har 11kW-modellen så kan du kolla om byglingen är korrekt monterad utan risk för glappkontakt.

Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Amunds

  • Gäst
Amunds
SV: Alarm, motorvern MB2
« Svar #2 skrivet: 21 april 2014, 20:37:50 »
Ja, du har nok rett i at man her kjører som vanlig med slange i borrehullet, uten at jeg kjenner anlegget så godt.
KB-pumpa sitter i skapet til varmepumpa, og det er rimelig å tru at den var fabrikkmontert. Men den blei bytta med ny forrige sesong, da den gamle ikke ville snurre, etter at den hadde stått i mange år uten å være i bruk. Nå snurrer pumpa.

Nå sjekka jeg ledningen mellom MB2 og L, og den sitter godt fast i begge ender, og jeg tok den ut og såg at det er mye kobber i hver ende, som den er skrudd fast i.
Hva kan da være feil?
Betyr det at feilen ligger i 1 av 3: Plintkortet, Rego600, eller kabling i mellom?
Hvordan kan man gå fram videre, for å finne feilen?

På toppen av skapet står det Greenline E9. Betyr det at vi har modell 9?

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Alarm, motorvern MB2
« Svar #3 skrivet: 21 april 2014, 21:30:08 »
Du har en 9kW, alltså har KB-pumpen inget motorvern.
Du kan ju testa börja med att kontrollera kablaget mellan plintkortet och rego. Dra ur kontakterna och tryck tillbaka dem igen.
Nästa steg? Beroende på tålamod och kunnande så kanske man kan följa upp signalen från MB2 och in till REGO och se om man kan hitta något som gör att signalen förloras på vägen. Annars är det väl att ta kontakt med IVT-center på orten och be dem felsöka på värmepumpen... Finns värmepumpen i Sverige?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Alarm, motorvern MB2
« Svar #4 skrivet: 21 april 2014, 22:22:02 »
Detta fel har inträffat förr, i detta fallet fick man byta styrbox.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=53865.0
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Amunds

  • Gäst
Amunds
SV: Alarm, motorvern MB2
« Svar #5 skrivet: 29 oktober 2014, 10:55:02 »
Jeg har prøvd en annen Rego-boks, med nyere software, og da blei alarmen borte.

Er det mulig å oppgradere software på den gamle boksen?

Jeg mÃ¥ betale 5000NOK for den nye regoboksen. Jeg vil anta at det var softwareproblem med den gamle som aldri har vært i produksjon. 

Varmepumpa vil fortsatt ikke gå, da kompressoren fortsatt stopper etter kort tid, og rørleggeren synes lyden fra kompressoren er litt merkelig, når den stopper.

Nå har jeg prøvd 1-2 år på å starte anlegget, og det fungerer ikke. Tidligere eier av huset, har også kun kjørt det på tilskudd. Skapet er datert fra 2002, og jeg vurderer om vi heller bør bytte ut varmepumpa og kjøpe noe nytt. Mitt intrykk er at det er dårlig støtte for IVT i Norge, og når det ikke fungerer har jeg lyst til å gå over til annet fabrikat. Er det andre pumper som er å anbefale til et hus på 260kvm, hvor det bor 2-3 familier?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Alarm, motorvern MB2
« Svar #6 skrivet: 29 oktober 2014, 11:21:28 »
Jag har svårt att tro att man kan byta mjukvara på en styrbox från 2002.
En variant är att försöka hitta en fungerande begagnad styrbox?

Jag vet inte så mycket vilka märken som har bra stöd i Norge, du bör nog kolla med lokala installationsfirmor.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!