Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: bjerkas
« skrivet: 02 maj 2006, 15:42:39 »

Ehhh.... kan du rita ett rörprincipschema på hela rasket, för jag tror inte att jag är helt med iaf.  Sc:,h
Skrivet av: large
« skrivet: 02 maj 2006, 09:28:05 »

Jo, det var en extern vvxl mellan brinesidan och sjösidan. Vattentempen stiger så här fram på våren så snart skall jag pröva den varianten igen. Under tiden tuffar min "frysande tunna" på. Tyvärr pajade värmepumpen för ett tag sedan. Ett flexrör hade läckt ut allt köldmedium. Och så har M&E som tillverkat pumpen (Hotline6) gått i likvidation så ingen fanns som kunde täcka garantin . Så )%/&(% trist javascript:void(0);
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 02 maj 2006, 08:18:27 »

Det beror på vad för strypdon du har. Exp. ventil är ju enkelt att bara öppna och sedan justera fyllningen så du får rätt överhettning.

Har du kapilärrör blir det lite knepigare men det går att byta ut mot en väldigt liten exp. ventil eller helt enkelt dimensionera om kapilärröret..

Aha, det var nog inte förångaren som frös sönder, det var en extern värmeväxlare, om jag fattar inlägget rätt.
Skrivet av: bjerkas
« skrivet: 01 maj 2006, 21:53:53 »

Det beror på vad för strypdon du har. Exp. ventil är ju enkelt att bara öppna och sedan justera fyllningen så du får rätt överhettning.

Har du kapilärrör blir det lite knepigare men det går att byta ut mot en väldigt liten exp. ventil eller helt enkelt dimensionera om kapilärröret..
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 29 april 2006, 10:29:14 »

Höj förångningen...  så slipper du frysa sönder fler växlare..

Det där får du förklara...  Sc:,h

Höjd förångningstemp får man bara med högre temp på köldbäraren, hur värmer man den på lämpligt sätt?
Skrivet av: bjerkas
« skrivet: 28 april 2006, 23:57:05 »

Höj förångningen...  så slipper du frysa sönder fler växlare..
Skrivet av: Kevin
« skrivet: 13 april 2006, 15:25:45 »

Det ligger en pråm i stockholm som tydligen har en stor slingtank på botten.....Tror IVT är inblandad i projektet, men vet faktiskt inte. Nån annan som vet mer ?
Skrivet av: laban2
« skrivet: 13 april 2006, 14:24:43 »

I början av 1900 talet så byggdes det ett fartyg som skulle gå i Polar trakterna, dvs det var inte så nära till att komma upp på varvs besök, så vad göra? Jo man byggde undervattens kroppen i Mässing med stålspant, och över delen i stål! gissa hur länge det fartyget höll? Man behövde inte bekymmra sig om första varvs besöket i alla fall... Det vart upphuggning i stället!

Stål o koppar hör inte i hop! Om man inte gillar att sila vatten genom skrovet vill säga...

En annan av mina grannar hadde ett koppar rör som låg emot den rf skorstenen... koppar röret gick det hål på efter några år! Pann killen som var där och skulle serva olje-pannan påstog att det var kondens vatten  :o Jojo... Mycket kondens var det, konstigt att det inte fanns vatten i elementen....

Det finns även exempel på propeller axlar i RF, med propeller i mässing legeringar... Propellern brukar klara sig, axlarna går rätt av...

