Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rätt totalpris pÃ¥ Thermia Diplomat 10?  (läst 16896 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Rätt totalpris på Thermia Diplomat 10?
« Svar #30 skrivet: 31 mars 2013, 19:54:39 »
Ja fast det gäller ju om kunden har rätt att göra ROT-avdrag eller inte, det hoppas jag de flesta har som ska installera bergvärme. Däremot vad ROT-avdraget beräknas på är en annan sak.
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Rätt totalpris på Thermia Diplomat 10?
« Svar #31 skrivet: 31 mars 2013, 19:59:08 »
Går rot avdraget inte igenom av nån anledning är det normalt att kunden får betala hela summan men kan man få skriftligt på att firman står för det så är det ju toppen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad michael.a

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
    • mickesentreprenad
SV: Rätt totalpris på Thermia Diplomat 10?
« Svar #32 skrivet: 31 mars 2013, 22:24:33 »
Går rot avdraget inte igenom av nån anledning är det normalt att kunden får betala hela summan men kan man få skriftligt på att firman står för det så är det ju toppen.
vad finns det för företagare som är så korkade så dom skulle skriva på de ,det är ju upp till kunden o lämna uppgifter om man har rätt till rot eller inte,ljuger man om det så får man ju stå sitt kast

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Rätt totalpris på Thermia Diplomat 10?
« Svar #33 skrivet: 31 mars 2013, 23:51:12 »
Vi pratar fortfarande om olika saker. Ni pratar om kunden har rätt till avdrag eller inte, det är ju inte det det handlar om, det är att ÅF fixar så att det går att dra ROT på mer än maximalt 30%, det har ju inget med kunden att göra. Om det visar sig att ROT-summan var felaktig så är det inte kundens problem, det är ju ÅF:s.
ROT:n är ju redan avdragen för kund långt innan skatteverket beviljar skattereduktion eller inte. Det är ju ÅF som efteråt ska kräva in pengar från staten. Visade det sig att uträkningen var felaktig så lär ju ÅF vara den som får stå till svars. Det värsta som kan hända kunden är väl att den korrekta ROT-summan räknas ut och så får man betala lite till.
« Senast ändrad: 01 april 2013, 00:00:00 av JensH »
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Rätt totalpris på Thermia Diplomat 10?
« Svar #34 skrivet: 01 april 2013, 02:24:24 »
Det var ju det jag skrev går inte avdraget igenom får kunden betala.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad JensH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kil
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
  • Bergvärmespekulant
SV: Rätt totalpris på Thermia Diplomat 10?
« Svar #35 skrivet: 01 april 2013, 09:03:40 »
Jo, jag uppfattade det bara som att kunden inte får något ROT alls, men så blir det nog inte. Det är väl detta som återförsäljarna inte gillar, att de bär allt ansvar kring ROT. Personligen hade jag tyckt att det var mer logiskt om man som kund fick betala alltihop och sedan på deklarationen få ett avdrag. Mycket administrativt arbete för återförsäljarna som de kunde lagt på jobb istället.
Värmland. 1½ tegelvilla 1953 med nya 3-glas energifönster. 140kvm uppvärmd yta (varav 100 boyta). 25kvm garage som endast ska hållas över 0 grader. Radiatorer. NIBE F1226-8, 151m borra.

Utloggad Bonazera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rätt totalpris på Thermia Diplomat 10?
« Svar #36 skrivet: 16 maj 2013, 23:04:51 »
Varför är det så svårt att hålla sig till frågan trådskaparen ställde?
Urspårning totalt, ni borde skapa era egna strängar för pajkastare.
Tyckte frågan var intressant och läste allt detta ovidkommande sandlådekrig i onödan.

Hoppas någon fortsätter ge synpynkter på huvudfrågan.

Sitter själv med samma fråga på min offert: Optimum 10, borra 220 meter ingen demontering av bef. panna och grävning, i övrigt likt din offert.
Efter rot ligger den på 137600:-
Vedeldare sedan -84, panna med passiv tank 1700 liter. C:a 25-30 kubikmeter ved/Ã¥r.
2kvm solfångare växlas i separat 100 literstank som förvärmer tappvv.
1 1/2 plan + souterängkällare, 100 kvm/plan.
Gammalt timmer nyuppförd 1978 i Falun, skapligt bra isolerad, 3glas.
Drömmer om en bekväm "ålderdom" med jämn och skön innekomfort!
130905 Thermia Optimum 10, pannan kvar ifall! Tanken demonterad, 220m borra.
Frikyla på övervåning, fläktkonvektor i tvättstuga.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt totalpris på Thermia Diplomat 10?
« Svar #37 skrivet: 17 maj 2013, 07:09:37 »
Jag tycker att det är viktigt med priset, men den efterföljande diskussionen om dimensionering, och huruvida värmepumpen kommer att fungera i ditt uppvärmningssystem är minst lika viktigt.
Att cocacola på ett par år gått från att med näbbar och klor försvara alla yrkesmän som kompletta och kunniga leverantörer till att mer eller mindre ifrågasätta alla andra än sig själv gör att debatten tyvärr tenderar att driva iväg från huvudfrågan, i detta fall priset, och huruvida det är värt pengarna eller ej.