// lasse
Skrivet av: large
« skrivet: 01 april 2006, 22:26:44 »

Ja...jo...det kan vara. fast nu får den ligga i till sommaren... Som sagt - ryggen är paj för tillfället så i princip kan jag bara få i saker i sjön, inte upp. Och så går den (nu är jag inne på tredje dygnet!)
Skrivet av: Sfinx
« skrivet: 31 mars 2006, 14:46:23 »

 8)

En ny variant på flygande tunnan. Frysande tunnan. ;D

PEM slangen är nog bra för att förhindra isbildning men värmeledningstalen är riktigt dåliga jämfört med nästan vilken metall som helst. Vad tror du om att skala ett prisolrör från plasten?
Mjuk koppar som är lätt att linda i stora cirklar. Inte heller så dyrt.
Skrivet av: large
« skrivet: 30 mars 2006, 12:37:47 »

Hej igen,
Jag pajade ryggen i skidbacken så det blev ingen värmeväxlare i sjön (den väger...) Istället byggde jag och min granne en "tunna" av gunnebostängsel kring vilken vi lindade 40m 25mm PEM slang. Den hänger nu vertikalt i vattnet över en omrörare (ice-master som tidigare rekommenderats :-)). Jag har -5grader in och -8 ut så lite kallt är det - MEN DEN GÅR! I alla fall sedan ett dygn. Nästa steg blir att linda på lite mer slang för att få upp tempen lite. I vattnet blir det ingen isbildning på slangen (0,5 grader vattentemp) - ovanför vattnet däremot är det plenty, jag får isolera lite...
Men som sagt, nu fungerar det!
/Lars
Skrivet av: large
« skrivet: 07 mars 2006, 08:40:10 »

Hej alla svar:
Ang djupgående är det endast 3m djupt vilket innebär att jag endast har 1m under kölen samt att temperaturen är densamma från botten och upp, dvs idag ca 0,2javascript:void(0);. (och -13 i luften!). Inte mycket att bygga vertikalt på tyvärr.

En Ice-master är ingen dum idé. Det lär t.o.m. finnas en "tunna" på väg ut på marknaden som i princip består av 60m slang lindat i en rulle med en ice-master som sprutar på i mitten. Enl. utsago skall man kunna få ut 150W/m(!) ur slangen. Hittar jag en beg strömbildare (ice-master) så blir det en sådan manick. Nya är dom dyra, typ 10000:-

Parallellkopplade vvxl har jag prövat. Problemet blev då istället brinepumpen - med 100W pump fick jag ett deltaT på 8grader (Inkommande-Utgående Brine). Med den sammanlagda pumpeffekt som då krävs blir det snart billigare med direkt eljavascript:void(0); Och så mycket känsligare... problemet är att plattisarna går sönder rätt fort...

Båtar och salta hav behöver en himla massa anoder. Och det har jag - men det dröjer några år innan nästa torrsättning (70ton är dyrt att få upp på land :)) så vad gäller koppar och stål så tar jag det försiktigt. Jag har sett skrov där man inte gjort det...

Tills jag hittat min ice-master/kasco eller vad det blir har jag nu repat mod att kasta min 100liter rörvärmeväxlare i sjön med en pump i ena änden. Jag återkommer med rapport.

Tack igen för alla inspirerande inlägg!
/Lars

Skrivet av: Sfinx
« skrivet: 06 mars 2006, 10:41:34 »

Är det inte strömt tillräckligt så sätt en strömbildare under båten som styrs av VP. Går VP går strömbildaren. Dessutom slipper du att båten fryser fast i isen.
Här är ett exempel:
http://www.batbryggan.se/data/pdf/firstright.pdf
Det finns säker begagnade ute på marknaden.

Skrivet av: GöranM
« skrivet: 06 mars 2006, 00:09:06 »

large:
Är det nåt djupt där båten ligger ... dvs HUR djupt ? man kanske ska bygga vertikalt istället för horisontellt ... med PEMslang alltså, upp och ner ett antal gånger
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 05 mars 2006, 16:01:01 »

Man kan inte bara flytta intaget av vattnet?

15m slang så man kommer en bit från båten & sen ett sänke  en bol så man kan hämta vattnet 1m ovanför botten på sjön
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 05 mars 2006, 10:20:42 »

vatten som rörsig fryser väll inte vid 0 ºC ?

Jo! enda sättet att underkyla vatten är att hålla det helt stilla.

Ligger vattnetempen på +0.2 grader har man bara 0.2 graders skillnad på vattemtempen att hämta energi ur innan det fryser på.

Ska man då hämta ur t ex 4 kW värme ut detta vatten utan isbildning behövs ett vattenflöde på ca 4/(4,18x0,2)= 4,8 kg/s
En värmeväxlare för sjövatten måste då minst ha detta vattenflöde.

Om det är lite strömt där båten ligger skulle jag rekommendera en brineslinga tvärs emot strömningsriktningen. Ligger brineslingan (Cu eller PEM) längs med strömningsriktningen ökar risken för påfrysning då vattnet troligen strömmar laminärt.



Skrivet av: jehu
« skrivet: 05 mars 2006, 08:05:23 »

Så här kyler jag motorn på min båt. Seffle 15 hk från -51
Hepp! Jag skulle behöva bygga slutet kylsystem till min Seffle (15 hk från -47 i 8,5 m skötbåt).

Du har mail!
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 04 mars 2006, 22:53:47 »

vatten som rörsig fryser väll inte vid 0 ºC ?

kan du inte öka värme växlings ytan?

3 stora värmeväxlare som paralelkopplas på KB sidan.


värmepumpens kb kopplas till 3 stora värmeväxlare & fyls med brine så det inte kan frysa.
värme växlarna paralellkopplas.

varje värme växlare för ses med en eget in & ut blås från båtens skrov & det är en egen cirkulations pump till varje växlare.
på sjö vatten sidan har alltså värmeväxlarna ingen samman koppling alls.


Vad tror ni om denna lösning?
Skrivet av: Sfinx
« skrivet: 04 mars 2006, 18:24:14 »



Apropå kopparrör tidigare i denna tråd fungerar inte det pga den galvaniska strömningen. Det skulle bli ett batteri...

Och hur tror du metallbåtar klarar av att gå i salta hav. ::)
Kylning till inom och utombordare i salta hav?
Det är inget stort olösligt problem.
Det är enkelt att undvika korrosion på fel ställe. En offeranod i värsta fall löser det mesta.

Koppar har sååå mycket bättre värmeledning än PEM slang så du behöver mycket kortare rör än slang. Isbildningen på utsidan löser du med strömbildare i vattnet, och längre rör.
Vatten finns det obegränsat så du tjänar inget på att låta det frysa., till skillnad från mark eller jordvärme. Bättre att få vattnet att cirkulera. Då ökar du också värmeöverföringen från vattnet till kopparröret.

Bilen på Sunes båt är intressant. Räkna med att kanske 2/3 av 15 hk går ut i kylningen. Det är i storleksordning 7-8 kw i det lilla röret. Ok det är större tempdiff, men i alla fall.

Och det går relativt enkelt att räkna på värmeöverföring i rör. I ditt fall är det nog flödet som är dimensionerande om du skall ha längs båten. Vad har du för min brineflöde på din VP?
Skrivet av: Sune
« skrivet: 04 mars 2006, 17:56:41 »

Så här kyler jag motorn på min båt. Seffle 15 hk från -51
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 04 mars 2006, 17:06:04 »

Båten är 21x5m med 2m djupgående.

Apropå kopparrör tidigare i denna tråd fungerar inte det pga den galvaniska strömningen. Det skulle bli ett batteri...  Ny tanke är att gör en gles "trådrulle" av PEM slang och köra en strömbildare (icemaster, typ) som strömmar vatten genom paketet. Frågan är hur det blir med isbildning?
/Lars

Du får säkert isbildning på din PEM-slang men det är ingen katastrof, brine får ut mycket energi vid fasomvandlingen och är slangen någorlunda lång så räcker den hela vintern. Problemet med isbildning är att slangen får extra flytkraft så du borde förankra den i botten med tyngder.
Skrivet av: large
« skrivet: 04 mars 2006, 15:14:53 »

Båten är 21x5m med 2m djupgående.