Rent spontant tycker jag att både ditt pris och trådstartarens pris ligger lite högt, men prisbilden kan man ju inte påverka så mycket på en konkurrensutsatt marknad, företagen lämnar de priser de tror att de kan få jobbet för, och jag tycker att priserna efter att ROT infördes inte har blivit så mycket lägre som de borde ha blivit.

Dessutom, efter uppdrag gransknings reportage rörande ROT så framgår det ju tydligt att schablonen 30% ROT inte gäller längre.
Det som accepteras av skattemyndigheten är ju att alla kostnader utöver de rena materialkostnaderna anses vara "arbetskostnad/marginal" som man kan göra ROT-avdrag för, vilket borde göra denna typ av installationer ännu billigare.
DET om något skulle jag fokusera på om jag skulle köpa en bergvärmeanläggning idag, för materialkostnaderna ligger ju lååångt mycket lägre än de priset som debiteras för det totala projektet.

(Kunniga i branschen får gärna korrigera mina uppskattade siffror)
Säg att värmepumpen kostar 65 000 kr.
Foder-rör, runt 300 kr/meter, 10 meter? 3000 kr.
Andra rör och kopplingar i anslutning till installationen kanske 10 000 kr.
Totalt alltså 78 000 kr om installationen i övrigt är okomplicerad.

Om du fått ett pris på 137 000 kr och de använder sig av schablonen 30% på totalpriset EGENTLIGEN fått ett pris på 160000-165000 kr.
Räknar man med att ROT kan göras på allt utöver rena materialkostnader så borde de alltså kunna göra ROT på (162500-78000) 84500 kr (50% ROT = 42250 kr)
Detta innebär att det reala priset borde kunna bli ca 162500 - 42250  120250 kr.

Sen kan man väl tycka att ett "påslag" på materialpriserna om 84500 kr ligger högt, men det är många dolda kostnader som rör ställtider, offertgivande, resor, administration, bilar, och allt annat som har med den där typen av verksamhet att göra, så att säga exakt vad det skall kosta är svårt, något som jag reflekterat över är att små (enmans) företag, med små overheadkostnader borde kunna vara avsevärt mycket billigare än större företag som ofta har stora overheadkostnader.

Ett sätt att få in fler priser är att använda Värmepumpsforums Offerttjänst, www.energioffert.se
Tanken med den tjänsten är att företag som har tid att ta på sig fler uppdrag också kan ge offerter med priser som ligger i det lägre prisintervallet.
När man själv kontaktar olika företag kan det kanske vara företag som redan har häcken full och därför kryddar priserna en aning, får dom jobbet så kan de betala övertid, eller anställa mer personal, oavsett vilket blir det dyrare för dem, men det är ju marknaden som styr.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Rätt totalpris på Thermia Diplomat 10?
« Svar #38 skrivet: 17 maj 2013, 07:15:16 »
Jag förstår inte ditt inlägg Rickard
Du får jätte gärna förklara
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt totalpris på Thermia Diplomat 10?
« Svar #39 skrivet: 17 maj 2013, 07:42:16 »
Nu är det ju lite svårt att hitta exempel på dina tidiga inlägg då du raderat typ dina första 1500 inlägg.
Men MIN UPPFATTNING är att du svängt från att försvara alla installatörer, till att på senare tid hålla med mig om att kunskapen bland säljare och VVS-installatörer generellt sett är lägre än man skulle kunna önska sig.
Du har alltså gått från att alltid försvara säljare/installatörer till att mer eller mindre alltid ifrågasätta om offerterna är adekvata, och om anläggningen alls kommer att fungera.
Jag tycker kanske inte att det är fel i sak, men som jag skrivit hundratals gånger tidigare så ger det inte så mycket att ifrågasätta en offert, om du inte själv i samma inlägg beskriver vad som är viktigt, och hur man bör göra för att kunna avgöra om offerten är bra.

Resterande del av inlägget förstår du väl, annars får du förtydliga din luddiga uppmaning till förklaring av mitt rätt långa inlägg, som jag personligen tycker var väldigt tydligt och förklarande gällande min syn på priser och marknadskrafter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bonazera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rätt totalpris på Thermia Diplomat 10?
« Svar #40 skrivet: 17 maj 2013, 11:00:47 »
Tack Rickard, klart och tydligt, förklarande och sakligt!
Rätt, offerten är på 163000 utan rot.
Jag tror som du att Rot har gett företagen mer vinst och bara lite billigare för konsumenten.
Hur göra för att få ner priset?

Till Colan säger jagt bara, ge dig, håll dig till ämnet.
Ingen kommer till slut att läsa dina inlägg.
Har du några synpunkter på min och trådskaparens fråga får du en chans till.
Vedeldare sedan -84, panna med passiv tank 1700 liter. C:a 25-30 kubikmeter ved/Ã¥r.
2kvm solfångare växlas i separat 100 literstank som förvärmer tappvv.
1 1/2 plan + souterängkällare, 100 kvm/plan.
Gammalt timmer nyuppförd 1978 i Falun, skapligt bra isolerad, 3glas.
Drömmer om en bekväm "ålderdom" med jämn och skön innekomfort!
130905 Thermia Optimum 10, pannan kvar ifall! Tanken demonterad, 220m borra.
Frikyla på övervåning, fläktkonvektor i tvättstuga.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt totalpris på Thermia Diplomat 10?
« Svar #41 skrivet: 17 maj 2013, 14:34:45 »
Ett sätt att få ned priset är att be installatörerna titta på SVT Play, programmet om ROT.
Om de ökar ROT-avdraget borde det gå få ned priset, annars är det ju att ta in priser från fler, kanske "mindre" aktörer som kan ha lite mindre marginaler.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Rätt totalpris på Thermia Diplomat 10?
« Svar #42 skrivet: 17 maj 2013, 20:32:00 »
Vad är det du stör dig på Bonazera?

Rickards inläggg,, se citatet som jag frÃ¥gar om  dÃ¥ det är riktat till mig.
Att cocacola på ett par år gått från att med näbbar och klor försvara alla yrkesmän som kompletta och kunniga leverantörer till att mer eller mindre ifrågasätta alla andra än sig själv gör att debatten tyvärr tenderar att driva iväg från huvudfrågan, i detta fall priset, och huruvida det är värt pengarna eller ej.

kommentaren kommer efter mitt inlägg den 30 mars  och idag är det den 17 maj .. Sc:,h   
läs detta Bonazera och berätta sen vad jag ska ge mig på är du snäll.
oki då är vi överens om att jag svarat på frågor,,

sen undrar du varför jag ifrågasätter installatören ?? Fel jag frågade om Förslaget.
i Tidigare inlägg skrev jag varför.
och texten lyder..
Det är därför jag tex ställer den följdfråga i denna tråd.
senaste månaden har jag vart på 3 st besök hos vanliga hushåll.
skrämmande kalkyler har lagts fram .. sånt ser inte du smurfen (tyvär) IVT NIBE Thermia Säljare
har lagt fram förslag som från början är dömda att ha drift problem ..
Dom har nu fått andra allternativ .. Ska en Barnfamilj lägga den 3 största investeringen dom gör måste den också fungera..
Det är anledningen .
HBM jag slutar min del i denna tråd.
priset du fått är billigt . jag önskar dig lycka till med din värmepumps anläggning.

Läser du  nu sista raden Bonazera sÃ¥ har du min kommentar pÃ¥ priset... Räcker det?


Rickard .
Jag har påtalat i mina inlägg att det finns kompetenta hanverkare , det står jag fortfarande för.
jag är helt överens med dig att priset är en viktig fråga , vi är tydligen också överens om den viktiga frågan , Passar den.
Att jag mer och mer ifrÃ¥gasätter offerter / dimensionering , Ja Värmepumps branschen gÃ¥r ner, oförstÃ¥ende "säljare " gör allt för att fÃ¥ affärn  .
took stora vp, 100% i effekt täckning på gamla radiator system . Rackabang lösningar. Därför ställer jag frågan som jag gör.

Ifråga sätta mig själv...Det gör jag varje dag innan en installation påbörjas.
hur gör ni själva ?

För övrigt ser jag inga fel på ditt inlägg ,

cc
 
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!