Apropå kopparrör tidigare i denna tråd fungerar inte det pga den galvaniska strömningen. Det skulle bli ett batteri...  Ny tanke är att gör en gles "trådrulle" av PEM slang och köra en strömbildare (icemaster, typ) som strömmar vatten genom paketet. Frågan är hur det blir med isbildning?
/Lars
Skrivet av: GöranM
« skrivet: 03 mars 2006, 10:38:29 »

Hur lång är båten?
Skrivet av: large
« skrivet: 03 mars 2006, 08:50:58 »

Hej och tack för svar,
Hm - "Kölkylning" - jag har funderat på det. Det används även idag på fartyg som går i sandiga och grunda vatten, ex vis Holländska Tjalkar. Men kopparrör är dyrt, eller? Jag monterade 35mm rör från vedkamin i salongen till Acktanken i maskinrummet och det gick på en rejäl slant. Å andra sidan lär det väl bli betydligt bättre växling än i en PEM-slang? Vilken dimension på rör tror ni man skall använda? Går det att räkna på ytan?
/Lars
Skrivet av: Sfinx
« skrivet: 03 mars 2006, 07:41:30 »

På äldre båtar kylde man ofta motorns kylvatten med ett yttre kopparrör. Från för till akter., under båten. Används även vid gång för snipor och liknande. Röret är värmeväxlaren. Använd samma princip. Kopparrör, ev kamflänsrör men det är nog överkurs, med brine i från för till akter. Får du för kall brine använder du  ett rör till. Koppar + brine sjunker så du får hänga fast rören i för och akter. Görenkelt.
Skrivet av: joakar
« skrivet: 03 mars 2006, 06:53:53 »

Skrivet av: GöranM
« skrivet: 02 mars 2006, 23:34:44 »

PEM slang med etanol har väl istortsett alla med Berg eller jordvärmepump så det är säkert inget problem 6kw med runt noll som lägst borde väl kräva 250m slang MEN värmen i vattnet förs väl över till slangen betydligt effektivare än en slang i marken så du kanske ska ta en 100 metersslinga och testa med ... det är säkert fullt tillräckligt för att få massor av erfarenhet.  Om vattnet är i rörelse så är det väl inte säkert att det fryser runt slangen ... men det är nog ingen som provat ... det finns en annan länk på samma tema ... nånstans
Skrivet av: large
« skrivet: 02 mars 2006, 23:11:57 »

Hej,
Jag har monterat en M&E Hotline 6(kW) värmepump på min båt som ligger i Mälaren. Tanken var att pumpa sjövatten genom en växlare och på så vis "värma" brine-sidan. Nu visade det sig att vattnet strömmar mer än jag trodde där båten ligger så vattnet ligger endast på +0,2grader så här års. Trots en flödesvakt på utloppet har jag lyckats frysa tre värmeväxlare till oigenkännlighet - och då har jag ändå 120l/min genom växlaren från sjövattnet. Tills filtret sätter igen - och så fryser det. Inget hjälper, det verkar frysa hur jag än görl.javascript:void(0); Jag har en stor (80l) rörvärmeväxlare liggande på kajen, men min experimentlusta börjar avta... vattnet verkar helt enkelt för kallt för att med en rimlig pump inte frysa

Jag funderar nu på att lägga en slinga kring båten och köra brinelösningen i den. Om detta har jag några frågor: 6kW värmepump, hur många meter konvektorslang behövs - jag tänkte en 40mm PEM Slang?
Nämnda PEM-slang, tål den glykol? Jag läser att många på forumet rekommenderar etanol, är det bättre? Tål PEM slangen det?
Med isbildningen kring slangen och flytkraften som bildas, hur mycket vikt krävs att förankra slangen med. 5kg/m har jag hört men tycker det låter mycket. Någon som vet, eller har något beprövat som fungerar?
Alla tips och råd mottages tacksamt!
/Lars

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!